dabs - tilberedning og fortæring?
Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 13:12

Gennem en kollega, som stammer fra Hvide Sande, har jeg bestilt en halv
kasse dabs. Så vidt som jeg har forstået er forskellen på bakskuld og dabs,
at dabs kun er saltede og tørrede, ikke røgede.

Smørrister man dem på panden og indtager dem med groft rugbrød og godtøl?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 07-06-06 13:24

Hej Kurt

> Gennem en kollega, som stammer fra Hvide Sande, har jeg bestilt en

Jeg har også aner ovre ved æ gaf, og opfatter daps som det navn
man bruger derovre for isinger. Dem kan man så stege eller lave
bakskuld af.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 13:34

On Wed, 7 Jun 2006 14:24:29 +0200, Max wrote:

> Hej Kurt

> Jeg har også aner ovre ved æ gaf, og opfatter daps som det navn
> man bruger derovre for isinger. Dem kan man så stege eller lave
> bakskuld af.

"Undermålsspætter og isinger fra gammel tid anvendt tørret og stegt som
dabs eller bakskuld". Citat fra
http://www.mitfanoe.dk/Fanoe%20historie/fiskeri/18_fiskeriet.htm
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Søren

Dato : 07-06-06 18:00

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at dabs kun er saltede og tørrede, ikke røgede.
>
> Smørrister man dem på panden og indtager dem med groft rugbrød og godtøl?

Er dabs det samme som "tørre jyder"?

Søren
ps. Lyt til "Johnny vær go" på "De tørre er de bedst.... Men de våde er
flest" med Johnny Madsen

Fra : Tom Jensen

Dato : 09-06-06 08:06

Kurt Hansen skrev:

> Gennem en kollega, som stammer fra Hvide Sande, har jeg bestilt en halv
> kasse dabs. Så vidt som jeg har forstået er forskellen på bakskuld og dabs,
> at dabs kun er saltede og tørrede, ikke røgede.

Dabs er (også) det engelske ord for ising.

> Smørrister man dem på panden og indtager dem med groft rugbrød og godtøl?

Sidst pillede jeg kødet af, lagde det i en skål med lidt smørstykker
hen over og så lunet forigtigt i mikroen. Derefter på groft rugbrød
med porterøl. Mmmm...

Fra : Bent

Dato : 14-06-06 09:49

Tag skindet af og steg dem på panden. Server med brød, og drys med purløg.
Glem alt om andre delikatesser du har smagt. Dette her slår alt.
Velbekomme.

Hilsen Bent

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-06-06 21:57

Bent <brr1@esenet.dk> wrote:

> [...]
> Velbekomme.
>
> Hilsen Bent
>
> "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

Smørristet forsigtigt på panden, groft brød med smør og purløg, og så
en gedigen kaffepunch til. Dét er guf.
Mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-06-06 10:13

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Smørristet forsigtigt på panden, groft brød med smør og purløg, og så
> en gedigen kaffepunch til. Dét er guf.
> Mvh
> Erling

Glemte lige at bemærke, at det er nemmest og bedst at riste dem med
skindet på! Når de er færdige giver et snit ned langws midten hul på
huden, så den kan lukkes op omtrent som en madpakke - og så bliver der
ikke hængende med velsmagende varmt kød og fedt, som man ellers smider
ud sammen med skindet.
Mvh
Erling