Inaktive ram i powerbook?
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 23:20

Jeg har en powerbook 12" og har installeret istat nano widget'en. Den
fortæller mig at min book er max'et ud mht. ibrugtagelsen af ram. Der er
nu efter opstart 10 mb ram fri. Og mere "interessant": ca. 140 af de 512
jeg har til rådighed i alt står som "inactive". Hvad er nu det?

Er der et eller andet program der lige allokerer en ordentlig røvfuld
eller hvad er det for noget?
Kan jeg manuelt stille swap-fil et sted?

Jeg har tænkt mig at indkøbe ram snarest - nogen anbefalinger?

Tak.

Niels
www.nodash.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-05-06 06:43

Niels Præstegaard - Aalborg <niels@priestyard.dk> writes:

> [...]
> er nu efter opstart 10 mb ram fri. Og mere "interessant": ca. 140 af
> de 512 jeg har til rådighed i alt står som "inactive". Hvad er nu det?

BSD Unix (og dermed OS X) håndtere hukommelsen i fire lister: Wired,
Active, Inactive og Free.

Wired er hukommelse der ikke kan swappes ud, det er primært
kernestrukture men programmer kan også bede om at bestemte stykker
hukommmelse ikke swappes ud.

Active er hukommelse som er i brug af en eller flere aktive
processer. Dette hukommelse kan swappes ud, men det er højst
sandsynligt at der hurtigt vil skulle swappes ind igen.

Inactive hukommelse er lidt forenklet allerede swappet ud, men kernen
beholder det i ram fordi det er lettere at "swappe det ind" fra ram
end at gøre det fra disk. Derfor "glemmer" kernen først hvad denne del
af hukommelse er blevet brugt til når den mangler hukommelse.

Free er hukommelse der umidelbart kan bruges.

Langt det meste af det hukommelse der er markeret som inactive vil nok
ummidelbart kunne flyttes til active-listen eller til free-listen hvis
enten maskinen får brug for det aktuelle stykke hukommelse eller får
brug for mere plads.

Jeg mener ikke at du har et akut behov for mere ram.

[Frit efter 4.4BSD-bogen (McKusick et al) afsnit 5.12]

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-06 11:59

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
> ummidelbart kunne flyttes til active-listen eller til free-listen hvis
> enten maskinen får brug for det aktuelle stykke hukommelse eller får

Linux bruger jo den ram der ikke er i brug som diskbuffer. Er det med
i det du beskrev ovenfor?

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-05-06 12:13

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Linux bruger jo den ram der ikke er i brug som diskbuffer. Er det med
> i det du beskrev ovenfor?

Nej, jeg har ikke medtaget hvordan linux bruger ram. Jeg har kun
refereret til hvordan ram bruges i 4.4BSD (og dermed OS X).

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-06 12:17

> Nej, jeg har ikke medtaget hvordan linux bruger ram. Jeg har kun
> refereret til hvordan ram bruges i 4.4BSD (og dermed OS X).

Jeg fik vist formuleret mig upræcist.

Bruger BSD med afkom hukommelse som diskbuffer?

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 21:34

Peter Makholm skrev:

> En god forklaring af ram-kategorisering i mac.

Og jeg siger tak.

Venligst

Niels
www.nodash.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-05-06 06:00

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Bruger BSD med afkom hukommelse som diskbuffer?

Ja, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det hænger sammen med
ovenstående kategorisering.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to