Airport express installering
Fra : Allan

Dato : 13-05-06 15:54

så har jeg endelig fået råd til en airport express, så jeg kan
streame lyd til anlægget og køre trådløs m printeren. Herligt
herligt, men der er nogle problemer.

Først og fremmest er det kun den ene af vores to powerbook der kan
finde printeren og streame lyd til den. Jeg har tjekket preferences i
iTunes og firewallen, og det ser ens ud. Det andet problem er
printeren, der har en tendens til at stoppe en gang imellem. Der kommer
ingen fejlmeddelelser, den stopper bare.

Nogle gode ideer?
'mvh
Allan

Fra : Allan

Dato : 13-05-06 16:25

nå..nu virker printeren til begge computere...men ikke i den ene
itunes..den er sat op til at kigge efter kigge efter remote speakers,
og firewallen er sat korrekt...skummelt

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-05-06 20:26

On 2006-05-13 17:24:34 +0200, "Allan" <minkonto@gmail.com> said:

> nå..nu virker printeren til begge computere...men ikke i den ene
> itunes..den er sat op til at kigge efter kigge efter remote speakers,
> og firewallen er sat korrekt...skummelt

Og det er ikke fordi, den ene computer står for langt væk? Du har vel
prøvet at sætte dem begge nær AirPort Express? Sikkert et dumt
spørgsmål, men nogle gange er løsningen ligetil.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-05-06 23:30

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> [...]
> printeren, der har en tendens til at stoppe en gang imellem. Der kommer
> ingen fejlmeddelelser, den stopper bare.

kan printeren se primær base?

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-06 10:55

On 2006-05-14 00:29:48 +0200, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> kan printeren se primær base?

Det tror jeg altså ikke, den skal. Printeren er sluttet til AirPort
Express via USB. Computeren kommunikerer mig bekendt direkte med
AirPort Express, når der printes eller streames musik. Det går ikke
over nogen primær base. Jeg kom i øvrigt til at tænke på, om printeren
kan være defekt. Vores Epson satte sig engang fast, når den havde kørt
lidt, men det er vel ikke det, der er problemet?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-05-06 00:23

> Det tror jeg altså ikke, den skal. Printeren er sluttet til AirPort
> Express via USB.

Nåh, nej så er det lige meget.

Flemming Rubini

Fra : Allan

Dato : 14-05-06 10:06

he..nej jeg tænkte på det, men desværre...:)

Fra : Allan

Dato : 14-05-06 10:07

øhm? det ved jeg ikke hvordan jeg kan tjekke..Men jeg har opdateret
airport expresss firmware, men det har ikke hjulpet ;(

Fra : Allan

Dato : 14-05-06 11:40

printeren er nok lidt gammel og det kan godt være det...men mit
største problem jeg har er at jeg ikke kan se den i itunes :( skal jeg
virkelig til at geninstalere mac os x? Har prøvet at geninstallere
itunes, uden held

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-06 15:08

On 2006-05-14 12:40:22 +0200, "Allan" <minkonto@gmail.com> said:

> [...]
> største problem jeg har er at jeg ikke kan se den i itunes :( skal jeg
> virkelig til at geninstalere mac os x? Har prøvet at geninstallere

Hvorfor vil du se printeren fra iTunes? Hvis det er højttalerne og
dermed AirPort Express, du ikke kan se, så kontroller lige, om det er
sluttet til. I indstillinger til iTunes skal der være hak ud for: "Find
eksterne højttalere, der er tilsluttet via AirTunes". Hvis det stadig
ikke virker, så kan det nogen gange være nødvendigt at slukke AirPort
Express ved at afbryde strømmen og tænde den igen efter en kort
kunstpause. Det der med at geninstallere synes jeg normalt ikke er
nødvendigt. Er det ikke en vane fra Windows?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Allan

Dato : 14-05-06 19:56

nej jeg vil se de eksterne højtalere i itunes..det blev vist lidt
dårligt formuleret :) Og der er et hak ved "Find
eksterne højttalere, der er tilsluttet via AirTunes" Har forsøgt at
slukke og genstarte og nulstille airporten. Har rodet med lortet hele
dagen, og fandt denne side

http://www.simongbrown.com/blog/2004/07/30/1091227464000.html

meget interessant side(historier om folk der har kæmpet i 3 dage etc),
og det er rart at vide at jeg ikke er den eneste der har problemer. Jeg
har fået det til at virke, hvis airport express har sit eget netværk,
så kan jeg godt se højtalerne på begge computere. Men hvis jeg
forsøger at joine med det jeg har i forvejen, så virker det kun på
det ene computer. Og jeg gider ikke hoppe af internettet fordi jeg skal
streame musik:(

Min opstilling er som følger:
Standard trådløs router, DHCP, to ipadresser
To powerbooks, der begge kører trådløst internet.

Nogen der kan hjælpe. Tror jeg kan løse problemet ved at bruge
airport express som eneste router, men så skal jeg til at trække
kabler ned til anlægget og det var jo ikke meningen :(

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-05-06 20:40

> [...]

> forsøger at joine med det jeg har i forvejen, så virker det kun på
> det ene computer. Og jeg gider ikke hoppe af internettet fordi jeg skal

Når du "joiner" vil det så sige, at du fjerner flueben fra "Distribuer
IP-adresser" i 3. faneblad under airport indstillinger?

--
Mvh Martin

Fra : Allan

Dato : 14-05-06 20:56

nej jeg har ikke valgt "create a wireless network (home router)", der
giver den mulighed, men har valgt "Join an existing wireless network"

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-06 22:06

On 2006-05-14 21:56:18 +0200, "Allan" <minkonto@gmail.com> said:

> nej jeg har ikke valgt "create a wireless network (home router)", der
> giver den mulighed, men har valgt "Join an existing wireless network"

Det har jeg også, og det virker fint på to AirPort Express med en
AirPort Extreme som den basestation, der er tilsluttet internettet. Du
har vel husket at slå AirTunes til i AirPort-Hjælpeværktøj på den
pågældende AirPort Express? Det skal lige hakkes af i Baseindstillinger.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-05-06 15:17

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> nej jeg har ikke valgt "create a wireless network (home router)", der
> giver den mulighed, men har valgt "Join an existing wireless network"

Sorry, jeg havde lige glemt at min Expess er tilsluttet via kablet
ethernet til min router (som godt nok også er trådløs, men ikke fra
Apple. Hvorfor valgte jeg mon den løsning *krads, krads* var det noget
med at AE kun kunne bruges som airportklient for en ægte Apple base?!).
Men nu jeg var inde i opsætningen af AE må jeg da også sande, at der
godt nok er mange valgmuligheder for dit og dat, så i en
fejlfindingssituation skal man da holde tungen noget lige i munden for
ikke at komme til at overse noget afgørende... nå men jeg nåede lige at
se at dit problem er løst, så nu kan du nyde "the good life" med iTunes
streamet til anlægget. Det er en herlig ting!

--
Mvh Martin

Fra : Allan

Dato : 15-05-06 09:36

nå..det bliver kun værre..var inde på apple-support, og fik det råd
at jeg skulle "Reset your AE. Then, If you have wireless security
enabled on your wireless access point, disable it, then access the
Airport Admin Utility and connect to your AE and configure it to "Joint
an existing network" Enter all of the information consistant to the
security that you had enabled on the Access point. Then re-enable your
security on your access point, then reboot your AE. "

Dette virkede fint..begge computere kom glade på anlægget, og jeg
kunne spille musik...lige indtil jeg koblede mig til internettet, og
så mistede den ene computer forbindelsen til airtunes...damn..

Fra : Allan

Dato : 15-05-06 11:09

så blev problemet løst. Grunden til al forvirringen var at Airport
express havde nuppet en af mine ip-adresser, og min ene powerbook så
stille og roligt havde koblet sig på et andet trådløst
netværk(naboens formoder jeg). Så er det seføli lidt svært at
streame lokalt.

Problemet var at jeg ikke har en router, men et acces-point, og det
ville Airport Express(AE) ikke acceptere. Så kan jeg naturligvis
sætte AE op som router, men så skal den kobles direkte til mit
adslmodem, hvilket kræver kabeltrækning.

Så nu er I advaret, hvis I kommer i samme situation :) Jeg skal vist
bare ud og købe en trådløs router..suk

Fra : Allan

Dato : 15-05-06 18:48

Airport Express kan kun extende netværk fra en airport extreme, hvis
det er det du mener. Jeg forstår dog ikke helt din opsætning, da det
ikke burde være nødvendigt(nu føler jeg mig lidt som ekspert efter
en lang kamp *g*). Det er ihvertfald for at undgå den ekstra
ledningføring at jeg investere 400kr for en wireless router, fremfor
et accesspoint.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-05-06 20:54

On 2006-05-15 19:48:17 +0200, "Allan" <minkonto@gmail.com> said:

> Airport Express kan kun extende netværk fra en airport extreme, hvis
> det er det du mener.

Det mener jeg altså ikke, du har ret i.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-06 12:04

> Det mener jeg altså ikke, du har ret i.

Du har ret. Man kan sætte et WDS op. Apple reklamere ikke med det,
formentlig fordi de ikke opfylder standarden på området mht. sikkerhed.
AE kan kun klare WEP med når AE bruges til WDS. Jeg har prøvet at tvinge
WAP ud af det, og har bl.a. OpenWrt på min WRT54G.
Forgæves.

Flemming Rubini

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-05-06 22:01

> [...]

> det er det du mener. Jeg forstår dog ikke helt din opsætning, da det
> ikke burde være nødvendigt(nu føler jeg mig lidt som ekspert efter

Næh, det er vel noget overflødigt at ha' den kablet. Kablet var der nu i
forvejen for jeg havde tidl. en gl. G4 til at stå i stuen som husets
kone/børne/multi-maskine.

Nu er det efterhånden noget tid siden at jeg overvejede sagen, men jeg
mindes også det var med tanker omkring båndbredden at jeg lod den kable.
Er det ikke sådan, at hvis basen både skal modtage/sende fra min TiBook
(som jo ikke har Airport extreme, men den gl.daws langsomme Airport dvs.
hele systemet downgrader til 10Mbit) og samtidigt modtage/sende til min
trådløse router, så falder båndbredden til det halve i forhold til at AE
hos mig kun skal betjene min TiBook... eller hva'?!

--
Mvh Martin

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-06 12:07

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> trådløse router, så falder båndbredden til det halve i forhold til at AE
> hos mig kun skal betjene min TiBook... eller hva'?!

Jeg mener kun at båndbredden halveres ved bruger af routeren til WDS.

Du har ret I at tingene kører meget hurtigere kablet. Det er i sær
starttiden der er hurtig.

Man kan måske opnå bedre ydelse ved at opsætte sin AE med manuelt
indtastet ip, og give de forskellige AE'ere forskelligt netværksnavn
(!).

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-06 18:41

On 2006-05-15 23:01:22 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> trådløse router, så falder båndbredden til det halve i forhold til at AE
> hos mig kun skal betjene min TiBook... eller hva'?!

Jo, det er vist rigtig nok, men jeg synes nu ikke rigtig, man mærker
det. Hvis du mest bruger netværket til internetforbindelse, så er det
helt ligegyldigt. Selv den gamle AirPort er langt hurtigere end
internetforbindelsen. Det er kun, når man bruger netværk mellem
computerne i sit hjem, at AirPort Extremes højere hastighed kan
udnyttes. Og det gør jeg ikke ret tit. Mit netværk bruges mest til, at
alle computerne kan komme på internettet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Allan

Dato : 16-05-06 11:38

tjah..det kan jo testes rimeligt nemt :)

Fra : Allan

Dato : 16-05-06 21:51

det står der i manualen...men hvem ved...