Powerbook g4 Ti booter ikke
Fra : Henrik Enslev

Dato : 29-05-06 18:08

Hej

Jeg har et problem med en ti 550 som ikke vil starte ordentligt op. Den
siger startlyd, men når jeg vil starte fra cd for at installere system
står den bare og blinker.

Jeg skulle altså mene den ikke læser (ordentligt) fra cd drev. Det er jo
muligt drevet er i udu, men er det ellers et kendt symptom på itu
hovedkort eller ??

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Henrik Enslev

Dato : 29-05-06 18:41

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
>
> Jeg skulle altså mene den ikke læser (ordentligt) fra cd drev. Det er jo
> muligt drevet er i udu, men er det ellers et kendt symptom på itu

Tilføjelse: den vil ikke starte i target mode.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-06 23:37

> [...]

> Jeg skulle altså mene den ikke læser (ordentligt) fra cd drev. Det er jo
> muligt drevet er i udu, men er det ellers et kendt symptom på itu

prøv at køre den hatdware test DC der fulgte med maskinen. Har ikke
den kan jo forsøge at holde ævle+V nede mens du booter for at se om
den overhovedet forsøger at indlæse kernen - og i givet fald hvornår
den fejler i boot sekvensen.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 30-05-06 18:55

> [...]
> den kan jo forsøge at holde ævle+V nede mens du booter for at se om
> den overhovedet forsøger at indlæse kernen - og i givet fald hvornår

Hej
Den vil ikke starte fra CD, hverken hardwaretest eller original leopard
10.2. Den siger pling, cd spinder op, så kommer der grå skærm, derefter
en lysegrå med æblelogo på, og derefter sort skærm med følgende besked:
" localhost:/ root#
Herefter sker der intet.
MEd æble V eer det samme resultat.

Jeg har haft HD ude og tjekket med ekstern boks via usb med
diskværktøjer, og den siger disk er ok. Der har ikke været mulighed for
at tjekke diskpermissions, da knappen var sløret.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-06 19:29

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> en lysegrå med æblelogo på, og derefter sort skærm med følgende besked:
> " localhost:/ root#

Af uransagelige årsager starter den i single-user mode.

Sitter s-tasten fast eller noget?

Fra : Henrik Enslev

Dato : 30-05-06 19:52

> Af uransagelige årsager starter den i single-user mode.
>
> Sitter s-tasten fast eller noget?

Ikke så vidt jeg kan se.
Hvordan får man så lokket den videre?
Jeg har nok mulighed for at prøve et andet tastatur en af dagene

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-06 20:17

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> Hvordan får man så lokket den videre?
> Jeg har nok mulighed for at prøve et andet tastatur en af dagene

Ved jeg ikke - måske Thomas eller Morten?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-05-06 21:32

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Ved jeg ikke - måske Thomas eller Morten?

Post lige resultatet af kommandoen:
sudo nvram -p | grep boot-args

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-05-06 21:36

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Post lige resultatet af kommandoen:
> sudo nvram -p | grep boot-args

Og hvis resultatet er "-s", skriv da:
sudo nvram boot-args=""

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Enslev

Dato : 31-05-06 06:28

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Og hvis resultatet er "-s", skriv da:
> sudo nvram boot-args=""

Hej
Resultatet er ikke "s", men en lang liste over komandoer eller status.
Den afsluttende linie er nvram: error (-1) getting variable - 'grep'

Jeg har ikke mulighed fopr at se toppen, da den er rullet ud af skærmen.
Deg kan heller ikke kopiere hele teksten til usb pind.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-06 09:23

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> Jeg har ikke mulighed fopr at se toppen, da den er rullet ud af skærmen.
> Deg kan heller ikke kopiere hele teksten til usb pind.

I terminal.app kan du sende uddata til en fil ved at klistre " >
filnavn.txt" på i enden.

Den kan du så manipulere efter ønske :)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 31-05-06 07:39

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> Resultatet er ikke "s", men en lang liste over komandoer eller status.
> Den afsluttende linie er nvram: error (-1) getting variable - 'grep'

Brugte du en "pipe" ( | ) eller et lille 'l' i midten af kommandoen?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Enslev

Dato : 31-05-06 11:14

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Brugte du en "pipe" ( | ) eller et lille 'l' i midten af kommandoen?

Ups stort i "I"
MEd pibe giver den resultatet
boot-args

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 31-05-06 11:17

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> MEd pibe giver den resultatet
> boot-args

Ok, så er det i hvert ikke parameter rammen, der får skidtet til at
boote i single-user.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Enslev

Dato : 03-06-06 14:12

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Ok, så er det i hvert ikke parameter rammen, der får skidtet til at
> boote i single-user.

Hej
Nu har jeg prøvet at boote i open firewire. Den starter fint, så skriver
jeg mac-boot, og den booter - i single user ;-(

Jeg mindes min gamle LC 475, som flippede helt ud over et fladt internt
batteri. Kan noget sådant være tilfældet med en PB g4?

Jeg har igen prøvet at resette parameterram med tastekombinationen
shift, æble p r, men det vil den ikke, den siger bare pling og starter i
single user. Jeg har desuden prøvet den lille knap bagpå, det giver
intet resultat.

Selvom HD eller styresystem skulle være helt kaput, skulle den vel også
kunne boote på CD? Jeg har ikke prøvet at skifte CD drev, så strengt
taget ved jeg ikke om drevet virker.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-06-06 17:13

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> Nu har jeg prøvet at boote i open firewire. Den starter fint, så skriver
> jeg mac-boot, og den booter - i single user ;-(

Jeg har ikke fulgt med i tråden helt fra start, men har du prøvet at
skrive "fsck -f" for at markere dit filsystem som rent? Jeg mener, at
Mac OS X bør starte op i single-user, hvis der er noget galt med
filsystemet.

Du bør kunne nøjes med at bruge Disk Værktøj, da den kalder fsck
internt.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Enslev

Dato : 03-06-06 19:41

> [...]

> skrive "fsck -f" for at markere dit filsystem som rent? Jeg mener, at
> Mac OS X bør starte op i single-user, hvis der er noget galt med

"fsck -f":

Den skriver checking HFS plus mm.
afslutter med
The volume Tiger appears to be OK
Localhost:/ root#

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-06 00:56

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> "fsck -f":

> Den skriver checking HFS plus mm.
> afslutter med
> The volume Tiger appears to be OK
> Localhost:/ root#

Jeg er slet ikke sikker på at den starter i SU (single user mode). Det
kunne jo være at du havde fået dimset så den stopper, i consollen før
Loginwindow startes. (ekvivalent til at man skriver " >console" i
Loginwindow frem for et brugernavn.)
Jeg mener at ét at de populære utilities til OSX lader dig sætte denne
option som default - (kan ikke huske hvilket)

Står der i consollen efter boot at systemet er i SU?
Hvis ikke, er er du sansynligvis i console mode, prøv da at skrive
"exit". Det skulle slutte din console session, og starter sansynligvis
Loginwindow.
Jeg kan ikke huske præcis hvad der sker, da det er flere år siden jeg
har haft behov for at gå i console mode.

Hvis du er endt i SU pga en uren afmontering af / skulle systemt boote
efter følgende såfremt der ikke er fejl på installationen:

/sbin/fsck -yf
/sbin/mount -uw /
/sbin/SystemStarter

"SystemStarter", vil under alle omstændigheder bringe dig ud af en
eventuel single user mode. Om den starter Loginwindow eller blot
bringer dig til console mode kan jeg ikke huske. Såfremt du ender i
console kan du skrive "/sbin/reboot" og dermed genstarte og afmontere
/ rent. Såfremt du ender i Loginwindow kan du genstarte på almindelig
vis og dermed også afmontere / rent.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 04-06-06 09:55

> [...]
> Hvis ikke, er er du sansynligvis i console mode, prøv da at skrive
> "exit". Det skulle slutte din console session, og starter sansynligvis

Desværre ikke

> [...]
>
> Hvis du er endt i SU pga en uren afmontering af / skulle systemt boote
> efter følgende såfremt der ikke er fejl på installationen:

Den prøver at boote noget, men der kommer en lang liste med en masse
fejlmeddeleser.

> [...]
> console kan du skrive "/sbin/reboot" og dermed genstarte og afmontere
> / rent. Såfremt du ender i Loginwindow kan du genstarte på almindelig

Jeg kunne skrive /sbin/reboot, og den genstarter, i SU

Der er intet af personlig værdi på disken. Jeg vil hellere end gerne
genindstallere systemet, men den vil hverken starte i targetmode eller
læse fra CD drev

Fra : Henrik Enslev

Dato : 05-06-06 22:18

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

Her er hvad der skete:

1 Pille en ramklods ud
2 Resette pram
3 Starte (kan nu igen) i Target mode
4 Redde relevante data
5 Isætte Tiger DVD
6 Starte med alt knappen nede, vælge Tifger
7 Formatere og installere
8 Kører helt normalt

Fidusen er at pille ram ud før resette pram, det forvirrer den
tilstrækkeligt til at den glemmer alt hvad den tidligere har lært

Tak for råd og vejledning undervejs

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-06-06 22:45

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> "fsck -f":
>
> Den skriver checking HFS plus mm.
> afslutter med
> The volume Tiger appears to be OK
> Localhost:/ root#

Det lyder jo meget fint, hvad sker der når du rebooter?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Enslev

Dato : 03-06-06 22:55

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Det lyder jo meget fint, hvad sker der når du rebooter?

Single user ;-(

Jeg fandt denne på nettet:
http://www.oreillynet.com/pub/h/348

Når jeg skriver
sudo /usr/bin/pico /ttys/etc

kommer der en anden brugerflade frem, men den siger ikke umiddelbart mig
noget.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-06 00:56

> [...]

> Når jeg skriver
> sudo /usr/bin/pico /ttys/etc

> kommer der en anden brugerflade frem, men den siger ikke umiddelbart mig

det er en editor (pico)