macbook .. er den så god som det siges?
Fra : J.K.Arning

Dato : 01-06-06 10:24

De af jer der har fået den .. har i nogle klager?

Varme?
Skærm?
Forarbejdning / hvoldbarhed?

Xp kører godt ?

hvordan er den reelle batteritid?

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 01-06-06 19:49

"J.K.Arning" <spam@arning.dk> wrote in message

> De af jer der har fået den .. har i nogle klager?

> [...]

Sidst først syntes batteritiden er bedre end på min Dell med centrino - ca
2-3timer med trådløst kørende konstant..

XP kører perfekt MEN du mangler en musseknap og du mangler en delete.. begge
dele skal du lige huske at løse (kan løses) men er nu nemmere med et
eksternt tastatur...

Kvaliteten på min virker god - så en i butikken der også lige var pakket ud
den var godt krøllet der hvor skærmen åbner - der er noget hvidt plastik
bånd af en art...

Skærmen har jeg kun oplevet som flot har ikke haft problemer med genskin har
brugt den udenfor i solen og det kan lade sig gøre.. men som med alle tft'er
er de svage..

Varme.. jo den kan blive meget varm - men det syntes jeg nu de fleste
bærbare bliver

Fra : J.K.Arning

Dato : 01-06-06 20:34

On Thu, 1 Jun 2006 20:48:52 +0200, Flemming Lynggaard wrote:

> XP kører perfekt MEN du mangler en musseknap og du mangler en delete.. begge
> dele skal du lige huske at løse (kan løses) men er nu nemmere med et
> eksternt tastatur...

Et ekstra tastautr holder ikke .. maskinen skal bruges som det den er ..
bærbare.

Jeg går ud fra der skal hackes funktioner i andre taster ?

Er det holdbart ?

> Kvaliteten på min virker god - så en i butikken der også lige var pakket ud
> den var godt krøllet der hvor skærmen åbner - der er noget hvidt plastik
> bånd af en art...

Bliver det løst ?
Ser det ud af H til ?

> Varme.. jo den kan blive meget varm - men det syntes jeg nu de fleste
> bærbare bliver

Ok så man sidder ikke i længere tid med den på skødet ?

Det er nogle irriterende småting syntes jeg.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-06-06 21:39

> [...]
> Ser det ud af H til ?

> Ok så man sidder ikke i længere tid med den på skødet ?
>
> Det er nogle irriterende småting syntes jeg.

Syntes ikke man sidder med nogen bærbare på skødet ret længe, og det gælder
alle modeller jeg har prøvet fra meget dyre til meget billige - de bliver
lidt for lune til min smag

Altså til mit brug er knap hackene holdbart men jeg bruger den heller ikke
heavy det har jeg andre maskiner til..

Bekymre dig ikke om kvalitteten - min var perfekt tror ikke der er generelle
problemer med den.. åbn den i butikken og se efter evt..

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-06-06 00:17

On 2006-06-02 22:39:22 +0200, "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> said:

> Syntes ikke man sidder med nogen bærbare på skødet ret længe, og det
> gælder alle modeller jeg har prøvet fra meget dyre til meget billige -
> de bliver lidt for lune til min smag

Generelt siger de fleste fabrikanter, at det er en dårlig ide at have
en bærbar computer på et blødt underlag f.eks. på skødet eller i
sengen. Det hindrer luften i at cirkulere under bunden og bidrage til
kølingen. Apples siger direkte, at de ikke laver "laptops". De laver
"notebooks". Ud over varmen er det vel heller ikke videre behageligt
eller ergonomisk korrekt at sidde med en bærbar computer i skødet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : J.K.Arning

Dato : 03-06-06 08:43

On Sat, 3 Jun 2006 01:16:50 +0200, Henrik Münster wrote:

> Ud over varmen er det vel heller ikke videre behageligt
> eller ergonomisk korrekt at sidde med en bærbar computer i skødet.

Men nødvendigt indimellem .. det er et arbejdsredskab og jeg skal bruge det
mobilt indimellem.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-06 18:41

On 2006-06-03 09:42:59 +0200, "J.K.Arning" <spam@arning.dk> said:

> Men nødvendigt indimellem .. det er et arbejdsredskab og jeg skal bruge det
> mobilt indimellem.

Ja ja. Jeg gør det da også en gang imellem et kort stykke tid, hvis der
ikke er andre muligheder. Det ændrer ikke på, at det er
uhensigtsmæssigt både for computeren og brugeren. Man bør derfor prøve
at begrænse det mest muligt og måske sidde med lårene lidt fra
hinanden, så det meste af computerens bund får luft. Apple siger jo
også direkte, at deres bærbare computere ikke er laptops, men derimod
notebooks. Selv om computeren er et arbejdsredskab, kan man jo godt
behandle den pænt. Jeg står heller ikke og holder mit kamera ude i
øsende regn, fordi jeg SKAL tage billeder.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30612>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-06-06 19:11

In article <44846c90$0$167$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Henrik Münster wrote:

> [...]
> behandle den pænt. Jeg står heller ikke og holder mit kamera ude i
> øsende regn, fordi jeg SKAL tage billeder.

Jeg har haft laptops fra Apple siden 1998 og aldrig haft nogen
problemer med at have den i skødet - de har alle været lune men
har holdt til det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-06 19:48

Steen Larsen skrev den 05-06-2006 20:11:

> Jeg har haft laptops fra Apple siden 1998 og aldrig haft nogen
> problemer med at have den i skødet - de har alle været lune men
> har holdt til det.

Bare lige for at fuldende billedet - hvor mange børn har du så fået de
sidste 8 år?

--
Thorbjørn

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-06 22:37

On 2006-06-05 20:47:55 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> said:

> Bare lige for at fuldende billedet - hvor mange børn har du så fået de
> sidste 8 år?

Og hvad computeren angår, så er der jo ikke tale om pludselige
sammenbrud, eller at alle tager synlig skade. Jeg har også givet
kontrastvæske til tusindvis af mennesker på røntgenafdelingen, uden at
der er sket noget. Det er ikke det samme som, at der aldrig er nogen,
der får at anafylaktisk shock og falder døde om af det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-06-06 07:00

In article <4484a404$0$116$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Henrik Münster wrote:

> [...]
> der er sket noget. Det er ikke det samme som, at der aldrig er nogen,
> der får at anafylaktisk shock og falder døde om af det.

Jeg har ingen børn fået for det får man ikke med en laptop i skødet
Har i dokumenteret begrundet mistanke om at det kan have indflydelse
på fertilitet eller er det bare mistanker?
Med hensyn til computerne så er det bare min erfaring at de kan tåle
at man bruger dem som laptops uanset hvad Apple siger for at dække sig
ind. Computerne har jo også nogen indbyggede mekanismer der gør at man
kan fornemme på dem om de har det meget besværligt med varmen - de kan
f.eks. starte en blæser.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-06 09:57

Steen Larsen skrev den 06-06-2006 07:59:

> Jeg har ingen børn fået for det får man ikke med en laptop i skødet

Næh, men du holder vel også fri, bare en gang imellem, eller hvad?

Så du har faktisk ingen anelse om din sædkvalitet?

(Og hele miseren er at testiklerne befinder sig udenfor kroppen for at
køle dem af (tror jeg nok, dr Münster?) og at selv en let
temperaturstigning har målbare følger. Af samme grund skal man undlade
tætsiddende cowboybukser).

--
Thorbjørn

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-06-06 21:54

On 2006-06-06 10:56:41 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> said:

> [...]
> køle dem af (tror jeg nok, dr Münster?) og at selv en let
> temperaturstigning har målbare følger. Af samme grund skal man undla

Det er rigtigt. Hvis testiklerne ikke falder ned i pungen, som de skal,
men ligger oppe i lyskekanalen de første leveår eller mere, nedsætter
det fertiliteten. Jeg ved dog ikke på stående fod, hvor meget varme og
i hvor lang tid, der skal til, før det skader.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-06-06 21:59

On 2006-06-06 07:59:46 +0200, Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> said:

> Med hensyn til computerne så er det bare min erfaring at de kan tåle
> at man bruger dem som laptops uanset hvad Apple siger for at dække sig
> ind.

Apple har jo helt ret - i teorien. Varme nedsætter elektroniske
komponenters levetid. Spørgsmålet er bare, om det betyder noget i
praksis. Hvis den nedsættes fra 100 til 98 år, er det jo ligegyldigt.
Nedsættes den fra 5 til 3 år, kan det være et problem for nu at tage
nogle yderpunkter. Der er da masser af eksempler på, at folk ikke
behandler produkter som de burde efter fabrikkens anvisninger.
Alligevel går det som regel godt. Der er nok også noget psykisk i det.
Jeg kan godt lide tanken om, at jeg behandler mine ting godt og passer
på dem. Det giver mig en god samvittighed. Det er sikkert noget med min
opdragelse. Jeg kan ikke lide at opfatte mig selv som sjusket og
ligeglad. Andre har sikkert andre holdninger til deres ting.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-06-06 22:15

In article <4485ec83$0$151$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Henrik Münster wrote:

> [...]
> opdragelse. Jeg kan ikke lide at opfatte mig selv som sjusket og
> ligeglad. Andre har sikkert andre holdninger til deres ting.

Jeg opfatter også mig selv som en der passer godt på ting - ikke bare
mine egne. Der er jo også masser af eksempler på producenters
overforsigtige forbehold som udelukkende er angivet for at de ikke
kan blive anklaget og gjort til ansvar for eventuelle skader.
Mistanken om laptops påvirkning af fertilitet kan udmærket være
baggrunden for at Apple siger man ikke skal bruge deres bærbare
produkter i skødet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-06-06 21:11

On 2006-06-01 20:48:52 +0200, "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> said:

> Kvaliteten på min virker god - så en i butikken der også lige var
> pakket ud den var godt krøllet der hvor skærmen åbner - der er noget
> hvidt plastik bånd af en art...

Er det ikke bare noget beskyttelsesplast, der skal pilles af, når man
pakker maskinen ud? Et kabinet kan da ikke bare krølle.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 02-06-06 06:34

> Er det ikke bare noget beskyttelsesplast, der skal pilles af, når man
> pakker maskinen ud? Et kabinet kan da ikke bare krølle.

Jo, det er. Det er en beskyttelsesfilm over ventilasjonsgrillen i
hengslet. Den skal plukkes av.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-06-06 21:36

"Jon" <see_signature@mac.com.invalid> wrote in message

> Jo, det er. Det er en beskyttelsesfilm over ventilasjonsgrillen i
> hengslet. Den skal plukkes av.

Nej den var fysisk defekt, men var kun den model er ikke noget film er lige
under ordet macbook noget hvidt plastik og det var på den nævnte model
krøllet/bøjet..mens min egen var fin..

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 01-06-06 20:53

On 2006-06-01 11:24:26 +0200, "J.K.Arning" <spam@arning.dk> said:

> De af jer der har fået den .. har i nogle klager?

Jeg har fået min idag og min erfaring er derfor ikke alverden indtil
videre. Jeg har leget med den og installeret en masse programmer og
indtil videre er alt forløbet problemfrit.

> Varme?

Jeg har en Acer i huset, med nogenlunde samme specifikationer. Den
bliver også varm, måske lidt mindre end denne, men forskellen er
minimal. Tilgengæld er min nye Macbog tilnærmelsesvist lydløs, den
siger mindre end min Acer, og det tiltaler mig meget.

> Skærm?

Lækker skærm. Helt vild lækker faktisk. Bedre end min 17 tommer TFT
skærm til min stationære PC, og der er ingen fejlpixels eller
forvrængninger. Den skinnende skærm er et stort plus for mig. Men det
er jeg også vant til fra min Acer bærbare. Alt står knivskarpt.

> Forarbejdning / hvoldbarhed?

På min er alt i orden. Ingen "krøllede bånd" eller hvad det nu var der
stod i den anden tråd. Skærmen er solidt hængslet, tastaturet er
behageligt at anvende og virker som om det er gennemtænkt med det nye
design. Det går i alle tilfælde ikke udover funktionen

> Xp kører godt ?

Ved det ikke - har ikke installeret det-

> hvordan er den reelle batteritid?

Jeg sad og surfede på nettet, installerede programmer og satte maskinen
op. Det hele på et fuldt opladet batteri til at starte med. Jeg
afspillede også En DVD i 5 min for lige at teste funktionen. Batteriet
hold ud i 3 timer og 50 min. Det er meget tilfredsstillende synes jeg.

Hilsen fra en ny Mac-ejer.

Jesper

Fra : tiper@tiscali.dk

Dato : 03-06-06 18:34

Henrik Münster skrev:

> [...]
> "notebooks". Ud over varmen er det vel heller ikke videre behageligt
> eller ergonomisk korrekt at sidde med en bærbar computer i skødet.

Man skal heller ikke glemme, at varmen fra computeren i skødet,
nedsætter sædkvaliteten i stor stil. Samt øger risikoen for
impotens....

