Er der stor forksel på G3 og G4
Fra : XenoCypraZ

Dato : 09-05-06 21:16

Hejsa

Det ser ud til at jeg snart bliver Mac ejer Jeg har aftalt med
sælger at jeg skal hente en G3 450 Mhz på fredag, nu har jeg sidder og
kigget lidt rundt, og kan se at der rent Mhz mæssigt, ikke behøver at
være nogen forskel på G3 og G4 processorer, så mit spørgsmål er, er det
stor forskel, hvis vi snakker om en G3 og G4 begge på 450 Mhz ?

Mvh

Nikolaj

Fra : Esben

Dato : 10-05-06 06:10

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> [...]
> være nogen forskel på G3 og G4 processorer, så mit spørgsmål er, er det
> stor forskel, hvis vi snakker om en G3 og G4 begge på 450 Mhz ?

Mere og mere faktisk, efter som div. programmel med tiden er blevet
bedre optimeret. Tænk også på at grafikkort sikkert er nyere osv.

Så en forskel på 30% i hastighed er ikke urealistisk, selv om det vil
varierer efter hvilke programmer der bliver brugt.

Da 10.2 kom frem var forskellen måske nærmere 20%, men 10.2 var også
bare sløvt i det hele taget...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-06 16:45

Hej Esben

Esben wrote:

> [...]
>
> Så en forskel på 30% i hastighed er ikke urealistisk, selv om det vil
> varierer efter hvilke programmer der bliver brugt.

Det er nok meget godt ramt. - Jeg fornemmer selv, at forskellen er
væsentlig større, når man kommer op i højere clockfrekvenser. - Jeg har
fx. en CPU opg. B&W G3/900mhz og en Dual G4/450. Her er dual maskinen
hurtigere på mange områder - undtagen alm. surf på nettet...

> Da 10.2 kom frem var forskellen måske nærmere 20%, men 10.2 var også
> bare sløvt i det hele taget...

10.2.8 er nu egentlig rimelig i hastighed...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jon

Dato : 10-05-06 07:18

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> så mit spørgsmål er, er det
> stor forskel, hvis vi snakker om en G3 og G4 begge på 450 Mhz

Jeg vil f.eks. ikke bli forbauset om Mac OS X 10.5 ikke lengre går på
G3-prosessorer. Det kan jo være en vesentlig forskjell i det lange løp.

NB: Jeg har ikke noe faktagrunnlag for å si dette, men det er en ikke
urimelig antagelse. Jeg personlig tipper 50/50 for at det skjer. Apple
faser ut støtte for gammel hardware etterhvert, slik som andre
leverandører.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-06 16:48

Hej Jon

Jon wrote:

> Jeg vil f.eks. ikke bli forbauset om Mac OS X 10.5 ikke lengre går på
> G3-prosessorer. Det kan jo være en vesentlig forskjell i det lange løp.

Det er også mit indtryk...

> [...]
> urimelig antagelse. Jeg personlig tipper 50/50 for at det skjer. Apple
> faser ut støtte for gammel hardware etterhvert, slik som andre

Fakta og fakta. - Læser man ADC siderne, så er der meget, der
indikerer, at det vil være et krav med mindst G4 processorer...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-06 11:01

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> writes:

> være nogen forskel på G3 og G4 processorer, så mit spørgsmål er, er
> det stor forskel, hvis vi snakker om en G3 og G4 begge på 450 Mhz ?

Den primære forskel (svjhf) er at G4 har en Altivec enhed (tænk MMX i
Pentium verdenen), som OS X udnytter en del i de nyeste versioner.

Fra : Jesper

Dato : 10-05-06 16:17

> [...]

> være nogen forskel på G3 og G4 processorer, så mit spørgsmål er, er det
> stor forskel, hvis vi snakker om en G3 og G4 begge på 450 Mhz ?

G4 har en væsentlig hurtigere Floating Point. Integer er der ikke så
stor forskel på, men så er der Altivec, vektoriserede beregninger, det
kan G4 men ikke G3 og det gør en stor forskel.
--
Jesper
The saw is family!