For meget kølepasta i MacBook
Fra : Henrik Münster

Dato : 25-05-06 22:04

Som I måske har set, kører der en større debat rundt om, fordi Apple
åbenbart har brugt for meget kølepasta mellem processoren og kølepladen
i MacBook og MacBook Pro. Kølepasta leder ikke varmen specielt godt,
men det er dog meget bedre end luft. Der skal derfor kun et meget tyndt
lag kølepasta på, som lige udfylder de ganske små lufthuller og nærmest
mikroskopiske ujævnheder, der altid vil være i en overflade. Ellers
skal der helst være direkt kontakt mellem processor og køleplade. Apple
har i stedet fyldt ordentlig skvæt kølepasta på, så der er et lag på
flere millimeter mellem processor og køleplade.
   Varmen bliver derfor ikke ledt over i kølepladen, der afkøles af
luften, som den termostatstyrede blæser kan lede forbi. I stedet går
varmen ned i printpladen, over i de andre komponenter, som ikke har
godt af det, og videre ud i kabinettet, som bliver meget varmt. Enkelte
har selv skilt deres MacBook ad og fjernet den overskydende kølepasta
og lagt et tyndere lag på. De har oplevet en køligere computer både
udenpå, og når man måler processorens temperatur med et program til
dette. Ulempen er, at blæresen oftere går i gang, da der nu bliver
varmere i kanalen til køleluft.
   For mig virker det helt utroligt, at et firma som Apple og/eller det
meget erfarne firmaer i Asien, som f.eks. Asustek, der bygger
computerne, kan begå sådan en fejl. Efter debatten på internettet er
det mildt sagt basal viden, at kølepasta kun skal smøres på i et tyndt
lag. Og afkølingen er åbenbart nødvendig, da processoren bliver meget
varm. Mange har målt den til over 80 grader. Mange klager også over, at
kabinettet bliver meget varmt. Hele den historie gør mig lidt bekymret
for MacBook. Det går ud over komponenternes levetid og stabilitet, når
de bliver meget varme. Har nogen af jer en forklaring på, hvordan det
kan ske? Min PowerBook holder heldigvis endnu, så jeg håber på,
problemet er løst, når jeg en gang skal have en MacBook.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-05-06 22:22

Din text er meget tung at læse, formodentlig fordi den er så tæt skrevet.

Henrik Münster wrote:
> [...]
> stedet fyldt ordentlig skvæt kølepasta på, så der er et lag på flere
> millimeter mellem processor og køleplade.

Well, passer det nu også? Digg har en link til arstechnica

http://digg.com/apple/Thermal_Paste_Claim_on_MacBook_Pros_FALSE

som antyder at forskellen kun er et par grader ved at fjerne
kølepastaen. Det gør selvfølgelig en forskel, meeen måleusikkerhed
blandt andet ved om maskinen nu lavede det samme, og om der var
samme temperatur i rummet osv.

Der er også andre mulige forklaringer
http://gertstahl.blogspot.com/2006/05/macbooks-vent-blocked.html

> [...]
> og når man måler processorens temperatur med et program til dette.
> Ulempen er, at blæresen oftere går i gang, da der nu bliver varmere i

Det var da kedeligt. Så vil jeg da egentlig hellere underclocke
maskinen så den bliver mindre varm og blæserne ikke kører.

> [...]
> computerne, kan begå sådan en fejl. Efter debatten på internettet er det
> mildt sagt basal viden, at kølepasta kun skal smøres på i et tyndt lag.

Det tager sikkert længere tid at smørrer det ud i et tyndt lag, og så
har de lavet noget statestik på prisen for at gøre det perfekt 1. gang
og så imod prisen for at udskifte nogle dele.

Man kunne også gætte på at det er hurtigere at komme en masse på end
at smørre det pænt ud, og for at kunne nå at producere nok maskiner.

Men jeg forstår dem egentlig ikke, de spilder jo en masse kølepasta,
det er jo heller ikke gratis når man laver 23847334897454894 maskiner.

> Og afkølingen er åbenbart nødvendig, da processoren bliver meget varm.

Selvfølgelig, det er jo en intel cpu...

> [...]
> kan ske? Min PowerBook holder heldigvis endnu, så jeg håber på,
> problemet er løst, når jeg en gang skal have en MacBook.

forklaringen er at folk vil have så meget cpu kraft som overhovedet
muligt i et så tyndt kabinet som overhovedet muligt.

