[OS X Server] Konto, som ikke vil dø
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-05-06 20:01

Hej,

Jeg har en OS X 10.3.8 server kørende, hvor det på et tidspunkt har
været oprettet en konto inde under Accounts i Workgroup Manager.
Kontoen har jeg slettet, men går man ind under Mail > Accounts inde
i Server Admin, kan jeg stadig se kontoen derinde.

Jeg kan også se, at der kun er 86 % fri af den mængde diskplads,
der er afsat til mail på den konto, men hvordan hulen slipper jeg
helt af med den, når det ikke er nok at slette den inde i Workgroup
Manager?

En genstart har ikke fjernet den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 10-05-06 21:10

Thomas G. Madsen skrev:
> [...]
> der er afsat til mail på den konto, men hvordan hulen slipper jeg
> helt af med den, når det ikke er nok at slette den inde i Workgroup

Hej

Der er ikke så let. Se nærmere på cyradmin der dog ikke er med i 10.3
(kun 10.4). Det er ikke lykkedes mig at få et helt brugbart resultat ud
af det underlige program.

Alternativt så kan man slette databasen (var/imap...) og genopbygge ud
fra den originale mail (var/spool/...)
Ulempen er, at hvis man bruger IMAP så vil alle mails stå som ulæste,
men ellers er der ikke nogle ulemper (hvad jeg har opdaget)

Jeg har gjort det nogle gange og hvis der er brug for det, så kan jeg
sikkert godt poste en vejledning.

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-05-06 22:20

JHP skrev:

> Alternativt så kan man slette databasen (var/imap...) og
> genopbygge ud fra den originale mail (var/spool/...)

Altså kun for den enkelte bruger, eller skal man til at gøre det
for hver eneste bruger?

> Ulempen er, at hvis man bruger IMAP så vil alle mails stå som
> ulæste, men ellers er der ikke nogle ulemper (hvad jeg har
> opdaget)

I det her tilfælde, ønsker jeg blot at slippe af med den konto
og de mails, som er røget ind på den, siden den blev fjernet inde
i Workgroup Manager.

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 11-05-06 07:10

Thomas G. Madsen skrev:

> Altså kun for den enkelte bruger, eller skal man til at gøre det
> for hver eneste bruger?

Det sker for alle brugerne. Selve brugernes mail er i Spool biblioteket,
men i /var/imap er selve databasen gemt. Databasen indeholder bl.a. info
om, hvilke mails man har læst (er reelt kun interessant, hvis man bruger
imap, da mails jo ikke er på serveren ved POP

> I det her tilfælde, ønsker jeg blot at slippe af med den konto
> og de mails, som er røget ind på den, siden den blev fjernet inde
> i Workgroup Manager.

Har du sørget for, at forhindre, at der kommer nye mails?
Hvor mange mail-konti har du?
Bruger IMAP og/eller POP?

Jeg opgraderede i marts fra 10.3.9 til 10.4 og der valgte jeg, at
overføre /var/spool til den nye maskine (jeg havde brugt Carbon Copy
Cloner til at overføre 10.3 til en Firewiredisk som jeg så brugte som
bootdisk på en bærbar, så den nye maskine var den oprindelige) og så
slettede jeg de konti jeg ikke var interesseret i under /var/spool (og
muligvis også .header og .index filerne for at være helt sikker på at
undgå morsomheder)
Derefter gendannede jeg /var/imap der på den måde blev uden de brugere
jeg havde brug for at slette.

Fordelene ved at genopbygge basen er, at brugerne slettes og ved at
bruge et bestemt værktøj så kan det gøres rimelig automatiseret også med
henblik på at lave backup i det daglige.

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-06 22:14

JHP skrev:

> Har du sørget for, at forhindre, at der kommer nye mails?

Næ, for jeg kan ikke rigtig få øje på, hvordan jeg skulle forhindre
det. Håbet var jo, at hvis jeg slettede brugeren, så forsvandt den
tilhørende mailboks og mails sendt til kontoen, ville ryge retur til
afsenderen, men det sker tilsyneladende ikke.

> Hvor mange mail-konti har du?

38.

> Bruger IMAP og/eller POP?

Kun POP. Det er muligt, at både IMAP og POP er koblet til på flere
af dem, for det gør den jo som standard, og jeg har sikkert ikke
altid husket at vinge IMAP fra, men der er kun behov for POP på dem.

> [...]
> at være helt sikker på at undgå morsomheder) Derefter gendannede
> jeg /var/imap der på den måde blev uden de brugere jeg havde

Så man kan ikke nøjes med at slette var/spool/imap/user/brugernavn.
Æv.

> Fordelene ved at genopbygge basen er, at brugerne slettes og ved
> at bruge et bestemt værktøj så kan det gøres rimelig
> automatiseret også med henblik på at lave backup i det daglige.

Okay. Så må jeg jo prøve det værktøj. :)
Er det freeware, og hvad hedder det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 12-05-06 00:03

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> tilhørende mailboks og mails sendt til kontoen, ville ryge retur til
> afsenderen, men det sker tilsyneladende ikke.

Modtager du mails for flere domæner (virtuel hosts)?
Eller bruger du mail præcis som man kan i GUI'en?
Hvis du kun bruger GUI, så bør det være nok, at slette brugeren. Hvis du
har virtuelle hosts, så skal du slette opsætningen i virtual filen.

> [...]
> af dem, for det gør den jo som standard, og jeg har sikkert ikke
> altid husket at vinge IMAP fra, men der er kun behov for POP på dem.

OK, så kan jeg ikke lige se en ulempe ved at genopbygge databasen.

> Så man kan ikke nøjes med at slette var/spool/imap/user/brugernavn.
> Æv.
Næsten. Slette under spool og derudover reetablere databasen.

> Okay. Så må jeg jo prøve det værktøj. :)
> Er det freeware, og hvad hedder det?

Det er open source og kan umiddelbart eksekveres fra kommandolinien. Jeg
har lige glemt navnet, men finder det i morgen (fredag) formiddag sammen
med den vejledning jeg har lavet til mig selv til min dokumentation af
skiftet fra 10.3 til 10.4 (hvor jeg også omdøbte nogle konti)

Værktøjet er reelt bare et script der eksekverer nogle af de kommandoer
der allerede er tilgængelig på serveren.

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-05-06 11:54

JHP skrev:

> Modtager du mails for flere domæner (virtuel hosts)?

Jeg modtager på to domæner, som blot er skrevet ind i feltet
'Local host aliases' i Server Admin > Mail > Settings > Advanced.
Om det kaldes virtuel hosts, ved jeg dog ikke.

Planen er at slippe af med det ene domæne, samt de brugere og
mailbokse, som hører til det.

> Eller bruger du mail præcis som man kan i GUI'en?
> Hvis du kun bruger GUI, så bør det være nok, at slette brugeren.

I mit tilfælde, er der kun brugt GUI'en, men det har så ikke været
nok at slette brugeren.

Tak. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 12-05-06 13:07

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg modtager på to domæner, som blot er skrevet ind i feltet
> 'Local host aliases' i Server Admin > Mail > Settings > Advanced.
> Om det kaldes virtuel hosts, ved jeg dog ikke.
Det er det ikke. Den post du modtager til user1@dom1 og user1@dom2 ender
begge hos user1. Ved brug af virtuelle hosts så ender det hos 2
forskellige lokale brugere.
Men under 10.4 kan man håndtere virtuelle hosts i GUI'en og det kan man
ikke i 10.3 (men der kan man gøre det via terminalen)

> Planen er at slippe af med det ene domæne, samt de brugere og
> mailbokse, som hører til det.

Du kan slette det ene domæne, men medmindre du har været kreativ med
navngivningen, så bliver det nok lidt sværere at slippe af med
brugerne/mailboksene da de jo stadig kan rammes via det domæne du beholder.
Det er muligt, at jeg ikke helt har forstået dit setup.

> I mit tilfælde, er der kun brugt GUI'en, men det har så ikke været
> nok at slette brugeren.

> Tak. :)

Programmet hedder mailbfr (jeg har brugt version 0.4.6) og er et script
der kalder en række andre programmet (primært cyrus programmer).

