Yojimbo! - Lige det jeg ledte efter!
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-03-06 09:04

Hej alle,

Jeg skrev jo i et tidligere indlæg, at jeg ledte efter en ... ja "PIM -
Personal Information Manager" er egentlig det bedst dækkende ord, men
de fleste sammenligner nok en PIM med en kalender. Det jeg ledte efter,
var et sted man kan hælde notater, huskesedler, links, passwords,
kvitteringer, serienumre og alt muligt andet ned i, og det rod så er
søgbart og organiseret bagefter.

Jeg har før brugt StickyBrain, men ledte efter noget mere "generelt" -
noget der kunne modtage alt mit skrald og gøre det brugbart :)

Jeg havde ikke helt held til at finde noget, og havde egentlig opgivet.
Så ville jeg lige hente BBEdit Lite, eller TextWrangler som Barebones
nu tilbyder i stedet (KANON program i øvrigt - og gratis!). Og
pludselig var der en åbenbaring, med harpespil, englesang og et stærk
hvidt lys :)

Yojimbo!
http://www.barebones.com/products/yojimbo/index.shtml

Det viser sig at Barebones folkene havde samme ønsker og behov som mig,
så de lavede lige DET jeg har ledt efter.

Yojimbo æder alle dokumenter, kan kryptere (passwords, pornolinks,
whatever :) og er mega-fleksibel. Plus meget nemt at hælde sine
informationer i. Det kan importere Word dokumenter, PDF, den kan lave
web-arkiver af websites og en hulens masse mere, plus ... ta-daaaa :)

Den laver en lille tab i skærmens højre (kan customizes), hvor man
trækker sine links eller tekst-stykker ned på - fra f.eks. websider
og informationen gemmes så i Yojimbo. Plus understøttelse for
Services selvfølgelig.

Yojimbo koster $39.00, der er en 30-dages demo, men jeg har allerede
betalt. Det var simpelthen lige DET program jeg havde ledt efter - i
mange ÅR faktisk - så hvis du leder efter noget tilsvarende, kan jeg
kun anbefale at du prøver det. Prøøøøv det :)

Mojn, Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-06 10:20

On 2006-03-30 10:03:59 +0200, Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> said:

> [...]
> informationer i. Det kan importere Word dokumenter, PDF, den kan lave
> web-arkiver af websites og en hulens masse mere, plus ... ta-daaaa :)

Det har du ret i. Det ser rigtig smart ud. Jeg har bare altid været
lidt i tvivl, om man får brugt den slags programmer. Barebones er
rigtig gode til at reklamere og fortælle om programmets anvendelighed.
Men det kræver jo, at man trods alt sætter sig lidt ind i at bruge dem.
Man skal også helst være lidt sikker på, at programmet fortsat bliver
opdateret, så det ikke pludselig bliver ustabilt ved næste version af
styresystemet. Jeg har før brændt mig med programmer, som jeg holdt op
med at bruge ved næste opdatering af styresystemet, fordi de enten ikke
var så praktiske alligevel, eller fordi de blev unødvendige eller
inkompatlble. Jeg tænker mig altid lidt om, før jeg køber noget eller
bruger tid på at undersøge det. Omvendt så synes jeg, programmer er
vældig spændende. Det er trods alt software, der bestemmer, om ens
computer er god eller dårlig til ens brug. Hardware er ikke nær så
vigtig.
   Opfat nu ikke det her alt for negativt. Jeg synes Yojimbo ser rigtig
godt ud. Jeg spekulerer faktisk på, om det kunne være noget til min
kone, der ofte laver søgninger på nettet og gemmer dokumenter og
hjemmesider til senere reference. Jeg er bare bange for, at hun ikke
rigtig gider sætte sig ind i det. Computere interesserer hende vist
ikke helt så meget. Den skal bare virke.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster