Livingroom computer. Mac Mini?
Fra : WinstonSmith_101@hot~

Dato : 28-04-06 13:54

Jeg planlægger at købe en maskine til at stå i stuen. Til at fungere
som fjernsyn / DVD afspiller og ikke mindst Divx afspiller og som MP3
afspiller, måske lidt spil til børnene - men ikke hardcore gameing
maskine.
Den skal være stille. Der skal være et tuner kort i så jeg også kan
se fjernsyn og den kan tilsluttes fællesnettet. Derudover skal den
automatisk gå i dvale eller ideelt kunne slukkes helt ved et tryk på
en knap (som en hver anden DVD afspiller / steoreanlæg).

Hvordan passer Mac Mini til dette? Hvordan fungere det med remote? Kan
man f.eks. skifte sange på en MP3 liste eller vælge DIVX film?

Kan en Mac Mini tilsluttes et alm. LCD fjernsyn? Eller skal der en
computerskærm til?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-06 14:10

WinstonSmith_101@hotmail.com wrote:
> [...]
> automatisk gå i dvale eller ideelt kunne slukkes helt ved et tryk på
> en knap (som en hver anden DVD afspiller / steoreanlæg).

Der er ikke tuner kort i en mac mini, og pga. størrelsen skal du
bruge en extern enhed til det. Dette findes dog også.
Mac Mini kan godt slukke selv.

> Hvordan passer Mac Mini til dette? Hvordan fungere det med remote? Kan
> man f.eks. skifte sange på en MP3 liste eller vælge DIVX film?

ja, det kan man, se på frontrow på apples hjemmeside, og prøv det i
butikken. Med hensyn til divx, så er mit bud at du skal installere
nogle codec i quicktime før det virker.

> Kan en Mac Mini tilsluttes et alm. LCD fjernsyn? Eller skal der en
> computerskærm til?

Det kan den godt, du skal bruge en s-video omformer, og jeg mener at
enten følger den med, eller også kan du købe en fra apple.

JonB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-06 14:22

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Der er ikke tuner kort i en mac mini, og pga. størrelsen skal du
> bruge en extern enhed til det. Dette findes dog også.

Elgatos EyeTV produkter ...

> ja, det kan man, se på frontrow på apples hjemmeside, og prøv det i
> butikken. Med hensyn til divx, så er mit bud at du skal installere
> nogle codec i quicktime før det virker.

eller bruge VLC ..

> Det kan den godt, du skal bruge en s-video omformer, og jeg mener at
> enten følger den med, eller også kan du købe en fra apple.

Den følger ikke med ... men den koster ikke alverden. Alternativt så se
om der ikke er en alm vga, eller måske enda en DVI indgang på dit
fjernsyn hvis der af nyere dato.

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-06 14:37

Thomas von Hassel wrote:

> Elgatos EyeTV produkter ...

> eller bruge VLC ..

kan den styres fra front-row eller den der fjernbetjening?

JonB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-06 16:21

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> kan den styres fra front-row eller den der fjernbetjening?

nix ... det kan den nok ikke ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 28-04-06 19:57

> Med hensyn til divx, så er mit bud at du skal installere
> nogle codec i quicktime før det virker.

http://www.paulstamatiou.com/2006/04/08/get-front-row-to-play-xvid-divx-3ivx-videos/

/JD

Fra : Michael Holm

Dato : 30-04-06 16:20

Jimmy Damsgård <xx@xx.dk> wrote:

> http://www.paulstamatiou.com/2006/04/08/get-front-row-to-play-xvid-divx-3i
> vx-videos/
>

> /JD

Fedt link, nu virker det meste gennem front row ! (selv om jeg stadig
har et bluetooth tastatur liggende på blad-hylden under sofabordet:) --
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com http://toitsu.dk -
http://alexanderteknik.tk http://parraadgivning.dk - http://siaholm.dk -
skal du rejse? http://danfae.dk - michael[at] toitsu.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 28-04-06 14:23

> [...]

> som fjernsyn / DVD afspiller og ikke mindst Divx afspiller og som MP3
> afspiller, måske lidt spil til børnene - men ikke hardcore gameing

Den har optisk/analog lydudgang, kombineret i et, så du kan tilslutte
den stereoanlægget.

> Den skal være stille. Der skal være et tuner kort i så jeg også kan
> se fjernsyn og den kan tilsluttes fællesnettet.

Den har ingen tuner, men der kan købes en ekstratuner fra fx Elgato
(eyeTV) eller Miglia med eyetv2-software som er fremragende. Men det
koster selvfølgelig ekstra.

> Derudover skal den
> automatisk gå i dvale eller ideelt kunne slukkes helt ved et tryk på
> en knap (som en hver anden DVD afspiller / steoreanlæg).

Der følger en infrarød fjernbetjening med så du kan lægge den til hvile
hvor den næsten ikke bruger strøm.

> Hvordan passer Mac Mini til dette? Hvordan fungere det med remote? Kan
> man f.eks. skifte sange på en MP3 liste eller vælge DIVX film?

Se ovenfor - sange skiftes med itunes. Og da der osse følger bluetooth
med kan tastatur og mus (som også skal købes separat) tilsluttes
trådløst.

> Kan en Mac Mini tilsluttes et alm. LCD fjernsyn? Eller skal der en
> computerskærm til?

Forudsat LCD-tv'et har dvi-indgang ja; ellers kræver det adapter.

Det kan blive en dyr spøg med at ekstraudstyr - sikkert dyrere end med
en pc. Til gengæld er den (næsten) musestille selv under høj belastning.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-04-06 17:18

Er det ikke rigtigt Karl, at du har Elgatos eyehome? Hvis ja, kan den
vise danske undertekster på programmer optaget via elagtos dvb-t
modtagere (eyetv for dtt)? Kan man slå undertekster til/fra via eyhomes
fjernbetjening?

--
Mvh Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 28-04-06 18:25

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> vise danske undertekster på programmer optaget via elagtos dvb-t
> modtagere (eyetv for dtt)? Kan man slå undertekster til/fra via eyhomes

Det kan jeg desværre ikke svare på - jeg har Elgatos analoge model eyetv
200, og der vil underteksterne være med unaset hvad - hvis de altså
bliver sendt. Og jeg kan ikke se nogen slå fra-mulighed i eyehome - men
ved ikke om det er fordi den ikke eksisterer eller fordi mine optagelser
ikke byder på den mulighed.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-04-06 19:22

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Og jeg kan ikke se nogen slå fra-mulighed i eyehome - men
> ved ikke om det er fordi den ikke eksisterer eller fordi mine optagelser
> ikke byder på den mulighed.

Okay, det lyder jo desværre ikke så lovende.

--
Mvh Martin

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 28-04-06 19:47

> [...]
> bliver sendt. Og jeg kan ikke se nogen slå fra-mulighed i eyehome - men
> ved ikke om det er fordi den ikke eksisterer eller fordi mine optagelser

Det er fordi det er digitalt. Prøv at slå underteksterne fra på et
almindeligt tv...

/JD

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 28-04-06 19:47

> Det er fordi det er digitalt. Prøv at slå underteksterne fra på et
> almindeligt tv...

Indsæt selv et "ikke" mellem "det" og "er" :)

/JD

Fra : Karl Antz

Dato : 28-04-06 21:58

> Indsæt selv et "ikke" mellem "det" og "er" :)

Præcist min pointe

Eftersom mit eyeTV kun har en analog indgang kan den ikke optage det
digitale signal. DVS den dag hvor jeg får digitalt signal ind i huset må
jeg enten købe et digitalt eyeTV eller nøjs med den digitale boks'
analoge udgang.

Anderledes stiller det sig med et digitalt eyeTV; det findes i flere
forskellige versioner. Jeg mener at have læst at eyeTV 610 optager
ligesom et analogt fjernsyn, sådan at underteksterne bliver integreret.
De andre digitale versioner kan formodentlig optage det hele, og så er
det vel ingen sag at slå teksterne fra i et digitalt fjernsyn bagefter

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 28-04-06 23:47

Hvor godt fungerer dit eyetv?

Jeg skal have fat i en analog tuner til min imac, og vakler mellem den
kommende eyetv 250 eller en miglia tvmini.

Eyetv 250 er stor og klodset, men har hardware encoder og indgang for
andre videokilder, og bliver nok dyr.

Tvmini fylder minimalt, er billig, men bruger computeren til encoding,
og har ingen andre indgange.

/JD

Fra : Karl Antz

Dato : 29-04-06 08:32

> [...]

> andre videokilder, og bliver nok dyr.
>
> Tvmini fylder minimalt, er billig, men bruger computeren til encoding,

Jeg er _meget_ tilfreds med det. Jeg ved at Morten Reippuert har dårlige
erfaringer, men jeg tror han fik et decideret mandagseksemplar

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-06 17:07

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Jeg er _meget_ tilfreds med det. Jeg ved at Morten Reippuert har dårlige
> erfaringer, men jeg tror han fik et decideret mandagseksemplar

mja, det er da i det mindste ikke et onsdags eksemplar.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-06 12:44

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Det kan blive en dyr spøg med at ekstraudstyr - sikkert dyrere end med
> en pc. Til gengæld er den (næsten) musestille selv under høj belastning.

ikke enig ... faktisk larmer min en del (blæser) under belatning ...
ikke uudholdeligt, men dog hørbart.

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-04-06 13:07

Thomas von Hassel wrote:

> ikke enig ... faktisk larmer min en del (blæser) under belatning ...
> ikke uudholdeligt, men dog hørbart.

er det intel eller powerpc udgaven ?

JonB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-06 13:43

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> er det intel eller powerpc udgaven ?

PPC ... så det er da muligt at Intel udgaven er blevet bedre ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?