MP3 afspiller blev mindre efter formaterin~
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 01:08

Ja, det er jo ikke som sådan et Mac spørgsmål... og så alligevel:

Her til aften skulle jeg hjælpe min kone med at lægge nogle MP3 numre
fra iTunes og over på flere kina-mp3-afspillere. Det gav en hel masse
problemer fordi OS X smed to filer på afspilleren for hvert nummer. De
to filer var henholdsvis nummeret og en fil ala "._musiknummer.mp3" Der
viste sig at google var fyldt med indlæg om folks frustrationer med
disse ekstra filer som fik de billige afspillere til at gå i sort. Nå en
(software) løsning blev fundet, så nu ville jeg være ekstra grundig og
lige formatere afspillerne som det første. Det skulle jeg aldrig ha'
gjort. Fra at ha' haft 256mb plads endte de efter formatering på 58mb!!
Jeg opdagede det desværre først da nr. 2 var formateret. Det er bare
noget underligt noget. Jeg har prøvet at formatere dem på min søns XP
maskine. Den kan også kun se dem som værende på 58mb. Jeg har haft dem
en tur forbi fdisk på en linux maskine og her kan jeg se at i forhold
til en "ikke-formateret" afspiller så har de formaterede nogle andre
(mindre) data for henholdsvis "Hoveder" "sekt/spor" og "cylindre". Det
virker med andre ord som om formateringen i OS X har smadret
grunddataene for usb drevet. Hva' fa... gør jeg?

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-06 07:52

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Jeg opdagede det desværre først da nr. 2 var formateret. Det er bare

Hvis du har nogen der endnu ikke er formatterede, så kan du vel se på
dem hvordan de ser ud. Eventuelt lave et rådump af indholdet med
"dd".

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 15:46

> Hvis du har nogen der endnu ikke er formatterede, så kan du vel se på
> dem hvordan de ser ud. Eventuelt lave et rådump af indholdet med
> "dd".

Det har jeg Jeg har også prøve at rette div oplysninger på de
ødelagte afspillere via fdisk på en Linux maskine. Men helt ærligt så
har jeg ikke forstand på det. Det er lidt som at fægte i blinde. Jeg
ville være meget taknemmelig hvis du eller andre kunne give anvisninger
"for dummies". (Jeg har lige lavet en "man dd" men... jeg har brug for
hjælp!!)

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 16:44

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det har jeg

Bare så det ikke bliver misforstået, så mener jeg, at jeg har afspillere
som ikke er ødelagt af fremmed formatering.

Jeg har IKKE prøvet at bruge disse til rådump.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-06 21:40

> [...]

> ville være meget taknemmelig hvis du eller andre kunne give anvisninger
> "for dummies". (Jeg har lige lavet en "man dd" men... jeg har brug for

På Linuxboksen så putter du en ok spiller i og finder ud af hvad enhed
den har (ikke monteret).

"cat /dev/whatever > /tmp/okdump"

Skift spillere

"cat /tmp/okdump > /dev/whatever" (hvis den nu hedder det samme).

Så skulle den være fikset

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-04-06 23:15

> "cat /dev/whatever > /tmp/okdump"

Ok

> Skift spillere

Ok

> "cat /tmp/okdump > /dev/whatever" (hvis den nu hedder det samme).

Her skriver den: Adgang nægtet

?

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-06 00:20

> Ok

> Ok

> Her skriver den: Adgang nægtet

su/sudo ?

skriver du den rette adresse til device?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-04-06 19:22

> su/sudo ?

Er prøvet... det var også min første indskyldelse.

> skriver du den rette adresse til device?

Det tror jeg. Jeg kan nemlig godt få kontakt med den modtagende
afspiller via fdisk.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-06 19:27

> Her skriver den: Adgang nægtet

Jah, vi laver grumme ting, så du skal naturligvis have kedeldragten
på.

"sudo -s" først. Spørg evt Morten, han er frivillig brandmand.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-04-06 20:04

> Jah, vi laver grumme ting, så du skal naturligvis have kedeldragten
> på.
>
> "sudo -s" først. Spørg evt Morten, han er frivillig brandmand.

Ja, Morten var jo også inde på det samme... og jeg har også prøvet sudo,
men kommer lige i tanke om, at det kun var ved

"cat /tmp/okdump > /dev/whatever"

og ikke

"cat /dev/whatever > /tmp/okdump" (Hvilket jeg iøvrigt godt kunne få lov
til.)

Jeg prøver lige hele operationen igen, denne gang med sudo på det hele.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-04-06 20:16

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Jeg prøver lige hele operationen igen, denne gang med sudo på det hele.

Med sudo -s kom jeg længere, men ikke helt i mål...

Nu har jeg fået den til at skrive okdump tilbage til afspilleren, men
efter at ha' skrevet lidt meldes der:

"cat: fejl ved skrivning: Ikke mere plads på enheden"

Denne melding er jo logisk nok, taget i betragtning af at den
fejlbehæftede afspiller er skrumpet med 200mb.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-06 22:15

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> "cat: fejl ved skrivning: Ikke mere plads på enheden"

Hmm. Lyder besynderligt.

Er de præcis lige store? Smider du det ned i /dev/sda eller
/dev/sda1? (Sæt enhed og tal efter behvo). Du skal bruge hele diksen