Apple har allerede sænket hastigheden på deres grafik cpu, sikkert
fordi der ikke er så mange som spiller, og dermed kan Apple få en
nærmest gratis varme besparelse.

JonB

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-06 15:26

On 2006-05-25 23:22:17 +0200, Jon Bendtsen <noone@example.com> said:

> Din text er meget tung at læse, formodentlig fordi den er så tæt skrevet.

Tæt skrevet? Det er simpel tekst, som jeg ikke kan lave om på. Hvis du
har svært ved at læse det, kan du sætte dit program til f.eks. at vise
en større skrifttype. Det er jo ikke mig eller mit program, der
bestemmer, hvordan det ser ud på din computer. Det kan selvfølgelig
være, du synes, jeg skriver for langt. Jeg prøver nu at lave afsnit med
mellemrum netop for at gøre det mere læsevenligt.

> [...]
> kølepastaen. Det gør selvfølgelig en forskel, meeen måleusikkerhed
> blandt andet ved om maskinen nu lavede det samme, og om der var

Det glæder mig da, hvis det viser sig, at der ikke rigtig er noget om
historien alligevel. Jeg syntes, det var lidt ubehageligt, hvis Apple
og fabrikkerne ikke kan finde ud af selv helt basale principper.

> Det var da kedeligt. Så vil jeg da egentlig hellere underclocke
> maskinen så den bliver mindre varm og blæserne ikke kører.

Det er bare svært for Apple, for folk vil samtidig have en hurtig
computer, og der bliver lavet masser af test af hastigheden. Hvis
computeren er for langsom, så siger folk modsat, at de hellere vil have
en hurtig computer, der bliver lidt varmere. Det er altså lidt af en
balancegang for Apple.

> [...]
>
> Men jeg forstår dem egentlig ikke, de spilder jo en masse kølepasta,
> det er jo heller ikke gratis når man laver 23847334897454894 maskiner.

Og det er ikke bare fabrikken. Apples vejledninger til reparatører
foreskriver åbenbart også, at man bruger en ordentlig klat kølepasta.

> Selvfølgelig, det er jo en intel cpu...

De nye skulle nu være ret gode. Der var jo også problemer med at få en
G5 kølig nok til en bærbar.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-05-06 18:28

Henrik Münster wrote:

> [...]
> være, du synes, jeg skriver for langt. Jeg prøver nu at lave afsnit med
> mellemrum netop for at gøre det mere læsevenligt.

afsnit med en enkelt tom linie er fint.

> [...]
> computeren er for langsom, så siger folk modsat, at de hellere vil have
> en hurtig computer, der bliver lidt varmere. Det er altså lidt af en

Heldigvis kan man jo selv vælge i OSX hvad man ønsker at gå efter.
hastighed eller ej.

> Og det er ikke bare fabrikken. Apples vejledninger til reparatører
> foreskriver åbenbart også, at man bruger en ordentlig klat kølepasta.

så er det nok for at sikre sig at der kommer nok pasta.

JonB

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-06 00:59

On 2006-05-27 19:28:10 +0200, Jon Bendtsen <noone@example.com> said:

> afsnit med en enkelt tom linie er fint.

Jeg plejer at lave en indrykning af første linie i det næste afsnit.
Det er måske lidt gammeldags, men det er fuldt ud korrekt, og jeg er
gerne lidt gammeldags. Desuden sparer det lidt plads i højden. Jeg har
dog en fornemmelse af, at ikke alle programmer viser det lige godt. I
HTML bliver flere mellemrum efter hinanden således bare konverteret til
et enkelt.
   Her er en indrykket linie som tegn på, at det her er et nyt afsnit.
Kan den ses? Hvis der er stemning for det her i gruppen, vil jeg da
meget gerne bruge en tom linie til at markere nyt afsnit fremover
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-05-06 05:53

> Her er en indrykket linie som tegn på, at det her er et nyt afsnit.
> Kan den ses? Hvis der er stemning for det her i gruppen, vil jeg da
> meget gerne bruge en tom linie til at markere nyt afsnit fremover

Papiret koster ikke noget.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-06 22:47

On 2006-05-28 06:53:26 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Papiret koster ikke noget.

Nej, men det gør skærmen Det er svært at sætte tekst op. Det ser
forskelligt ud på forskellige computere. Nogle e-mail fra
Windows-brugere har enorme linieafstande, så man skal køre ned gennem
skærmbillederne, selv om dokumentet egentlig ikke indeholder ret mange
linier. Det er også irriterende. Vi har nogle venner, hvis
e-mail-signaturer alene fylder et helt skærmbillede i højden.
Selvfølgelig skal tekst ikke være så tæt, at den er uudholdelig at
læse, men det kan også være irriterende, når man er ovre i den anden
grøft. På en måde er det rart, hvis det hele kan være på ét
skærmbillede.

Nå, men jeg skal da gerne prøve at lægge gamle vaner om, hvis der er
stemning for det. Hvis jeg lyder en smule fornærmet, så er det fordi,
jeg faktisk går enormt meget op i at stave rigtigt og sætte teksten
pænt op. Så er det jo en smule irriterende at blive rettet, kan I nok
forstå. Det er ikke noget, der stikker dybere, og jeg er altid villig
til at lære nyt og måske diskutere mulighederne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 25-05-06 22:56

Henrik Münster wrote:
> Og afkølingen er åbenbart nødvendig, da processoren bliver meget varm.
> Mange har målt den til over 80 grader.

80 grader er altså ikke nødvendigvis et problem. Svjh er den
specificerede max tempratur for en Pentium M 100 grader C, så uden og
kende specs for de nye CPU'er vil jeg dog mene de 80 grader sagtens kan
være ok for CPU'en.

> [...]
> kan ske? Min PowerBook holder heldigvis endnu, så jeg håber på,
> problemet er løst, når jeg en gang skal have en MacBook.

Vi kan hurtigt blive enige om at det lyder bekymrende, men jeg tror
desværre ikke det som sådan er et Apple fænomen. Det er nok mere
resultatet af producenternes evige forsøg på at balancere performance,
plads, vægt og støj. Eksempelvis har man i et par år kunnet købe laptop
kølere i form af en plade plus blæser til at stille sin laptop på!

Mvh

Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 00:40

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Eksempelvis har man i et par år kunnet købe laptop kølere i form af en
> plade plus blæser til at stille sin laptop på!

Fungerer de også som docking-sationer ville det jo være fremragende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno

Dato : 26-05-06 18:21

Per Rønne wrote:
> Fungerer de også som docking-sationer ville det jo være fremragende ...

Desværre, der er tale om ret lowtech løsninger. Men bor man i et varmt
klima eller vil man bare gerne forkæle sin laptop, så er det ikke nogen
helt dårlig ting. Dog kan man vist roligt sige behovet kommer af at
nogen laptop producenter ikke gør deres job.

http://www.cluboverclocker.com/reviews/cooling_devices/bytecc/index.htm

Mvh

Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 03:04

> [...]

> helt dårlig ting. Dog kan man vist roligt sige behovet kommer af at
> nogen laptop producenter ikke gør deres job.

Når jeg sætter min laptop {Thinkpad, som jeg har lånt af min
fagforening} til brug på skrivebordet, skal jeg koble hele syv stik til.
Og har jeg jeg måttet tage strøm-adaptoren med, så bliver der ekstra
besvær der.

Det havde været langt lettere med en docking-station, som dog koster
3000 kroner.

<http://www.laptopsdirect.co.uk/IBM_ThinkPad_Dock_II_67P8995/version-1.a
sp>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-06 08:56

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> fagforening} til brug på skrivebordet, skal jeg koble hele syv stik til.
> Og har jeg jeg måttet tage strøm-adaptoren med, så bliver der ekstra

Så køb du sådan en her:

http://www.addlogix.com/usb/embed.asp?stuff=se_unixpress_body.html

> Det havde været langt lettere med en docking-station, som dog koster
> 3000 kroner.

Jamen, hvorfor lånte fagforeningen dig ikke også sådan en?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 09:32

> Så køb du sådan en her:
>
> http://www.addlogix.com/usb/embed.asp?stuff=se_unixpress_body.html

Det ville hjælpe /lidt/, men problemet med strømadaptor mv ville stadig
eksistere. Og så vil jeg tillade mig at tvivle lidt på hastigheden.

> Jamen, hvorfor lånte fagforeningen dig ikke også sådan en?

Fordi der samtidig indkøbtes vel en 400 maskiner, til folk med
tillidshverv i den. Det koster ganske simpelt ekstra penge.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-05-06 23:26

Bruno wrote:
> plads, vægt og støj. Eksempelvis har man i et par år kunnet købe laptop
> kølere i form af en plade plus blæser til at stille sin laptop på!

Ja.. men det er ca. den dårligste løsning i verden.. den bedste
løsning er at købe en laptop der er bygget ordentligt.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.