TV2 og Mac
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-05-06 22:06

Jeg har brug for at se Nyhederne fra klokken 22, men TV2s Sputnik er kun
for Win 98 SE+

Er der slet ikke nogen mulighed, når man har Mac (OS 10.3.4)? Hvis man
blot kunne hente den ned (jeg véd godt, at det er et brud på
ophavsretten!) kunne jeg vel afspille den via en player på min hd?

Ellers er der biblioteket tilbage - men det ville være rart at kunne se
TV2 (Nyhederne) herhjemme.

P.S.: bare et OT indspark: hvad forestiller regeringen sig? Hvis det
bliver gennemført, at tvlicens skal have en slags afløser ved at der
bliver lagt afgift på computere (der kan se fjernsyn via nettet), så
forventer jeg da, at Maccomputere bliver undtaget
Når jeg nu ikke engang kan se en public service kanal

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-06 22:37

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> ophavsretten!) kunne jeg vel afspille den via en player på min hd?
>
> Ellers er der biblioteket tilbage - men det ville være rart at kunne se

Tag den som podcast via iTunes. Blot gå ind på tv2nyhederne.dk og find
den dér. Det virker fint...

Ha! - den var ny.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-06 23:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]

Tjah, århusianerne har ikke kunnet se DR2 i årevis via antennenettet,
så jeg tror ikke de tager den slags bagateller alvorligt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-06 00:15

> Tjah, århusianerne har ikke kunnet se DR2 i årevis via antennenettet,
> så jeg tror ikke de tager den slags bagateller alvorligt.

Jeg er sikker på, at århusianerne tage endda små bagateller alvorligt.
Jeg véd ikke, hvad antennettet er.

--
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-05-06 09:14

Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Jeg véd ikke, hvad antennettet er.

Det er trådløst kabeltv.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-06 21:50

> Det er trådløst kabeltv.

Det lyder nærmest som en selvmodsigelse
Men OK, jeg har da et kabel til in wireless

--
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-05-06 21:55

> Det lyder nærmest som en selvmodsigelse
> Men OK, jeg har da et kabel til in wireless

Mener du i ramme alvor at du ikke kan huske hvordan det var i gamle
dage med Danmarks Radio på stueantenne (og KUN den)....

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-06 23:04

> Mener du i ramme alvor at du ikke kan huske hvordan det var i gamle
> dage med Danmarks Radio på stueantenne (og KUN den)....

Vel kan jeg da så. Jeg kan osse huske de renseribøjler vi satte op for
at kunne tage TV2, da de begyndte at sende. Når de vendte rigtigt var de
skam en udmærket stueantenne.
Men jeg kan ikke huske de gamle krystalapparater (radioer), kan du?

Det er kombinationene af trådløs og kabeltv, der forvirrede mig.

P.S.: jeg ser igen i en anden tråd, at du søger et accesspoint. Vil du
have interesse i en Asus WL 500G de luxe med usb port. Som du nok
erindrer fik jeg aldrig en printer til at spille på usbporten. Så den er
jo lidt overkille til det netværk, hvor den sidder nu (og har siddet i
ca. tre uger)

P.P.S.: jeg véd godt, at vi ikke må handle herinde, men det gør vi jo
egentlig heller ikke. Endnu?

--
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-05-06 09:15

Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Det er kombinationene af trådløs og kabeltv, der forvirrede mig.

Prøvede bare at finde en teknisk forklaring på hvad antennenettet er,
og vi er jo meget in i trådløse ting her.

> P.S.: jeg ser igen i en anden tråd, at du søger et accesspoint. Vil

Har bestilt et express. Vil gerne bytte med min WL500G nondeluxe som
har en almindelig printerport til PC-printerkabel, hvis dét er
interessant. Det er nemlig den hurtigere USB port jeg er ude efter,
og jeg har ikke mere brug for printerdeling.

Til gengæld vil jeg gerne have musik i anlægget :) og det gider jeg
ikke købe et USB-lydkort til for når jeg nu kan for samme pris få en
Express.

Hwor er det nu do bor?

> P.P.S.: jeg véd godt, at vi ikke må handle herinde, men det gør vi jo
> egentlig heller ikke. Endnu?

