Hjælp ... lille problem har medført stort ~
Fra : UK

Dato : 23-03-06 22:07

Hej

Jeg har levet med et lille problem, der formentlig er årsag til at jeg nu
har fået et lidt større problem.

Jeg har en G4 powermac og kører OSX-Tiger nyeste opdatering.

For ca. et halvt år siden stod mit cd-drev af, og jeg valgte at købe et
dvddrev som erstatning. Det drillede ofte ved at få Finder til at fryse
fast, når jeg havde en cd i drevet. Da jeg troede, der var noget galt med
drevet fik jeg det byttet, men det løste ikke problemet, så selv om det er
temmeligt anstrengende ind i mellem har jeg affundet mig med det.

I eftermiddag ville jeg brænde en dvd, hvilket ikke lykkedes særlig godt i
første omgang, det var ligesom det satte sig fast. Jeg lukkede derfor mine
forskellige programmer ned og genstartede Mac'en. Dvs. det blev en hård
nedlukning, da Finder var frosset fast, men de åbne programmer, bl.a. Mail
og QuarkXpress 6.5 blev lukket ned almindeligt med Æble Q.

Da jeg senere ville åbne min QuarkXpress gik den i stå i opstarten og
lukkede ned inden den var startet op. Jeg har kørt repair disk, og
diskpermissions, genstartet adskillige gange, fjernet næsten alle Xtensions
fra Xtensionsmappen og genstartet det hele påny, men lige lidt hjælper det.

Er der nogen, der har et godt forslag til at få programmet i gang igen og
evt. at jeg kan have cd'er/dvd'er i drevet uden at skulle lukke hårdt ned?

I den meddelelse, man kan vælge at sende til Apple er der kun et sted, hvor
der er nævnt ordet failure:

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000000

Jeg har installeret Adobes CS2-pakke, QuarkXpress 6.5, FontReserve, Norton
AntiVirus, Skype og Rbrowserlite ud over det, der er med styresystemet, de
øvrige programmer starter problemfrit op.

Hilsen Ulla

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-06 22:33

Hej Ulla

UK wrote:
> Jeg har en G4 powermac og kører OSX-Tiger nyeste opdatering.

Hvilken PowerMac og hvor meget RAM har du?

> [...]
> nedlukning, da Finder var frosset fast, men de åbne programmer, bl.a. Mail
> og QuarkXpress 6.5 blev lukket ned almindeligt med Æble Q.

Hvilket mærke i DVD drev - Pioneer, NEC, Sony/Sony LiteScrigbe, LiteOn,
Samsung?

> [...]
> evt. at jeg kan have cd'er/dvd'er i drevet uden at skulle lukke hårdt ned?

Du kan også afslutte Finder med COM+ALT+ESCAPE og derefter vælge Finder
i boksen, der kommer frem. Og derefter logge ud og logge ind igen. - Det
svarer nogenlunde til en genstart...

> I den meddelelse, man kan vælge at sende til Apple er der kun et sted, hvor
> der er nævnt ordet failure:
>
> Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
> Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000000

Fejl i Mach kernen.... Hent og kør seneste Mac OS X 10.4.5 Combo Update
<http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=09641&cat=1&platform=osx&method=sa/MacOSXUpdCombo10.4.5PPC.dmg>

> Jeg har installeret Adobes CS2-pakke, QuarkXpress 6.5,

- Jeg går ud fra, du allerede har alle opd. til CS og QX pakkerne
installeret.

> FontReserve,

- Hvilken version af FontReserve bruger du til Tiger? FR X 3.1.4 eller
bruger du serverversionen FR X 1.x?

> Norton AntiVirus,

Er det ver. 9.x eller 10.x? Uanset versio, så start 'LiveUpdate' og lad
den køre et check + evt. update. - I begge ver. er det en god idé at slå
'AutoProtect Menu' fra. Den kan godt give lidt bøvl sammen med QX og CS2.

Åbn Systemindstillinger -> Konti -> Log ind emner. Marker AutoProtect
Menu og klik på '-' (minus' tasten forneden, så vil menuen ikke åbne ved
start, men du har stadig 'Auto Protection' aktiv i NAV.

> Skype og Rbrowserlite ud over det, der er med styresystemet, de
> øvrige programmer starter problemfrit op.

Hvis det er seneste ver. af Skype, så har jeg et par steder set, at der
har været problemer med den og Tiger 10.4.5. - RBrowser kender jeg ikke...

mvh. Erik Rihcard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : UK

Dato : 23-03-06 23:33

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
Hej Ulla

UK wrote:
> Jeg har en G4 powermac og kører OSX-Tiger nyeste opdatering.

Hvilken PowerMac og hvor meget RAM har du?

Model: PowerMac3,3
CPU-type: PowerPC G4 (2,9)
1 processor
400 MHz
Hukommelse: 1 GB SDRAM

Hvilket mærke i DVD drev - Pioneer, NEC, Sony/Sony LiteScrigbe, LiteOn,
Samsung?

NEC DVD RW ND-3550A

Du kan også afslutte Finder med COM+ALT+ESCAPE og derefter vælge Finder
i boksen, der kommer frem. Og derefter logge ud og logge ind igen. - Det
svarer nogenlunde til en genstart...

OK, tror bare ikke det virker, da jeg ikke kan genstarte, kun lukke ned ved
at holde starttasten inde.

> [...]
> Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000000

Fejl i Mach kernen.... Hent og kør seneste Mac OS X 10.4.5 Combo Update

Jeg har brugt softwareopdatering til alle Updates, versionen er helt ny,
dvs. 10.4.5 ... så skal jeg da ikke køre opdatering igen?

> Jeg har installeret Adobes CS2-pakke, QuarkXpress 6.5,

- Jeg går ud fra, du allerede har alle opd. til CS og QX pakkerne
installeret.

Yep

> FontReserve,

- Hvilken version af FontReserve bruger du til Tiger? FR X 3.1.4 eller
bruger du serverversionen FR X 1.x?

version 3.1.1 ... har ikke opdateret siden, jeg købte det for 3 år siden (er
ikke specielt glad for det, men blev anbefalet det, frem for Suitcase, da
Suitcase på det tidspunkt konfliktede med OSX).

> Norton AntiVirus,

Er det ver. 9.x eller 10.x?

8.0.4 ... skulle vist også have været opdateret for længe siden, men da det
kun er mig, der bruger mac'en føler jeg mig rimeligt sikker, hvad virus
angår

> [...]

har været problemer med den og Tiger 10.4.5. - RBrowser kender jeg ikke...

Skype er version 1.3.0.17, jeg bruger det alligeel ikke fra mac'en, da jeg
ikke synes lyden er så god, som fra min pc.

RBrowserlite er et ftp-program.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-06 00:52

Hej Ulla

UK wrote:

> Model: PowerMac3,3
> CPU-type: PowerPC G4 (2,9)
> 1 processor
> 400 MHz
> Hukommelse: 1 GB SDRAM

OK, så er det ikke et RAM problem

> NEC DVD RW ND-3550A

Hm, ND-3550A kan godt give problemer på de ældre G4 maskiner både AGP og
PCI. Prøv evt. at køre PatchBurn 4.0a5 for at se, om det hjælper.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/666535/PatchBurn4.0.0a5.zip

> OK, tror bare ikke det virker, da jeg ikke kan genstarte, kun lukke ned ved
> at holde starttasten inde.

Nej, det er fordi, du først skal have Finder 'låst op' igen ved at
quitte den først og derefter bør den så autogenstarte Finder. Gør den
ikke det, så klik på Finder ikonet i dock'en.

> Jeg har brugt softwareopdatering til alle Updates, versionen er helt ny,
> dvs. 10.4.5 ... så skal jeg da ikke køre opdatering igen?

Jo, det er en god idé, men du bør så bruge Combo Update, da den også
retter evt. fejl, der ikke er opdaterede via Softwareupdate. - Du kan
ikke bruge SU, hvis du har brugt den til at opd. til 10.4.5, derfor skal
det gøres manuelt

> version 3.1.1 ... har ikke opdateret siden, jeg købte det for 3 år siden (er
> ikke specielt glad for det, men blev anbefalet det, frem for Suitcase, da
> Suitcase på det tidspunkt konfliktede med OSX).

Så hent opdatering til ver. 3.1.4 her:
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/587580/download_search_results.jsp

Og FontReserve XTension 3.1.3 til Quark her:
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/379498/font

Fontreserve er stadig det bedste skriftmanagement system til Mac. FR X
3.1.4 er meget, meget mere stabil og væsentlig hurtigere end 3.1.1 - Det
bliver så spændende at se, hvordan den nye sammensmeltning mellem
Suitcase og FontReserve - Font Fusion vil blive, men lad være med at
købe det endnu, - programmet har stadig sine børnesygdomme...

> 8.0.4 ... skulle vist også have været opdateret for længe siden, men da det
> kun er mig, der bruger mac'en føler jeg mig rimeligt sikker, hvad virus
> angår

OK, bare du ikke installerer 10.0 og 10.0.1, så hvis du skal, bør det
være en ver. 10.1.1. Men ver. 8.x er også uptodate hvad angår virus
definitions, men du bør stadig slå 'AutoProtect Menu' fra.

> Skype er version 1.3.0.17, jeg bruger det alligeel ikke fra mac'en, da jeg
> ikke synes lyden er så god, som fra min pc.

OK, højttaleren i en Mac er ikke blandt de bedste, så det forstås...
Seneste ver. af Skype er 1.4.0.35 -
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/684621/Skype_1.4.0.35.dmg

> RBrowserlite er et ftp-program.

Arh! selvfølgelig._( - Her bruger jeg stadig mest Fetch - nu ver. 5.x...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : UK

Dato : 24-03-06 08:20

Hej igen

> [...]

Hm, ND-3550A kan godt give problemer på de ældre G4 maskiner både AGP og
PCI. Prøv evt. at køre PatchBurn 4.0a5 for at se, om det hjælper.

Fint, har jeg hentet og installeret ... ved endnu ikke om det har
indflydelse på problemet med fastfrosset Finder, men har da et håb om det.
Min QuarkXpress åbner stadig ikke.

> [...]

quitte den først og derefter bør den så autogenstarte Finder. Gør den
ikke det, så klik på Finder ikonet i dock'en.

Ok

> [...]

retter evt. fejl, der ikke er opdaterede via Softwareupdate. - Du kan
ikke bruge SU, hvis du har brugt den til at opd. til 10.4.5, derfor skal

.... er ikke helt tryg ved at kaste mig ud i en manuel opdatering, men hvis
det kan løse mit problem må det jo gøres. Jeg skal nok bare bruge lidt
ekstra tid, da jeg går med livrem og seler.

> [...]

http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/587580/download_search_results.jsp

Og FontReserve XTension 3.1.3 til Quark her:

Har været inde at se på siderne, og kom i tanke om, at jeg faktisk forsøgte
at opgradere, da jeg fik Adobe CS (dengang havde jeg et problem med
Indesign). ... Jeg kan bare ikke opgradere umiddelbart, jeg tror problemet
skyldes at jeg har købt fontreserve hos Ecommit, da de eksisterede. I
serienr. indgår bogstaverne ecom, som formentlig refererer til Ecommit, og
det ville Extensis-siden ikke godtage. Så på daværende tidspunkt, tænkte jeg
at det egentlig også kunne være ligemeget med den opgradering. - Måske jeg
skulle ringe til Caslon, der jo overtog Ecommit, for at få hjælp til at
opgradere programmet.

> [...]

være en ver. 10.1.1. Men ver. 8.x er også uptodate hvad angår virus
definitions, men du bør stadig slå 'AutoProtect Menu' fra.

Er slået fra ... har endnu ikke afinstalleret det.

> [...]
> ikke synes lyden er så god, som fra min pc.

OK, højttaleren i en Mac er ikke blandt de bedste, så det forstås...

Jeg havde købt en Sandberg usb-konverter, jeg havde til at sidde i
tastaturet til mit headset.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-06 14:31

UK wrote:

> Fint, har jeg hentet og installeret ... ved endnu ikke om det har
> indflydelse på problemet med fastfrosset Finder, men har da et håb om det.
> Min QuarkXpress åbner stadig ikke.

Du skal også køre programmet, ikke bare installere det. Programmet
checker om der er nødvendig at opdatere drivere og firmware...

> ... er ikke helt tryg ved at kaste mig ud i en manuel opdatering, men hvis
> det kan løse mit problem må det jo gøres. Jeg skal nok bare bruge lidt
> ekstra tid, da jeg går med livrem og seler.

Det kan du roligt gøre. Du skal ikke selv indstille noget som helst -
bare starte installeren og vælge den disk, der skal opdateres, - ganske
som når du installerer et program, der benytter en installer.

I øvrigt _kan_ du ikke ændre ved det, der skal installeres med Combo
Update....

> [...]
> skulle ringe til Caslon, der jo overtog Ecommit, for at få hjælp til at

Argh! - De der Ecomail har før lavet så meget kludder i det, så det
undrer mig ikke... Har du selv registreret FontReserve hos Extensis? -
Ellers kan du gøre det her:
http://www.extensis.com/en/support/product_support.jsp?id=300011&x=22&y=11

Når du har reg. FR, bør du få adgang til at hente div. opdateringer til
din version. - Jeg kan se, der er en del forsk. opd. til div. grafiske
programmer...

Hvis du så stadig ikke kan få lov til at downloade, så send en email til
Extensis customer support og forklar dem din situation, og hvor du har
købt programmet. Husk at opgive det serienr., du har fået fra Ecomail -
evt. også med en scannet kopi af den faktura/købsbevis, du har fået fra
Ecomail med serienr. på. Extensis er jo ikke dem, der opr. har udviklet
FR, men de har købt produktet af de opr. udviklere, så der kan jo godt
være opstået visse fejl i opd. af registreringsdatabasen....

> Er slået fra ... har endnu ikke afinstalleret det.

Det behøver du heller ikke. Når den er slået fra, er den inaktiv

> Jeg havde købt en Sandberg usb-konverter, jeg havde til at sidde i
> tastaturet til mit headset.

OK, Sanberg er desværre ikke altid godt sammen med Mac... Jeg brugr ikke
selv Skype, så jeg har desværre ikke en løsning på det problem...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 18:07

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Du skal også køre programmet, ikke bare installere det. Programmet
> checker om der er nødvendig at opdatere drivere og firmware...

Vrøvl. Det kan genrere en drev profil til brug for Discrecording
framework'et - og installere profilen i det rette sted. Intet andet.

Jeg tvivler efterhånden på om du ved hvad en "driver" og hvad
"firmware" er.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-03-06 22:20

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Min QuarkXpress åbner stadig ikke.

Start fejlsøgningen med at oprette en ny bruger.
Log ind som denne og se om problemerne fortsætter her.
(går ud fra, at du som grafiker/Quarkbruger _skal_ have gang i Quark)

PS
Tag venligst ERSs råd med store forbehold.
Hans viden om grafikeres programmer er i bedste fald mangelfuld.
Rene Frej Nielsen kører f.eks. Suitcase i produktionsmiljø uden
problemer.

PPS
Smid _alt_ Norton ud. Du har kun problemer ud af det.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-06 22:48

Preben Bødker Nielsen wrote:
> Tag venligst ERSs råd med store forbehold.
> Hans viden om grafikeres programmer er i bedste fald mangelfuld.

Jeg bruger ikke meget grafiske programmer, men derfor véd jeg stadig
temmelig meget om dem!

> Rene Frej Nielsen kører f.eks. Suitcase i produktionsmiljø uden
> problemer.

Hvad René bruger af programmer, kommer ikke denne sag ved. Jeg har brugt
Suitcase siden ver. 1.0 og FontReserve siden ver. 0.9. Og desuden bedes
du lige være opmærksom på, at jeg gennem 6 år har været tilknyttet
Extensis testteam!

Der findes _ÈT_ program, der er bedre end både Suitcase og FonReserve,
menlig MasterJuggler X (og tidl. også classic ver.), men det er desværre
ikke muligt at downloade demos af dem, og jeg har ikke brugt eller
afprøvet X ver., der kom sidste år, men til gengæld er OS 8.x-9.x
versionen det mest stabile, der overhovedet er til rådighed. Programmet
er desværre næsten ukendt i Danmark.

> Smid _alt_ Norton ud. Du har kun problemer ud af det.

Hold nu kæft, Preben! Du aner ikke en pind om, hvad du snakker om. At du
og visse andre ikke kan lide Norton/Symantec gør jo heldigvis ikke
programmerne ringere. Hold dig til det, du véd noget om!

Og jeg er ved at være p.... hamrende træt af, at du og nogle få andre
hele tiden skal nedgøre det, jeg kommer med af råd og løsninger. Det
viser sig jo gang på gang, at jeg alligevel får ret! Tag dog for hulen
at opføre dig som en voksen mand. Har du et råd, så giv det og ellers
hold kæft! TAK!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 18:03

> [...]

> hele tiden skal nedgøre det, jeg kommer med af råd og løsninger. Det
> viser sig jo gang på gang, at jeg alligevel får ret! Tag dog for hulen

øh... mener du selv du "opfører dig som en voksen mand"?

> Har du et råd, så giv det og ellers hold kæft! TAK!

Preben har da indtil flere råd, bla at Ulla bør være forbeholden
overfor dine indlæg, hvad jeg kun kan tilslutte mig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 23:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Og jeg er ved at være p.... hamrende træt af, at du og nogle få andre
> hele tiden skal nedgøre det, jeg kommer med af råd og løsninger. Det

Erik, du er en meget hjælpsom mand, og du har en enorm viden om
forskellige programmers virkemåde i både OSX og OS 7-8-9 og hvad de
hedder alle sammen, og hvad de kan og ikke kan.

Jeg er dog bange for at du er nødt til at acceptere i hvertfald den
del af kritikken der går på forståelsen af hvordan programmer og
operativsystemer bygges og fungerer, hvor din meget store selvtillærte
viden måske ikke er helt den pondus den har været tidligere under OS 9
mv. Hvis du så undlader at eksplodere når nogen påpeger dette, men i
stedet tager til efterretning at her er der åbenbart et område hvor du
igen kan lære nyt, tror jeg at mange af disse langvarige fejder måske
kunne afsluttes med maner.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-06 01:12

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Erik, du er en meget hjælpsom mand, og du har en enorm viden om
> forskellige programmers virkemåde i både OSX og OS 7-8-9 og hvad
> de hedder alle sammen, og hvad de kan og ikke kan.

Tak for de ord Thorbjørn. Og ja, uden at sætte mig selv på en piedestal,
så véd jeg meget om programmer. - Det er jo samlet op nu gennem godt 15
år med Mac. Og jeg har flere tusind megabyte programvare liggende nu
både til OS 7-9 og X.

Jeg henter jo div. demoer, hvor det kan lade sig gøre, og jeg har da
også lånt adskillige af de helt dyre programpakker for at teste dem. -
Og jeg skal da gerne indrømme, at jeg også har programmer, der egentlig
burde købes, men hvis jeg skulle det blot for at teste dem, så ville det
totalt ruinere min økonomi. Til gengæld har jeg så også det princip, at
jeg _aldrig_ bruger programmer af den slags til hverken privat eller
forretningsbrug. Ofte har jeg da også fået programmer ved at henvende
mig til div. producenter, når jeg har fortalt, hvad div. tests skulle gå
ud på, - primært om de var velegnede for handicappedes computerbrug. Så
det er en væsentlig grund til mit kendskab til så meget software.

Nogle gange har jeg desuden videregivet pakker til andre, der har haft
andre computertyper, så det kunne blive testet på forskellige modeller
og systemer, som jeg ikke selv har / har haft til rådighed. I de
tilfælde har det kun været til folk, jeg har kunnet stole 100% på ikke
ville misbruge det og evt. kopiere softwaren til eget brug. Og jeg véd
også, det er blevet overholdt. Det er bl.a. også på den måde, man får
både skabt tillid og en vis goodwill rundt omkring.

Det var bl.a. gennem en demo, jeg kom i kontakt med Nisus Software,
som jeg jo nu er tilknyttet og ret meget involvert i udviklingen af
NisusWriter Express. Når man kommer så dybt ind i et projekt, så tvinges
man uvilkårligt til også at beskæftige sig med andre dele af det, en
computer kan bruges til, og på den måde opdager man også ofte, at en
computer mange kan meget andet end det, som både producenter og
almindelige brugere kan finde ud af og véd...

> [...]
> operativsystemer bygges og fungerer, hvor din meget store selvtillærte
> viden måske ikke er helt den pondus den har været tidligere under OS 9

Selvfølgelig er min viden om OS X endnu ikke på samme niveau som på
klassiske systemer. Det siger da sig selv, og der er visse ting i fx. OS
X, jeg overhovedet ikke vil røre ved - endnu, - og det er sådan noget
som 'terminalen'. Det skyldes den enkle faktor, at med mit manglende
syn, kan det give nogle temmelig graverende ting, hvis man ved et uheld
kommer til at skrive noget forkert. Så langt så godt. Men det siger jo
ikke noget om, at jeg ikke véd, hvordan tingene for den sags skyld
hænger sammen i teorien. - I praksis forsøger jeg så at finde andre
'omveje' til at løse det givne problem. Og jeg tør da også sige, at det
er lykkedes i langt de fleste tilfælde.

> [...]
> stedet tager til efterretning at her er der åbenbart et område hvordu
> igen kan lære nyt, tror jeg at mange af disse langvarige fejder måske

Hvis du nu kunne tænkes at læse fx. de indlæg, som både Preben B.N. og
især Morten R.K. kommer med, så vil de se, at de faktisk aldrig har
noget som helst positivt at sige om det, jeg kommer med. Nogle gange er
der visse personer, der er så flinke at videresende noget af især MRKs
indlæg til mig privat, og i de tilfælde er det som regel så graverende,
at jeg nødvendigvis må svare igen temmelig skarpt, hvilket jeg synes er
fuldt berettiget.

Jeg véd, at der er nogle, der har forladt dk.edb.mac pga. bl.a. nogle af
MRKs indlæg, men som har henvendt sig direkte til mig, og som jeg nu har
et godt supporter forhold til. Andre har skrevet til mig, at jeg skulle
ignorere ham, hvad jeg også gør i gruppen qua mit killfilter. Men engang
imellem bliver det ret og slet for meget, og så eksploderer jeg - ja! -
Og jeg mener, det er fuldt berettiget.

Tag nu fx. 'sagen om Norton'... Jeg har _ALDRIG_ haft problemer med
Nortons produkter med undt. af FileSaver til classic, og den har jeg da
heller aldrig haft installeret, siden jeg prøvede ver. 2.0, - men at
folk - generelt set - ikke gider sætte sig 100% ind i et sådant værktøj,
kan jeg jo altså ikke gøre for, og det kan heller ikke lægges Symantec
til last. - At folk sætter sig 100% ind i fx. et grafisk program ala QX
eller InD, det gør de åbenbart med fornøjelse, men at sætte sig ind i et
hjælpe-/reparationsværktøj; - det gider de skam ikke... Og så skælder de
ud og nedgør programmet, når det ikke gør, som de umiddelbart regner
med, det skulle gøre, uden at de har sat sig ind i, hvad og hvordan det
kan / skal bruges til hvornår og til hvad. - Så er det programmets
skyld, men ikke den / de personer, der sidder bagved og rent faktisk er
dem, der burde styre og bruge programmet på den rigtige måde.

Faktisk har jeg lige nu installeret og bruger FileSaver fra Norton
Systemworks 3.0, og jeg har sat den til at arbejde sammen med SpeedDisk
til automatisk at defragmentere filer hver aften omkring midnat. - Det
er et eksperiment, jeg laver. Jeg er selv ret forbavset over, hvor godt
det fungerer _sammen_. FileSaver alene er stadig noget bras. Men da jeg
i en udenlandsk gruppe kom til at nævne det, var der en fyr ala MRK, der
var så meget anti-Norton-nørd, at jeg har aldrig set sådant et sprog på
skrift hverken før eller siden. - Et faktusm er det bare, at nu kører
min G4/1,4 væsentlig hurtigere og bedre... Mit svar - på engelsk - til
den pågældende var, som jeg skrev til PBN, at enten burde han lære
programmet at kende, og hvordan det skulle bruges eller også holde
bøtten lukket...

Jeg véd, jeg har reddet adskillige diske, hvor der ellers var blevet
forsøgt med den så meget roste TechTool Pro, og hvor selv div.
værksteder havde forsøgt sig med TTP, men uden held. - Hvor jeg så havde
sagt, lad mig nu lige prøve med Norton Utilities eller Systemworks. Og
jeg må så sige, at der kun har været _2_ tilfælde, hvor det ikke er
lykkedes, - en Maxtor Dimondmax 740/160gb og en IBM DeskStar 75GXP/160gb
disk. I begge tilfælde var det chippen på disken, der var stået af. Det
nævnte jeg for nogle år siden her i gruppen, og fik - som sædvanlig - at
vide, at det var Nortons skyld. - Jeg kan nævne flere tilfælde, men det
vil bare blive gentagelser....

Jeg véd ikke, hvordan du fx. ville reagere, hvis du hele tiden og igen
fik at vide, at det du gør med succes, er det rene løgn og opspind? -
Men jeg tror nok, du på et eller andet tidspukt vil reagere - kraftigt
endda...

Jeg véd også, at der er nogle her i gruppen, der hellere end gerne så,
jeg forlod gruppen og aldrig mere viste mig her, - så kunne de jo køre
videre med deres egne idéer, - men så let er jeg nu heller ikke at
skræmme væk. Jeg har kun _én_ gang i den tid, jeg har haft
netforbindelse, forladt en gruppe, men det var ikke af EDB-mæssige
årsager, men rent personlige grunde.

Nå, men arbejdet kalder... Jeg har lige fået en ny NisusWriter ind, som
jeg er ved at splitte ad i småstumper. - Det ser særdeles lovende ud. -
Der er bl.a. kommet en fuldstændig farvestyring nu, og uden at forklejne
mig selv, vil jeg sige, at dette er min fortjeneste. - Så fremover
vil alle folk med en eller anden form for farveblindhed også kunne bruge
programmet, - uanset hvilket sprog de så skriver på.... Hvis bare alle
softwareudviklere var så gode til at lytte og bruge de inputs, der
kommer udefra, så var der meget og meget bedre software til rådighed. -
Så undgik vi fx. også sådanne problemer, der er og har været med fx.
Suitcase og Virex, hvor firmaerne sender betaversioner ud som retail
pakker.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 07:17

> [...]

> fik at vide, at det du gør med succes, er det rene løgn og opspind? -
> Men jeg tror nok, du på et eller andet tidspukt vil reagere - kraftigt

Jeg ville omhyggeligt undgå at generalisere og sige at "Du skal bare
gøre sår'n og sår'n" men understrege når jeg rådgav at det virker for
mig og at andre har bemærket problemer. Derudover ville jeg undgå at
eksplodere, og istedet blot omhyggeligt ignorere indlæg fra de
irriterende personer.

Folk kan tænke selv, og ét indlæg gør ingen sommer. Kunsten er at
generelt give gode råd, der afspejler virkeligheden, og tydeligt gøre
opmærksom på hvor sikker man er på en given oplysning. Herved får man
et ry som godt kan holde til kritik, og hvor man kan ignorere dem der
kritiserer fordi det ikke ændrer noget.

> [...]
> ikke at skræmme væk. Jeg har kun _én_ gang i den tid, jeg har haft
> netforbindelse, forladt en gruppe, men det var ikke af EDB-mæssige

Ææh, er vi her ikke bare for sjovs skyld?

Ovenstående lyder da som stædighed med en snært af martyrium :) Ikke
meget skæg i dét.

> på.... Hvis bare alle softwareudviklere var så gode til at lytte og
> bruge de inputs, der kommer udefra, så var der meget og meget bedre
> software til rådighed. -

Det lyder som om du er klar til at begynde på at rode med OpenSource
verdenen :) Her er der også stor brug for pillere og folk der har
lyst til at oversætte til fx dansk.

Eller har du lyst til at skrive artikler på Wikipedia? Her er der rig
lejlighed til at boltre sig :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-06 21:58

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg ville omhyggeligt undgå at generalisere og sige at "Du skal bare
> gøre sår'n og sår'n" men understrege når jeg rådgav at det virker for
> mig og at andre har bemærket problemer.

Helt ærlig, så kan og vil jeg ikke give 'måske' råd. Når jeg giver råd,
giver jeg dem ud fra erfaring. - Lad mig bruge Norton eksemplet nok
engang, da det jo er det produkt, der egentlig har medført det her. -
Hvis vi tager OS 7-9, så siger min mangeårige erfaring, at man roligt
kan bruge det, _men_ jeg har så også tilføjet, at man skal holde sig væk
var NU 4. På OS X siger min - og andres - erfaring, at man roligt kan
bruge Norton Systemworks, men ikke Norton Utilities. _Men_ jeg påpeger
så også, at man kun må bruge NSW 1.0 til og med OS X 10.2.5, og fra og
med 10.2.6 og op _skal_ man bruge Norton Systemworks 3.0. Det vil jeg
til enhver tid kalde for et sagligt råd. - Og jeg kan altså ikke gøre
for, at folk ikke kan læse indenad og lære at bruge et program, før de
går igang...

> Derudover ville jeg undgå at eksplodere, og istedet blot
> omhyggeligt ignorere indlæg fra de irriterende personer.

Det er jo netop det, jeg forsøger, men nogle gange bliver det simpelthen
for meget. - Som vi siger på jysk, - 'selv en fredelig tyr kan tirres én
gang for meget'...

> [...]
> opmærksom på hvor sikker man er på en given oplysning. Herved får man
> et ry som godt kan holde til kritik, og hvor man kan ignorere dem der

Kan folk nu selv tænke? - Jeg tvivler tit på det... Jeg er opdraget og
oplært i en tid, hvor det var et 'must', at man også gjorde sig sine
egne erfaringer, og ikke midst tog stilling ud fra det. - Jeg er ikke
vant til, at man får det hele serveret på et fad - klappet og klart -
lige til at bruge til dette eller hint. Der var engang en computermand
fra det nu hedengangne 'Computer 2000', der sagde, at "...mere end
halvdelen af din viden, er dine egne erfaringer og ikke den teori, du
har fået puttet ind. teorierne er kun grundlaget for din viden og dine
erfaringer..." - Det er faktisk den devise, jeg forsøger at bruge på de
områder, jeg har kendskab til.

> Ææh, er vi her ikke bare for sjovs skyld?

Jo! Men jeg ser det sandleig også som et forum, hvor vi kan udbrede både
kendskab til og erfaringer med hovedsageligt Mac udstyr. - Der er jo
også en del prof brugere her i gruppen med gode erfaringer på hver deres
område, og der er nybegyndere, der gerne vil have hjælp, uden at de skal
hen på div. kurser og seminarer og bruge masser af penge for at lære at
bruge en Mac. Den gruppe har også et vist krav på den hjælp, som vi som
mere erfarne kan give.

> Ovenstående lyder da som stædighed med en snært af martyrium :) Ikke
> meget skæg i dét.

Jeg syntes heller ikke, det var spor morsomt at blive kaldt for "a
fucking blind Danish pighood" og lignende udtalelser. Og det ene og
alene af den grund, jeg gav et råd til en svagtseende Mac bruger i en
internetgruppe, hvor Wintels var rådende, - der bad om hjælp til at få
opgraderet sine specialprogrammer, så han kunne vedblive med at bruge
Mac og ikke være tvunget til at gå over til PC...

> Det lyder som om du er klar til at begynde på at rode med OpenSource
> verdenen :) Her er der også stor brug for pillere og folk der har
> lyst til at oversætte til fx dansk.

Det véd jeg, men det, jeg har lært i sin tid af programmering, er dels
forældet, dels glemt det meste af det. - Og så er vi som som blinde og
svagtseende stadig en minoritetsgruppe - heldigvis da. Og det er
hundesvært at komme igennem de offentlige myndigheder mht. hjælpemidler,
når der nævnes ordet 'Mac' eller 'Apple'.

> Eller har du lyst til at skrive artikler på Wikipedia? Her er der rig
> lejlighed til at boltre sig :)

Tak, det véd jeg, men stadig er handicapområdet en niche set i forhold
til flertallet af computerbrugere.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 17:59

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Hm, ND-3550A kan godt give problemer p? de ?ldre G4 maskiner b?de AGP og
> PCI. Pr?v evt. at k?re PatchBurn 4.0a5 for at se, om det hj?lper.
> http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/666535/PatchBurn4.0.0a5.zip

> Fint, har jeg hentet og installeret ... ved endnu ikke om det har
> indflydelse p? problemet med fastfrosset Finder, men har da et h?b om det.
> Min QuarkXpress ?bner stadig ikke.

Det har _ingen_ indflydelse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 17:57

> OK, så er det ikke et RAM problem

Det kan det nu godt være.

> Hm, ND-3550A kan godt give problemer på de ældre G4 maskiner både AGP og
> PCI. Prøv evt. at køre PatchBurn 4.0a5 for at se, om det hjælper.
> http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/666535/PatchBurn4.0.0a5.zip

vrøvl, undersøg hvad "patchburn" er før du udtaler dig og frem for alt
rådgiver om det. Du ved tydeligvis intet om det siden du kan svare så
tåbeligt. Det eneste patchburn gør at det kan generere en profil til
brug for Apples discrecording framework. Duer profilen ikke er kan den
enten ikke brænde eller laver fejlbrændinger.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-03-06 23:32

> [...]

> AntiVirus, Skype og Rbrowserlite ud over det, der er med styresystemet, de
> øvrige programmer starter problemfrit op.

Som første løsningsforslag ville jeg vælge at afinstallere Norton. Dels
har du ikke brug for beskyttelse mod vira på Mac platformen, og dels er
Norton i sagens natur nød til at "holde øje med dine filer" og har
dermed mulighed for at lave grundlæggende rav i det.

Hvad angår cd/dvd drev så er de vel efterhånden så standardiseret, at
det burde være ligegyldigt hvilken producent det kommer fra. Evt.
(måske) kan du se andre brugers erfaringer med dit drev på
www.xlr8yourmac.com

--
Mvh Martin

Fra : UK

Dato : 23-03-06 23:47

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Norton i sagens natur nød til at "holde øje med dine filer" og har
> dermed mulighed for at lave grundlæggende rav i det.

Som jeg netop har skrevet er det version 8.0.4 der skulle have været
opdateret for længe siden, men da det
kun er mig, der bruger mac'en føler jeg mig rimeligt sikker, hvad virus
angår ... jeg afinstallerer!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-06 00:24

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> Norton i sagens natur nød til at "holde øje med dine filer" og har
> dermed mulighed for at lave grundlæggende rav i det.

Norton Antivirus arbejder overhovedet ikke på den måde. Den registrerer
_kun_ de filer, der er prædefinerede i den installerede virus database!

Så Ulla kan roligt lade NAV blive ligggende, da den jo samtidig også
forhindrer, at man ved et tilfælde kommer til at videresende modtagne PC
vira.

> [...]
> det burde være ligegyldigt hvilken producent det kommer fra. Evt.
> (måske) kan du se andre brugers erfaringer med dit drev på

Det er de desværre langt fra. Ud fra erfaring vil jeg fx. fraråde, at
man installerer interne Sony LiteScribe DVD-RW drev. - De er så ustabile
som dertil. Ligeledes er det fx. heller ikke alle NEC drev, der i det
hele taget vil fungere på Mac. De eneste, man med garanti kan bruge, er
LiteOn og Pioneer, dog skal nogle Pioneer drev flashes med Patchburn,
før de er bootable.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-03-06 00:33

> [...]
>
> Så Ulla kan roligt lade NAV blive ligggende, da den jo samtidig også
> forhindrer, at man ved et tilfælde kommer til at videresende modtagne PC

Jeg har personligt aldrig haft en Mac der fungerede sømløst med Norton,
tværtimod.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-06 01:03

Hej Flemming

- Og jeg har aldrig haft en Mac, der ikke har fungeret perfekt med
Norton - ligegyldigt om det har været Norton Utilities, Norton
Systemworks eller Norton Antivirus. - Men som altid - man skal kende
programmet og nøjagtig vide, hvad man gør eller ikke gør.

Den eneste undtagelse var Norton Utilites veer. 4.0 og 4.0.1, men med
opd. 4.0.3 kørte den fint igen... Og man skal aldrig installere
FileSvaer på klassisk Mac OS, og så må man ikke bruge Norton Systemworks
1.0 på OS X nyere end 10.1.5... systemworks 3.0 fungerer fint på både
10.3.x og 10.4.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 17:48

> [...]

> hele taget vil fungere på Mac. De eneste, man med garanti kan bruge, er
> LiteOn og Pioneer, dog skal nogle Pioneer drev flashes med Patchburn,

vrøvl...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 23:04

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> vrøvl...

Kunnne du ikke være lidt mere konstruktiv i din kritik?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 00:33

> Kunnne du ikke være lidt mere konstruktiv i din kritik?

Jeg har forsøgt mig i Message-ID: <jc9gf3-vi.ln1@G5.reippuert.dk>

Og kan uddybe med at ethvert ATAPI drev er bootbart, når det sluttes
til en bootbar controler. Dvs at onboard ATA busser booter, mens ATAPI
drev i USB kabinetter ikke booter. (Jeg ved ike om det også gælder på
macintel)

Fra : N/A

Dato : 26-03-06 00:44

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-06 00:44

Hej Thorbjørn

Erik Richard Sørensen wrote:
> Det vil jeg nok sige, at det kan han ikke! - Jeg følger også adskillige
> udenlandske grupper, og dér har der mange gange været folk, der har
> klaget over, at netop Sony LiteScribe drev ikke fungerer
> tilfredsstillende, - eller slet ikke vil fungere på både G4 og G5
> maskiner. Og jeg må sige af erfaring, at fx. NEC 2515A, 2530, 2535,
> 3500, 3510 ikke fungerer ved intern montering i Beige G3, B&W G3, G4/AGP
> og G4/PCI Graphics. Pioneer 104 og 108 kører heller ikke ved intern
> montering i de samme maskiner.

Glemte lige at tilføje, at de her nævnte drev kunne fås i både standard
versioner og i 'Dedicated Mac Editions' med 'Apple Branded Firmware', og
at disse selvfølgelig virker, som de skal.

- De kører derimod glimrende ved
> montering i eksterne FW kabinettet.... - Bl.a. tog OWC de pågældende ud
> af sortimentet af samme grund. - De blev solgt ud til under halv pris
> med en påtegning om, at de kun fungerede ved montering i eksterne
> kabinetter - "...these drives ony work in external enclosures...".
>
> Så jeg tror nok, jeg har rimelig godt belæg for det, jeg skriver.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 00:59

> [...]

> 3500, 3510 ikke fungerer ved intern montering i Beige G3, B&W G3, G4/AGP
> og G4/PCI Graphics. Pioneer 104 og 108 kører heller ikke ved intern

Et match af kombinationen af ovennævnte NEC'er i ovennævnte Mac'er, har
jeg ikke kunne finde i xlr8yourmac's drive database - formegenlig
fordi kun få har sat så nyt et drev i en så gammle maskiner.

Mht. Pioner 104 kan jeg finde adskillige eksempler på at dette drev
virker fint ved tilslutning til onboard ATA controleren i eks. 400Mhz
G4 maskiner med AGP - så er dit udsagn vist aflivet...

Mon ikke blot der er tale om at du har læst beretninger fra brugere
der har glemt at sætte deres jumpere korrekt?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-03-06 12:25

> Kunnne du ikke være lidt mere konstruktiv i din kritik?

Det har desværre sjældent den tilsigtet virkning når Morten m.fl.
henvender sig konstruktivt. Derfor er det lettest at kalde spaden for
det den er.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 12:16

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Det har desværre sjældent den tilsigtet virkning når Morten m.fl.
> henvender sig konstruktivt. Derfor er det lettest at kalde spaden for
> det den er.

Ikke henvendt til Erik. Henvendt til dem der læser det.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-03-06 12:32

> Ikke henvendt til Erik. Henvendt til dem der læser det.

Det ville naturligvis være det mest brugervenlige for især nye læsere,
men det vil ofte afstedkomme et svar fra ERS med et endnu mere
imponerende omvendt proportionalt forhold mellem længde og reel
information.

--
Mvh Martin

Fra : UK

Dato : 23-03-06 23:41

Er der andre muligheder end diskhjælp på installationscd'en, til at "rydde
op". Jeg har godt nok masser af plads på harddisken, men mac'en er blevet
temmelig sløv på det sidste, specielt i mailen, hvor jeg har slettet en hel
del gamle mail, men den er stadig lidt langsom at arbejde med.

Er der noget lidt som diskoprydning/diskdefragmentering på pc, jeg kan finde
og bruge?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-06 20:38

"UK" <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> writes:

> [...]
> temmelig sløv på det sidste, specielt i mailen, hvor jeg har slettet en hel
> del gamle mail, men den er stadig lidt langsom at arbejde med.

Jeg tror ikke det er selve systemet, men Mail-programmet der skal
foretage det fornødne.

Har du en kæmpe indbakke? Så flyt nogen af de gamle mails ud i et
lokalt arkiv. Jeg kører selv kvartalsbaseret - det fungere godt for mig.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : UK

Dato : 26-03-06 19:06

Hej Thorbjørn

Som jeg har skrevet i et overordnet indlæg har jeg fået løst mit
Quarkproblem.

Jeg vil dog gerne høre, hvad du mener når du skriver at du flytter gamle
mails ud i et lokalt arkiv?

Jeg kopierer med jævne mellemrum mailmappen fra mit homebibliotek over på et
eksternt drev som backup, men det er jo ikke helt det samme.

Hilsen Ulla

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 20:28

> [...]

> Jeg kopierer med jævne mellemrum mailmappen fra mit homebibliotek over på et
> eksternt drev som backup, men det er jo ikke helt det samme.

Al min post dumper ind i indbakken, og med jævne mellemrum markerer
jeg al post ældre end en given dato og hiver den over i en lokal
folder navngivet derefter. Fx ender al post fra januar, februar og
marts 2005 i en folder navngivet 1-kvartal-2005

Om denne folder så ligger på postserveren eller på din harddisk er
ikke helt så vigtigt (men det skal da besluttes af hensyn til
sikkerhedskopiering), men det er vigtigt at de foldere du har åbne
hele tiden ikke slæber rundt på en masse gammelt skrammel.

Fra : UK

Dato : 26-03-06 21:10

> [...]
> folder navngivet derefter. Fx ender al post fra januar, februar og
> marts 2005 i en folder navngivet 1-kvartal-2005

Jeg skal nok have skåret det lidt mere ud i pap. "Hiver over i en lokal
folder" er det en mappe, inde i mailprogrammet, jeg synes ikke jeg kan hive
mails ud fra postkasserne til en mappe uden for programmet. Eller er det fra
bibliotekets mailmappe?

/Ulla

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-06 21:11

> [...]

> mails ud fra postkasserne til en mappe uden for programmet. Eller er det fra

Det afhænger af det program du bruger, og jeg er ikke macbruger for
tiden. Oplys gerne hvad du bruger - måske kan andre hjælpe dig.

Det lyder som du skal gøre det hele indenfra dit postprogram.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : UK

Dato : 26-03-06 21:21

> Det afhænger af det program du bruger, og jeg er ikke macbruger for
> tiden. Oplys gerne hvad du bruger - måske kan andre hjælpe dig.

Jeg bruger styresystemets mailprogram "Mail".

> Det lyder som du skal gøre det hele indenfra dit postprogram.

Ja, muligvis.

Tak for hjælpen.

/Ulla

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 01:20

> [...]
> Hej

> Jeg har levet med et lille problem, der formentlig er ?rsag til at jeg nu
> har f?et et lidt st?rre problem.

> Jeg har en G4 powermac og k?rer OSX-Tiger nyeste opdatering.

> For ca. et halvt ?r siden stod mit cd-drev af, og jeg valgte at k?be et
> dvddrev som erstatning. Det drillede ofte ved at f? Finder til at fryse
> fast, n?r jeg havde en cd i drevet. Da jeg troede, der var noget galt med
> drevet fik jeg det byttet, men det l?ste ikke problemet, s? selv om det er
> temmeligt anstrengende ind i mellem har jeg affundet mig med det.

Umidelbart lyder /det/ som symptomet på et optisk drev der er gået i
dvale. Det kan irriterende nok tage flere minutter og flere forsøg om
at vække det igen. Venter du flere minutter når det sker?

Oplever du også at dette sker når du er i en åben/gem dialog?

I givet fald kan du vælge at leve med det, eller fjerne i optionen "sæt
harddiske på vågeblus, når det er muligt" i Systemindstillinger ->
Energibesparelse.

> I eftermiddag ville jeg br?nde en dvd, hvilket ikke lykkedes s?rlig godt i
> f?rste omgang, det var ligesom det satte sig fast.

Hvad skete der? fik du en fejlmeddelelse? hvilke(t) progam(mer) "satte
sig fast"?

> Jeg lukkede derfor mine
> forskellige programmer ned og genstartede Mac'en. Dvs. det blev en h?rd
> nedlukning, da Finder var frosset fast, men de ?bne programmer, bl.a. Mail
> og QuarkXpress 6.5 blev lukket ned almindeligt med ?ble Q.

> Da jeg senere ville ?bne min QuarkXpress gik den i st? i opstarten og
> lukkede ned inden den var startet op.

Hvad siger Quarks crashlog?

> Jeg har k?rt repair disk, og
> diskpermissions, genstartet adskillige gange, fjernet n?sten alle Xtensions
> fra Xtensionsmappen og genstartet det hele p?ny, men lige lidt hj?lper det.

> Er der nogen, der har et godt forslag til at f? programmet i gang igen og
> evt. at jeg kan have cd'er/dvd'er i drevet uden at skulle lukke h?rdt ned?

> I den meddelelse, man kan v?lge at sende til Apple er der kun et sted, hvor
> der er n?vnt ordet failure:

> Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
> Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000000

I hvilken fil ser du den meddelelse? i en crashlog? og i givet fald
hvilket program hører den til?

Fra : UK

Dato : 26-03-06 18:44

Hej Morten

Først må jeg sige, at jeg har fået løst mit Quark-problem ved at få privat
hjælp. Løsningen var ganske enkelt at slette indstillingsfilen til
QuarkXpress, dernæst kunne jeg starte programmet op uden problemer, den
genererer jo selv en ny preferencefil derefter.

Inden da havde jeg både brugt pacthburn, kørt combo update og slået de
forskellige ting til og fra, der er blevet nævnt her i nyhedsgruppen.

Jeg er blevet anbefalet programmet OnyxX som jeg nu har downloadet og skal
studere lidt nøjere, så jeg ikke kommer galt afsted. Men det ser lovende ud,
så jeg håber maskinen kan blive kvikket lidt op.

Det vigtigste for mig i første omgang var at få mit QuarkXpress-program til
at køre igen, men tilbage står problemet med dvd-drevet. Jeg tror det bedste
for mig vil være at investere i en anden type. Jeg havde ellers udtrykkeligt
sagt i forretningen da jeg købte drevet, at det skulle i en mac, og da jeg
beklagede mig og fik det byttet, sagde de at det sagtens skulle kunne køre i
en mac. Men det var pc-folk, der nok ikke kender til de forskellige
Applemodeller og at der kan være forskel på, hvordan det kører i de
forskellige maskiner.

Er der et bestemt DVD-drev, der kan anbefales?

Hilsen Ulla

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 19:21

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> F?rst m? jeg sige, at jeg har f?et l?st mit Quark-problem ved at f? privat
> hj?lp. L?sningen var ganske enkelt at slette indstillingsfilen til
> QuarkXpress, dern?st kunne jeg starte programmet op uden problemer, den
> genererer jo selv en ny preferencefil derefter.

Det regnede jeg osse med siden du kunne starte Quark fra en anden
bruger.

> Inden da havde jeg b?de brugt pacthburn, k?rt combo update og sl?et de
> forskellige ting til og fra, der er blevet n?vnt her i nyhedsgruppen.

> Jeg er blevet anbefalet programmet OnyxX som jeg nu har downloadet og skal
> studere lidt n?jere, s? jeg ikke kommer galt afsted. Men det ser lovende ud,
> s? jeg h?ber maskinen kan blive kvikket lidt op.

Det bliver den som sådan ikke.

> Det vigtigste for mig i f?rste omgang var at f? mit QuarkXpress-program til
> at k?re igen

Dit problem med Quark var uafhægigt af dine andre problemer.

, men tilbage st?r problemet med dvd-drevet. Jeg tror det bedste
> for mig vil v?re at investere i en anden type. Jeg havde ellers udtrykkeligt
> sagt i forretningen da jeg k?bte drevet, at det skulle i en mac, og da jeg
> beklagede mig og fik det byttet, sagde de at det sagtens skulle kunne k?re i
> en mac. Men det var pc-folk, der nok ikke kender til de forskellige
> Applemodeller og at der kan v?re forskel p?, hvordan det k?rer i de
> forskellige maskiner.

Det er der nu ikke.

> Er der et bestemt DVD-drev, der kan anbefales?

Det du måtte have burde virke fint.

Nu har jeg brugt tid på at stille et par opklarende spørgsmål, så
kunne du måske bruge lidt tid på at svare på dem. Det kunne jo være at
jeg havde en løsning...

Fra : UK

Dato : 27-03-06 07:04

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg brugt tid på at stille et par opklarende spørgsmål, så
> kunne du måske bruge lidt tid på at svare på dem. Det kunne jo være at
> jeg havde en løsning...

Hej Morten

Beklager jeg ikke svarede ordentligt med det samme. Jeg har dog besvaret
dine spørgsmål efter dette svar. Jeg har returneret det indlæg, du stillede
dem i (se indlæg fra 26.03.06, kl. 21.58). Jeg vil blive meget glad, hvis
du kan hjælpe med en løsning, men det er bestemt ikke noget, der haster, jeg
har levet med dårligdommen gennem et stykke tid og et par dage fra eller til
gør ingen forskel.
Hvis det, som du siger, burde virke, vil det naturligvis også være rart at
det gør det, uden at jeg skal investere i et nyt drev, der muligvis også vil
lave kludder.

Tusind tak for din interesse.

/Ulla

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-03-06 19:24

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Er der et bestemt DVD-drev, der kan anbefales?

Jeg købte sidste år et Pioneer DVR-109D, DVD±RW hos www.shg.dk for
omkring 400 kr.
Monteret i en G4-500 Mhz med OSX 10.4.
Kører uden problemer native med Apples programmer.

PS
Skiv under det du citerer.
Og klip endelig overflødigt væk.
Nemmest at læse.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : UK

Dato : 26-03-06 21:05

> Jeg købte sidste år et Pioneer DVR-109D, DVD±RW hos www.shg.dk for
> omkring 400 kr.
> Monteret i en G4-500 Mhz med OSX 10.4.
> Kører uden problemer native med Apples programmer.

Ok, som du kan se i ovennævnte indlæg, mener Morten at jeg burde kunne få
det drev jeg har, til at virke, så jeg krydser fingre.

> Skiv under det du citerer.
> Og klip endelig overflødigt væk.
> Nemmest at læse.

Ok, ok.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-06 20:10

Hej Ulla

UK wrote:
> Jeg er blevet anbefalet programmet OnyxX som jeg nu har downloadet og skal
> studere lidt nøjere, så jeg ikke kommer galt afsted. Men det ser lovende ud,
> så jeg håber maskinen kan blive kvikket lidt op.

OnyX er rigtig god. Et andet tilsv. program er Cocktail. Cocktail har
lidt flere indstillingsmuligheder, men ellers er de meget ens.

> [...]
> forskellige maskiner.
>
> Er der et bestemt DVD-drev, der kan anbefales?

Jeg vil klart anbefale, at du holder dig til Pioneer. Det er den
drevtype, jeg har set færrest fejl på overhovedet! "...For PowerMac G3,
G4, G5; iMac G4; or eMac". Det er det, der bl.a. skrives om model
Pioneer DVR-111D. DVR-109D er også god, men kun singlelayer, hvor 111D
er duallayer. Begge kører op til 16x DVD +/-R og op til 8x +/-RW og 8x
+/- med DL medier.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-06 21:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

>DVR-109D er også god, men kun singlelayer

øh, jeg ved at i al fald en bruger her i gruppen brænder dual layer
diske på en 109. Pioneer hævder også at at 109'er kan brænde DL diske.

....men det er jo nok Pioneer eller brugeren her i gruppen der er
fejlinformeret.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-03-06 22:38

> [...]
> diske på en 109. Pioneer hævder også at at 109'er kan brænde DL diske.
>
> ...men det er jo nok Pioneer eller brugeren her i gruppen der er

Nææh, min kan skam også, men det er nok noget jeg har misforstået

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-06 23:49

> [...]
> diske på en 109. Pioneer hævder også at at 109'er kan brænde DL diske.
>
> ...men det er jo nok Pioneer eller brugeren her i gruppen der er

Hvis ikke 109'eren kan brænde dual-layer, så har jeg vist set syner...
Jeg har brændt mindst 20 dual-layer diske uden problemer på mit drev i
min Dual 867'er MDD'er...

Det var forresten DVD+R DL, da de var væsentligt billigere end DVD-R DL

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : UK

Dato : 26-03-06 20:58

Hej Morten

Her er svarene på dit første indlæg, undskyld jeg ikke besvarede dem
ordentligt:

> [...]
> at vække det igen. Venter du flere minutter når det sker?

> Oplever du også at dette sker når du er i en åben/gem dialog?

Se svar nedenunder, det sker næsten hver gang, jeg sætter en cd eller dvd i
drevet.

> I givet fald kan du vælge at leve med det, eller fjerne i optionen "sæt
> harddiske på vågeblus, når det er muligt" i Systemindstillinger ->
> Energibesparelse.

Jeg har slået dvalefunktionen fra, Finder bliver stadig låst fast. Helt
nøjagtigt sker der det, at når jeg sætter en cd/dvd i drevet kan jeg som
regel se den/åbne den og kopiere over på min harddisk, hvis der f.eks. er
billeder på skiven. Hvis jeg vil have cd'en/dvd'en ud og jeg trykker på
"drev ud"-knappen forsvinder symbolet for skiven, men den kommer ikke ud.
Alle åbne programmer kører som normalt, jeg kan arbejde og lukke dem ned et
ad gangen, men når jeg vil lukke maskinen ned er Finder fastlåst. Nedlukning
påbegyndes, men skærmen hænger med den blå baggrund uden iconer og jeg har
kun mulighed for at holde startknappen på kabinettet inde, så maskinen
bliver lukket hårdt ned.

> Hvad skete der? fik du en fejlmeddelelse? hvilke(t) progam(mer) "satte
> sig fast"?

Se ovenfor.

> Hvad siger Quarks crashlog?

Disse to linier er plukket fra Quarks crashlog

> I hvilken fil ser du den meddelelse? i en crashlog? og i givet fald
> hvilket program hører den til?

QuarkXpress

Fra : UK

Dato : 26-03-06 18:54

Hej alle

Tak for jeres interesse i mine problemer.

Det vigtigste for mig, var at få løst mit problem med QuarkXpress, hvilket
er lykkedes ved privat hjælp.
Løsningen var ganske enkelt at slette indstillingsfilen til QuarkXpress,
dernæst kunne jeg starte programmet op uden problemer, den genererer selv en
ny preferencefil derefter.

Inden da havde jeg både brugt pacthburn, kørt combo update og slået de
forskellige ting til og fra, der er blevet nævnt her i nyhedsgruppen, men
ingen af delene hjalp.

Derudover er jeg blevet anbefalet programmet Onyx, der kan rydde lidt op og
forhåbentlig optimere min maskine, så den bliver lidt mere kvik igen.
Programmet kan downloades via Apples hjemmeside.

Mvh. Ulla

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-03-06 20:16

> [...]

> dernæst kunne jeg starte programmet op uden problemer, den genererer selv

Ja, det er en løsning vi andre nok bude ha' hittet på noget før. (Det
får mig til at tænke tilbage på de gl. OS 7-9 dage, hvor sådanne tiltag
ofte var nødvendige. Jeg synes dog ikke OS X har været plaget af
ødelagte preferencefiler i nær samme grad.)

--
Mvh Martin

Fra : UK

Dato : 26-03-06 21:13

> [...]
> ofte var nødvendige. Jeg synes dog ikke OS X har været plaget af
> ødelagte preferencefiler i nær samme grad.)

Ja, jeg kunne da også godt huske, at jeg havde brugt den løsning for ca.
4-5 år siden i Quark 4, men skulle alligevel lige gøres opmærksom på den
mulighed, før den blev gravet frem af hukommelsen ... og rigtigt nok bomber
forekommer stort set aldrig mere, gudskelov for det.

/Ulla

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-03-06 22:40

> [...]

> AntiVirus, Skype og Rbrowserlite ud over det, der er med styresystemet, de
> øvrige programmer starter problemfrit op.

Fjern din Norton med det samme - det er noget skrammel og du har ikke
brug for den.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/