Tilbage i folden; Hvad er tidens "Mac-Esse~
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 27-03-06 20:59

Hej alle, ja så er jeg tilbage i folden. Ud med den gamle Dell og ind
med en MacBook Pro 2.0/1GB/100-7200, og det er jo bare LYKKEN!

Det er så vidunderligt at være Mac-mand igen, og hvor er Tiger dog et
fedt OS. Jeg læste med interesse denne artikel:

10 Things Apple Did To Make Mac OS X Faster
http://www.kernelthread.com/mac/apme/optimizations/

og f.eks. m.h.t. opstartstid, er der sgu godt nok sket noget siden jeg
sidst havde fingre i en Mac (min "gamle" G4 dual 1.25 med 10.3.?)

Så som en eller anden en gang sagde "Det er svært at bevare pessimismen" :)

Men jeg har jo desværre ikke fulgt så meget med i udviklingen på
applikations-fronten, så hvad er mere naturligt, end at finde tilbage i
folden hos mine gamle venner i dk.edb.mac, og begynde hvor jeg slap:
Overdænge dem med sære spørgsmål!
Jeg ved godt jeg kunne google mig til svarene, men jeg vil egentlig
gerne have jeres kommetarer til tingenes tilstand, så hvis I har tid og
lyst må I gerne give jeres tips og tricks.

Jeg har hentet Unison som newsreader, og den lader til at være meget
lækker. Men hvor er MacSOUP henne på newsreader himlen for tiden? Er
den opdateret og er der kommet nye features til?

Og så til mit egentlige spørgsmål:

Hvilke programmer, utilities og så videre synes I, burde være det
første man henter til en ny, frisk og jomfruelig Mac?

Den skal bruges til sjov (men ikke spil), webdesign, videoredigering,
billedbehandling og alt muligt andet. Programmerne til webdesign osv.
har jeg styr på, det er mere de små lækre apps - som der sikkert er
kommet 1000-vis af siden jeg sidst var Mac-mand - jeg er efter,

F.eks. er jeg på jagt efter en "Notesblok" på steorider. Jeg brugte
StickyBrain førhen, men er der andre/bedre/smatere apps til det? Og er
LaunchBar stadig godt eller er der bedre "launch'ere"?

Kort sagt:
Hvad kan I selv ikke leve uden på jeres Mac?

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-06 23:59

On 2006-03-27 21:58:58 +0200, Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> said:

> Hej alle, ja så er jeg tilbage i folden.

Har du været væk?

> Ud med den gamle Dell og ind med en MacBook Pro 2.0/1GB/100-7200, og
> det er jo bare LYKKEN!

He-he. Jamen velkommen tilbage. Det er altid hyggeligt at se et kendt ansigt.

> Jeg har hentet Unison som newsreader, og den lader til at være meget
> lækker. Men hvor er MacSOUP henne på newsreader himlen for tiden? Er
> den opdateret og er der kommet nye features til?

Ja og nej. Den er kommet i en universal binary version, men der er ikke
ændret noget på den i øvrigt. På den anden side: Hvad mangler du
egentlig? Den kan jo det, man skal bruge, og den er jo dejligt enkel.

> [...]
> LaunchBar stadig godt eller er der bedre "launch'ere"?
>
> Kort sagt:
> Hvad kan I selv ikke leve uden på jeres Mac?

Jeg går jo ind for enkelhed, og jeg prøver gerne at give nye programmer
en chance og lærer at bruge dem, som de er beregnet til. Andre holder
stædigt fast på, at de vil fortsætte, som de har gjort i 15 år. Det er
ikke altid hensigtsmæssigt, når man skifter program. Jeg har derfor
ikke så mange af de der menuprogrammer og alt muligt andet, mange
bruger, så de slipper for at se så meget til OS X. På det punkt er jeg
nok ikke den rette til at give råd.
   Du har vel fået iLife 06 med? Det er jo alle tiders til musik,
billeder og andre multimediefiler. iWeb er også et rigtig smart
hjemmesideprogram. Det er især let, hvis man er på .Mac og lægger sine
hjemmesider der. Er du på .Mac, kan du også få Backup, der nu er ved at
være et voksent program til at lave backup. De første versioner var
rigeligt simple, men jeg er gået helt over til det nu.
   Af mere værktøjsagtigt, er der Onyx til at rydde op eller Cocktail,
hvis du vil betale lidt. Der er CocoAspell, hvis du vil have en dansk
ordbog. Der er ClamXav som antivirusprogram. RsyncX kan synkronisere og
vist også bruges til backup. Adobe Reader er lidt mere avanceret end
Billedfremvisning til at vise PDF-dokumenter.
   Som simpel teksbehandling kan TextEdit være fin. Henter man Word
Service får den et par funktioner mere. Notesblok ved jeg ikke så meget
om. StickyBrain er nu i ver. 4.0.6. Ellers er der DevonThink,
MacJournal, men jeg ved ikke præcis, hvad du har brug for. Launchbar
lever også i bedste velgående.
   Nå, jeg er måske slet ikke den rette til at svare dig. Jeg holder mig
stort set til standardopsætningen på min computer, og det fungerer
såmænd fint, så jeg kan kun anbefale det. Jeg har prøvet alle mulige
specialprogrammer gennem årene, men efter kort tid stod de og samlede
støv. Velkommen tilbage i hvert fald. Det er hyggeligt at have dig
blandt os igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-03-06 19:40

> Har du været væk?

Ja man må vist sige:

http://thomas.boelskifte.dk/index.php/weblog/im_still_standing/

og

http://thomas.boelskifte.dk/index.php/weblog/more/seks_mneders_jubilum_t
illykke_eller/

Det er svært at sætte sig ind i hvordan det må være når hele ens liv på
den måde bliver vendt på hovedet, men det er næsten uforståeligt at
Thomas kan hive så meget positivt energi frem af det.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-03-06 11:19

On 2006-03-28 20:40:08 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> den måde bliver vendt på hovedet, men det er næsten uforståeligt at
> Thomas kan hive så meget positivt energi frem af det.

Tja, da jeg vågnede i Skejby på infektionsmedicinsk afd. Q, efter et
par uger i coma, var det første jeg tænkte:

"OK, nu skal du vælge - selvmelidenhed eller sparke det gamle kadaver i
gear, finde knappen til Nitro Boost og så knalde øjnene op og sige OK,
hvor er genoptræningsafdelingen?"

Og det gjorde jeg så ... det sidste altså :)

Nu skal det jo ikke handle om sygdom i en mac-gruppe, men en ting har jeg lært:
Man kan finde noget positivt i alt. F.eks. har jeg haft tid til at
sætte mig ind i en masse IT-relaterede ting, som jeg kan bruge når jeg
skal tilbage på arbejdsmarkedet. Før min sygdom ville jeg f.eks. ikke
være i stand til at nævne samtlige Tjenester i en XP installation og
deres funktion, eller sætte en Webserver op. Det kan jeg nu, og det
giver mig bedre muligheder for at få job. Altså - der er noget positivt
i alt, man skal bare se efter :)

Jeg betragter det i øvrigt ikke som sygdom, men som "midlertidig
fragmentation af bevægeapparatet" - som jeg siger når sygeplejerskerne
undskylder at de har så travlt "Tag jer nu af de syge først, så skal
jeg nok klare mig".

Hilsen Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-06 11:45

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> writes:

> Og det gjorde jeg så ... det sidste altså :)

Jeg har lige læst de sidste par måneder af din blog. Det er dejligt
livsbekræftende at læse :)

God bedring!

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-03-06 11:03

On 2006-03-28 00:59:09 +0200, Henrik Münster <news@muenster.dk> said:

> [...]
> ikke så mange af de der menuprogrammer og alt muligt andet, mange
> bruger, så de slipper for at se så meget til OS X. På det punkt er jeg

Jo, det er du egentlig. Da jeg bestilte MacBook'en besluttede jeg
nemlig, at jeg i videst muligt omfang ville køre "rent Apple". Jeg var
nemlig så død-træt af Windows XP, og at man skulle installere alt
muligt skrammel, for at få den funktionalitet man ønskede.

Så min teori var - og er - at Apple laver et komplet system, ikke blot
styresystem, men "System", og at man måtte kunne leve med det der
fulgte med, og leve godt.

Det har vist sig at være korrekt, og grunden til at jeg postede
ovenstående spørgsmål var ikke så meget for at læsse mit system til,
men for at få et overblik over hvor Mac-platformen befinder sig nu om
dage.

Når det er sagt, har jeg dog hentet et par gamle kendinge. LaunchBar og
NetNewsWire :)

> [...]
> være et voksent program til at lave backup. De første versioner var
> rigeligt simple, men jeg er gået helt over til det nu.

Ja, iLife er lækkert. Og jeg har gjort noget jeg engang forsvor jeg
aldrig ville gøre - købt et .Mac abonnement :)
Det er nemlig rigtig lækkert sammen med iWeb - vildt lækkert!
Og ja, backup er blevet ritig godt. Jeg havde faktisk sat penge af til
Retrospect, men har i stedet brugt pengene på to 100GB 2.5" HD + to
billige USB 2 kabinetter, købt hos SHG.dk til under en tusse stykket.
En til backup og en til Aperture backup.

> [...]
> vist også bruges til backup. Adobe Reader er lidt mere avanceret end
> Billedfremvisning til at vise PDF-dokumenter.

OK, dem vil jeg kigge på. Er CocoAspell blevet brugbar til Intel
processorer, mener der var noget med at det ikke virkede på et
tidspunkt?
Og antivirus - er det nødvendigt nu om dage?

> Ellers er der DevonThink, MacJournal, men jeg ved ikke præcis, hvad du
> har brug for.

Det ved jeg heller ikke, men jeg tester dem lige igennem :)

> [...]
> såmænd fint, så jeg kan kun anbefale det. Jeg har prøvet alle mulige
> specialprogrammer gennem årene, men efter kort tid stod de og samlede

Det glæder mig at min teori om, at standardopsætning er (stort set) alt
man behøver. Put that in your pipe and smoke it, XP!
Når det så er sagt, har min Dell Latitude D600 med 1 GB ram og XP SP2 +
di verse Vista Betaer såmend tjent mig vel. Men en Mac er SJOV at
bruge, samtidig med at det bare virker - hele tiden. Det var synd at
sige om Windows

> Velkommen tilbage i hvert fald. Det er hyggeligt at have dig blandt os igen.

Tak, det er dejligt at være her igen :)

Hilsen Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-06 22:49

On 2006-03-29 12:02:52 +0200, Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> said:

> Når det er sagt, har jeg dog hentet et par gamle kendinge. LaunchBar og
> NetNewsWire :)

Nååå, så er det jo ikke helt rent OS X

> [...]
> billige USB 2 kabinetter, købt hos SHG.dk til under en tusse stykket.
> En til backup og en til Aperture backup.

Jeg har altid haft .Mac. På en måde er det ikke så dyrt. Du sparede
f.eks. penge til Retrospect. Da jeg startede med .Mac fik man Virex
med, som jeg ellers troligt havde abonneret på i årevis og betalt for.
Det var selvfølgelig synd for den danske distributør. Der var også et
år, hvor jeg fik SIMS sendt som tak for, at jeg fornyede abonnementet.
Den er børnene glade for.

> OK, dem vil jeg kigge på. Er CocoAspell blevet brugbar til Intel
> processorer, mener der var noget med at det ikke virkede på et
> tidspunkt?

Nej, du har ret. Jeg har endnu ikke vænnet mig til, at man skal tænke
på, hvilken processor folk har, når man anbefaler programmer. Han siger
dog, at han får en Intel-Mac sidst på måneden og vil gå i gang med en
ny version af CocoAspell.

> Og antivirus - er det nødvendigt nu om dage?

Egentlig ikke. Der er ikke rigtig nogen virus til Mac OS X. Der har
været et par trojanske heste og en hybrid mellem orm, virus og trojansk
hest. De har dog ikke været sluppet fri og er mest lavet for at
demonstrere, at det kan lade sig gøre. Der er nogle, der mener, man kan
sende virus videre til Windows-brugere. Jeg har dog svært ved at se
det, med mindre man sender vedhæftede filer, der er inficeret. Da jeg
også tager en vitaminpille hver morgen og har ladet mig vaccinere mod
diverse sygdomme, har jeg valgt at have et antivirusprogram liggende.
ClamXav koster jo ikke noget.

> [...]
> di verse Vista Betaer såmend tjent mig vel. Men en Mac er SJOV at
> bruge, samtidig med at det bare virker - hele tiden. Det var synd at

Nemlig. Det er sjovere at bruge energien på at sætte en hjemmeside pænt
op end på at få printeren til at skrive Å.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-03-06 02:01

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:

> [...]

> LaunchBar stadig godt eller er der bedre "launch'ere"?

> Kort sagt:
> Hvad kan I selv ikke leve uden på jeres Mac?

SubEtherEdit: genial texteditor med syntaxhighlighting, komandolinie
understøttelse og mulighed for at dele dokumenter over netværk (og
følge med i hvem der ændrer hvad). SubEtherEdit koster penge hvis man
bruger den til komercielt formål.

Quicksilver eller Launchbar, dem kan jeg forstå du husker: Quicksilver
er freeware, launchbar shareware. Quicksilver understøtter en meget
bred vifte af plugins.

fink: så man kan lægge åbensnavs SW på nemt, primært komandlolinie SW
bla min fortruken newsreader, tin.

Divx 6, XDIV, AC3, flip4mac (WMV7-9) codecs.

Quake 3:Arena

Og så er der en længere liste over mindre nødvendige...

OmniOuliner: outliner program, der kan en masse, fulgte i sin tid med
min G5 - jeg vil tro den osse følger med din MacBog.

Omnigraffle: tegne/diagram program. Fint til at sætte A4 sider op når
man kender det - fulgte ligeledes med min G5 og formegenlig med din
MacBog

BluePhoneMenue/BluePhoneElite: Til blåtandstelefoner. Førstnævnte er
den oprindelige version som er gratis, den virker stadig fint, men er
ikke så poleret som den nye version som er shareware. (Apples
Adressebog er dog også ok til SMS, opkald og caller-ID)

Romeo/Salling Clicker: fjerbetjening fra blåtandstelefon. Den første
er åbensovs, den næster koster knaster.

CocoaSpell: Aspell stavekontrol der duer i programmer der kan bruge
services - "den store danske ordliste" er tilgængelig.

Textservices: textmanipulation via servicemenuen. Hent hele
udviklerens pakke at Services. Der er også googleværktøjer og elemntær
regnearkfunktion i pakken.

Camino: alternativ mozilla browser.
Cammitools: GUI til diverse mozilla indstillinger + samt flashblock

ServiceScrubber: organiser din servicesmenu og ændrer på genvejstasterne
i den.

UnrarX: siger vist sig selv hvad den kan.

NFS Manger: hvis man bruger den slags

Fugu: hvis man ikke kan hitte ud af sftp eller scp fra komandolinien.

CroonX: hvis man ikke kan bruge vi til at editere crontabs

Cocoa MySQL: hvis man ikke er fortrolig med mysql
komandolinieværktøjerne.

en bittorent klient - den officielle er ganske glimrende.

ffmpegX: frontend til ffmepg, mencode osv.

TexShop: hvis man er til latex osv.

evt. Toast Titanium hvis du vil have en let alt-i-et brænder,
transcode og authering program.

Så tror jeg egentlig ikke jeg har mere ud over liggende ud over Mac OS
X, ilife og Xcode.

Fra : Esben

Dato : 28-03-06 14:11

> SubEtherEdit:

Staves nu mærkeligt nok "SubEthaEdit"

> Camino: alternativ mozilla browser.
> Cammitools: GUI til diverse mozilla indstillinger + samt flashblock

Måtte installeres manuelt i mit tilfælde. Nu siger den bare også at den
ligger i PreferencePanes hvor den jo ikke ligger.... Afinstallering
virkede tilsyneladende heller ikke.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-03-06 23:30

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Staves nu mærkeligt nok "SubEthaEdit"

Det er vist korrekt, i min verden hedder den stadig "Hydra".

> Måtte installeres manuelt i mit tilfælde. Nu siger den bare også at den
> ligger i PreferencePanes hvor den jo ikke ligger.... Afinstallering
> virkede tilsyneladende heller ikke.

den skal ligge i din camino bruger profilmappe. Der udover kan
installeringsscriptet ikke finde ud af at skrive den fulde sti i
chrome.rdf - det skal man gøre manuelt

Fra : Esben

Dato : 29-03-06 09:41

> den skal ligge i din camino bruger profilmappe. Der udover kan
> installeringsscriptet ikke finde ud af at skrive den fulde sti i
> chrome.rdf - det skal man gøre manuelt

Er det nødvendigt? - det virker tilsyneladende nu, selv om jeg har svært
ved at overskue, hvad det er jeg skal skrue på.

VH

Esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-06 09:26

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Er det nødvendigt? - det virker tilsyneladende nu, selv om jeg har svært
> ved at overskue, hvad det er jeg skal skrue på.

For at få flashblock til at virke: ja

Fra : Esben

Dato : 29-03-06 11:51

> For at få flashblock til at virke: ja

Sådan her ser teksten ud inde i chrome.rdf - hvad skal tilføjes hvor?

<?xml version="1.0"?>
<RDF:RDF xmlns:c="http://www.mozilla.org/rdf/chrome#"
xmlns:NC="http://home.netscape.com/NC-rdf#"
xmlns:RDF="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#">
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:package:necko">
<c:selectedLocale RDF:resource="urn:mozilla:locale:en-US:necko"/>
</RDF:Description>
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:package:global-region">
<c:selectedLocale
RDF:resource="urn:mozilla:locale:US:global-region"/>
</RDF:Description>
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:package:navigator">
<c:selectedLocale
RDF:resource="urn:mozilla:locale:en-US:navigator"/>
</RDF:Description>
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:package:navigator-platform">
<c:selectedLocale
RDF:resource="urn:mozilla:locale:en-US:navigator-platform"/>
</RDF:Description>
</RDF:RDF>

VH

Esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-06 20:25

> Sådan her ser teksten ud inde i chrome.rdf - hvad skal tilføjes hvor?

Du skal måske først lige sætte et hack "Flashblock (1.5.1)

(Camino -> Indstillinger -> Camitools, fanebladet "Block")

Fra : Esben

Dato : 31-03-06 18:50

> Du skal måske først lige sætte et hack "Flashblock (1.5.1)
>
> (Camino -> Indstillinger -> Camitools, fanebladet "Block")

hermed gjort - hvad nu?

[...]

Savner en simpelfunktion til at slå billeder til og fra - formålet er
mest at kunne loade en side i ny og næ også når jeg er i udlandet....

Men måske bliver jeg så glad for at slippe for reklamer, at jeg begynder
at bruge den mere.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 10:20

> [...]

> <c:selectedLocale
> RDF:resource="urn:mozilla:locale:en-US:navigator-platform"/>

camino skal genstartes.

> Savner en simpelfunktion til at slå billeder til og fra - formålet er
> mest at kunne loade en side i ny og næ også når jeg er i udlandet....

Hvis du som udgangspunkt ikke vil indlæse billeder skal du have fat i
fanelbladet "View". Kig på de java scripts der er inkluderet i Camitools,
der er ét der fjerner billeder, det må let kunne skrives om så det istedet
indlæser billeder.

> Men måske bliver jeg så glad for at slippe for reklamer, at jeg begynder
> at bruge den mere.

"Flashblock" (i Camino: "CamiFlash") blokerer ikke reklamer. Det
stopper indlæsning af flash, uden af fjerne flash objektet, så man kan
afspille flash objektet ved at klike på det.

Hvis du vil fjerne reklamer skal du bruge et host basseret filter.
Camitools's hostbasserede filter hedder "Camiblock". Du finder det
øverst på samme faneblad som "Camiflash"

Fra : Esben

Dato : 02-04-06 11:55

> Morten Reippuert Knudsen

> camino skal genstartes.

Det er den blevet... flere gange - ser stadigt sådan ud - og nej jeg har
ikke forbyttet med andre mozilla -.rdf-filer...

justerede lige det med billeder og reklameservere. Nu ser den sådan her
ud:

[...]
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:package:pipnss">
<c:selectedLocale RDF:resource="urn:mozilla:locale:en-US:pipnss"/>
</RDF:Description>
</RDF:RDF>

Hmm ikke nogen løsning for ikke-nørder - hvad mangler der så?

> [...]
> der er ét der fjerner billeder, det må let kunne skrives om så det istedet

Der er da et flueben til formålet - ved kke hvorfor jeg ikke så det med
det samme....

> "Flashblock" (i Camino: "CamiFlash") blokerer ikke reklamer.

Nej nu har jeg importeret blocklist fra den anbefalede server

> Det stopper
> indlæsning af flash, uden af fjerne flash objektet, så man kan afspille
> flash objektet ved at klike på det.

Har den så hentet data eller ej - sparer man kun processor eller kan man
spare bytes?

> Hvis du vil fjerne reklamer skal du bruge et host basseret filter.
> Camitools's hostbasserede filter hedder "Camiblock". Du finder det øverst
> på samme faneblad som "Camiflash"

Ja, kan forstå at nogen mener det burde være opbygget på en anden måde
da det ikke er ad-hosten, men hjemmesiden, der vil interessere de
fleste. (Sider hvis reklamer man vil støtte... hmm)

VH esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 21:16

> [...]

> </RDF:Description>
> </RDF:RDF>

> Hmm ikke nogen løsning for ikke-nørder - hvad mangler der så?

<RDF:Seq RDF:about="urn:mozilla:locale:en-US:packages">
<RDF:li RDF:resource="urn:mozilla:locale:en-US:flashblock"/>
</RDF:Seq>
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:package:navigator">
<c:selectedLocale RDF:resource="urn:mozilla:locale:en-US:navigator"/>
</RDF:Description>
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:package:flashblock"
       c:baseURL="jar:file:///Users/shortname/Library/Application%20Support/Camino/chrome/flashblock.jar!/content/flashblock/"
c:locType="profile"
       c:displayName="Flashblock"
       c:author="The Flashblock team"
       c:authorURL="http://flashblock.mozdev.org/"
       c:name="flashblock"
       c:extension="true"
       c:description="Replaces Flash objects with a button you can click to view them." />
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:package:navigator-platform">
<c:selectedLocale RDF:resource="urn:mozilla:locale:en-US:navigator-platform"/>
</RDF:Description>
<RDF:Description RDF:about="urn:mozilla:locale:en-US:flashblock"
       c:baseURL="jar:file:///Users/shortname/Library/Application%20Support/Camino/chrome/flashblock.jar!/locale/en-US/flashblock/">
<c:package RDF:resource="urn:mozilla:package:flashblock"/>
</RDF:Description>

Fra : Esben

Dato : 15-04-06 22:46

>[snip]

OK så den skal redigeres så den svarer til det du postede? mEd mit
username etc - noget særligt at være opmærksom på?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-04-06 00:45

> OK så den skal redigeres så den svarer til det du postede? mEd mit
> username etc - noget særligt at være opmærksom på?

Ja tjek om du har camitools liggende det rette sted.

Fra : Esben

Dato : 04-04-06 15:14

hej Morten

hvad er det jeg mangler? - se anden tråd...!

VH esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 21:04

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
> hej Morten

> hvad er det jeg mangler? - se anden tråd...!

Jeg tror du mangler at installere cocoaspell korrekt, jeg mener at
kunne huske at du have installeret den ved at dobbeltklikke på den. Du
bør bruge det inkluderede applescript til at instakllere den med så
den ender i ~/Library/Application\ Support/Camino/PreferencePanes.

Fra : Esben

Dato : 15-04-06 22:46

> [...]
> bør bruge det inkluderede applescript til at instakllere den med så
> den ender i ~/Library/Application\ Support/Camino/PreferencePanes.

Det har da ikke noget med flashblocking med mere at gøre?

Forvirret...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-04-06 00:45

> Det har da ikke noget med flashblocking med mere at gøre?

> Forvirret...

Forståeligt... der skulle selvfølgelig have stået "Camitools" og ikke
"Cocoaspell". Sådan går det når man(d) tænker på mere en en ting af
gangen. Derudover er indholdet af artiklen vaild.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-03-06 11:31

On 2006-03-28 03:01:11 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [klip]

Meget interessant Morten, især kommandolinie-tingene og SQL skal jeg
lege med, tusind tak :)

Hilsen Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-06 20:22

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:
> On 2006-03-28 03:01:11 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Meget interessant Morten, især kommandolinie-tingene

Jeg nævnte vist ikke én eneste, men derimod et par GUI erstatninger.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 17-04-06 22:19

> Jeg nævnte vist ikke én eneste, men derimod et par GUI erstatninger.

Åhh jo, men det var så vidt vides osse det jeg mente. Eller ... lad os
sige at det var det ;)

Fra : Esben

Dato : 28-03-06 10:35

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:

> Hej alle, ja så er jeg tilbage i folden. Ud med den gamle Dell og ind
> med en MacBook Pro 2.0/1GB/100-7200, og det er jo bare LYKKEN!

Wow! - godt sted at genåbne ballet!

> Jeg har hentet Unison som newsreader, og den lader til at være meget
> lækker.

Løsningen til binaries, ja

>Men hvor er MacSOUP henne på newsreader himlen for tiden? Er
> den opdateret og er der kommet nye features til?

Nope, den ligner sig selv og er et must, kunne godt snart komme med
mulighed for flere grupper og beskeder åbne af gangen (hvad med hver sin
billedbaggrund, man kunne tilpasse selv - til at se forskel på
grupperne). Forstår ikke ræsonen bag den begrænsning. Det er også meget
begrænset hvad du kan gøre medens du henter beskeder.

> Hvilke programmer, utilities og så videre synes I, burde være det
> første man henter til en ny, frisk og jomfruelig Mac?

En macro-utility, så du kan launche via genveje og deslige, selv har jeg
kørt QuicKeys i årevis, men forvent nærmere at programmere den end at
optage ting. Demo kan hentes her:

http://www.startly.com/download/index.html

Jeg bruger selv Stickies (huskesedler) til noter, men der findes sikkert
mange andre der er bedre. Har brugt QuicKeys til at slippe for at det
sjove i formatteringen (=paste and match style - sorry, men jeg bruger
engelsksproget 10.4), da jeg netop ønsker min information strippet for
overflødig formattering.

Graphic Converter er handy og hurtig til alle billedformater
Adobe Reader som Henrik skrev
Roxio Toast jvf. Morten
BluePhoneElite
Easyfind, hvis spotlight ikke er din smag (kombinér evt med
Servicescrubber, som Morten nævner)

Eudora til mail - kan køre i sponsored mode, fuld version
Excalibur hvis du vil have dansk stavekontrol i Eudora
Cocoaspell til dansk stavekontrol andre steder jvf Morten
Office pakken (er der ikke noget med der snart kommer en 2006 version?)
Firefox - alt kan ikke læses af Safari desværre - vil nu prøve Camino,
som Morten anbefaler

SizzlingKeys til at styre iTunes - gratis
iEatBrainz til at retagge MP3 - gratis

Filemaker, hvis du skal lave databaser, kan en masse web også. Minus:
meget dyr

Carbon Copy Cloner eller Mimmac (restriktiv shareware) til at
klone/backup'e OS partition
VueScan for at finde noget der understøtter de fleste scannere, ikke
noget fantastisk program, men det virker
Flip4Mac som erstatning for WMP
Adium, hvis du har brug for mange slags chat
Azureus, hvis du laver sådan noget
Palm Desktop, hvis ICal ikke er i din smag (eller du har palm)
Mactracker.ca til at holde styr på de forskellige macs
Safari enhancer til import af bookmarks og deslige
Default Folder IMHO et must til at navigere rundt - alt-pil-op/ned til
at springe rundt mellem de sidst anvendte lokationer

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-03-06 19:40

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Graphic Converter er handy og hurtig til alle billedformater

Jeg har lige købt Photoshop elements 4.0 til Mac. Man kan downloade den
fra Adobe, hviket både er let og billigere end en haddcopy på cd/dvd.
(Og så er programmet jo fantastisk.)

--
Mvh Martin

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-03-06 11:42

On 2006-03-28 20:40:08 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> Jeg har lige købt Photoshop elements 4.0 til Mac. Man kan downloade den
> fra Adobe, hviket både er let og billigere end en haddcopy på cd/dvd.
> (Og så er programmet jo fantastisk.)

Ja det er, jeg brugte det på XP og det er kanon. Jeg tror dog jeg tager
springet og køber Aperture selv om det er dyrt. Men jeg fotografere
meget, og er vild med dets interface.

Hilsen Thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-03-06 14:42

> [...]

> Ja det er, jeg brugte det på XP og det er kanon. Jeg tror dog jeg tager
> springet og køber Aperture selv om det er dyrt. Men jeg fotografere

Aperture har fået en del hård kritik. Sløv som bare og dårlig
konvertering af RAW.

Jeg har selv brugt Capture one LE <http://www.phaseone.com/> som laver
nogle flotte raw konverteringer. (Og så er det oven i købet et DK
udviklet program.)

Men Adobe er jo også på banen med Lightroom. Man skulle vist kunne
downloade en beta.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-06 13:20

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> udviklet program.)
>
> Men Adobe er jo også på banen med Lightroom. Man skulle vist kunne

jep, og det sparker Apretures r ø v ... og det er KUN i beta ... go
adobe!

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 17-04-06 22:19

> jep, og det sparker Apretures r ø v ... og det er KUN i beta ... go
> adobe!

Enig, jeg ER allerede skiftet. havde Hight Hopes for Aperture men BWADR!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-04-06 13:38

> Enig, jeg ER allerede skiftet. havde Hight Hopes for Aperture men BWADR!

Hvad nu hvor 1.1 er ude ... er det blevet bedre ?

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-06 20:21

> [...]

> Ja det er, jeg brugte det på XP og det er kanon. Jeg tror dog jeg tager
> springet og køber Aperture selv om det er dyrt. Men jeg fotografere

vent til du kan få en intel binaer.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-03-06 11:40

On 2006-03-28 11:34:39 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [KLIP]

Tusind tak, meget interessant!

Hilsen Thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-03-06 11:11

> [...]

> LaunchBar stadig godt eller er der bedre "launch'ere"?
>
> Kort sagt:
> Hvad kan I selv ikke leve uden på jeres Mac?

Hej Thomas

Er det ikke også dig, der har noget med PSP klubben i DK at gøre ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel