Bogstaverne forsvinder på mac-tastaturer
Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-03-06 01:05

Dagbladet Politiken har de seneste 2 lørdage omtalt problemer med
tasteturet på iBook G4.

<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=443657>

Er det et generelt problem, som Apple nægter at anerkende?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-06 08:55

> Dagbladet Politiken har de seneste 2 lørdage omtalt problemer med
> tasteturet på iBook G4.
>
> <http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=443657>
>
> Er det et generelt problem, som Apple nægter at anerkende?

jeg har ikke set det ... så det tror jeg ikke.

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-03-06 09:14

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Dagbladet Politiken har de seneste 2 lørdage omtalt problemer med
> tasteturet på iBook G4.
>
> <http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=443657>
>
> Er det et generelt problem, som Apple nægter at anerkende?

Jeg kan godt genkende problemet. Måske ikke helt så grelt, men jeg har
næsten mistet 3-4 bogstaver på halvandet år på min iBook G4 (US
tastatur).

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Esben

Dato : 20-03-06 11:37

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Jeg kan godt genkende problemet. Måske ikke helt så grelt, men jeg har
> næsten mistet 3-4 bogstaver på halvandet år på min iBook G4 (US
> tastatur).

Bare for at få lidt fakta på
Hvor mange timer om dagen har du brugt tastaturet?

I øvrigt var det et udtalt problem på dametasken og jeg mindes at have
set symptomet på P29 form factor iBooks ("Ice")

VH

Esben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-06 15:12

Peter Makholm wrote:

> Jeg kan godt genkende problemet.

Det kan jeg også, men heller ikke i alvorlig grad...

> Måske ikke helt så grelt, men jeg har
> næsten mistet 3-4 bogstaver på halvandet år på min iBook G4 (US
> tastatur).

'Sjovt', du lige nævner iBooks med US tastatur. Det er netop på dem, jeg
har hørt om problemet. Problemet har været nævnt i flere af comp.sys
grupperne, og vi har et par stykker i vores Nisus gruppe, der også har
haft problemet med PB G4.

Det ser ud til, der i en periode har været brugt en forkert lak til
påtrykning af bogstaver på de færdige taster.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-03-06 17:04

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det kan jeg også, men heller ikke i alvorlig grad...

Nej, så længe det bare er n, k og a (eller lignende) så finder jeg det
ikke personligt alvorligt for min brug af maskinen.

Det er ikke min arbejdsmaskine, men den jeg sidder med derhjemme, så
den bruges nok i snit i 3 timer om dagen. I forhold til holdbarheden
at andre tastature jeg er stødt på finder jeg det ret ringe. Det havde
holdt en måned havde det stået i Dikus terminalrum dengang jeg kom
der.

> 'Sjovt', du lige nævner iBooks med US tastatur. Det er netop på dem,
> jeg har hørt om problemet.

> Det ser ud til, der i en periode har været brugt en forkert lak til
> påtrykning af bogstaver på de færdige taster.

Det må man håbe, så burde de være bedre hvis jeg engang får lyst at
skifte tastaturet ud om to års tid.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Esben

Dato : 21-03-06 11:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

Nu ruller sagen videre - du kan jo vælge at kontakte hende - for det er
der et passende initiativ.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-03-06 11:23

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Nu ruller sagen videre - du kan jo vælge at kontakte hende - for det er
> der et passende initiativ.

Jeg tror ikke Jerrik Bagge Sørensen har forstået den danske
forbrugerbeskyttelse. Uanset hvorfor manglen er opstået kan hans
købere gøre deres krav gældende mod ham. Hvordan han vil forholde sig
over for Apple er forbrugeren underordnet.
--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Esben

Dato : 21-03-06 11:34

> [...]

> købere gøre deres krav gældende mod ham. Hvordan han vil forholde sig
> over for Apple er forbrugeren underordnet.

Tjah, det vedkommer kun Officelines pengepung, men den ligger ham nok
også meget på sinde...

VH

Esben

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 23-03-06 21:30

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Tjah, det vedkommer kun Officelines pengepung, men den ligger ham nok
> også meget på sinde...

Men han har stadig dansk lovgivning at rette sig efter, og hvis fx
Forbrugerstyrelsen erklærer, der er produktionsfejl på tastaturerne,
skal der jo erstattes til alle dem, der har købt hos ham.

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Esben

Dato : 24-03-06 13:07

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> Men han har stadig dansk lovgivning at rette sig efter, og hvis fx
> Forbrugerstyrelsen erklærer, der er produktionsfejl på tastaturerne,
> skal der jo erstattes til alle dem, der har købt hos ham.

Mon ikke det er producenten der hænger på den?

VH Esben

Fra : Jens

Dato : 24-03-06 18:04

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Mon ikke det er producenten der hænger på den?

I forhold til forbrugeren er producenten ligegyldig. Hvilken aftale
forhandler har med grossist/importør/producent er af interesse for deres
indbyrdes forhold - men påvirker ikke forbrugerens retsstilling overfor
forhandleren.

Hvis producenten ikke anerkender sit ansvar er det synd for -
forhandleren.
--

Jens F

Fra : Esben

Dato : 24-03-06 23:04

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> forhandleren.
>
> Hvis producenten ikke anerkender sit ansvar er det synd for -

OK - ja, så har de godt nok noget at se til, men andre folk med
problemet har sikkert købt hos andre forhandlere - så står de da ikke
alene med problemet...

VH

Esben

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-06 10:23

> Dagbladet Politiken har de seneste 2 lørdage omtalt problemer med
> tasteturet på iBook G4.
>
> <http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=443657>
>
> Er det et generelt problem, som Apple nægter at anerkende?

Jeg er aldrig stødt ind i problemet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk