Underlig iPod.
Fra : Henrik

Dato : 03-04-06 08:39

Hej NG.

Min nye iPod opføger sig meget besynderligt, og kan ikke finde relevant svar
på Apples site.

1. Jeg lader min iPod helt op, og begynder at bruge den. (Mac) Men pludselig
går strømmen hurtigt af, her til morgen er den nede i rød. Men jeg har da
brugt den en del men ikke helt så meget som man skulle mene den burde holde.

2. Jeg sætter den til strøm på arbejde (PC), her blinker den konstant Afbryd
ikke forbindelse, og i løbet af 1 time er den ladet helt op. det tyder jo
ikke på at batteriet var tomt.

3. PC'en vil formatere den da den ikke kan læse iPoden, men den virker fint.

Spørgsmålet er om det er normalt, hvordan jeg skal forholde mig, hvordan man
får mest ud af den?

Hilsen Henrik

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-04-06 19:24

On 2006-04-03 09:39:07 +0200, "Henrik" <dyk@mil.dk> said:

> Min nye iPod opføger sig meget besynderligt, og kan ikke finde relevant
> svar på Apples site.

Jeg har godt nok ikke selv nogen iPod, men min familie har da et par
stykker, og i skrivende stund er der ikke andre, der har villet svare
dig.

> [...]
> pludselig går strømmen hurtigt af, her til morgen er den nede i rød.
> Men jeg har da brugt den en del men ikke helt så meget som man skulle

Du er sikker på, at du ikke har brugt den en del? Hvis den er ny,
bruger du den måske mere. Hvis man ikke bare spiller musik, men også
klikker rundt i menuerne, kommer der lys i skærmen, og det bruger en
del strøm. Det samme gælder, hvis man skifter meget musiknumre eller
henter numre fra computeren. Det kræver en del harddisk-aktivitet, som
også bruger mere strøm. Alt i alt kan du måske godt have brugt mere
strøm, end hvis du bare havde lyttet til musik uden at klikke.

> 2. Jeg sætter den til strøm på arbejde (PC), her blinker den konstant
> Afbryd ikke forbindelse, og i løbet af 1 time er den ladet helt op. det
> tyder jo ikke på at batteriet var tomt.

Den var jo heller ikke gået helt død, men bare i det røde felt. Måske
kunne den have spillet en halv eller hel time endnu. Desuden tror jeg
heller ikke altid, at man kan stole på de indikatorer, der viser, om et
batteri er ladet helt op. Ofte viser de det for tidligt er min erfaring
fra diverse apparater. Det er ikke nemt at lave en måler, der viser,
hvor opladet et batteri er. Det er ikke det samme som benzinmåleren i
en bil, der blot skal måle en væskestand.

> 3. PC'en vil formatere den da den ikke kan læse iPoden, men den virker fint.

Det er fordi harddiske på pc'er bruger et andet format end harddiske
til en Mac. Jeg er godt nok ikke helt sikker på, hvordan de nye iPod
har det med hhv. Mac eller pc. De første skulle være formateret
forskelligt afhængig af, om de skulle bruges med en Mac eller en pc.

> Spørgsmålet er om det er normalt, hvordan jeg skal forholde mig,
> hvordan man får mest ud af den?

Jeg synes ikke, det lyder helt forkert, hvis min teori om, at du har
brugt batteriet mere, end du tror, holder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Sebastian

Dato : 05-04-06 19:38

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Hej NG.
>
> Min nye iPod opføger sig meget besynderligt, og kan ikke finde relevant svar
> på Apples site.
Du har læst
http://www.apple.com/batteries/ipods.html
og
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61475 ?

> [...]
> brugt den en del men ikke helt så meget som man skulle mene den burde holde.
"en del men ikke helt så meget" er ret vidt spændende begreber.

> 2. Jeg sætter den til strøm på arbejde (PC), her blinker den konstant Afbryd
> ikke forbindelse, og i løbet af 1 time er den ladet helt op. det tyder jo
> ikke på at batteriet var tomt.
At den viser "charged" er bare approx. du kan ikke stole på det.

> 3. PC'en vil formatere den da den ikke kan læse iPoden, men den virker fint.
En Windows PC kan normalt ikke læse HFS+ formaterede disks, som din iPod
kommer med fra Mac'en. Brug en udvidelse til Windows til at lære Windows
at læse/skrive HFS+.

> Spørgsmålet er om det er normalt, hvordan jeg skal forholde mig, hvordan man
> får mest ud af den?
læs: http://www.apple.com/batteries/ipods.html

hilsen
--