Så går det løs...!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-06 15:12

Så kører sagen 'Apple versus Apple'
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=297972

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Henrik Enslev

Dato : 30-03-06 16:28

> Så kører sagen 'Apple versus Apple'
> http://www.itavisen.no/php/art.php?id=297972
>
> mvh. Erik Richard

Det er jo en måde at redde pensionen for de aldrende exbeatler.

Er det ikke simpelt pengebegær synes jeg det er perfidt og småligt af
exbeatlerne. Man kan da ikke eje et ord, sproget er fælles og jeg
støtter ikke den omsiggribende privatisering af enkeltgloser.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-06 16:53

Hej Henrik

Henrik Enslev wrote:

> Det er jo en måde at redde pensionen for de aldrende exbeatler.

Pension? - Jeg tror dælme ikke, de lider nød på nogen måde...

> Er det ikke simpelt pengebegær synes jeg det er perfidt og småligt af
> exbeatlerne. Man kan da ikke eje et ord,

Svjv. fra det opr. søgsmål, så er det ikke engang de gamle Beatles
medlemmer, der står bag, men deres tidl. manager + EMI, der åbenbart
føler sig gået for nær...

> sproget er fælles og jeg støtter ikke den
> omsiggribende privatisering af enkeltgloser.

På nogen områder kan det såmænd være godt nok, hvis der med et navn
eller begreb er skabt en form for hævd, men at et ganske almindeligt
æble skulle kunne medføre et så surt opstød fra en afskediget manager og
et halvfalleret pladeselskab, det fattre jeg ganske enkelt ikke.

Jeg har hørt rygter om, at sagen ene og alene blev åbnet, fordi EMI er i
en så alvorlig økonomisk krise, så det er et spørgsmål om simpel
overlevelse. Sagen er anlagt efter devisen 'no deal, no pay' - altså,
ingen betaling til sagførerne, hvis de ikke vinder sagen, så det kan
ikke blive det berømte strå, der får læsset til at vælte...

Så er der nogle, der siger noget om 'ophavsret'. Ja, men hvem eller hvad
kan så beskyttes rent ophavsretsmæssigt... - Hvad ville der ske, hvis en
eller andet smart fyr/selskab pludselig 'copyrightede' navnet 'Henrik',
Erik', Lars' eller hvad pokker man nu hedder, så skulle de/vi til at
betale for vores eget retmæssigt givne navn.

Jeg ville mene, sagen ville være en helt anden, hvis nu fx. Apple
Computers havde kaldt deres ITMS for 'AppleMusic', så ville de selv
efter dansk lov have tabt sagen med brask og bram. Men et simpelt
'æble'... ...sygt.!

Nå, men det kunne jo være, Steve Jobs kunne købe EMI, så var den 'pod'
da ude.

Jeg var jo selv ude i en lignende sag forrige år, men det løste vi på et
kvarters telefonsamtale. Der er jo et firma her i Horsens, der også
kalder sig for 'KML', men som overhovedet ikke har noget med mig eller
mit firma at gøre. Vi blev bare enige om at præcisere, hvad der var
hvad, så Horsens-firmaet præciserede, at det var et sanitetsfirma, og
jeg fik så tilføjet 'Denmark' i min registrering hos T&S. - Jeg ville
til enhver tid have vundet en evt. retssag, da mit firma er startet mere
end 10 år før, han gjorde det. - At det så åbenbart i 'KML' tilfældet er
CVR og T&S, der har klokket i det, er så en helt anden sag...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-03-06 17:32

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Er det ikke simpelt pengebegær synes jeg det er perfidt og småligt af
> exbeatlerne. Man kan da ikke eje et ord, sproget er fælles og jeg
> støtter ikke den omsiggribende privatisering af enkeltgloser.

Apple Computers indgik en rimelig klar aftale med Apple Corps i 1991.
Efter flere års strid blev man enige om, at Apple Computers _ikke_ måtte
anvende navn og logo i forbindelse med salg af musik. Og at Apple Corps
_ikke_ måtte bruge deres tilsvarende ved salg af computere.

Stridens kerne idag er, om iTunes Musicstore er omfattet af begrebet
"salg af musik" - bedøm selv!

--
/Preben

Fra : Esben

Dato : 30-03-06 18:26

> [...]
> _ikke_ måtte bruge deres tilsvarende ved salg af computere.
>
> Stridens kerne idag er, om iTunes Musicstore er omfattet af begrebet

Ja, man må sige at de gjorde regning uden vært da de blev en musikbutik,
mon ikke det ender med et MEGET DYRT (for Apple Computer) forlig?!

Der er vel en vis rimelighed i at et varemærke er beskyttet indenfor et
givet område og i hvert fald har Apple Computer dummet sig ved i sin tid
at lave aftalen.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-03-06 18:53

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Ja, man må sige at de gjorde regning uden vært da de blev en musikbutik,
> mon ikke det ender med et MEGET DYRT (for Apple Computer) forlig?!

Jeps.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Corps#Legal_battle_with_Apple_Comput
er>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-06 19:59

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Der er vel en vis rimelighed i at et varemærke er beskyttet indenfor et
> givet område og i hvert fald har Apple Computer dummet sig ved i sin tid
> at lave aftalen.

hvis det var et varemærke der blev brugt til noget ja ... hvor mange der
ikke er beatles buffs eller har læst om denne retsag havde nogen idé om
hvad det "andet apple" gik ud på ?!

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-03-06 21:23

> hvis det var et varemærke der blev brugt til noget ja ... hvor mange der
> ikke er beatles buffs eller har læst om denne retsag havde nogen idé om
> hvad det "andet apple" gik ud på ?!

Nu har Apple Computer jo allerede for 25 år siden indgået en aftale,
hvor de anderkender grænsedragningen og modpartens ret til sit varemærke
(Apple Records og musik).

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-06 21:02

On 2006-03-30 18:31:43 +0200, spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) said:

> Apple Computers indgik en rimelig klar aftale med Apple Corps i 1991.
> Efter flere års strid blev man enige om, at Apple Computers _ikke_ måtte
> anvende navn og logo i forbindelse med salg af musik.

Det gør de da heller ikke. Jeg kan i hvert fald ikke finde det, når jeg
åbner iTunes Music Store.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-03-06 21:23

> Det gør de da heller ikke. Jeg kan i hvert fald ikke finde det, når jeg
> åbner iTunes Music Store.

Brillealderen, kære doctor

Prøv at kigge på en af dine kvitteringer på køb hos iTunes Musicstore.
Kan du se logoet foran iTunes?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-06 05:47

On 2006-03-30 22:22:42 +0200, spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) said:

> Brillealderen, kære doctor
>
> Prøv at kigge på en af dine kvitteringer på køb hos iTunes Musicstore.
> Kan du se logoet foran iTunes?

Ja-ja. Det er da rigtig nok, at man kan finde et æble-logo, hvis man
leder, men det virker faktisk som om, Apple prøver at holde lidt lav
profil netop for ikke at irritere Apple Corps. I selve iTunes Music
Store er der faktisk ikke noget æble-logo, og der står heller ikke
Apple. Selv Copyright angives at tilhøre iTunes. Man skal faktisk ud i
menuen om programmet, før navnet Apple dukker op.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-06 09:47

> [...]
> Apple. Selv Copyright angives at tilhøre iTunes. Man skal faktisk ud i
> menuen om programmet, før navnet Apple dukker op.

Det er jo så nemt, hvis denne retsag går dem imod, så spinner de iTunes
af som et seperat selskab ... done deal.....

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?