OSX 10.4 på iMac DV 400
Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 24-04-06 08:28

Hej

Jeg har fået installeret OSX på min iMac DV 400. Vi brugte firewire i
targetmode, da den jo ikke er født med DVD-drev :-/

Men når jeg booter første gang (og de efterfølgende) får jeg efter
noget tid et "indkørsel forbudt" skilt

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være?

Jeg har installeret denne firmware (4.1.9):

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

Den kan fint boote OS9 på en partition ved siden af...

Specifikationerne er 400MHz G3 512MB RAM 160GB disk (en ny Seagate
7200.9 160GB). Den kan køre den hardware test som fulgte med Mac'en uden
problemer....

PS. Jeg er lige blevet rådet til at trykke command-v under boot for at
komme i verbose mode. Det har jeg ikke prøvet endnu...

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Esben

Dato : 24-04-06 17:41

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> [...]
>
> PS. Jeg er lige blevet rådet til at trykke command-v under boot for at
> komme i verbose mode. Det har jeg ikke prøvet endnu...

Det er ikke nogen tilrådelig måde at installere på. Lav evt en
installation på en anden maskine og klon den over eller skaf den på
CD'er og installer derfra.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-04-06 17:59

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det er ikke nogen tilrådelig måde at installere på. Lav evt en
> installation på en anden maskine og klon den over eller skaf den på
> CD'er og installer derfra.

ja, disken har muligvis været mountet uden rettigheder.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 25-04-06 08:04

Hej

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> ja, disken har muligvis været mountet uden rettigheder.

Ok - ja det kan jeg godt se kan være et problem. Vi bootede fra
installations DVDen og den fandt firewire-disken. Men den kan
selvfølgelig være mountet forkert alligevel...

Fra : Esben

Dato : 25-04-06 08:24

> [...]

> installations DVDen og den fandt firewire-disken. Men den kan
> selvfølgelig være mountet forkert alligevel...

Det der er centralt, er at den ikke skal være i target mode når du
installerer. Du installerer jo så også på en helt anden hardware, nemlig
den anden maskine.

Du kan se DVD'en hvis den sidder i fra start af i den anden maskine, som
du så strater op i target mode, men om du kan boote fra den er jeg
usikker på, prøv at holde alt-tasten nede fra start og se ad!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jon

Dato : 25-04-06 10:03

> [...]

> du så strater op i target mode, men om du kan boote fra den er jeg
> usikker på, prøv at holde alt-tasten nede fra start og se ad!

Det som ikke ble sagt tydelig av OP, var om det ar iMacen eller den
andre maskinen (den som hadde DVD-drev) som bootet i Target Mode.
Hvilken var det?

Så lenge det er den maskin du skal installere på som er primær, som
altså selv booter fra installer-disken, så burde det fungere. Da skal
Installeren kjenne igjen hardvaren og installere korrekt, svjv. Hvis du
derimot booter på den andre maskinen og installerer på iMacen som et
eksternt drev (dvs den kjører Target Mode), så kan det gå galt og vil
antagelig gjøre det når du deretter vil boote iMacen. Derimot vil den
atagelig fungere som ekstern start-disk til den maskin du brukte til å
installere fra.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 25-04-06 10:12

Hej Jon

see_signature@mac.com.invalid (Jon) writes:
> Det som ikke ble sagt tydelig av OP, var om det ar iMacen eller den
> andre maskinen (den som hadde DVD-drev) som bootet i Target Mode.
> Hvilken var det?

iMacen var i target mode...

> [...]
> antagelig gjøre det når du deretter vil boote iMacen. Derimot vil den
> atagelig fungere som ekstern start-disk til den maskin du brukte til å

Det kan jeg forstå. Så har jeg/vi nok udfordret skæbnen lidt for meget
Jeg ser om jeg kan finde en løsning... F.eks. ekstern DVD-drev til
at boote fra. Er der nogen der kan anbefale et som vil fungere som
boot fra iMacen? Evt. også med brænder i?

Fra : Jon

Dato : 25-04-06 13:21

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hej Jon

> iMacen var i target mode...

Jeg mener følgelig det burde ha gått hvis det var omvendt.
Men "ingen garantier"!

> [...]
> at boote fra. Er der nogen der kan anbefale et som vil fungere som
> boot fra iMacen? Evt. også med brænder i?

Men dersom du har en maskin med DVD-drev koblet til iMacen, med
"DVD-maskinen" i Target Mode, så skal det faktisk fungere, mener jeg.
DVD-skiven vil også komme opp på iMacen som et tredje drev. Poenget er
at det må være den maskinen du skal ha systemet inn på, som må være
aktiv for at installasjonsprogrammet skal forstå riktig hva det skal
installere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-06 18:46

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det der er centralt, er at den ikke skal være i target mode når du
> installerer. Du installerer jo så også på en helt anden hardware, nemlig
> den anden maskine.

Det behøver ikke have indflydelse på resultatat.

Fra : Esben

Dato : 26-04-06 08:18

> Det behøver ikke have indflydelse på resultatat.

Ikke nødvenidgvis, men hvis du installerer på en iMac G4 og skal bruge
systemet på en Dual G5, kommer du til at mangle nogle systemressourcer,
så man kan vel ikke sige det bare er ligegyldigt.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-04-06 09:06

> Ikke nødvenidgvis, men hvis du installerer på en iMac G4 og skal bruge
> systemet på en Dual G5, kommer du til at mangle nogle systemressourcer,
> så man kan vel ikke sige det bare er ligegyldigt.

Hvis man ikke bruger en retail Tiger, men en bundlet, kan der også
mangle noget.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-06 08:57

Hej Esben

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:
> Det der er centralt, er at den ikke skal være i target mode når du
> installerer. Du installerer jo så også på en helt anden hardware, nemlig
> den anden maskine.

Jeg har lige talt med en som har haft stor succes med at installere
eksterne disks med OSX 10.3 fra en G4 som kunne boote på en Beige
G3. Og hans egen iMac G3 er installeret på samme måde som min, fra en
PowerBook G4...

Spørgsmålet er så om det er de rettigheder der er problemet. Jeg
skulle måske have brugt Disk Tools fra OSX. Kan det fikses uden en
kørende OSX?

Og hvad betyder det "aflæsning-tilladt"/"indkørsel forbudt" skilt?

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 27-04-06 08:00

Hej igen

jesper@FJERNveloce.dk writes:
> Og hvad betyder det "aflæsning-tilladt"/"indkørsel forbudt" skilt?

Det svarer jeg lige selv på: Kernel Panic :-/

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106464

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-06 20:13

jesper@fjernveloce.dk wrote:
> Hej igen

> Det svarer jeg lige selv på: Kernel Panic :-/

ikke nødvendigvis, hvis partitionen ikke er bootbar når den aldrig så
langt at den kan lave en kernepanik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-06 20:11

> [...]

> Spørgsmålet er så om det er de rettigheder der er problemet. Jeg
> skulle måske have brugt Disk Tools fra OSX. Kan det fikses uden en

hvorfor dimse med den løsning, installer igen - husk denne gang at når
disken monteres i FW mode skal du sørge for at rettigheder ikke
ignoreres. Almindelig adfærd når en maskine bootes i Target mode er
at disken monteres på værtsmaskinen med optionen "ignorer rettigheder"

> Og hvad betyder det "aflæsning-tilladt"/"indkørsel forbudt" skilt?

at den valgte boot partition ikke er bootbar.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-04-06 17:21

> [...]

> PS. Jeg er lige blevet rådet til at trykke command-v under boot for at
> komme i verbose mode. Det har jeg ikke prøvet endnu...

hvad har du klonet den fra?
hvordan har du klonet den?
hvordan er disken formateret?

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 25-04-06 08:11

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:
> hvad har du klonet den fra?

Jeg har jo ikke klonet, og det kan være det er et problem... Men
maskinen vi installerede fra var en iBook - mon ikke en G3.

> hvordan har du klonet den?

Vi installerede bare på et mountet drev. Drevet var så min iMac
"bootet" i target mode.

> hvordan er disken formateret?

Den var formateret inden vi startede, med en OS9 cd. Den har 3
partitioner: en til OSX (den første - 30GB), en til OS9 (nummer 2 - 10
GB) og en datapartition.

Den kan fint boote OS9 og holder man Alt nede under opstart kan man
også få lov til at vælge OSX, men efter den har bootet og vist den
lille animerede cirkel i bunden noget tid, så skifter "X"et i midten
til et "indkørsel forbudt" skilt...

Jeg havde ikke tid til at prøve verbose-mode igår, men det håber jeg
at kunne nå idag.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-06 18:49

> [...]

> maskinen vi installerede fra var en iBook - mon ikke en G3.

> Vi installerede bare på et mountet drev. Drevet var så min iMac

til en en anden gang: Det er lettere at klone.

> Den var formateret inden vi startede, med en OS9 cd. Den har 3
> partitioner: en til OSX (den første - 30GB), en til OS9 (nummer 2 - 10
> GB) og en datapartition.

jeg fisker efter hvilke formater der er brugt til diskens partioner,
samt hvilket værktøj der er brugt til at skrive partitionstabellen med.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-06 07:40

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> til en en anden gang: Det er lettere at klone.

Taget til efterretning

> jeg fisker efter hvilke formater der er brugt til diskens partioner,
> samt hvilket værktøj der er brugt til at skrive partitionstabellen med.

Jeg har brugt Drive Setup fra installationss CDen fra OS 9.1. Jeg har
ikke vaægt noget specielt mht. formater, så mon ikke de kører HFS? Men
når man så installerer OSX, gik jeg ud fra den re-formaterede det til
HFS+?

Det prøvede jeg så i går, men det kunne jeg sgu ikke få til at
virke... Nå men løsningen bliver vist en re-install

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-04-06 09:03

> [...]

> ikke vaægt noget specielt mht. formater, så mon ikke de kører HFS? Men
> når man så installerer OSX, gik jeg ud fra den re-formaterede det til

HFS+ blev introduceret med OS 8.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-06 09:04

Hej

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

> HFS+ blev introduceret med OS 8.

Sorry - kører Linux til hverdag Så er det jo nok ikke det

PS. Er dog ejer af en del Macs efterhånden...

Fra : Jon

Dato : 26-04-06 09:40

> HFS+ blev introduceret med OS 8.

For å være pedant: 8.1...
Men jeg tror ikke det ble default før 8.5 eller 8.6.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-04-06 12:50

Hej Niels Jørgen

Ikke helt - først med 8.1... Alsoft laver et lille værktøj - Plusmaker,
- der kan konvertere allerede installerede OS 8.1 systemer, når man
opgraderer med OS 8.1 opdateringen og ikke har formatteret til HFS+ med
en 8.1 installationsdisk...
mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-04-06 23:34

Hej Jesper

jesper@FJERNveloce.dk wrote:

> Jeg har jo ikke klonet, og det kan være det er et problem... Men
> maskinen vi installerede fra var en iBook - mon ikke en G3.

Du har reelt 2 problemer. - Den ene, at du ikke kan starte med di nDV
som target maskine, og at der ikke er DVD drev indbygget i den... Men
lige et enkelt spørgsmål. - Er din DV en 400DV eller 400DV Special
Edition? - Normalt forkortet 400DV SE, men jeg har set nogle 400DV, hvor
'SE' manglede. Hvis det er en 'SE', så _har_ den indbygget DVD læsedrev,
og du kan umiddelbart bruge en 10.4 DVD og installere derfra.

> Vi installerede bare på et mountet drev. Drevet var så min iMac
> "bootet" i target mode.

Det andet problem, du har, er, at du _ikke_ kan boote fra din iBook og
bruge den til at køre DV'en fra.

Når du installerer via din iBook, er det iBook'ens processor og øvrige
hardware, der styrer installeringen. Herved får du ikke alt det
nødvendige til fx. selve Mach kernen med, og derfor kan du heller ikke
starte din DV bagefter, når den skal 'overtage' det installerede software.

Jeg vil anbefale dig, at du evt. kan låne en ekstern DVD brænder med
Firewire tilslutning. Sætte den til og så boote fra DVD'en og
installere, så er det netop din DVs hardware, der styrer installeringen.

Vi har her prøvet det samme på en B&W G3/400 og bruge min Pismo som
'starter' til den. Den B&W G3 kunne heller ikke starte bagefter. blev
Pismoen derimod sat til, startede den fint - altså på Pismo'ens hardware...

> Den var formateret inden vi startede, med en OS9 cd. Den har 3
> partitioner: en til OSX (den første - 30GB), en til OS9 (nummer 2 - 10
> GB) og en datapartition.

Hvis det er en DV rev.1 (ROM rev. §45f2) anbefales det, at OS X ligger
inden for de første 10gb, selvom det ikke er et krav på DV modellerne.

Jeg véd ikke hvorfor, men det er som om OS X 'tøver' på større
partitioner på DVrev.1...

> [...]
> også få lov til at vælge OSX, men efter den har bootet og vist den
> lille animerede cirkel i bunden noget tid, så skifter "X"et i midten

- Og det er fordi, der mangler væsentlige dele i kerne installationen.
iBook hardwaren er fuldstændig anderledes end den, der er på iMac. Der
er enorm forskel på netop iBooks bundkort og processorstyring i forhold
til en iMac DV....

> Jeg havde ikke tid til at prøve verbose-mode igår, men det håber jeg
> at kunne nå idag.

Lån dig frem til et eksternt DVD drev og installer 10.4 fra grunden på
partitionen. Det vil være bedre.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-06 00:26

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> læsedrev, og du kan umiddelbart bruge en 10.4 DVD og installere derfra.

Af en eller anden grund er 10.3.9 den sidste understøttede version.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-06 07:36

Hej Thorbjørn

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Af en eller anden grund er 10.3.9 den sidste understøttede version.

Til iMac G3? Mystisk, for ham jeg var ude ved, havde netop en 10.4
kørende på sin gamle iMac G3... (dog en version med DVD, men ældre end
min)

Fra : Jon

Dato : 26-04-06 08:32

> [...]

> Til iMac G3? Mystisk, for ham jeg var ude ved, havde netop en 10.4
> kørende på sin gamle iMac G3... (dog en version med DVD, men ældre end

10.4 støttes på modeller med innebygget FireWire.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-06 09:11

> Til iMac G3? Mystisk, for ham jeg var ude ved, havde netop en 10.4
> kørende på sin gamle iMac G3... (dog en version med DVD, men ældre end
> min)

At det ikke er understøttet af Apple, er jo ikke det samme som at man
ikke kan lirke det ind på maskinen :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-04-06 12:39

Hej Jesper

jesper@FJERNveloce.dk wrote:

> Til iMac G3? Mystisk, for ham jeg var ude ved, havde netop en 10.4
> kørende på sin gamle iMac G3...

Det forstår jeg heller ikke...

> (dog en version med DVD, men ældre end min)

Jeg har ikke selv haft en 10.4.x på en iMac, men derimod på en ældre B&W
g3/400, og det kørte godt. - Det var en rev.D med ROM rev. §45f6 og
firmware rev. 6.2.8.

Så jeg tror, du skal kigge dels på ROM rev. og dels på firmwaren og se,
om det er kompatibel. ROM skal være mindst en 'f5' og firmware 6.2.8 for
at installere 10.4.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-06 20:06

> Af en eller anden grund er 10.3.9 den sidste understøttede version.

Det gælder kun de få versiner der ikke har firewire port. Det er blot
installer scriptet der nægter at installere, og Apple der nægter at
supporte 10.4 på maskiner uden firewire

Fra : Esben

Dato : 27-04-06 22:36

> Det gælder kun de få versiner der ikke har firewire port. Det er blot
> installer scriptet der nægter at installere, og Apple der nægter at
> supporte 10.4 på maskiner uden firewire

Jeg har installeret 10.4 uden problemer på en iMac 350 MHz uden
firewire. Mit gæt er at de har undladt et stik, men at firewire chippen
sidder på kortet, efter som andre af samme model er lavet med firewire.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-06 23:04

Hej Esben

Esben wrote:

> Jeg har installeret 10.4 uden problemer på en iMac 350 MHz uden
> firewire.

Hm, installerede du fra grunden, eller opgraderede du oveni en allerede
eksisterende 10.3.x?

> Mit gæt er at de har undladt et stik, men at firewire chippen sidder
> på kortet, efter som andre af samme model er lavet med firewire.

Hvis det er/har været en rev.C af iMac 350mhz, så sidder FW chippen
faktisk på bundkortet. - Eller hvis der fx. er sat et bundkort fra en
400DV i istedet for den orig. 350DV bundkort.

- Og så har du vel ikke brugt XPostFacto 3.x? - for den kan nemlig komme
uden om FW problemet. Og XPF 4.x er endnu bedre. - Her kan man nu også
installere 10.4 på de Beige G3 med fuld understøttelse på nær
printerportene. - XPF 4.x ser både PCI Firewire og USB kort som
'onboard'.. - så jeg overvejer stærkt nu at smide en 10.4 på min
Beige G3/1133mhz...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Esben

Dato : 28-04-06 08:13

> Hej Esben

> Hm, installerede du fra grunden, eller opgraderede du oveni en allerede
> eksisterende 10.3.x?