/
Jesper

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-06-06 07:44

On 2006-06-03 19:33:55 +0200, tiper@tiscali.dk said:

> Man skal heller ikke glemme, at varmen fra computeren i skødet,
> nedsætter sædkvaliteten i stor stil. Samt øger risikoen for
> [...]

Impotens .. ? Hvordan hænger det lige sammen med en laptop i skødet?

Varme er jo kendt for at kunne give nedsat fertilitet (og nedsat
fertilitet er jo ikke det samme som impotens som sagt). Men helt
ærligt, den danske mands sædkvalitet er næppe så dårlig, som den efter
sigende er, fordi vi alle sidder med en laptop klistret op ad
tissetrolden 5 timer dagligt! Det nægter jeg at tro.

I øvrigt så sidder man da med lap'en på lårene og ikke i skridtet?!?

/Jesper ... som lige vil kigge på pubmed.com efter noget viden om
laptop-barnløshed

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-06-06 07:57

> /Jesper ... som lige vil kigge på pubmed.com efter noget viden om
> laptop-barnløshed

Jeg fandt en smule :
Increase in scrotal temperature in laptop computer users.

Sheynkin Y, Jung M, Yoo P, Schulsinger D, Komaroff E.

Department of Urology and General Clinical Research Center, State
University of New York at Stony Brook, Stony Brook NY 11794-8093, USA.
ysheynkin@notes.cc.sunysb.edu

BACKGROUND: Scrotal hyperthermia has been identified as a risk factor
for male infertility. Laptop computers (LC) have become part of a
contemporary lifestyle and have gained popularity among the younger
population of reproductive age. LC are known to reach high internal
operating temperatures. We evaluated the thermal effect of LC on the
scrotum. METHODS: Right and left scrotal temperature (ScT) was measured
in 29 healthy volunteers in two separate 60 min sessions. ScT was
recorded from thermocouples on a digital datalogger every 3 min with
the working LC in a laptop position and in the same sitting position
with approximated thighs without LC. RESULTS: ScT increased
significantly on the right and left side in the group with working LC
(2.8 degrees C and 2.6 degrees C, respectively; P<0001) and without LC
(2.1 degrees C, P<0.0001). However, ScT elevation with working LC was
significantly higher (P<0.0001). CONCLUSIONS: Working LC in a laptop
position causes significant ScT elevation as a result of heat exposure
and posture-related effects. Long-term exposure to LC-related
repetitive transient scrotal hyperthermia is a modern lifestyle feature
that may have a negative impact upon spermatogenesis, specifically in
teenage boys and young men. Further studies of such thermal effects on
male reproductive health are warranted.
--------

Derefter krydstjekkede jeg hvor meget "temperaturforhøjelse" der skulle
til i "hvor lang tid". Det kunne jeg ikke finde noget om. Så hvor længe
man rent faktisk skal sidde med sin glohede laptop førend man bliver
infertil må nogen jo teste. Det kan være man kan få nogle unge fattige
studerende til dette? hehe ... kidding... Men der er ikke så stor viden
om det her åbenbart.

Hilsen Jesper ... som altså holder sin laptop på bordet

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-06-06 21:45

On 2006-06-06 08:57:18 +0200, Jesper Mehlsen <j@FJERNDETTEmehlsen.com> said:

> [...]
> infertil må nogen jo teste. Det kan være man kan få nogle unge fattige
> studerende til dette? hehe ... kidding... Men der er ikke så stor viden

Netop. Det er jo fuldstændig umuligt at måle. Så skulle man have
adskillige grupper, der brugte computeren hhv. 1, 2, 3, 4 osv. timer
hver dag. Efter adskillige år skulle man så teste deres sædkvalitet og
se, hvornår den begynder at dale. Det er jo næsten ikke til, da man
også skal have styr på temperaturen. Ideelt burde man så også prøve
forskellige computere med forskellig temperaur. Endelig vil det jo være
helt uetisk at lave sådan et forsøg, så det vil næppe kunne godkendes.

> Hilsen Jesper ... som altså holder sin laptop på bordet

Enig. Det gør jeg også. Og som du tidligere sagde, så sidder man da
også med den på lårene, hvis man en sjælden gang ikke har et bord
(f.eks. på toilettet). Man sidder jo ikke med den ovenpå skridtet. Det
skulle da lige være, hvis man halvt ligger mageligt henslængt i en
sofa. Det er måske det, de unge gør, siden det åbenbart er et problem.
Vi andre sidder jo pænt ret op og ned
--
Venlig hilsen
Henrik Münster