Apple cinema skærm til Windows XP
Fra : MjanneH

Dato : 19-04-06 10:58

Hej

Kan man kombinere en apple skærm og en windows pc (xt)? Hvis ja, er der så
noget, man bør være opmærksom på?

mvh
marianne

Fra : Martin Schyth

Dato : 19-04-06 11:56

Hej Marianne,

> Kan man kombinere en apple skærm og en windows pc (xt)? Hvis ja, er der så
> noget, man bør være opmærksom på?

Det kan du godt, men alt efter hvilken skærm det er skal du have en
converter - hvis det er den nye titanium skærm skal du bare sikre dig at
din PC har et DVI stik (husk at der er specielle forhold omkring
skærmkort hvis det er 30" udgaven du kigger på).

Hvis det er de gamle skærme med ADC stik, så skal du have en ADC til DVI
converter - de ligger i omegnen af 700 kr.

/Martin

Fra : Marianne

Dato : 19-04-06 12:09

Hej Martin

Tak for svar - jeg har lige et par spg til:

> [...]
> din PC har et DVI stik (husk at der er specielle forhold omkring
> skærmkort hvis det er 30" udgaven du kigger på).

Det er en Apple Cinema 20"

> Hvis det er de gamle skærme med ADC stik, så skal du have en ADC til DVI
> converter - de ligger i omegnen af 700 kr.

Men kan det så ikke lige så godt betale sig at købe et nyt grafikkort? Det
vil vel virke bedre frem for hvis man skal gennem en converter?

På ledningen, der forbinder skærmen og computeren, er der tre-fire stik. Ud
over DVI-stikket, er der også et usb-stik, et firewire-stik og et mere, jeg
ikke kender. Min pc kan godt nok tage usb, men ikke de øvrige. Er de
nødvendige, og hvad bruges de til?

mvh
marianne

Fra : Karl Antz

Dato : 19-04-06 12:27

Marianne <handel@lundbak.dk> wrote:

> [...]
> over DVI-stikket, er der også et usb-stik, et firewire-stik og et mere, jeg
> ikke kender. Min pc kan godt nok tage usb, men ikke de øvrige. Er de

Du skal have en strøm-adapter.

Dette fjerde stik er stikket til strøm-adapteren som du burde have fået
med.

Hilsen karl
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Marianne

Dato : 19-04-06 13:26

> Du skal have en strøm-adapter.
>
> Dette fjerde stik er stikket til strøm-adapteren som du burde have fået
> med.

Nårh ja - det er det jo også!

mvh
Marianne

Fra : Martin K. R.

Dato : 19-04-06 12:52

"Marianne" <handel@lundbak.dk> wrote in message

> Det er en Apple Cinema 20"

> Men kan det så ikke lige så godt betale sig at købe et nyt grafikkort? Det
> vil vel virke bedre frem for hvis man skal gennem en converter?

Hvis det er Apples nyeste serie, så er de med alm. DVI stik.

> [...]
> jeg ikke kender. Min pc kan godt nok tage usb, men ikke de øvrige. Er de

Kablerne er bare til at føre USB og Firewire forbindelser fra din PC og op
til skærmen, så stikkene er nemmere tilgængelige. Har din PC ikke Firewire
så skal du bare undlade at bruge kablet (du kan så jo naturligvis heller
ikke bruge de Firewire stik der sidder i skærmen).

Martin (en anden Martin)

Fra : Marianne

Dato : 19-04-06 13:28

> Hvis det er Apples nyeste serie, så er de med alm. DVI stik.

Øhh .. det tror jeg, det er. Men betyder det, at et grafikkort m. DVI-stik
vil være bedre end en converter, eller er det ligemeget?

(Det er det, du skriver, med det 'alm. DVI-stik', jeg ikke helt forstår).

mvh
marianne

Fra : Karl Antz

Dato : 19-04-06 13:51

Marianne <handel@lundbak.dk> wrote:

> Øhh .. det tror jeg, det er. Men betyder det, at et grafikkort m. DVI-stik
> vil være bedre end en converter, eller er det ligemeget?

Det vil altid være bedre at have et grafikkort med et dvi-stik, idet
signalet så ikke skal go gennem den dobbelte konvertering fra og til
digitalt signal.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Marianne

Dato : 19-04-06 14:03

> Det vil altid være bedre at have et grafikkort med et dvi-stik, idet
> signalet så ikke skal go gennem den dobbelte konvertering fra og til
> digitalt signal.

Tak - jeg sadler hesten og rider ud efter et kort!

mvh
marianne

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-04-06 09:53

Karl Antz wrote:
> Det vil altid være bedre at have et grafikkort med et dvi-stik, idet
> signalet så ikke skal go gennem den dobbelte konvertering fra og til
> digitalt signal.

Der bliver ikke konverteret noget, et DVI-kabel kan godt overføre et
analogt signal såfremt det er et DVI-I kabel..
Om der er DVI-I kabel på Apples skærm ved jeg dog ikke.

Hvis der ikke er DVI-I kabel så må man antage at der kræves DVI-port
på PC'en.

De fleste (alle?) nyere grafikkort har DVI-udgang.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Martin K. R.

Dato : 19-04-06 14:05

> Øhh .. det tror jeg, det er. Men betyder det, at et grafikkort m. DVI-stik
> vil være bedre end en converter, eller er det ligemeget?

Jeg er enig med Karl i at det er bedst (alt andet lige) uden konverter.

> (Det er det, du skriver, med det 'alm. DVI-stik', jeg ikke helt forstår).

Det var blot for at understrege at Apples nyere monitorer er med det alment
udbredte (også i PC verdenen) DVI stik, og altså ikke noget
Apple-specifikt...

Martin

Fra : Martin Schyth

Dato : 19-04-06 13:49

Marianne <handel@lundbak.dk> skrev 2006-04-19:
> Hej Martin
>
> Det er en Apple Cinema 20"

> Men kan det så ikke lige så godt betale sig at købe et nyt grafikkort? Det
> vil vel virke bedre frem for hvis man skal gennem en converter?

Det lyder nu som om det er én af de nye skærme, så derfor skal du ikke
bruge en converter - og hvis det var en gammel skærm ville du alligevel
ikke kunne skaffe et ADC skærmkort til PC - for så vidt jeg ved findes
de ikke.

Mht. USB og firewire stikkene, så er de ikke nødvendige - de bliver
bruge til at aktivere USB og FireWire hubbene i skærmen...

/Martin

Fra : Jon

Dato : 19-04-06 15:33

Martin Schyth <fumsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bruge en converter - og hvis det var en gammel skærm ville du alligevel
> ikke kunne skaffe et ADC skærmkort til PC - for så vidt jeg ved findes

Du ville heller ikke tape noe her, fordi svjv fører ADC faktisk et
DVI-signal frem til skjermen, men inneholder i tillegg strøm og USB.
ADC-DVI-adapteret er slik et rent pluggadapter uten omforming av
signalet, i motsetning til et ADC- eller DVI--> VGA-adapter.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 19-04-06 22:14

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> ADC-DVI-adapteret er slik et rent pluggadapter uten omforming av
> signalet, i motsetning til et ADC- eller DVI--> VGA-adapter.

Så vidt jeg har forstået er de sædvanlige DVI->VGA-adaptere også bare et
simpelt stik. Mange (men ikke alle!) DVI-udgange indeholder også VGA.
Det kan ses på stikket, hvis der er fire ekstra ben i det "firkantede
felt". En egentlig konvertering fra DVI til VGA er ikke en simpel ting,
og det kan ikke bare gøres i et stik. Det gælder også for en
konvertering den anden vej.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-06 23:25

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> felt". En egentlig konvertering fra DVI til VGA er ikke en simpel ting,
> og det kan ikke bare gøres i et stik. Det gælder også for en

jeps DVI-I indeholder også et analogt signal, DVI-D indeholder kun det
digitale signal.

Fra : Jon

Dato : 20-04-06 07:25

> jeps DVI-I indeholder også et analogt signal, DVI-D indeholder kun det
> digitale signal.

Takk for oppfriskning av gammel kunnskap! Du har selvsagt helt rett.

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 20-04-06 08:20

Læs evt. om det her: http://www.av-connection.com/Info/Technical/DVI.asp

--