Mac mini som alternativ til anlæg/NAS (+no~
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 01:29

Hej Mac'ere

Jeg er nylig switcher and I'm lovin' it (for nu at blande store
amerikanske varemærker sammen).

Jeg har en plan om at købe mig en NAS og ligeledes vil jeg gerne snart
have alt mit sorte "hifi" grej til at forsvinde ned i en knast i gulvet.
Jeg har pt. følgende:

29" CRT-tv, reciever, dvd-afspiller og cd-dåse + store sorte infinity
højttalere. Sidstnævnte ryger ikke ud, da der trods alt skal flyttes
luft, for at det lyder af noget. De andre ting er jeg dog noget lun på
at få sendt væk.

Jeg kom så til at lure lidt på en mini og har nu følgende plan:

19" LCD-monitor som skærm hertil tilsluttet en TV-tuner via VGA-kabel.
DVI-indgangen regeres af en mac mini, hvorpå jeg har itunes bibliotek,
internetforbindelse (airport) så jeg kan streame internetradio og bruge
den som NAS til at lave backup fra min powerbook (yes, jeg ved det er
laaangsomt) og dvd-drev - og hvis jeg ville køre tastatur og mus
trådløst via bluetooth og dermed bruge den som en ganske almindelig mac.
Lyden køres i min reciever der så forbinder til le infinity's.

Mine spørgsmål er så disse:

1) DVD-drevet kan ikke både æde R1 og R2 skiver - eller?

2) Som NAS er 80 gb jo ikke så meget - mac mini kan udvides med standard
2,5" harddiske, når behovet opstår?

3) Jeg kan styre alle medietingene med Front Row - eller er andet bedre?

4) Jeg vil gerne have sync'et mit itunes bibliotek, således at hvis jeg
lægger sange ind på powerbook'en, så ender de på mini'en og omvendt.

5) Der skal også lige styres en printer ind i dette forbindelseshelvede
- hvordan smartest? Airport Express? (brother HL-5040 usb)

Og nå ja, så skal det hele selvfølgelig kunne gøres for 600,- og tage
fire minutter at sætte op...ik'?

Nogen der har idéer, erfaringer eller stumper til salg så giv en melding.

Venligst

Niels
www.nodash.dk

Fra : Bruno

Dato : 08-05-06 15:51

Niels Præstegaard (9400) wrote:
> 1) DVD-drevet kan ikke både æde R1 og R2 skiver - eller?

Hvis du mener om den kan brænde dual-layer, så er svaret vist nej.

> 2) Som NAS er 80 gb jo ikke så meget - mac mini kan udvides med standard
> 2,5" harddiske, når behovet opstår?

Kapaciteten på 2.5" stiger stille og roligt, men de "store" er dyre og
ikke ret meget større end de 80 GB alligevel. Jeg vil foreslå og koble
en, eller flere, eksterne diske på Mini'en via Firewire eller USB.

> 3) Jeg kan styre alle medietingene med Front Row - eller er andet bedre?

Du kan men personligt så synes jeg fjernbetjeningen er lidt begrænset.

> 4) Jeg vil gerne have sync'et mit itunes bibliotek, således at hvis jeg
> lægger sange ind på powerbook'en, så ender de på mini'en og omvendt.

Mon ikke der kan laves et shell script, men ellers så ved jeg ikke lige.

> Og nå ja, så skal det hele selvfølgelig kunne gøres for 600,- og tage
> fire minutter at sætte op...ik'?
>

> Nogen der har idéer, erfaringer eller stumper til salg så giv en melding.

Jeg bruger min Mini som musikserver, men der er meget lidt Apple over
løsningen. Mini'en kører Slimserver, musik server software, og der
ligger så 250 GB+ musik på en USB disk, og så har jeg en SoundBridge
koblet på musikanlæget (Med nogle store sorte Infinity højtalere!).
Ideen er at jeg har min musik på serveren og, at det ikke skal føles som
jeg bruger en computer når der skal spilles musik.

http://www.rokulabs.com/products/soundbridge/index.php

På sigt bliver min løsning nok en Sonos, men lige nu skal jeg lige være
færdig med at digitalisere mine LP'er.

http://www.sonos.com/products/?tref=ghome

Sørg forøvrigt endeligt at gemme musik i bedst mulig kvalitet og meget
gerne i et lossless format!

Mvh

Bruno