OS 10.4 på G3
Fra : Jan Hovard

Dato : 17-04-06 12:40

Hej,
Jeg har købt OS 10.4 på DVD, nu vil jeg gerne have den over på min gamle
G3, som kun har CD-drev.
Hvordan kan jeg gøre det?
Kan 10.4 i det hele taget kører på en blå G3?

---JanH

Fra : Henrik Enslev

Dato : 17-04-06 12:56

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> [...]
> G3, som kun har CD-drev.
> Hvordan kan jeg gøre det?
> Kan 10.4 i det hele taget kører på en blå G3?

Om den kan køre i din maskine ved jeg ikke, men jeg har installeret 10.4
over firewire på en ibook g3 med dvd skiven i min g4 powerbook. No
Problemos

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Jan Hovard

Dato : 17-04-06 13:42

Henrik Enslev wrote:

> Om den kan køre i din maskine ved jeg ikke, men jeg har installeret 10.4
> over firewire på en ibook g3 med dvd skiven i min g4 powerbook. No
> Problemos

Det lyder som en rigtig fornuftig løsning!

---JanH

Fra : Jan Hovard

Dato : 21-04-06 19:11

Henrik Enslev wrote:

> Om den kan køre i din maskine ved jeg ikke, men jeg har installeret 10.4
> over firewire på en ibook g3 med dvd skiven i min g4 powerbook. No
> Problemos

Jeg har problemer med at komme i kontakt med min G3 (B/W) via PowerBook
G4. Jeg har prøver med Firewire.
Har du nogle gode råd?

---JanH

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 21-04-06 21:38

Jan Hovard skrev:

> Jeg har problemer med at komme i kontakt med min G3 (B/W) via PowerBook
> G4. Jeg har prøver med Firewire.
> Har du nogle gode råd?
>
> ---JanH
Hej

En G3 B&W kan ikke gå i "FireWire Target Mode" som det hedder, det du
vil foretage dig.

Andre nyere Mac's kan godt, når du holder T tasten nede under opstart af
den du vil tilgå via FireWire.

Jeg har selv installeret 10.4 på min iBook Dual USB, fra min G3 B&W,
alså den modsatte vej.

Kent

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Jan Hovard

Dato : 23-04-06 11:39

Kent Wormsdorf wrote:

> [...]
> den du vil tilgå via FireWire.
>
> Jeg har selv installeret 10.4 på min iBook Dual USB, fra min G3 B&W,

Hej
Det giver en fornuftig forklaring!
Tak for det - jeg tror jeg køber et DVD-drev, som Morten foreslaar.

---JanH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-06 03:13

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> Jeg har problemer med at komme i kontakt med min G3 (B/W) via PowerBook
> G4. Jeg har prøver med Firewire.

g3'eren understøtter ikke target mode.

ombyt dit instasllationsmedie til cd, eller køb et internt dvd drev og
stop det i din g3. det koster ca 100kr.

Fra : Jan Hovard

Dato : 23-04-06 11:40

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> g3'eren understøtter ikke target mode.
>
> ombyt dit instasllationsmedie til cd, eller køb et internt dvd drev og
> stop det i din g3. det koster ca 100kr.

Hej,
Tak for det - er der et specielt drev du vil anbefale?

---JanH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-06 12:23

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote

> Tak for det - er der et specielt drev du vil anbefale?

ét der kan læse DVD'ere alle ATAPI drev burde virke.

Fra : Esben

Dato : 26-04-06 08:18

> g3'eren understøtter ikke target mode.
>
> ombyt dit instasllationsmedie til cd, eller køb et internt dvd drev og
> stop det i din g3. det koster ca 100kr.

Tjah, det hjælper vel ikke på at maekinen ikke kan boote fra DVD....

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-06 00:22

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Tjah, det hjælper vel ikke på at maekinen ikke kan boote fra DVD....

det kan den godt, problemet er at spørgeren ikke har et DVD drev i
maskinen.

Fra : Esben

Dato : 28-04-06 19:02

> det kan den godt, problemet er at spørgeren ikke har et DVD drev i
> maskinen.

Hvad søren kan det så være at man i bærbare skal helt op i en PowerBook
867 MHz for at den understøtte at boote fra DVD? Eller var det kun på
10.3 - selv om det giver jo ikke mening, det må være maskinen der enten
understøtter det eller ej...?!

Nogen der kender en oversigt over hvilke maskiner der kan boote fra DVD?

Må indrømme at jeg er overrasket over at en B&W kan klare det, efter som
10.3 dårligt ville installere i det hele taget på en 300 Mhz B&W...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 28-04-06 22:05

Hej Esben

Esben wrote:

> [...]
> 867 MHz for at den understøtte at boote fra DVD? Eller var det kun på
> 10.3 - selv om det giver jo ikke mening, det må være maskinen der enten

Jeg forstår heller ikke rigtig noget.! - Jeg véd faktisk, at der er
folk, der har installeret både 10.3.x og 10.4.x på en Beige G3/300 -
både fra et internt monteret DVD drev og fra et eksternt DVD drev!

- Og så kan en Pismo både 400mhz og 500mhz installere en 10.4 fra det
indbyggede DVD læsedrev!

> Nogen der kender en oversigt over hvilke maskiner der kan boote fra DVD?

Det kan *ALLE* G3 og nyere maskiner, - og det uanset om det er bærbare
eller stationære!

Desuden har der i et par udenlandske grupper (en tysk og en amerikansk)
været hævdet, at også PM 9500 og 9600 kan boote fra et monteret DVDdrev
via en PCI ATA controller eller en ekstern monteret via et PCI Firewire
kort.

Hvad PM 95/9600 angår kan jeg ikke bekræfte det gennem selvprøvning. -
Det blev svjh. gjort ved at have XPostFacto liggende på den disk, hvor
systemet skulle installeres på... - Det eneste, jeg selv kan bekræfte
her, er, at en PM 9600/350 kan boote en OS X 10.3 fra det indbyggede
originale SCSI CD ROM drev. Det gjorde jeg kort efter, jeg havde købt
10.3, og jeg havde installeren siddende i drevet og ville kigge lidt på
XPostFacto 3.0b, hvor jeg ved et uheld kom til at trykke på 'Reboot'
knappen, og jeg nåede ikke at få CD skuffen lukket op, så den bootede
faktisk fint på 10.3.

Men jeg kan bekræfte, at B&W G3/400 og 450, G4/400, G4/450, G4/450MP,
500MP m.fl. kan boote fra både intern DVD - både læsedrev og senere
eftermonteret brænder - og ekstern FW DVD drev. Desuden også min egen
Pismo 500, samt en PowerBook 12"/800. - [PB 12/800 burde du faktisk vide
Esben, - det var den, du solgte til mine venner.]

> Må indrømme at jeg er overrasket over at en B&W kan klare det, efter som
> 10.3 dårligt ville installere i det hele taget på en 300 Mhz B&W...

Jeg har selv haft 10.4.2 kørende på en B&W G3/400, senere opg. til en
900mhz. Og jeg har da nu også installeret 10.3.5 på flere B&W G3 både
via CD og DVD.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-06 09:36

> [...]

> 867 MHz for at den understøtte at boote fra DVD? Eller var det kun på
> 10.3 - selv om det giver jo ikke mening, det må være maskinen der enten

Jeg vil tro at du har prøvet med en skive der kun var beregnet til
udvalgte Mac'er. Alle Mac'er der kan boote fra CD kan også fra DVD.

> Nogen der kender en oversigt over hvilke maskiner der kan boote fra DVD?

alle kan.

Fra : Esben

Dato : 29-04-06 11:21

> Jeg vil tro at du har prøvet med en skive der kun var beregnet til
> udvalgte Mac'er. Alle Mac'er der kan boote fra CD kan også fra DVD.

> alle kan.

OK, tak! [overrasket [[

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jan Hovard

Dato : 28-04-06 22:08

Esben wrote:

> Tjah, det hjælper vel ikke på at maekinen ikke kan boote fra DVD....
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad
Hej
Jeg har nu monteret et billigt DVD-drev i maskinen.
Det er gået helt fint med at installere 10.4.
Uden problemer - tak for hjælpen.

---JanH

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 17-04-06 14:13

Jan Hovard skrev:
> [...]
> G3, som kun har CD-drev.
> Hvordan kan jeg gøre det?
> Kan 10.4 i det hele taget kører på en blå G3?

Hej Jan

Jeg køre 10.4.6 på en G3 B&W med 350Mhz og 512MB RAM og det er OK.

Men jeg tror ikke, at jeg ville binde an med det på en G3 med mindre RAM
og processor hastighed.

Jeg har iøvrigt monteret en Plextor DVD brænder i G3'en.

Kent

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-04-06 15:09

> [...]

> G3, som kun har CD-drev.
> Hvordan kan jeg gøre det?
> Kan 10.4 i det hele taget kører på en blå G3?

Tiger kræver vist indbygget FireWire

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/