iPod og bilradio
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-05-06 19:51

Iflg. brugsanvisningen til min bilradio (Blaupunkt Calgary MP35) skulle
iPod kunne tilsluttes.

http://www.blaupunkt.dk/7645170310_main.asp:

"Desuden er der mulighed for at tilslutte den mobile mp3-afspiller
Apple® iPod med interface."

Der står bare intet om hvordan. Jeg tænker mig, at der er et hul et sted
på radioen, hvor man kan stikke et minijackstik ind. Men jeg kan ikke
finde det. Eller er det på en helt anden måde, det foregår?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-06 20:18

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> på radioen, hvor man kan stikke et minijackstik ind. Men jeg kan ikke
> finde det. Eller er det på en helt anden måde, det foregår?

Du skal have fat i en eller anden blaupunkt dims som du så kan stoppe
din iPod i ... formodetlig via Dock conectoren så du kan styre den via
din radio.

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-05-06 20:57

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Du skal have fat i en eller anden blaupunkt dims som du så kan stoppe
> din iPod i ... formodetlig via Dock conectoren så du kan styre den via
> din radio.
>

> /thomas

Ja, det tænkte jeg nok. Underligt, at de ikke udtrykker sig tydeligt om
den sag.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 29-05-06 12:49

"Ove Steen Smidt" <xossmidt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på radioen, hvor man kan stikke et minijackstik ind. Men jeg kan ikke
> finde det. Eller er det på en helt anden måde, det foregår?

Det gør du ved hjælp af et af de tre "C" stik der sidder bag på radioen.
Har selv en i min bil og det virker fortræffeligt. Det kan dog anbefales at
fjerne volumebegrænsningen da lydstyrken på radio og ipod ellers bliver alt
for forskellig.

Du _kan_ godt få en line in til din radio. Mener prisen er omkring
150-200kr. Denne skal også i et af "C" stikkene.
Jeg valgte Ipod interfacet grundet 1. trafik sikkerheden, 2. Jeg kan smide
min Ipod i handskerummet og er derfor ikke nødt til at afmontere den og
gemme den / tage den med hvis jeg kort parkerer min bil og 3. Vha. ipod
interfacet har jeg mulighed for at styre den med ratfjernbtjening, bruge
bilens org. dispaly til at se navne på numrene.
Noget helt andet er at din Ipod automatisk bliver opladet når den sidder i
interfacet og når du slukker bilen/radioen så slukker ipod'en også.

/Hans-Jacob

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-05-06 16:11

Hans-Jacob Møgelmose <zster87@hottiemail.com> wrote:

> [...]
> Noget helt andet er at din Ipod automatisk bliver opladet når den sidder i
> interfacet og når du slukker bilen/radioen så slukker ipod'en også.

Hvor har du købt sådan et interface? Jeg har lige spurgt hos
folkevognsforhandleren. Her blev jeg præsenteret for en æske ledninger
og plasticdimser. Pris: 1035 kr. Jeg bad ham glemme det.
Jeg formoder, at min næste bil er født med en jackindgang foran i
radioen.

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-06 21:43

On 2006-05-29 17:10:41 +0200, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Hvor har du købt sådan et interface? Jeg har lige spurgt hos
> folkevognsforhandleren. Her blev jeg præsenteret for en æske ledninger
> og plasticdimser. Pris: 1035 kr. Jeg bad ham glemme det.

I min Peugeot 407 SW kostede det vist kr. 175,- for en ledning fra
bagsiden af radioen til handskerummet med et simpelt Jack-stik. Så skal
indgangen radioen åbnes med en computer, værkstedet slutter til. Det
var sådan set simpelt, men værkstedet kunne kun finde ledningen, fordi
jeg søgte på internettet og fandt reservedelsnummeret. Det krævede et
basalt kendskab til fransk. Hvilket selvfølgelig er bedre, end hvis det
havde været en japansk bil. Jeg har lige set i Peugeots katalog, at til
efteråret kan man få en særlig iPod-holder, så man kan betjene iPod via
radioen.

> Jeg formoder, at min næste bil er født med en jackindgang foran i radioen.

Det har bl.a. Peugeot 107. I hvert fald hvis man ofrer den radio, der
passer til instrumentbordets design. Som standard leveres en simplere
radio. Det er dog en lidt primitiv løsning, som især billige og
uoriginale radioer har. Den fine løsning er en dock-connector og
mulighed for at betjene iPod via radioen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster