Netværksdeling
Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 08:36

Jeg kan ikke få forbindelse fra min Mac til mine to Windows-maskiner, og
ej heller den anden vej. Men der er forbindelse mellem de to Windåser.

Undtagelsen hedder Retrospect, hvor der alligevel er forbindelse, så der
må være noget galt i min opsætning på Mac'en. Er der nogen der har en
idé?

Der bruges MacOS X 10.4.6. Men jeg var nødt til at reinstallere systemet
for et par uger siden.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-06 12:09

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> idé?
>
> Der bruges MacOS X 10.4.6. Men jeg var nødt til at reinstallere systemet

OS X bruger Samba til at tilgå Windows med.

Hvor langt kommer du i

http://us1.samba.org/samba/docs/using_samba/ch12.html

?

Jeg går ud fra at du selv kan tage højde for OS X sære steder at lægge ting.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 12:25

> OS X bruger Samba til at tilgå Windows med.

I know.

> Hvor langt kommer du i
>
> http://us1.samba.org/samba/docs/using_samba/ch12.html
>
> ?
>
> Jeg går ud fra at du selv kan tage højde for OS X sære steder at lægge ting.

Det har ikke hidtil været nødvendigt at gå så langt ned i systemet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-06 15:04

> Det har ikke hidtil været nødvendigt at gå så langt ned i systemet.

Hvor meget information tror du selv er nødvendigt for at løse et
problem som du som datalog ikke kan løse på egen hånd?

Deres problemløsningsafsnit er rigtigt godt, og kunne måske endda
hjælpe dig til at løse problemet selv.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 15:42

> [...]
> problem som du som datalog ikke kan løse på egen hånd?
>
> Deres problemløsningsafsnit er rigtigt godt, og kunne måske endda

Problemet er nu løst. Subnetmasken skulle have været 255.0.0.0, ikke
255.255.255.0 som den automatisk var blevet sat til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-06 17:11

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Problemet er nu løst. Subnetmasken skulle have været 255.0.0.0, ikke
> 255.255.255.0 som den automatisk var blevet sat til.

Lad mig gætte - du bruger ikke DHCP. Det er ellers en af fordelene
ved en router.

Hvordan fandt du ud af at det var det der var galt?

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-06 18:00

> Lad mig gætte - du bruger ikke DHCP. Det er ellers en af fordelene
> ved en router.

Men på andre tidspunkter en ulempe. Som når man bruger Remote Desktop
Connection, eller har routeren sat op til at pege på en bestemt
IP-adresse som den, udefra skal ind på, når de skal ind på hjemmesiden.

> Hvordan fandt du ud af at det var det der var galt?

Ved sammenligning mellem en af Windåserne og Mac'en.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-06 18:10

> [...]

> Desktop Connection, eller har routeren sat op til at pege på en
> bestemt IP-adresse som den, udefra skal ind på, når de skal ind på

DHCP-servere kan altså godt lave faste IP-tildelinger.

> Ved sammenligning mellem en af Windåserne og Mac'en.

Ok.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-06 18:30

> DHCP-servere kan altså godt lave faste IP-tildelinger.

Ikke min. Så jeg bruger såmænd blot de faste IP-adresser på 10.0.0.x,
der ikke understøttes af dhcp-serveren. Hvilket vil sige 10.0.0.33 og
op.

Printer + andre maskiner bruger så dhcp-serveren.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 12:23

Efter mange tanker skrev Per Rønne:

> Jeg kan ikke få forbindelse fra min Mac til mine to Windows-maskiner, og
> ej heller den anden vej. Men der er forbindelse mellem de to Windåser.

Bruger du computernes navne eller ip-adresser? Prøv at skifte fra det
ene til det andet.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 12:39

> Bruger du computernes navne eller ip-adresser? Prøv at skifte fra det
> ene til det andet.

Hvad mener du? Når jeg på en Windåse dobbeltklikker på Netværkssteder,
og derefter »Vis arbejdsgruppecomputere« får jeg vist dem der er i
arbejdsgruppen »Workgroup«, og der ser jeg så Medion [min
Wimdows-desktop] og IBM laptop. Men ikke min G4.

På Mac'en åbner jeg et katalog, klikker på Netværk - og her kan jeg så
ikke finde nogen.

Men jeg kan altså sagtens finde dem i Retrospect.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 17:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvad mener du?

Jeg havde lidt samme problem. Jeg bruger normalt ip-adressen - er
god/bedre til at huske tal end bagstaver. Lidt søgen på Google kom frem
til noget om at man kan risikere at "noget" i OS X allerede er
indstillet så adressen (i det tilfælde jeg læste om var det
computernavnet) var optaget. Jeg skiftede så over til at skrive
computernavnet i feltet i Connect to Server og vupti, så var der
pludselig forbindelse. Jeg tror det er en bu^^feature.

De andre gange havde jeg bare opgivet og startede PCMacLAN på min
fileserver og brugt Appletalk.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 17:54

> [...]
> pludselig forbindelse. Jeg tror det er en bu^^feature.
>
> De andre gange havde jeg bare opgivet og startede PCMacLAN på min

Jeg bruger manuel IP-adresse på maskinerne, idet laptoppen kan forsynes
med flere profiler, og eksternt bruger dhcp.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 20:45

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> På Mac'en åbner jeg et katalog, klikker på Netværk - og her kan jeg så
> ikke finde nogen.

prøv at bruge IP adresser istedet.

De skal være på samme subnet for at de kan se hinanden og du kan bruge
de respektive netværskbrowsere i explorer og finder. Har du sat en
arbejsgruppe og evt en wins server i Bibliteksindstilling?

> Men jeg kan altså sagtens finde dem i Retrospect.

Der bruger du IP addresser, ikke wins.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-06 04:36

> De skal være på samme subnet for at de kan se hinanden

Og det var jo der fejlen lå - da jeg sammenlignede to opsætninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 06-04-06 15:44

> [...]

> idé?
>
> Der bruges MacOS X 10.4.6. Men jeg var nødt til at reinstallere systemet

Har du husket at tjecke din indbyggede firewall?

vh esben

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 16:10

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Har du husket at tjecke din indbyggede firewall?

Den checkede jeg naturligvis - den er slået fra, som den skal.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk