Mail-konto slettet, ups!
Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-04-06 11:34

Jeg skiftede posthus, DNS, etc. og gik derfor ind i Mail og slettede min
gamle Azero-konto, men men men, havde ikke forudset at den fjernede
mappen med modtaget post. Hvordan får jeg den igen?

Flemming Rubini

Fra : Henrik Enslev

Dato : 15-04-06 12:51

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Jeg skiftede posthus, DNS, etc. og gik derfor ind i Mail og slettede min
> gamle Azero-konto, men men men, havde ikke forudset at den fjernede
> mappen med modtaget post. Hvordan får jeg den igen?

Hej
Det kan jeg desværre ikke beskrive, men lad i hvert tilfælde være med at
bruge maskinen indtil dine data er fisket frem af ærtsuppen nede i
harddisken, så de ikke bliver overskrevet.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 15:03

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Hej
> Det kan jeg desværre ikke beskrive, men lad i hvert tilfælde være med at
> bruge maskinen indtil dine data er fisket frem af ærtsuppen nede i
> harddisken, så de ikke bliver overskrevet.

data er ikke slettet, de er blot ikke indlæst af mail.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 15:02

> [...]

> gamle Azero-konto, men men men, havde ikke forudset at den fjernede
> mappen med modtaget post. Hvordan får jeg den igen?

Den er ikke fjernet, den er blot ikke indlæst. Genindtast i gamle
oplysninger, og opret i stedet en _ny_ konto til den nye konto.

Mail.app indlæser postkasser der ikke tilhører konti fra
~/Library/Mail/Mailboxes, samt mailboxe til konti i mail.app.

Disse ligger for pop3's vedkommende i ~/Library/Mail/POP-* og for
imap's vedkommende i ~/Library/Mail/IMAP-* osv.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-04-06 05:50

> Genindtast i gamle
> oplysninger, og opret i stedet en _ny_ konto til den nye konto.

Der sker intet ved at genindtaste de gamle oplysninger.

Jeg sletter altså mit nye mailhotels kontooplysninger i Mail? Og så vil
de dukke op?

> Mail.app indlæser postkasser der ikke tilhører konti fra
> ~/Library/Mail/Mailboxes, samt mailboxe til konti i mail.app.

og fidusen er at når der ikke er nogen kontooplysninger overhovedet, går
Mail default igang med at indhente mails på harddisken?

Jeg har en del konti, så det lyder barsk at skulle slette dem for at
fremtvinge Mail importerer dem rigtigt. Men det kan være jeg ikke har
forstået din vejledning?
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-04-06 16:33

On 2006-04-16 06:50:19 +0200, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Der sker intet ved at genindtaste de gamle oplysninger.
>
> Jeg sletter altså mit nye mailhotels kontooplysninger i Mail? Og så vil
> de dukke op?

Du skal genindtaste de gamle oplysninger, og så bør dine e-mail dukke
op igen. Er du sikker på, du har genindtastet dem korrekt.

> [...]
> Jeg har en del konti, så det lyder barsk at skulle slette dem for at
> fremtvinge Mail importerer dem rigtigt. Men det kan være jeg ikke har

Jeg ved heller ikke helt, hvad Morten mener, så derfor skulle jeg måske
ikke blande mig i jeres diskussion, men nu er jeg jo gået i gang. Du
behøver ikke slette alle dine kontooplysninger. Der er jo ingen grund
til at komplicere problemerne. Prøv at gå ud i Finder og find
~/Library/Mail/. Her ligger al e-mail rubriceret i de forskellige
postkasser. Den forsvundne e-mail burde ligge her, og den kan
importeres herfra.
   For en anden gangs skyld, skal du ikke slette en konto, før du har
anbragt de e-mail, du vil bevare, i en anden postkasse. Jeg ved ikke
helt, hvad du havde forestillet dig, der ville ske, når du slettede
kontoen. Det er da meget logisk, at den derefter ikke dukker op, når du
åbner Mail, og dermed dukker e-mailene heller ikke op.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-04-06 01:09

> Du skal genindtaste de gamle oplysninger, og så bør dine e-mail dukke
> op igen. Er du sikker på, du har genindtastet dem korrekt.

Ja.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-04-06 17:02

On 2006-04-19 02:09:20 +0200, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Ja.

Du har faktisk ret. Jeg har lige prøvet at slette en konto. Det ser ud
til, at rub og stub omgående forsvinder, hvilket man faktisk også
bliver advaret om, før man trykker OK. Det er ikke bare i Mail, det
hele forsvinder. Alle filer og mapper, der hører til kontoen, bliver
slettet fra harddisken. Og de ligger ikke i papirkurven bagefter. Så vi
kan lære af det her, at det ikke er for sjov, når der står advarsler
om, at alt bliver slettet, hvis man klikker på OK.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Enslev

Dato : 19-04-06 21:36

> [...]
> kan lære af det her, at det ikke er for sjov, når der står advarsler
> om, at alt bliver slettet, hvis man klikker på OK.

Men så er det ihukommende min gamle tråd "ged i bruger" at jeg ved, at
det ikke nødvendigvis er slettet, bare fordi det er forsvundet. Det
kræver bare ekspertviden at finde og aktivere det igen.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-04-06 07:35

> [...]

> gamle Azero-konto, men men men, havde ikke forudset at den fjernede
> mappen med modtaget post. Hvordan får jeg den igen?

Jeg ved ikke hvordan du får dem igen, men jeg ved hvad du bør gøre
fremover.

Få en fornuftig backup-strategi.

Personligt kan jeg anbefale to optioner:

1. Brug Retrospect, og lav regelmæssig, automatiseret backup til
særskilt harddisk. Det gør jeg, og Retrospect kan fås på:

<http://www.emcinsignia.com/>

2. Anskaf en netværksdisk med backup-muligheder, der samtidig kan bruges
til eksempelvis web-server. Jeg regner personligt med at anskaffe en af
disse:

<http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php?page=overvie
w>

De indeholder i øvrigt også en MySQL-server, der kan bruges af
web-applikationen. I hvert fald den store af dem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-04-06 01:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> De indeholder i øvrigt også en MySQL-server, der kan bruges af
> web-applikationen. I hvert fald den store af dem.

Ja, jeg kunne selvfølgelig have brugt backup'en.
Men faktisk var jeg ikke så smart at jeg sikrede mig en helt opdateret
backup før jeg pillede ved mine konti.
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-06 04:32

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ja, jeg kunne selvfølgelig have brugt backup'en.
> Men faktisk var jeg ikke så smart at jeg sikrede mig en helt opdateret
> backup før jeg pillede ved mine konti.

Men det gør du forhåbentlig i fremtiden?

I øvrigt skulle de to nævnte ikke forstås som nogle, der udelukkede
hinanden. Jeg kommer fremtidig til at lave backup ved hjælp af
Retrospect, og placere i hvert fald et af backup-settene på
netværks-harddisken. Der med en effekt på 12W skulle kunne være tændt
hele tiden. Jeg regner med at sætte en 300 G harddisk i diskstationen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk