En trådløs router og OS?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-06 22:17

Nu melder jeg mig igen med et måske naivt spørgsmål? Men jeg beder om
forståelse og tigivelse.

Nu skal vi (endelig) på noget bredbåndagtigt noget. Den gamle ISDN skal
på pension. Så selv en 256down er noget af en forbedring

Det skal foregå over vores bynet, så jeg skal have en sat en Motorola
Surfboard (4200?) op for at hive signalet ud af væggen, så at sige. Det
er vist noget med en lille boks der kan skille radio, tv og netadgangen
ad. Forestiller mig at Motorolaen skal stå sådan lige skjult i et skab
eller bag ved et møbel i nærheden af "indgangen". Der skal nok en stump
coaxial (hedder det vist?) kabel til?

Men efter Motorola'en ville jeg gerne sætte en trådsløsrouter op, den
skal så stå i et andet rum. Forbindes med ethernet kabel m. RJ-45 stik.
Motorolaen kan jeg overtage efter en kammerat, som har valgt en anden
(og hurtigere/dyrere løsning).

Så kommer imidlertid det spændende: hvilken wireless router skal (kan?)
jeg vælge? Har kigget lidt rundt. Der er store og lidt større routere,
med et eller to horn. De slemmeste er sådan nogle sorte nogen med blå
mellemstykker, to horn og en masse dioder. Det ligner noget Starwars
noget, og sådan nogen kan konen ikke lide. Det er slemt nok, at jeg har
et spilleanlæg stående: JBL med en Darth Wader hjelm på skrivebordet.
PS: den /kan/ stilles væk under skrivebrodet, skriver firmaet, men
tænd/slukknappen er bag på hjelmen. Sååå ... Et udmærket anlæg til rock,
rimeligt til jazz, men ikke så velegent til klassisk musik. Just my five
cents.

Derfor har jeg fundet frem til en lille dimmer: Linksys WRT 54 GC, der
er bare 10x10 cm cirka, den taler både 802.11b (til min gamle PB med
airport kort) og 802.11g (som konens nyere PB 12" vist kan udnytte), så
det passer jo fint.

Den har inge ydre antenne, og den skulle jo nok kunne række imellem to
rum, hvor skillevæggen er muret (vist ikke nogen armeringsjern i dén
væg). Routeren tænkes placeret på toppen af en 190cm høj bogreol. Der er
fire LAN 10/100 RJ-45 switchede porte, så kan gammelprinteren jo også
komme på, den står cirka tre meter fra den position som routeren skal
have. I mit arbejdsværelse må der godt være et par kabler Men ikke i
stuen, der skal kune være udtaget af væggen og et kabel ind til
routeren. Det /er/ godkendt.

Men på Linksys produktblad står der i "Minimum requirements", at jeg
skal have "Windiows 98 SE, Me, 2000 or XP" og et CD-Rom drev - det tyder
på, at der kommer noget noget snask med, som jeg ikke kan bruge
(installere). Eller hvad?

Har egentlig altid troet, at sådan nogen trådløse routere bare skulle
sende et signal fra et modem videre til et netværk med en protokol
(802.11b f.eks.) som kun var afhængig af puterens netkort, ikke af
styresystem.

Vil den alligevel kunne spille sammen med to PB med MacOS 10.x?

Hvis nej, kan I så anbefale en rimelig lille trådløs router til
ovennævnte opsætning?

P.S.: har kigget lidt i nogle gamle tråde, Thorbjørn omtaler sin egen
Asus (whatever) for et halvt år siden, den virker i hans netværk, men
den finder nok ikke nåde for fruens kritiske blik, desværre. Den fylder
for meget.

--
Mich.

Fra : Johnn Nekman

Dato : 22-03-06 07:27

"Mich. Ottosen" <Michsadr@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal have "Windiows 98 SE, Me, 2000 or XP" og et CD-Rom drev - det tyder
> på, at der kommer noget noget snask med, som jeg ikke kan bruge
CD'en er overflødig også hvis man har pc. Compact modellen kan konfigureres
via dens webinterface.

> Vil den alligevel kunne spille sammen med to PB med MacOS 10.x?
Ja

> [...]
> Asus (whatever) for et halvt år siden, den virker i hans netværk, men
> den finder nok ikke nåde for fruens kritiske blik, desværre. Den fylder
Man kunne evt. gemme den væk bag bøgerne i bogreolen, eller hænge den skult
på en væg et sted.
<GeekMode>
Asus'en er en sjov fætter, da man kan nørde med den og installere 3.parts
firmware. Min WL-500G Deluxe har jeg ligenu koblet en lille usb harddisk på,
og den kører Samba, ftp og som iTunes server. Min plan er at få smidt et
printserver modul på den også, og evt. noget webcam halløj. Kunne også være
interessant at lade den køre noget bittorrent klient.
</GeekMode>
Men ellers lidt overkill, hvis man blot skal på nettet trådløst

--
Mvh Johnn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-03-06 22:19

Johnn Nekman <johnn@nekman.dk> wrote:

> CD'en er overflødig også hvis man har pc. Compact modellen kan konfigureres
> via dens webinterface.

Jeg ejer ikke en pc. Eller rettere: jeg ejer en pc, men den spiller kun
med MacOS X Kan dimmeren konfigureres via en bruser fra MacOS? Se,
dét er spørgsmålet :)

> Ja

Ja, så er det ovenstående fra mig jo overflødigt. Men lidt drilleri,
skal der vel være plads til?

> Man kunne evt. gemme den væk bag bøgerne i bogreolen, eller hænge den skult
> på en væg et sted.

Nej, nej, det kan da godt være, at den burde skjules af hensyn til
fruens holdninger. Men jeg har det lidt med lysende dioder, som jeg har
det med tørretumbleren. Det /er/ nu meget rart lige at holde et vågent
øje med funktionerne

> [...]
> </GeekMode>
> Men ellers lidt overkill, hvis man blot skal på nettet trådløst

Det lyder meget spændende, men jeg fatter ikke ret meget af det. Men det
med printservermodulet må jeg hellere lade være med st spørge ind til,
for min Apple Laserwriter16/600 kan da vist slet ikke køre trådløst.

Men du skal have tak for dit (opløftende) svar. Jeg køber sådan en lille
kompakt LinksysWRT54GC (hader dén slags forkortelser), når Motorola
surfboardet er i hus og netforbindelsen er i orden.

--
Mich.

Fra : Karl Antz

Dato : 22-03-06 22:42

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Jeg ejer ikke en pc. Eller rettere: jeg ejer en pc, men den spiller kun
> med MacOS X Kan dimmeren konfigureres via en bruser fra MacOS? Se,
> dét er spørgsmålet :)

yup - et web-interface er et webinterface - hvadnten det aktiveres fra
em Mac-pc-bruser eller fra en window-pc-bruser
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-03-06 23:34

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> yup - et web-interface er et webinterface - hvadnten det aktiveres fra
> em Mac-pc-bruser eller fra en window-pc-bruser

Tak, Ka'l. Det havde jeg også lidt på fornemmelsen, men det er godt, at
få det bekræftet.

--
Mich.

Fra : Esben

Dato : 24-03-06 23:57

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Tak, Ka'l. Det havde jeg også lidt på fornemmelsen, men det er godt, at
> få det bekræftet.

Not the case. En given net-dims genererer noget html-kode og det er sgu
ikke altid lige kønt eller brugbart på en mac...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Karl Antz

Dato : 25-03-06 09:25

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Not the case. En given net-dims genererer noget html-kode og det er sgu
> ikke altid lige kønt eller brugbart på en mac...

ikke altid lige kønt - ja; men i de fleste tilfælde dog (nogenlunde)
brugbar

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Esben

Dato : 25-03-06 10:08

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ikke altid lige kønt - ja; men i de fleste tilfælde dog (nogenlunde)
> brugbar

....i den rette browser ofte... Men tit ufatteligt langsomt...

Så gid device-kode bare var device-kode....

Kan huske "i gamle dage" at have siddet med Virtual PC for at
konfigurere en ISDN router (ja, det var dengang...)

VH

esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-06 18:22

> [...]

> med printservermodulet må jeg hellere lade være med st spørge ind til,
> for min Apple Laserwriter16/600 kan da vist slet ikke køre trådløst.

din 16/600 har sin egen printserver indbygget (det har netværksprintere)

din 16/600 kan som alle andre netværksprintere tilgås af computere
med trådløst netkort, når man blot husker at lave en bro mellem det
trådløse netværk og det kablede netværk.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-03-06 00:01

> din 16/600 har sin egen printserver indbygget (det har netværksprintere)

Jeg er ikke helt med. Jo, den har da et eller andet, der gør, at den
virker fint i et netværk forbundet med ethernet via en router (ISDN -
som vi har nu), alle (tre) Mac'er kan komme til at printe via
kabelopkobling. Havde så forestillet mig, at den ny trådløse router (som
to af puterne så kan snakke med) skulle forbindes med et ethernetkable
til printeren. Meeen ...

> din 16/600 kan som alle andre netværksprintere tilgås af computere
> med trådløst netkort, når man blot husker at lave en bro mellem det
> trådløse netværk og det kablede netværk.

Kan de to putere med airpot tilgå min kummefryser (aka 16/600) trådløst?
Nej, vel? Det er vel mit (kablede) lan, der skal bygges bro til fra det
trådløse?
Så en stump kabel (ethernet) mellem trådløs router og ikke-trådløs
(IDSNrouter)?
Jeg går ud fra, at ISDN routeren kan bruges som almindelig router
(trådet), når vi får sat telefonforbindelsen tilbage til det almindelige
kobber og kobler vore telefoner op på det?

--
Mich.