Eftersom jeg er under 10 meter fra en Mac, må jeg vel være ontopic?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-06 07:47

> Mener du i ramme alvor at du ikke kan huske hvordan det var i gamle
> dage med Danmarks Radio på stueantenne (og KUN den)....

Ja, det kan /jeg/ da i hvert fald ikke. Vi har da altid haft flere
kanaler - i hvert fald også Sverige ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-05-06 09:19

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, det kan /jeg/ da i hvert fald ikke. Vi har da altid haft flere
> kanaler - i hvert fald også Sverige ...

Og I havde flere fjernsyn, et lånt af din fars fagforening som kunne
vise i dupleks?

Eller hvad :)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-05-06 10:32

> Og I havde flere fjernsyn, et lånt af din fars fagforening som kunne
> vise i dupleks?

ROFL

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-06 00:15

> Tag den som podcast via iTunes. Blot gå ind på tv2nyhederne.dk og find
> den dér. Det virker fint...

Kære Erik, tak for dit svar, men jeg bliver nu ikke meget klogere
Når jeg går ind på tv2's forside og klikker på noget som hedder Nyheder,
ser jeg da bare en masse tekst.

"find den der" ?

Jeg har nok brug for en mere detaljeret vejledning, hvis du vil have
ulejlighed med det=

> Ha! - den var ny.

Men er det ikke virkeligheden af regeringspartiernes forslag til nyt
medieforlig? Afgift på alle computere, der kan se tv på internettet?

--
Mich.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 19-05-06 00:35

Så find den her: http://tv2i.dk/projects/podcast/

> Men er det ikke virkeligheden af regeringspartiernes forslag til nyt
> medieforlig? Afgift på alle computere, der kan se tv på internettet?

.... men selvom de har public service-forpligtelser betaler du ikke
licens til TV2 (kun til regionerne, og deres web-tv mener jeg at kunne
huske at jeg med succes har brugt).

Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-06 01:52

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> ser jeg da bare en masse tekst.
>
> "find den der" ?
>
> Jeg har nok brug for en mere detaljeret vejledning, hvis du vil have

Jamen kære Mich. - Du kan altså også bare åbne din itunes og klikke
på 'Podcasts' ude til venstre, så kommer der en masse pods op. En af de
allerførste er TV2 Nyhederne med et lille billede, og her klikker du så
blot på 'subskriber', så bliver du bedt om at bekræfte, og de kommer
automatisk ned i din iTunes bibliotek...

> Men er det ikke virkeligheden af regeringspartiernes forslag til nyt
> medieforlig? Afgift på alle computere, der kan se tv på internettet?

Jo, men som jeg har forstået forslaget, går det først og fremmest på, at
der efterhånden er mange, der 'stjæler' TV via enten en installerbar TV
tuner eller direkte fra nettet - fx. via enten et PCI Hautpage PCI
tunerkort eller en ekstern EyeTV....

Det, jeg så finder forkert ved forslaget, er, at man skal melde sig
_til_ og ikke _fra_ - som ved alm. TV licens. Jeg så hellere, at alle
husstande automatisk var tilmeldt, og at man så skulle melde fra, hvis
man ikke har radio eller TV, - så undgik vi også de der særdeles dårlige
'reklamer' for sortseere. - De er ualmindeligt vamle!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-06 21:50

> [...]
> blot på 'subskriber', så bliver du bedt om at bekræfte, og de kommer
> automatisk ned i din iTunes bibliotek...

Tak, Erik, det fungerede perfekt. Den mulighed havde jeg slet ikke lagt
mærke til. Kiggede efter muligheder i menulinjen.

--
Mich.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-06 07:47

<http://nyhederne.tv2.dk/> ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-05-06 12:36

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> [...]
> forventer jeg da, at Maccomputere bliver undtaget
> Når jeg nu ikke engang kan se en public service kanal

TV2 er ikke public service.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-06 12:44

- Jesper
Hold nu op! - TV2 er lige nøjagtig public service jvf. det
lovgivningsgrundlag, den eksisterer på, og det er og skal den vedblive
med, _selvom_ den privatiseres - stadig iflg. det forslag til ny
medielovgivning, der kom sidste uge... Suk!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-05-06 14:11

> [...]
> med, _selvom_ den privatiseres - stadig iflg. det forslag til ny
> medielovgivning, der kom sidste uge... Suk!

Du quoter forkert igen igen.

TV2 modtager ikke licens og skal klare sig for reklameindtægterne. Det
er muligt at de stadigvæk har public service forpligtelser, men at
forlange at de skal streame i et format vi kan bruge nytter ikke.

Vi kan jo bare vælge en anden station.

Jeg er helt med på at det er tyndt - meget tyndt at de ikke streamer i
et format alle har glæde af, men det er en anden snak.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-06 21:06

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> TV2 modtager ikke licens og skal klare sig for reklameindtægterne.

Det er kun delvis korrekt. TV2 som hovedstation modtager ikke
licensmidler, men det gør de til driften af reginalstationerne, og det
skal de også blive ved med, selvom TV2 privatiseres jvf. det nye forslag.

> Det er muligt at de stadigvæk har public service forpligtelser, men
> at forlange at de skal streame i et format vi kan bruge nytter ikke.

Jo, det kan 'vi' faktisk godt, når de har public service forpligtelser,
så skal de nemlig overholde de samme standarder som gælder for DR. -
Underligt nok har jeg ingen problemer med at se dem, men det er måske
pga. at jeg bruger QuickTime Pro + VLC og som plugin til begge flip4mac
+ Flip4mac Pro, - jeg vil ikke til at afinstallere for at se, om det er
det, der gør det...

> Vi kan jo bare vælge en anden station.

Tja, det står jo folk frit for, men efter ca. 60% af danskernes mening,
har TV2 de bedste nyhedsudsendelser - faktisk iflg. DRs seer-barometer.

> Jeg er helt med på at det er tyndt - meget tyndt at de ikke streamer i
> et format alle har glæde af, men det er en anden snak.

Som nævnt ovenfor bruger jeg PQPro, VLC og Flip4mac og har ingen
problemer med at se div. streams - heller ikke de frit tilgængelige på
TV2 Sputnik og TV2 Zulu, TV2 Charlie kan jeg mærkelig nok ikke få adgang
til.

Og jeg synes faktisk ikke, det er spor tyndt. Jeg mener, de juridisk set
qua deres public service forpligtelser netop også er forpligtet til at
bruge et format, der gør deres udsendelser tilgængelige for _alle_ og
ikke bare den del, der nu tilfældigvis bruger en Wintel baseret computer.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-06 07:47

> Tja, det står jo folk frit for, men efter ca. 60% af danskernes mening,
> har TV2 de bedste nyhedsudsendelser - faktisk iflg. DRs seer-barometer.

DR2s er da langt bedre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-06 16:59

Hej Per

Nok ikke bedre, men de er klart mere dybtgående. Og det _skal_ der også
være plads til - heldigvis!
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-05-06 20:52

> TV2 er ikke public service.

jo den er, men TV2 Sputnik er ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-06 07:47

> [...]

> bliver lagt afgift på computere (der kan se fjernsyn via nettet), så
> forventer jeg da, at Maccomputere bliver undtaget

Samme dag som regeringen forelagde forslaget hørte jeg et telefonprogram
på P1, hvor Brian Mikkelsen af en lytter blev spurgt om bl.a. det.
Kulturministeren var helt indstillet på at når man nu opkrævede
medielicens, måtte faciliteten kunne bruges af /alle/ gængse platforme.

Jeg vil dermed gå ud fra at han mener Windows, MacOS, MacOS X og Linux.
Men ikke nødvendigvis mere sjældne UNIX-typer eller andre
operativsystemer, eller stenalderfund som CP/M.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 21-05-06 22:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> Men ikke nødvendigvis mere sjældne UNIX-typer eller andre
> operativsystemer, eller stenalderfund som CP/M.

Man må formode, at faciliteten skal kunne bruges på alle
POSIX-kompatible operativsystemer.

DVS. Linux, stort set alle varianter af UNIX, BeOS/Zeta, samt et utal af
småplatforme.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-06 10:15

> Man må formode, at faciliteten skal kunne bruges på alle
> POSIX-kompatible operativsystemer.

Jeg er sikker på at den kommer til at virke med i al fald ét POISX OS.