Dette er min spiseseddel når jeg gør det i hånden. (jeg har lige skrevet
nogle kommentarer ind)
Genopbygge mail databasen (/var/imap) ud fra de reelle mails
(/var/spool/imap)
•   Stop mailserveren
•   Terminalen:
•   $ su root
•   Rediger /var/spool/imap som ønsket. -- jeg havde brug for at slette
nogle brugere og omdøbe en enkelt.
•   Cd /var/spool/imap/user
•   Rm –r dom1025 dom1028 dom1029 dom1031 dom1032 dom1033 pop10341 -- her
sletter jeg en stribe lokale brugere. De er ikke oprettet i WGM så det
er det samme du er interesseret i.
•   Mv panther dom1000 -- det var for at omdøbe min gl. administratorkonto.
•   Find ./dom1000 –name ”cyrus*” -delete -- her ville jeg sikre mig, at
"panther" ikke var hardkoded i nogle af filerne.
•   $ rm -r /var/imap (slet den gamle databases indhold)
•   (check, at owner:group = cyrusimap:mail på /var/imap) -- hedder vist
cyrus og ikke cyrusimap når det er version 10.3.*
•   $ sudo –u cyrusimap /usr/bin/cyrus/tools/mkimap -- danner en ny
database her: /var/imap
•   $ sudo -u cyrusimap /usr/bin/cyrus/bin/reconstruct –i -- laver en
database ud fra indholdet i /var/spool...
•   $ sudo -u cyrusimap /usr/bin/cyrus/bin/cyrus-quota -f -- justerer lige
quota statistikken så cyrus ved, hvor meget plads der er brugt.
•   Start mailserveren

MEN mailbfr laver alle de kedelige ting.
I din situation vil jeg foreslå følgende:
0) Hent mailbfr (prøv google)
1) stop mailserveren
2) rediger /var/spool så du får slettet de uønskede brugere. (via
terminalen og RM kommandoen som jeg skrev ovenfor)
3) start mailserveren
4) kør mailbfr (den giver et hjælpebilleder der fortæller hvad man kan gøre
5) Vælg noget med reconstruct.

mailbfr stopper mailserveren, omdøber /var/imap til noget med en dato og
udfører mkimap, reconstruct og vist også cyrus-quota (og måske nogle
flere kommandoer)

Du kan se hvad den gør undervejs og det kan godt tage lidt tid.

(ovenstående er ikke lige testet nu, men skrevet ud fra min
erfaring/notater)

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-05-06 16:57

JHP skrev:

> Den post du modtager til user1@dom1 og user1@dom2 ender begge
> hos user1.

Ja, det har du ret i. Det er også grunden til, at det er blevet
til så mange brugerkontoer efterhånden, så det ville være rart
at få muget ud i dem.

> [...]
> med brugerne/mailboksene da de jo stadig kan rammes via det
> domæne du beholder. Det er muligt, at jeg ikke helt har forstået

Lad os sige, at jeg har en bruger ved navn Alfons Aaberg.
Da der kun var et enkelt domæne på serveren, blev der oprettet en
konto ved navn alfons, som jo så kunne hente mails på adressen
alfons@domæne1. Senere kom der så et nyt domæne til, og i den
forbindelse, ønskede brugeren at få en adresse, som startede med
hans initialer i stedet for hans fulde fornavn, så der blev oprettet
en ny bruger ved navn aa, som nu kunne hente mails på aa@domæne2.

Ulempen ved ovenstående er så bare, at mails sendt til aa@domæne1
eller alfons@domæne2 også vil slippe igennem, men da jeg ønsker at
nedlægge domæne1, vil jeg i samme forbindelse af med alfons-brugeren
og hans tilhørende mailboks, og kun stå tilbage med aa-brugeren og
domæne2.

> Programmet hedder mailbfr (jeg har brugt version 0.4.6) og er et
> script der kalder en række andre programmet (primært cyrus
> programmer).

Det ser ret kompliceret ud, synes jeg, men tak for forklaringen.
Jeg vil prøve det af en af de nærmeste dage.

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 12-05-06 17:35

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> nedlægge domæne1, vil jeg i samme forbindelse af med alfons-brugeren
> og hans tilhørende mailboks, og kun stå tilbage med aa-brugeren og

Det er heldigvis noget der er blevet lavet om i 10.4

> Det ser ret kompliceret ud, synes jeg, men tak for forklaringen.
> Jeg vil prøve det af en af de nærmeste dage.

Det er ikke så kompliceret når det kommet til stykket. mailbfr -f for at
fix'e databasen.
Den er også god at huske i det daglige. Der var en dag, hvor der var IO
error og det var kun fordi en af brugerne ringede og undrede sig over,
at man ikke kunne hente mail, at jeg opdagede at logfilen var flere GB
stor på grund af et 2 cifret antal linier/fejlmeldinger hvert sekund.

Men tag fat i mig, hvis der er behov for det (fjern _ i mailaddressen)

mvh Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-06 16:11

JHP skrev:

> Det er ikke så kompliceret når det kommet til stykket. mailbfr
> -f for at fix'e databasen.

I dag gik det helt i kaos med den mailserver, og det endda inden
jeg overhovedet nåede at skrue på den med mailfbr.

Pludselig kunne ingen forbinde til den, og da jeg kiggede nærmere
efter i Server Admin > Mail > Accounts, meldte den, at stien til
mine mailstores ikke var gyldig, selvom den pegede på den rigtige
sti inde under Settings > Advanced > Mail store (/var/spool/imap).

Heldigvis fandt jeg:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107996>, som løste
problemet, men da mailboksene var genskabt, fjernede den ikke selv
de mailbokse, som jeg har fjernet brugeren på inde i Workg. Man.

Spørgsmålet er nu, om jeg mon ikke bare kan nøjes med at stoppe
mailtjenesten, slette brugerens mailboks inde i /var/spool/imap og
derefter genopbygge mailboksene som beskrevet på ovenstående side?
Behøver mailfbr overhovedet at komme med ind i billedet?

PS. Jeg har nogle meldinger i POP-loggen, som jeg ikke forstår.
'May 17 16:15:08 localhost pop3d[4685]: DBERROR db4: 10 lockers'
Hvad hulen betyder mon det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 17-05-06 18:24

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> problemet, men da mailboksene var genskabt, fjernede den ikke selv
> de mailbokse, som jeg har fjernet brugeren på inde i Workg. Man.

Det er sikkert fordi, du ikke slettede brugerne under /var/spool/imap først.

> [...]
> derefter genopbygge mailboksene som beskrevet på ovenstående side?
> Behøver mailfbr overhovedet at komme med ind i billedet?
mailbfr laver i grundtræk det samme som ovennævnte vejledning. Den
sørger dog for at tage en backup først, og den sørger også for at få
rettet quota efterfølgende.
Jeg foretrækker mailbfr, da jeg også kan få den til at lave en backup
(hvor den også tager diverse konfigurationsfiler med.

> PS. Jeg har nogle meldinger i POP-loggen, som jeg ikke forstår.
> 'May 17 16:15:08 localhost pop3d[4685]: DBERROR db4: 10 lockers'
> Hvad hulen betyder mon det?

Godt spørgsmål. Jeg har set det før, men mener ikke det er noget jeg får
længere. Jeg rendte ind i en mængde problemer da jeg installerede 10.4
bl.a. fordi jeg skrev kommandoerne uden at stoppe mailserveren (skidtet
kan jo glippe, når man gentagende gange reetablerer imap databasen)

mvh .Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-06 18:58

JHP skrev:

> Det er sikkert fordi, du ikke slettede brugerne under
> /var/spool/imap først.

Ja og spørgsmålet er, om IMAP-databasen gik i spunk fordi der nu
er nogle mailbokse, som ingen bruger har tilknyttet. Det ser lidt
mistænkeligt ud, at det sker lige nu, hvor jeg indenfor den sidste
uges tid har fjernet to brugere uden at få deres mailbokse med, når
den har kørt i snart halvandet år uden at lave koks i databasen.

> [...]
> Jeg foretrækker mailbfr, da jeg også kan få den til at lave en
> backup (hvor den også tager diverse konfigurationsfiler med.

Ok. Jeg er blot generelt imod programmer, som kræver en større
UNIX-eksamen blot for at installere dem, men jeg vil prøve om det
kan lykkedes at få mailfbr ind i systemet.

> Godt spørgsmål. Jeg har set det før, men mener ikke det er noget
> jeg får længere.

Min mistanke er, at det har noget med de mailbokse uden brugere
at gøre, men jeg ved det ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-06 19:34

JHP skrev:

> mailbfr laver i grundtræk det samme som ovennævnte vejledning.
> Den sørger dog for at tage en backup først, og den sørger også
> for at få rettet quota efterfølgende.

Okay. Den var alligevel ikke så slem at installere.

Jeg har i første omgang prøvet denne kommando som root:

/usr/sbin/mailbfr -b /volumes/Macintosh HD/Mailbackup --all

Det resulterer bare desværre i dette:

Backing up mail to /volumes/Macintosh/mailbackup

Backing up Postfix, Cyrus, ClamAV, SpamAssassin and Amavisd settings
to /volumes/Macintosh/mailbackup/private/etc

link_stat "/private/etc/amavisd.conf" failed: No such file or
directory
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at
main.c(639)
speed 9600 baud;
lflags: echoe echoke echoctl pendin
oflags: -oxtabs
cflags: cs8 -parenb

mailbfr was aborted. The process was NOT completed successfully.

Starting Mail Services
mail:command = "setState"
mail:state = "STOPPED"
mail:status = 0
Server:/ root#

Så det er jeg ikke just helt tryg ved. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 17-05-06 21:39

Thomas G. Madsen skrev:
> [...]
> directory
> rsync error: some files could not be transferred (code 23) at
Er det korrekt, at filen mangler? Jeg har den (i 3 versioner:
amavisd.conf, amavisd.conf.personal, amavisd.conf.pre-domainmaps)

Kan du aktivere amavis/antivirus i serveradmin?
Og i givet fald, virker den?

Har du installeret 10.4 oveni.......

STOP. Jeg så lige, at du kørte 10.3.8 og der har man ikke en
amavis/antivirus installeret.
Har du lavet nogle numre med din cyrus bruger?
I 10.3 hedder den cyrus, men i 10.4 hedder den cyrusimap.
mailbfr er reelt et script, så hvis man kikker i det, så er det denne
stump koder der fejler:

if cyrus_user="cyrusimap"; then
rsync -ap /private/etc/amavisd.conf $backup_DIR/private/etc
rsync -arHlp /private/etc/spam/clamav $backup_DIR/private/etc/spam
fi

cyrus_user bliver sat således:
os_version=`uname -r | cut -d. -f1`
case $os_version in
8)
cyrus_user="cyrusimap"
;;
7)
cyrus_user="cyrus"
;;
*)
echo "$(basename "$0") works only in Panther and Tiger"
exit 1
;;
esac

Hvis jeg eksekverer uname -r | cut -d. -f1, så får jeg værdien 8 retur.

eller alternativt:
# uname -a
Darwin tiger.jhpb.dk 8.6.0 Darwin Kernel Version 8.6.0: Tue Mar 7
16:58:48 PST 2006; root:xnu-792.6.70.obj~1/RELEASE_PPC Power Macintosh
powerpc

Hvad siger din?

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-06 19:45

Thomas G. Madsen skrev:

> /usr/sbin/mailbfr -b /volumes/Macintosh HD/Mailbackup --all

'--all' skal vist ikke med. Det parameter skal tilsyneladende kun
bruges, når man laver en restore, men det gør ingen forskel at køre
ovenstående kommando uden '--all'. Mailbfr kan alligevel ikke finde
/private/etc/amavisd.conf.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-06 13:27

JHP skrev:

> Er det korrekt, at filen mangler? Jeg har den (i 3 versioner:
> amavisd.conf, amavisd.conf.personal, amavisd.conf.pre-domainmaps)

Jeg har ingen af disse filer i /private/etc.

> STOP. Jeg så lige, at du kørte 10.3.8 og der har man ikke en
> amavis/antivirus installeret.

Nå ok. Jeg mindes heller ikke at have stødt på det inde i Server
Admin.

> Har du lavet nogle numre med din cyrus bruger?

Næ ikke mig bekendt.
Jeg har blot oprettet dem med Workgroup Manager.

> I 10.3 hedder den cyrus, men i 10.4 hedder den cyrusimap.

Så jeg bliver altså nødt til at redigere i mailfbr-scriptet?

> [...]
> Darwin tiger.jhpb.dk 8.6.0 Darwin Kernel Version 8.6.0: Tue Mar
> 7 16:58:48 PST 2006; root:xnu-792.6.70.obj~1/RELEASE_PPC Power

Darwin Server 7.8.0 Darwin Kernel Version 7.8.0: Wed Dec 22 14:26:17
PST 2004; root:xnu/xnu-517.11.1.obj~1/RELEASE_PPC Power Macintosh
powerpc.

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 18-05-06 20:53

Thomas G. Madsen skrev:

> Næ ikke mig bekendt.
> Jeg har blot oprettet dem med Workgroup Manager.
Øhh. Den er da vist oprettet i forvejen som en systembruger. I min har
den nummer 77 og hedder cyrusimap og mon ikke også den har nummer 77 men
så navnet cyrus hos dig?

Har du selv installeret mailserverprogrammerne (jeg tænker på
postfix/cyrus)?

Prøv dette:
tiger root# ls -aln /var/imap
total 144
drwxr-xr-x 16 77 6 544 May 18 21:28 .
drwxr-xr-x 36 0 0 1224 Apr 25 07:33 ..
-rw------- 1 77 6 144 May 17 20:58 annotations.db
drwxr-xr-x 9 77 6 306 May 17 20:58 db
drwx------ 5 77 6 170 May 18 21:28 db.backup1
drwx------ 5 77 6 170 May 18 20:58 db.backup2
-rw------- 1 77 6 45056 May 18 20:58 deliver.db
drwxr-xr-x 2 77 6 68 Apr 9 10:25 log
-rw------- 1 77 6 12360 May 17 20:58 mailboxes.db
drwxr-xr-x 2 77 6 68 Apr 9 10:25 msg
drwxr-xr-x 181 77 6 6154 May 18 21:37 proc
drwxr-xr-x 2 77 6 68 Apr 9 10:25 ptclient
drwx------ 5 77 6 170 May 17 20:57 quota
drwxr-xr-x 8 77 6 272 May 17 20:58 socket
-rw------- 1 77 6 8192 May 18 04:28 tls_sessions.db
drwx------ 4 77 6 136 Apr 9 10:26 user
tiger root# ls -al /var/imap
total 144
drwxr-xr-x 16 cyrusima mail 544 May 18 21:28 .
drwxr-xr-x 36 root wheel 1224 Apr 25 07:33 ..
-rw------- 1 cyrusima mail 144 May 17 20:58 annotations.db
drwxr-xr-x 9 cyrusima mail 306 May 17 20:58 db
drwx------ 5 cyrusima mail 170 May 18 21:28 db.backup1
drwx------ 5 cyrusima mail 170 May 18 20:58 db.backup2
-rw------- 1 cyrusima mail 45056 May 18 20:58 deliver.db
drwxr-xr-x 2 cyrusima mail 68 Apr 9 10:25 log
-rw------- 1 cyrusima mail 12360 May 17 20:58 mailboxes.db
drwxr-xr-x 2 cyrusima mail 68 Apr 9 10:25 msg
drwxr-xr-x 181 cyrusima mail 6154 May 18 21:37 proc
drwxr-xr-x 2 cyrusima mail 68 Apr 9 10:25 ptclient
drwx------ 5 cyrusima mail 170 May 17 20:57 quota
drwxr-xr-x 8 cyrusima mail 272 May 17 20:58 socket
-rw------- 1 cyrusima mail 8192 May 18 04:28 tls_sessions.db
drwx------ 4 cyrusima mail 136 Apr 9 10:26 user
tiger root#

Hos mig står der nr. 77 og cyrusima (p)
Hvad siger din?

> Så jeg bliver altså nødt til at redigere i mailfbr-scriptet?

Det skulle helst ikke være nødvendigt, men det ser lidt ud til, at der
er noget der er underligt.

Det der evt. skulle ændres er den kode jeg skrev i en foregående mail.

> Darwin Server 7.8.0 Darwin Kernel Version 7.8.0: Wed Dec 22 14:26:17
> PST 2004; root:xnu/xnu-517.11.1.obj~1/RELEASE_PPC Power Macintosh
> powerpc.

Så skulle mailbfr scriptet gerne reagere på tallet 7 (fra 7.8.0)
Hvad siger din her: uname -r | cut -d. -f1

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-05-06 11:01

JHP skrev:

> Øhh. Den er da vist oprettet i forvejen som en systembruger.

Jeg misforstod dig og troede, at du spurgte, hvordan jeg havde
oprettet mine brugere generelt.

> I min har den nummer 77 og hedder cyrusimap og mon ikke også den
> har nummer 77 men så navnet cyrus hos dig?

Det tør jeg ikke sige. Hvordan tjekker jeg det?

> Har du selv installeret mailserverprogrammerne (jeg tænker på
> postfix/cyrus)?

Nej. Jeg har ikke installeret noget. Det eneste der er gjort er at
starte mailtjenesten inde i Server Admin og så ellers oprette nogle
brugere i Workgroup Manager, som har Mail enabled.

> Prøv dette:
> tiger root# ls -aln /var/imap
>
> Hos mig står der nr. 77 og cyrusima (p)
> Hvad siger din?

Langt fra så meget som din:

Server:/ root# ls -aln /var/imap
total 208
drwxr-xr-x 14 77 6 476 20 May 11:51 .
drwxr-xr-x 26 0 0 884 17 May 20:52 ..
drwxr-xr-x 8 77 6 272 17 May 20:51 db
drwx------ 4 77 6 136 20 May 11:51 db.backup1
drwx------ 4 77 6 136 20 May 11:21 db.backup2
-rw------- 1 77 6 90112 20 May 11:51 deliver.db
drwxr-xr-x 2 77 6 68 17 May 08:52 log
-rw------- 1 77 6 8192 20 May 11:51 mailboxes.db
drwxr-xr-x 2 77 6 68 17 May 08:52 msg
drwxr-xr-x 2 77 6 68 20 May 11:50 proc
drwxr-xr-x 28 77 6 952 17 May 08:52 quota
drwxr-xr-x 5 77 6 170 17 May 20:51 socket
-rw------- 1 77 6 8192 20 May 04:21 tls_sessions.db
drwxr-xr-x 28 77 6 952 17 May 08:52 user
Server:/ root#

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 20-05-06 15:39

Thomas G. Madsen skrev:

> Det tør jeg ikke sige. Hvordan tjekker jeg det?
Evt. via workgroup manager. Under Preferences kan man vælge at "Show All
tab and inspector" (noget i den stil)
Hvis du derefter vælger det nye faneblad i venstre side, så får du en
liste over alle brugerne.

> Langt fra så meget som din:
Det gør ikke så meget da jeg kører 10.4

> Server:/ root# ls -aln /var/imap
Prøvede du ls -al /var/imap (det kan være du ikke lagde mærke til den i
den originale post)

Jeg ville nok rettet scriptet så den bruger cyrusimap hvis værdien er 7
og det IF statement ville jeg fjerne. Jeg ville også lige se hvor man
ellers benytter dette brugernavn i scriptet.

Det virker mystisk, at din bruger hedder "det forkerte".

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-06 13:49

JHP skrev:

> Evt. via workgroup manager. Under Preferences kan man vælge at
> "Show All tab and inspector" (noget i den stil)
> Hvis du derefter vælger det nye faneblad i venstre side, så får
> du en liste over alle brugerne.

Ok. Ud for Cyrus-brugeren, ser jeg dette:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/osx/server/cyrus.png>.

> Prøvede du ls -al /var/imap (det kan være du ikke lagde mærke
> til den i den originale post)

Nej, men det har jeg så prøvet nu:

Server:/Users/admin root# ls -al /var/imap
total 216
drwxr-xr-x 14 cyrus mail 476 21 May 14:21 .
drwxr-xr-x 26 root wheel 884 17 May 20:52 ..
drwxr-xr-x 8 cyrus mail 272 17 May 20:51 db
drwx------ 4 cyrus mail 136 21 May 14:21 db.backup1
drwx------ 4 cyrus mail 136 21 May 13:51 db.backup2
-rw------- 1 cyrus mail 94208 21 May 14:21 deliver.db
drwxr-xr-x 2 cyrus mail 68 17 May 08:52 log
-rw------- 1 cyrus mail 8192 21 May 14:21 mailboxes.db
drwxr-xr-x 2 cyrus mail 68 17 May 08:52 msg
drwxr-xr-x 2 cyrus mail 68 21 May 14:29 proc
drwxr-xr-x 28 cyrus mail 952 17 May 08:52 quota
drwxr-xr-x 5 cyrus mail 170 17 May 20:51 socket
-rw------- 1 cyrus mail 8192 21 May 04:21 tls_sessions.db
drwxr-xr-x 28 cyrus mail 952 17 May 08:52 user
Server:/Users/admin root#

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 21-05-06 16:55

Thomas G. Madsen skrev:

> Ok. Ud for Cyrus-brugeren, ser jeg dette:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/osx/server/cyrus.png>.
Det ser fint ud. Din bruger hedder det den burde.

Hvad får du med disse 2 kommandoer?

powerbook jhp$ uname -r | cut -d. -f1
8
powerbook jhp$ uname -r
8.6.0

Mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-06 19:26

7

> powerbook jhp$ uname -r

7.8.0

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 22-05-06 19:18

Thomas G. Madsen skrev:

> 7

> 7.8.0

Hmm. Det ser jo ganske godt ud.
(nedenstående stammer fra scriptet):
os_version=`uname -r | cut -d. -f1`
case $os_version in
8)
cyrus_user="cyrusimap"
;;
7)
cyrus_user="cyrus"
;;
*)
echo "$(basename "$0") works only in Panther and Tiger"
exit 1
;;
esac

Så burde den jo også bruger "cyrus" som bruger og derfor vil den ikke
komme ind i den IF der giver dig fejlen.

Jeg er ved at løbe tør for ideer, andet end at prøve at se, om den
stadig gør det og evt. kode lidt om i ovenstående eksempel, så der står
cyrus i begge valg.

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-06 18:41

JHP skrev:

> Jeg er ved at løbe tør for ideer, andet end at prøve at se, om
> den stadig gør det og evt. kode lidt om i ovenstående eksempel,
> så der står cyrus i begge valg.

Tak for hjælpen. Jeg prøver at rette i scriptet en dag, hvor der
er god tid (hvis den dag nogensinde kommer).

--
Hilsen
Madsen

Fra : JHP

Dato : 24-05-06 21:08

Thomas G. Madsen skrev:

> Tak for hjælpen. Jeg prøver at rette i scriptet en dag, hvor der
> er god tid (hvis den dag nogensinde kommer).

Det er ok. Håber, at det trods alt, kunne være til lidt hjælp.

mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-06 21:47

JHP skrev:

> Det er ok. Håber, at det trods alt, kunne være til lidt hjælp.

Det kan det helt sikkert. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-05-06 14:04

JHP skrev:

> Håber, at det trods alt, kunne være til lidt hjælp.

Det kunne du som sagt. :)
Jeg nøjedes med at følge din vejledning til at slette brugere fra
terminalen med RM-kommandoen og brugte så blot vejledningen fra
Apples side (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107996)
til at genopbygge cyrus-databasen med, og det ser ud til at virke.
Brugerne er nu væk og man får en mailer-deamon retur, hvis man
forsøger at sende til de brugere, jeg har slettet.

Tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-06 19:06

> [...]

> der er afsat til mail på den konto, men hvordan hulen slipper jeg
> helt af med den, når det ikke er nok at slette den inde i Workgroup

Er det ikke bare mailbox'en der stadig er der. Hvis brugeren er uden
af LDAP eller netinfo databaserne findes brugeren ikke længere.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-06 22:16

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Er det ikke bare mailbox'en der stadig er der.

Jo, men den vil jeg også gerne slippe af med. Jeg kan se, at der
ligger noget i den under Mail > Accounts i Server Admin, så det
ser ud til, at der stadig ryger mails ind i den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-06 10:09

> Jo, men den vil jeg også gerne slippe af med. Jeg kan se, at der
> ligger noget i den under Mail > Accounts i Server Admin, så det
> ser ud til, at der stadig ryger mails ind i den.

Jeg ved ikke om du fik løst problemet, men kan du ikke bare slette
mailboxen med cyradmin?

Fra : JHP

Dato : 12-05-06 00:06

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Er det ikke bare mailbox'en der stadig er der. Hvis brugeren er uden
> af LDAP eller netinfo databaserne findes brugeren ikke længere.

Medmindre man har sat postfix op til at håndtere virtuelle domains, hvor
det i sådan et tilfælde kan blive lidt mere tricky.

Men det er tåbeligt, at det ikke er nemmere at ryddet op.
mvh. Joakim

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-06-06 23:16

Jeg fik løst problemet. Se evt.: <news:e59pos.g8.1@tgm.dyndns.dk>.