Jeg installerede bare helt normalt - no problems

vh esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-06 00:25

> Jeg har installeret 10.4 uden problemer på en iMac 350 MHz uden
> firewire. Mit gæt er at de har undladt et stik, men at firewire chippen
> sidder på kortet, efter som andre af samme model er lavet med firewire.

Det er nok ikke helt forkert. Jeg har selv 10.4 kørende på en ibog
300, jeg kunne dog ikke installere direkte pga af apples script pga af
manglende firewire men måtte klone.

Såvidt jeg huker er FW integreret i UMA 1.5 chipsættet.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 01-05-06 08:18

Hej

For en god ordens skyld vil jeg da lige sige tak for hjælpen. Det
lykkedes at installere OSX 10.4 med et ekstern (USB) DVD-drev. Den
bootede fint, og der var ikke noget at komme efter ellers.

Nu er den tilmed opgraderet til 10.4.6

Fra : Esben

Dato : 01-05-06 10:16

> [...]

> lykkedes at installere OSX 10.4 med et ekstern (USB) DVD-drev. Den
> bootede fint, og der var ikke noget at komme efter ellers.

Siger du at du kunne boote fra USB?

vh esben

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 01-05-06 10:43

Hej Esben

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Siger du at du kunne boote fra USB?

Jeps. Jeg prøvede først med min OS9 CD, og det gik fint, og så prøvede
jeg med en OSX 10.4 DVD, og det gik også fint Meget godt gået. Jeg
trykkede "Alt" under opstart og der kom så DVDen/CDen som et af
boot-drevene...

Det var et LiteOn DVD-RW drev, så ikke noget "specielt" der...

Fra : Jon

Dato : 01-05-06 16:03

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hej Esben
>
> esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:
<snip>

> [...]
> boot-drevene...
>
> Det var et LiteOn DVD-RW drev, så ikke noget "specielt" der...

Dette er intet mindre enn en sensasjon hvis det stemmer. Er du 100%
sikker på at det ikke er FireWire, og altså IKKE USB, som kobler drevet
til maskinen? Jeg tror du må se etter en gang til... :)

Jeg ville faktisk tro det nokså sikkert er FireWire ut fra en ting til:
Eldre iMac hadde kun USB 1.1, og det ville tatt timevis (bokstavelig) å
installere en full OS X-installasjon via den gamle, langsomme USB.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-06 18:19

Jon wrote:

> Dette er intet mindre enn en sensasjon hvis det stemmer. Er du 100%
> sikker på at det ikke er FireWire, og altså IKKE USB, som kobler drevet
> til maskinen? Jeg tror du må se etter en gang til... :)

Nå, nu ikke helt... Jeg har også bootet en B&W G3/400 fra en ekstern
2.5" USB disk. - Jeg kan også sagtens boote min gamle PM 9600 fra en
ekstern USB...

> Jeg ville faktisk tro det nokså sikkert er FireWire ut fra en ting til:
> Eldre iMac hadde kun USB 1.1, og det ville tatt timevis (bokstavelig) å
> installere en full OS X-installasjon via den gamle, langsomme USB.

Der er nogle af de ældre Mac, der kan boote frea USB. Det er rigtig, de
kun har USB 1.1, men jeg mener, det er lige så meget det eksterne drev,
der er afgørende. - Den chip-version, der sidder på selve USB brdgen, må
ikke være højre end 1,6 for at være 100% kompatibel med USB 1.1.

Som nævnt har jeg bootet min PM 9600 med en 2.5" disk i en Transcend USB
1.1/2.0 box. USB er tilføjet til 9600'eren via et std. USB 1.1 PCI kort.
- Jeg har også prøvet at boote min PowerBook Pismo fra samme disk, - det
vil den ikke... Chippen i Pismo'en og i USB boxen er ikke samme type og
version...

mvh. Erik Ruchard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-05-06 20:59

> mvh. Erik Ruchard

Hva' søren Erik har du været ved numerolog

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-06 02:00

Hej Martin

Nej, men i og u ligger jo ved siden af hinandne, og jeg trænger til at
få klippet negle...
mvh. Erik Richard

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-05-06 20:38

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> Eldre iMac hadde kun USB 1.1, og det ville tatt timevis (bokstavelig) å
> installere en full OS X-installasjon via den gamle, langsomme USB.

iMac'er fra før USB2 blev indført kan boote fra USB, hvis topmodellen i
samme serie havde FireWire.

Fra : Jon

Dato : 02-05-06 06:12

> iMac'er fra før USB2 blev indført kan boote fra USB, hvis topmodellen i
> samme serie havde FireWire.

Hm. Da lærte jeg noe nytt. Men det må da gå fryktelig sent...

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 02-05-06 08:01

Hej Jon

> Dette er intet mindre enn en sensasjon hvis det stemmer. Er du 100%
> sikker på at det ikke er FireWire, og altså IKKE USB, som kobler drevet
> til maskinen? Jeg tror du må se etter en gang til... :)

Den er nu god nok Det var USB

> Jeg ville faktisk tro det nokså sikkert er FireWire ut fra en ting til:
> Eldre iMac hadde kun USB 1.1, og det ville tatt timevis (bokstavelig) å
> installere en full OS X-installasjon via den gamle, langsomme USB.

Der har du ret. Det tog i krig og en madpakke... Men den stod bare og
hyggede sig. Jeg vil tro det tog (uden at have taget tid) ca. 1.5
time. Hovedsagen var at det virkede

Fra : Jon

Dato : 02-05-06 08:39

> [...]

> Der har du ret. Det tog i krig og en madpakke... Men den stod bare og
> hyggede sig. Jeg vil tro det tog (uden at have taget tid) ca. 1.5

Som sagt i annet innnlegg - der lærte jeg noe nytt. Takk!

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-06 07:44

Hej Erika Richard

> [...]
> Du har reelt 2 problemer. - Den ene, at du ikke kan starte med di nDV
> som target maskine, og at der ikke er DVD drev indbygget i den... Men

Den kan nu fint starte i target mode.

> [...]
> hvor 'SE' manglede. Hvis det er en 'SE', så _har_ den indbygget DVD
> læsedrev, og du kan umiddelbart bruge en 10.4 DVD og installere derfra.

Min er sådan en her:

http://www.lowendmac.com/imacs/400.shtml

Så desværre ikke noget DVD-drev :-/

> [...]
> nødvendige til fx. selve Mach kernen med, og derfor kan du heller ikke
> starte din DV bagefter, når den skal 'overtage' det installerede

Ja - det kan jeg forstå... Det er jo også meget logisk at den
fastlægger processer osv. ved installationstidspunktet.

> [...]
> Firewire tilslutning. Sætte den til og så boote fra DVD'en og
> installere, så er det netop din DVs hardware, der styrer

Det kan være jeg gør det

> [...]
> inden for de første 10gb, selvom det ikke er et krav på DV modellerne.
>
> Jeg véd ikke hvorfor, men det er som om OS X 'tøver' på større

Ok. Jeg har også med vilje lagt OSX som den første partition.

Det gør jeg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-04-06 19:52

> Du har reelt 2 problemer. - Den ene, at du ikke kan starte med di nDV
> som target maskine

En imac DV kan altså godt starte i FW target mode.

Fra : Jon

Dato : 27-04-06 06:23

> En imac DV kan altså godt starte i FW target mode.

Jeg tror vel Erik her faktisk mener (som jeg) at hvis du skal installere
et styresystem (OS) på den som den selv kan boote fra, så "kan" (må,
skal) du ikke det. Det er fordi da vil det installerte system ikke være
riktig for iMac'en, men for den maskin du bootet fra da du installerte,
og som iMac'en var tilkoblet. Det kan jo sikkert fungere, men det kan
også godt hende det ikke gjør det (mest sannsynlig).

Ordet "kan" er vel litt tvetydig på dansk som på norsk?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-06 20:03

> [...]
> og som iMac'en var tilkoblet. Det kan jo sikkert fungere, men det kan
> også godt hende det ikke gjør det (mest sannsynlig).

I dette tilfælde bør det fungere.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-04-06 11:58

> [...]

> PS. Jeg er lige blevet rådet til at trykke command-v under boot for at
> komme i verbose mode. Det har jeg ikke prøvet endnu...

Den understøtter kun 128 GB, så en Seagate 120 GB disk med 7200 rpm og 8
MB cache havde været smartere.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 26-04-06 12:33

Hej Jesper

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Den understøtter kun 128 GB, så en Seagate 120 GB disk med 7200 rpm og 8
> MB cache havde været smartere.

Ved det, men prisen var ikke meget større, og den kunne leveres med
det samme