dynamisk highligt af valgt menupunkt
Fra : rasmus carlsen

Dato : 06-06-06 10:55

Hvordan det? har søgt men ikke fundet en guide (endnu) bortset fra:
http://codex.wordpress.org/Dynamic_Menu_Highlighting men den virker jo kun i
WP.

ras

Fra : Dan Storm

Dato : 06-06-06 13:02

rasmus carlsen skrev:
> Hvordan det? har søgt men ikke fundet en guide (endnu) bortset fra:
> http://codex.wordpress.org/Dynamic_Menu_Highlighting men den virker jo kun i
> WP.
>
> ras

Opgaven løses ikke i PHP, men i CSS og/eller JavaScript.
FUT: dk.edb.internet.webdesign.html

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-06 13:51

rasmus carlsen skrev:

> Hvordan det?

PHP egner sig ikke til noget der skal være dynamisk. Det kan
nemlig kun laves ved at der hentes en helt ny side fra serveren
med den ønskede ændring inkorporeret.

Med CSS er det tæskenemt at ændre farver dynamisk.

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 06-06-06 14:33

Bertel Lund Hansen skrev:

> PHP egner sig ikke til noget der skal være dynamisk...

Nå, ikke? Den sætning blev vist skrevet lidt for hurtigt!? PHP er jo netop
tænkt for at føje mere dynamik til en hjemmeside. Hvorfor skulle det så ikke
egne sig til noget, der skal være dynamisk?

> Med CSS er det tæskenemt at ændre farver dynamisk.

Hvad så på Fiduso? Det ser da ud til, at du har lavet en slags highlight på
menuen med PHP?

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-06 14:52

David Trasbo skrev:

> Nå, ikke? Den sætning blev vist skrevet lidt for hurtigt!?

Nej, men den kunne formuleres anderledes.

PHP er dynamisk i den forstand at siden skræddersys når den
bestilles.

Når siden først er sendt af sted, er den ikke længere dynamisk.
En ændring på siden kræver genhentning af siden. Det er den måde
jeg har lavet det på Fiduso så den valgte sides menupunkt er sort
og ikke virker som link. Men det dynamiske farveskifte i menuen
når musen peger hen over punkterne er lavet med CSS.

Det var det jeg forestillede mig at spørgeren ønskede, men nu kan
jeg se at det var forkert.

--
Bertel

Fra : rasmus carlsen

Dato : 06-06-06 14:55

> [...]
> når musen peger hen over punkterne er lavet med CSS.
>
> Det var det jeg forestillede mig at spørgeren ønskede, men nu kan

- yes ... det er selve php-dimsen der fratager mig den mindre muntre opgave
manuelt at give hver side et unikt ID jeg er på jagt efter ...
ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-06 15:01

rasmus carlsen skrev:

> Hvordan det? har søgt men ikke fundet en guide (endnu) bortset fra:
> http://codex.wordpress.org/Dynamic_Menu_Highlighting men den virker jo kun i
> WP.

Jeg har lavet Fidusos sider så den valgte sides menupunkt bliver
sort og holder op med at være et link. Princippet er følgende:

Jeg har en PHP-fil der styrer det hele (index.php). I den har jeg
en liste over underside. Den består af et array med filnavn og
overskrift koblet sammen (jeg medtager kun et lille udpluk):

   $sider = array (
      'index' => 'Forside',
      'skraekeksempler' => 'Skrækeksempler',
      'sprogkritik' => 'Sprogkritik',
   );

Indexfilen starter så med at tjekke hvilken underside der er bestilt:

   $code='index';   $title=$sider[$code];
   $order=$_GET['page'];
   if (isset($sider[$order])) { $code=$order; $title=$sider[$order]; }
   $content=$code.'.inc';

Første linje sætter den valgte underside til at være forsiden. Så
er det den man ser hvis det følgende kikser (fordi der er bedt
om en side der ikke findes). De næste tjekker om valget findes i
arrayet og sætter undersiden derefter.

Længere nede i koden bliver menuen så genereret:

   // Menu
   echo "    <div class='menu'>\r\n";
   foreach($sider as $key => $entry) {
      if ($code==$key) echo "&nbsp;$entry&nbsp;<br>\r\n";
   };
   echo "    &nbsp;<br>\r\n</div>      <!-- end class 'menu' -->\r\n";

   echo "    <div class='indhold'>\r\n";
   // Indhold
   include $content;
   echo "    </div>      <!-- end class 'indhold' -->\r\n";

Læg mærke til at der udskrives en linje på to måder: Hvis
$code==$key, er vi kommet til det menupunkt der svarer til den
valgte side, og det skal så ikke være et link. Ellers bliver det
skrevet ud som et link

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 06-06-06 19:02

Fra : N/A

Dato : 06-06-06 19:02

Fra : N/A

Dato : 06-06-06 19:02

Fra : N/A

Dato : 06-06-06 19:02

Fra : rasmus carlsen

Dato : 06-06-06 19:02

> Ja, fordi jeg får en variabel ind som jeg hver gang henter
> filnavnet fra mit array. Jeg bruger $code til at huske det
> filnavn der er angivet i variablen $_GET['page']. Det er den
> samme variabel der sætter mig i stand til at tjekke hvilken
> menulinje der skal være sort.

- yes jeg forstår. Men det er vel kun anvendeligt, når menuen er som på
Fiduso ... hvis menuen er spredt drypvis ud over siden eller ordnet efter
kategori er det vel ikke helt så simpelt (som her: www.carlsenskontor.dk)

> Hvordan ved din styreside hvad man har valgt hvis man f.eks.
> vælger linket "index.php?=anden_side"?

- herfra:

<?php
if (isset($_GET['p']) && in_array($_GET['p'], $validPages) &&
file_exists("includes/" . $_GET['p'] . ".txt"))
{include("includes/" . $_GET['p'] . ".txt"); }
else
{ include("includes/default.txt"); }
?>

kombineret med mit array og en en menu med følgende: <li><a
href="index.php?p=anden_side">bimmelimbumbum</a></li>

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-06 21:50

rasmus carlsen skrev:

> - yes jeg forstår. Men det er vel kun anvendeligt, når menuen
> er som på Fiduso ... hvis menuen er spredt drypvis ud over
> siden eller ordnet efter kategori er det vel ikke helt så
> simpelt (som her: www.carlsenskontor.dk)

Hvis det kun er den øverste menu der skal styres, er det nemt
nok. Du skal bruge præcis samme metode som jeg har brugt. Du er
nødt til at lave et toleddet array fordi skrivningen af hvert
punkt skal styres i en løkke der aflæser variable.

Hvis jeg skal hjælpe mere detaljeret, er jeg nødt til at vide
præcis hvordan siden skal opbygges.

> - herfra:

Åh. Nu er der jo et p med. Det gør en kollosal forskel.

--
Bertel

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 06-06-06 22:08

> [...]
> nødt til at lave et toleddet array fordi skrivningen af hvert
> punkt skal styres i en løkke der aflæser variable.

- Jeg har overvejet en skabelonløsning, hvor en lokal og vertikal menu
afspejler et valgt menupunkt i toppen, men endte med den nuværende løsning
og så skal systet jo kunne håndtere begge menuer (med mindre, jeg laver det
om).

> Hvis jeg skal hjælpe mere detaljeret, er jeg nødt til at vide
> præcis hvordan siden skal opbygges.

- mange tak ... jeg er helt sikker på jeg får brug for din hjælp.

> Åh. Nu er der jo et p med. Det gør en kollosal forskel.

- hehe jes (det lærte jeg på den hårde måde)

http://fiduso.dk/

- skomager bliv ved din hest!

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-06 22:49

rasmus.carlsen skrev:

> [...]
> og så skal systet jo kunne håndtere begge menuer (med mindre, jeg laver det

Er det ikke en lidt ulogisk opbygning? Som det ser ud, ville jeg
forvente at der kom en ny venstremenu når jeg valgte et nyt
hovedpunkt øverst. Men det er måske også planen?

--
Bertel

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-06-06 09:03

> Er det ikke en lidt ulogisk opbygning? Som det ser ud, ville jeg
> forvente at der kom en ny venstremenu når jeg valgte et nyt
> hovedpunkt øverst. Men det er måske også planen?

- yes det er lige præcis planen

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-06-06 11:22

rasmus carlsen skrev:

> - yes det er lige præcis planen

Så bliver det lidt komplekst.

Hovedmenuen skal styres af hovedfilen som producerer hovedmenuen.
Hovedfilen inkluderer så en understyrefil - udvalgt på grundlag
af hovedvalget - som har sit eget undermenu-array og producerer
undermenuen samt inkluderer den endelige tekstdel.

Jeg har lavet en lille og grov model her:

   http://lundhansen.dk/test/

Alle testfilerne ligger pakket her:

   http://lundhansen.dk/test/doppeltmenu.zip

Princippet er i orden på den måde at både hovedmenuen og
undermenuen får farvet det aktuelle valg sort. Det styres
forskellige steder, så der kan godt vælges forskellige farver til
de to menuer (og det kan laves helt anderledes med CSS).

Jeg har også lavet det på forsiden sådan at der er overskrifter
mellem undermenupunkterne, men løsningen med at lade dem være
list-punkter er vist ikke helt logisk.

De tekstsider jeg har benyttet, er snuppet fra Fidusos fordi jeg
ikke gad skrive nogle andre. men du kan forhåbentlig gennemskue
hvor(dan) du skal ændre filnavnene.

--
Bertel

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-06-06 11:57

> Så bliver det lidt komplekst.

- ja det anede mig!

> [...]
> undermenuen samt inkluderer den endelige tekstdel.
>
> Jeg har lavet en lille og grov model her:

- der set ud som om, det sagtens kunne komme til at virke

> Alle testfilerne ligger pakket her:
>
> http://lundhansen.dk/test/doppeltmenu.zip

- tak, de er suget og vil blive studeret nøje

> [...]
> forskellige steder, så der kan godt vælges forskellige farver til
> de to menuer (og det kan laves helt anderledes med CSS).

- yes

> [...]
>
> De tekstsider jeg har benyttet, er snuppet fra Fidusos fordi jeg
> ikke gad skrive nogle andre. men du kan forhåbentlig gennemskue

- heh ja ellers hører du fra mig igen. En alternativ løsning kunne jo være
at lave den horisontale menu efter din opskrift og så kreere 5 forskellige
templates til hvert valgt menupunkt. SÅ bliver det kun den "overordnede"
indgang, der fremhæves efter valgt menupunkt og ikke de enkelte
submenu-punkter. Men det er kun en midlertidig løsning indtil vi får købt os
et stort system.

mange tak for hjælpen (jeg vender frygteligt tilbage)

ras

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 10-06-06 11:20

> http://lundhansen.dk/test/
>
> Alle testfilerne ligger pakket her:
>
> http://lundhansen.dk/test/doppeltmenu.zip

- det ser spændende ud men jeg kan sgu ikke helt oversætte koden til noget,
jegt kan forstå. Hvad gør /r/n f.eks? Jeg kan forstå så meget, at hver
enkelt submenu har sin egen "fil" med tilhørende array og i den "lokale" fil
hentes så selve siderne ... (tror jeg nok). Finder jeg ikke ud af det kan
jeg vel lave 5 skabeloner ...?

ras

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-06-06 10:50

Hej Rasmus (og alle andre)!
"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen_fjerndette@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4485c364$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> - yes jeg forstår. Men det er vel kun anvendeligt, når menuen er som på
> Fiduso ... hvis menuen er spredt drypvis ud over siden eller ordnet efter
> [...]

Her kunne jeg godt tænke mig at stille et spørgsmål, som intet har med
tråden at gøre (med fare for at få rykket hovedet af...):

Når nu du/I skal lave en hjemmeside for en forretning/forening, hvad er så
mest normalt:
- at du/I selv finder på teksten til siderne?
eller
- at du/I får teksten leveret af kunden?

Grunden til at jeg spørger er, at du på den side, som du linker til, har
gjort plads til en del undersider, og jeg sidder så og tænker, at der må
være meget tekst, som skal skrives, og at det absolut ikke kan være helt
nemt, hvis ikke kunden bidrager med noget...?

Jeg står selv og skal lave hjemmesider til 2 forretninger, som har samme
ejer, men han er overbevist om, at jeg sagtens kan forfatte teksten til
siderne, hvilket jeg ikke er helt enig i, da jeg ikke kender hans
forretninger så godt - men kender manden udemærket.

Jeg er jo langt fra professionel, men vil gerne lave nogle flotte og
brugbare hjemmesider, blot for at øve mig noget mere, men forfatter - det
bliver jeg aldrig!

Er det bare mig, som har misset noget her eller hvad....

PS: Undskyld "afbryderen"...

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 07-06-06 11:14

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Her kunne jeg godt tænke mig at stille et spørgsmål, som intet har med
> tråden at gøre (med fare for at få rykket hovedet af...):

- hehe det er helt ok (vi er jo i forvejen på afveje)

> Når nu du/I skal lave en hjemmeside for en forretning/forening, hvad er så
> mest normalt:

- blikkeslagere laver vandrør og elektrikere strøm ...

> - at du/I selv finder på teksten til siderne?
> eller
> - at du/I får teksten leveret af kunden?

- formentlig et samarbejde ... det afhænger jo meget af tekstens vigtighed,
hvor alvorligt man tager kommunikationen og hvor besværlig den er. HVis der
skal skrives 5 linjer om at der er åbent man-fre fra 8-16 kan enhver, der
kan stave, klare det. Skal teksten mere end det vil jeg personligt anbefale
professionel hjælp.

> [...]
> være meget tekst, som skal skrives, og at det absolut ikke kan være helt
> nemt, hvis ikke kunden bidrager med noget...?

- i den aktuelle sag er jeg ansat i firmaet, så det er ikke noget, jeg har
skænket en tanke. Men da jeg ikke ved en dyt om regnskab vil jeg
selvfølgelig udforme teksten/præsentation i samarbejde med chefen for
afdelingen (der jo kan levere nogle fagudtryk, som potentielle kunder, vil
være interesseret i)

> [...]
> siderne, hvilket jeg ikke er helt enig i, da jeg ikke kender hans
> forretninger så godt - men kender manden udemærket.

- så finder I nok en løsning Evt. få ham til at lave et udkast, ret det
til og send det retur og få det godkendt.

> Jeg er jo langt fra professionel, men vil gerne lave nogle flotte og
> brugbare hjemmesider, blot for at øve mig noget mere, men forfatter - det
> bliver jeg aldrig!

- det går da meget godt

> PS: Undskyld "afbryderen"...

- ok, du skylder en omgang.

ras

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-06-06 11:43

Hej Rasmus!
"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen_fjerndette@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4486a720$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> - hehe det er helt ok (vi er jo i forvejen på afveje)

Ja, men dog ikke så meget...

> - blikkeslagere laver vandrør og elektrikere strøm ...

Også min holdning.

> [...]
> skal skrives 5 linjer om at der er åbent man-fre fra 8-16 kan enhver, der
> kan stave, klare det. Skal teksten mere end det vil jeg personligt

Hvilket jeg også vil foretrække, da jeg er overbevist om, at der er nogle
ting, som ejeren af de 2 forretninger, sikkert mener er mere vigtige end
andre at få med på siden, og som jeg måske ikke mener er så vigtige -
samarbejde er klart en god ting!
Jow-jow! A ka da godt stave til manddag...

> [...]
> selvfølgelig udforme teksten/præsentation i samarbejde med chefen for
> afdelingen (der jo kan levere nogle fagudtryk, som potentielle kunder, vil

Hvilket er helt forståeligt - så har du jo også en bredere indsigt i firmaet
end en udenforstående ville have...
Og netop det med fagudtryk, er noget jeg har tænkt meget over, for der er
sikkert mange af slagsen i de 2 forretninger, som jeg ikke kender til,
hvilket jo også er en grund til, at jeg er uforstående over for, at han helt
vil overlade det til mig at forfatte teksten...

> - så finder I nok en løsning Evt. få ham til at lave et udkast, ret
> det
> til og send det retur og få det godkendt.

Håber jeg - nu er det bare omvendt - jeg skal lave et udkast til en
hjemmeside med valgfrit antal undersider med tekst og billeder, som jeg ikke

> - det går da meget godt

Kan godt være, at jeg skriver meget, men det er jo ikke ensbetydende med, at
mit budskab er forståeligt. Og så kunne det garanteret også have været
skrevet på færre linjer, uden at blive uforståeligt...

> - ok, du skylder en omgang.

Helt iorden - godt at vi har så mange rundkørsler i Danmark! ;-p