Larmende harddisk efter Tiger installation
Fra : Rolf Thorup

Dato : 24-03-06 09:32

Hej

Efter jeg har opgraderet mit system til Tiger, arbejder min harddisk
konstant, når jeg sætter opladeren til min PowerBook G4 1,5. Når jeg
tjekker i under Diskaktivitet i Aktivitetsovervågning, ser det ikke ud
til at der bliver skrevet noget til disken. Hvis jeg markerer noget
tekst i f.eks. firefox, bliver der ro så længe jeg holder museknappen
nede. Der er ikke noget at høre når jeg ikke har opladeren til.

Denne summen og aktivitet fra disken er der ligegyldigt om jeg har slået
Spotlight til eller fra.

Er der nogen der har et bud på hvad denne aktivitet kan skyldes?

Mvh
Rolf

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-03-06 17:21

Rolf Thorup <rolfrolf@hotmail.com.invalid> wrote:

> [...]
> Spotlight til eller fra.
>
> Er der nogen der har et bud på hvad denne aktivitet kan skyldes?

Prøv evt. starte terminalen og se om der er nogle sære processer der
hele tiden bruger cpu-kraft, undersøg hvad der sker med processernes
brug af cpu-kraft når du holder museknappen nede i firefox osv., skriv:

top -us5

Så bliver skærmen sorteret efter hvor meget de enkelte processer bruger
af cpu-kraft og opdateret hvert femte sekund (q for quit, ctrl-d for at
logge ud af terminalvinduet igen).

~ Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-03-06 17:25

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Så bliver skærmen sorteret efter hvor meget de enkelte processer bruger
> af cpu-kraft og opdateret hvert femte sekund (q for quit, ctrl-d for at

Du kan selvfølgelig gøre det samme i "aktivitets overvågning"

~ Jørgen

Fra : Rolf Thorup

Dato : 26-03-06 16:15

Jørgen Tietze wrote:

> [...]
>
> Så bliver skærmen sorteret efter hvor meget de enkelte processer bruger
> af cpu-kraft og opdateret hvert femte sekund (q for quit, ctrl-d for at

Tak for rådene. Nu har jeg prøvet at undersøge sagen lidt, desværre uden
at blive helt vildt meget klogere. Når jeg holder musen nede i Firefox
stiger cppu-forbruget til næsten 100%. Dette er en bug i Firefox
beskrevet flere forskellige steder på nettet. I mit tilfælde gør det så
også at harddisk-larmen forsvinder. Men udover firefox, ingen sære
processer eller svingende cpu-forbrug.

Jeg kom så til at tænke på om systemet begynder at swappe helt vildt,
når der kommer strøm på, men dynamic_pager processen viser ingen udsving
hvad enten jeg har strøm på eller ej.

I forhold til min gamle installation (10.3.9) har jeg nu to partitioner
i stedet for blot en enkelt, men det burde vel ikke gøre den store forskel?

../Rolf

Fra : Rolf Thorup

Dato : 26-03-06 16:29

Rolf Thorup wrote:

> Tak for rådene. Nu har jeg prøvet at undersøge sagen lidt, desværre uden
> at blive helt vildt meget klogere.

Nå, nu blev jeg alligevel lidt klogere, men ikke at kigge på top- og
Aktivitetsovervågningsvinduer.

En ting der ændrer sig i min opsætning når jeg skifter mellem
forskellige strømkilder er indstillingerne for energibesparelse. Når
strømforsyningen er sat til var indstillingen bedre ydeevne. Ved at
sætte den på normal forsvandt harddisklarmen. Ahhh stilhed... mit
stress- og vanvidsniveau nu er ved at stabilisere sig på normal igen

../Rolf

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-03-06 07:08

> [...]

> sætte den på normal forsvandt harddisklarmen. Ahhh stilhed... mit
> stress- og vanvidsniveau nu er ved at stabilisere sig på normal igen

Det var spøjst at computeren kværner ekstra på harddisken når "bedre
ydeevne" er slået til. Jeg ville da udmiddelbart antage at den ekstra
kværnen rundt på harddisken var et udslag af elendig ydeevne, som var
resultat af dårlig programmering eller dårlig planlægning af
indlæsningsprocedurer.

Men det er godt du har fået den til at styre sig med unoderne

~ Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 09:38

> [...]

> kværnen rundt på harddisken var et udslag af elendig ydeevne, som var
> resultat af dårlig programmering eller dårlig planlægning af

mon ikke forskellen blot er at Apple's standart definition af "bedre
ydeevne" lægger disken i dvale når det er muligt?

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-03-06 10:28

> mon ikke forskellen blot er at Apple's standart definition af "bedre
> ydeevne" lægger disken i dvale når det er muligt?

Du mener at "støjen" består i harddiskens kontinuerlige "vågnen op" og
"falden i søvn" over tid? Jeg havde egentlig forstået det sådan at det
var en konstant "kratten/ kværnen på harddisken" som udgjorde støjen.
Men det kan jeg da godt se at jeg muligvis tager fejl i. Det udgør jo
også en forståelig forklaring til at skiftet i opsætningen resulterer
"stilhed"

~ Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-03-06 11:11

> Du mener at "støjen" består i harddiskens kontinuerlige "vågnen op" og
> "falden i søvn" over tid? Jeg havde egentlig forstået det sådan at det
> var en konstant "kratten/ kværnen på harddisken" som udgjorde støjen.

Jeg har ikke gjort mig tanker om hvilken type støj der er tale om, da
det er min erfaring at forskellige brugere beskriver støj forskelligt.