Upload $userfile_size problem
Fra : Mads Pedersen

Dato : 17-06-01 20:32

Hej,

Jeg er ved at lære lidt om upload af filer. Har fået selve uploaden til at
virke og er nu i gang med at lave en "pæn" validering af uploaden.

I HTML formularen har jeg linien:
<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="51200">

Altså jeg ønsker kun at kunne uploade filer op til 50 Kb. Problemet er nu at
hvis jeg prøvet at uploade en fil over 50 kb bliver den selvfølgelig ikke
uploaded og derfor kan jeg ikke teste på variablen $userfile_size - den får
simpelthen værdien 0. Det betyder at jeg ikke kan give brugeren pæn besked
om at filen er for stor.

Første tanke var at droppe MAX_FILE_SIZE i min formular og istedet teste
igennem php, men så kan jeg vel risikere at der kommer til at ligge en masse
rod i min servers tmp bibliotek?!?

Er der en anden måde at gøre det elegant på. Måske er der nogen som kender
en god tutorial om validering af uploads - det bliver sikkert ikke det
sidste problem jeg løber ind i

// Mads

Fra : Mads Pedersen

Dato : 17-06-01 20:52

in article B752D252.221FC%mads@imv.au.dk, Mads Pedersen at mads@imv.au.dk
wrote on 17/06/01 21:32:

> Første tanke var at droppe MAX_FILE_SIZE i min formular og istedet teste
> igennem php, men så kan jeg vel risikere at der kommer til at ligge en masse
> rod i min servers tmp bibliotek?!?

Det kan selvfølgelig løses med altid at gøre flg.:
$tempname==$userfile;
if (!$tempname=="none") {
unlink ($userfile);
}
}

Men der må være en smartere måde? Måske allerbedst at kunne gøre det
clientside _inden_ upload - i hvert fald ved større filer!

// Mads

Fra : Christian Schmidt

Dato : 18-06-01 16:32

Mads Pedersen wrote:

> Første tanke var at droppe MAX_FILE_SIZE i min formular og istedet teste
> igennem php, men så kan jeg vel risikere at der kommer til at ligge en masse
> rod i min servers tmp bibliotek?!?

De uploadede filer bliver automatisk slettet af PHP, hvis ikke du
flytter dem andetsteds (iflg. allernederst på
http://dk.php.net/manual/en/html/features.file-upload.html).

Christian

Fra : Mads Pedersen

Dato : 18-06-01 20:40

in article 3B2E1EDA.4071D3BC@schmidt.net, Christian Schmidt at
christian@schmidt.net wrote on 18/06/01 17:31:

> De uploadede filer bliver automatisk slettet af PHP, hvis ikke du
> flytter dem andetsteds (iflg. allernederst på
> http://dk.php.net/manual/en/html/features.file-upload.html).

tak!

// Mads