Diskfragmentering
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-03-06 18:30

Jeg ved godt at behovet for diskfragmentering er ekstremt sjældent
forekommende.
Men jeg har altså een hvor brugeren fremstiller videofilm og hvor
største sammenhængende friplads er nede på 128 mb ifølge Disk Warrior.

Hvilke disk-defragmenterings-programmer findes der egentligt til OSX?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : es

Dato : 26-03-06 19:29

Jeg har brugt iDefrag uden katastrofer indtil videre. Se mere her, men
vær opmærksom på at det ikke understøtter intel-macs endnu.
http://coriolis-systems.com/iDefrag.php

hilsen Esther

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 20:56

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
> [...]
> Men jeg har altså een hvor brugeren fremstiller videofilm og hvor
> største sammenhængende friplads er nede på 128 mb ifølge Disk Warrior.

En sammenhængende blok på 128MB er såmænd ikke så slemt, såfremt man
har ledig diskplads. Hvor fyldte er hans disk(e)

I det tilfælde vil jeg anbefale at han partitionerer sin disk og
bruger én partition til at boote, én til scratch + videoarbejdet og
eventuelt én til arkivering.

> Hvilke disk-defragmenterings-programmer findes der egentligt til OSX?

<http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&str=defrag&plt%5B%5D=macosx&x=0&y=0>

Men jeg vil anbefale at han i stedet ændrer sit disk layout.

En defragmentering skal gentages igen og igen og Mac OS X er ganske god
til at holde styr på de filer der betyder noget:

Filer under 20MB defragmenteres efter behov..

Oftest tilgåede filer placeres hvor de er hurtigst at læse fra.

Filer placeres netop så de _ikke_ ligger i én kontinuerlig block,
hvilket betyder at der ikke skal flyttes så meget rundt for at
holde de vigtige filer defragmenterede. Når filerne ligger i én
lang række ender disken ofte med at blive langsommere, idet der
ikke er plads til at filer kan blive større uden at _hele_ filen
skal skrives et helt nyt sted på disken når filen skal vokse.

Når en 1GB fil er fordelt på 1000 fragmenter har deingen større
betydning.

Når 1000 små filer der tilgås ofte er fragmenteret, kan det have stor
betydning.

Forstil dig at du lægger alle filerne i ét kontinuerligt stykke på
bootdisken: resultatet vil være at Mac OS X vil begynde at flyte
rundt på dem... lige så snbart du har defragmenrteret dem manuelt.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-03-06 08:55

> [...]
> bootdisken: resultatet vil være at Mac OS X vil begynde at flyte
> rundt på dem... lige så snbart du har defragmenrteret dem manuelt.

Jeg er med på pointen i det du skriver, men hvordan skal jeg kunne styre
hvor systemet placerer de forskellige filer?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 09:15

> Jeg er med på pointen i det du skriver, men hvordan skal jeg kunne styre
> hvor systemet placerer de forskellige filer?

Du skal undlade at styre noget på boot bartitionen. Det gør
styresystemet for dig så længe du holder en rimelig mængde plads fri.

Det er grunden til at jeg anbefaler dig at partitionere.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-03-06 21:16

> Du skal undlade at styre noget på boot bartitionen. Det gør
> styresystemet for dig så længe du holder en rimelig mængde plads fri.
>
> Det er grunden til at jeg anbefaler dig at partitionere.

Det lyder meget rigtigt. Tak for det.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-06 22:13

On 2006-03-27 22:15:31 +0200, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Det lyder meget rigtigt. Tak for det.

Jamen hvorfor egentlig? Er det ikke meget smart, at styresystemet selv
holder styr på det? Hvis jeg havde partitioneret min harddisk, var jeg
for længst løbet ind i pladsproblemer, fordi jeg ikke på forhånd ville
have kunnet vide, hvor stor jeg skulle lave de enkelte partioner. Jeg
går altså ikke ind for det. Standardopsætningen fra Apple er én stor
partition på en harddisk, og så vidt jeg kan se, fungerer det ganske
glimrende for langt de fleste brugere. Selvfølgelig har avancerede
brugere behov for en mere kompliceret opsætning end os andre. Problemet
er bare, at der er en masse wannabe's, der ikke er i stand til at
håndtere det. De tror, at man skal lave alt det avancerede, og så
render de ind i masser af problemer, fordi de ikke ved nok om det. Jeg
skal nok lade være med at nævne navne
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-03-06 14:09

> [...]
> håndtere det. De tror, at man skal lave alt det avancerede, og så
> render de ind i masser af problemer, fordi de ikke ved nok om det. Jeg

Det er nemlig fuldstændig rigtigt. Jeg har heller aldrig oplevet at
diskfragmentering skulle være et problem i OSX, - før nu!
Manden der har problemet arbejder med meget store dokumenter i form af
film og meget tunge billeder.
Og på trods af at han har rigeligt med plads på disken er den åbenbart
hakket sådan i stykker at et program der ønsker sig en sammenhængende
plads større end 120 mb ikke kan få det (med mindre selvfølgelig at
programmet tager fejl)

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-06 09:31

> [...]

> hakket sådan i stykker at et program der ønsker sig en sammenhængende
> plads større end 120 mb ikke kan få det (med mindre selvfølgelig at

ren og skær nysgerrighed, hvilket program er der tale om?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-03-06 16:05

> ren og skær nysgerrighed, hvilket program er der tale om?

Jaah - det er Disk Warrior, der finder en hel masse rod på disken og som
ikke kan finde plads til at skrive en ny directory.

Måske er det slet ikke et fragmenteringsspørgsmål.

Men jeg har konkluderet at DiskWarriors melding kombineret med en masse
kernel panic viser at en reformattering af harddisken kunne være
relevant. Så det sker!

Vi har tjekket med Apples Hardwaretest - ingen fejl, byttet rundt på
diverse ram-klodser o.s.v. så jeg tror det er en "om'er"

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-06 20:09

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
>
> Men jeg har konkluderet at DiskWarriors melding kombineret med en masse
> kernel panic viser at en reformattering af harddisken kunne være

Du bruger forhåbentlig DiskWarrior 3.0.3? - Ellers skal du hente opd.
3.0.3 og lave en ny DW med den orig. 3.0/3.02 CD, så guider den dig
gennem en opdatering, så du skal bare følge anvisningerne og have en CDR
klar, når den ber om det...

DiskWarrior 3.x vil helst have så meget fri plads som den største fil på
disken. - Fx., hvis der er en fil på 5mb, så skal der være _én_ blok på
mindst 5mb fri.

Det kan godt tyde på, du har nogle directory fejl....

> Vi har tjekket med Apples Hardwaretest - ingen fejl, byttet rundt på
> diverse ram-klodser o.s.v. så jeg tror det er en "om'er"

Måske... Men du kunne jo prøve at flytte en del af de store
dokumentfiler, musik, video, tekst m.m. og så slette de originale og så
prøve at køre DiskWarrior...

Jeg havde et tilsvarende problem på min musikpartition, - der var kun
knap 1,5gb tilbage, men største frie blok var kun på 335mb, og den
største fil, jeg havde var en pakket musikmaster på 675mb. - Jeg
flyttede så al musikken over på en ekstern FW disk og slettede dem fra
den orig. musikdisk, - så kunne jeg pludselig bruge DW igen...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-06 20:32

> Jaah - det er Disk Warrior, der finder en hel masse rod på disken og som
> ikke kan finde plads til at skrive en ny directory.

> Måske er det slet ikke et fragmenteringsspørgsmål.

Hvis det blot er DW der brokker dig er det ikke et fragmeterings
spørgsmål. Jeg forstod på dit indlæg, at det var et videoredigerings
eller effekt program der brokkede sig og var derfor nysgerrig.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 31-03-06 18:41

> Hvis det blot er DW der brokker dig er det ikke et fragmeterings
> spørgsmål. Jeg forstod på dit indlæg, at det var et videoredigerings
> eller effekt program der brokkede sig og var derfor nysgerrig.

Nej! Jeg skal indrømme at oplysningerne kom lidt i brudstykker fordi det
var på 3. hånd.
Men selvom det er DW, må man vel formode at det er lidt voldsomt at den
ikke kan finde sammenhængende plads på mere end 128 mb når man betænker
sig at der vist var 20-30 gigabyte til overs.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk