Andet multimedie
bentjuul 3670
3D newbie
Fra : Anders Lund

Dato : 17-06-01 20:38

Hej NG
Jeg har i gennem et stykke tid(4år) lejet med hjemmeside. For at "pife" mine
designs lidt op kunne jeg godt tænke mig at lave lidt 3d, er det noget der
kan lade sig gøre??? Findes der nogle sider der er gode at læse for en
NEWbie som jeg??? Hvilke programmer (Helst free eller demo) skal jeg
bruge???

Mvh
Anders Lund

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 17-06-01 22:36

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> wrote in message
> [...]
> noget der kan lade sig gøre??? Findes der nogle sider der er gode at
> læse for en NEWbie som jeg??? Hvilke programmer (Helst free eller demo)

Blender og Strata 3D er gratis og brugbare.

http://www.blender.nl
http://www.strata.com

Begge programmer kan virke lidt vanskelige at komme igang med, men efter
at have arbejdet med dem et stykke tid (og læst grundigt i hjælpefilerne)
er det ikke helt så slemt. Desuden findes der gode tutorials til begge
programmer på producenternes hjemmesider.

De "store drenge" findes ikke i demoversioner såvidt jeg ved, men det er
nok også lidt urealistisk at komme til at kende dem på 30-45 dage. Efter 4
års arbejde med 3D Studio MAX kender jeg ikke engang en brøkdel af de
tilgængelige funktioner. Simple modeller er intet problem selv for en
begynder, men der skal rodes meget med textures/materials og lyssætning
for at frembringe noget brugbart.

Uanset hvilket program du vælger, skal du nok ikke sætte næssen op efter
at kunne lave voldsomme effekter og animationer på 1-2 uger, men nærmere
et par måneder. Øvelse gør mester! :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Thf

Dato : 18-06-01 21:57

>"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> wrote in message
>
>Blender og Strata 3D er gratis og brugbare.
>
>http://www.blender.nl
>http://www.strata.com

Hej Jesper.
Jeg har selv leget med Max i nogle år på arbejdet, dog kun for sjov i
mine pauser, da jeg lavede noget andet, og ikke har penge til Max'en.
Men jeg har nu købt Blender manualen og DL Blender2.12, og det står
stort set ikke tilbage for Max, andet på brugervenligheden, og lidt til.
Har du en homepages med nogle af dine værker?
Jeg har nogle spørgsmål om Layers og multiply Materiales, som ikke
voldte mig de store problemer i Max.

--
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 18-06-01 22:14

"Thf" <tommy_friis@mail.dk> wrote in message

> Hej Jesper.

Hej hej.

> [...]
> Men jeg har nu købt Blender manualen og DL Blender2.12, og det står
> stort set ikke tilbage for Max, andet på brugervenligheden, og lidt til.

Character animation er vist ikke så ligetil i Blender efter hvad jeg har
hørt. Animation generelt skulle heller ikke være helt så brugbart som i
MAX.

> Har du en homepages med nogle af dine værker?

Nej, ikke endnu! :)

> Jeg har nogle spørgsmål om Layers og multiply Materiales, som ikke
> voldte mig de store problemer i Max.

Jeg kender ikke selv Blender, men har hørt en del godt om det! :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Thf

Dato : 19-06-01 22:31

> [...]
>
>Character animation er vist ikke så ligetil i Blender efter hvad jeg har
>hørt. Animation generelt skulle heller ikke være helt så brugbart som i
Det er nok rigtigt, men max har vist ikke CA indbygget vel?
er det ikke noget man køber ved siden af, dette er indbygget i Blender
mucles, skin, metabals, partikler osv.
Max var mit valg, hvis jeg havde pengene.

>Nej, ikke endnu! :)
Tsk tsk,,,

>Jeg kender ikke selv Blender, men har hørt en del godt om det! :)
Kan anbefales, har ikke helt Max brugervenlighed, men det er lynhurtigt
og fylder næsten ikke noget, det er det bedste gratis program jeg nogen
siden har haft.

--
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 19-06-01 23:54

> Det er nok rigtigt, men max har vist ikke CA indbygget vel?
> er det ikke noget man køber ved siden af, dette er indbygget i Blender
> mucles, skin, metabals, partikler osv.

Jo, Character Studio 3 er med i pakken med 3dsmax r4. Flex, Skin, Morph,
Bones, Dynamics osv osv er også med.

> Max var mit valg, hvis jeg havde pengene.

Helt klart også her! :)

> Tsk tsk,,,

Jeg har sgu ikke tid! :)

> Kan anbefales, har ikke helt Max brugervenlighed, men det er lynhurtigt
> og fylder næsten ikke noget.

Det var mest størrelsen jeg bed mærke i for omkring et år tilbage da jeg
første gang hørte om det. Det var faktisk grunden til at jeg aldrig fik
det afprøvet... :)

> det er det bedste gratis program jeg nogen siden har haft.

Apache og PHP-modulet er nok det eneste gratis software jeg bruger... :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : DarkJedi

Dato : 21-06-01 19:13

Hvor mange kender i der starter deres 3D karriere med character animationer?
.... Han skal da lige have chancen til at få benene på jorden og lære lidt
grundlæggende!

--
DarkJedi / darkjedi@cyberimage.dk

\\ -- Let's work together to get Hash-Functions legal
\\ for medical purposes only!

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 21-06-01 21:55

"DarkJedi" <darkjedi@cyberimage.dk> wrote in message
> [...]
animationer?
> ... Han skal da lige have chancen til at få benene på jorden og lære

Jeg går ud fra at du svarer på baggrund af min kommentar omkring de flere
muligheder for animation i 3dsmax? Kunne jeg lokke dig til at klippe et
citat ud fra det indlæg du svarer på næste gang?

Well... det er korrekt at mange begreber er de samme indenfor 3D-verden,
men de forksellige funktioner hedder ofte noget helt andet i et andet
3D-program, hvorfor det er uhyre svært at skifte. Så er det ligegyldigt
hvor meget teoretisk viden man har om konstruktion i et 3D-miljø - det er
brugerfladen der er meget forskellig.

Starter man ud med ét program og løber tør for muligheder, så skal man til
at sætte sig ind i brugerfladen i et større/bedre/dyrere (ofte alle 3)
3D-program.

Men for at besvare dit spørgsmål: 8-12 stykker!
Stort set alle jeg kender, der arbejder med 3D-grafik, startede
naturligvis med basic modellering for derefter at kaste sig over små
figurer af aliens eller mennesker. Næste skridt var at animere disse.
Animation er utroligt vigtigt at have kendskab til fra starten, da man
ellers vil sidde som dygtig "modeler" uden kendskab til animation. Det
svarer lidt til en PHP/ASP-programmør, der ikke kender til HTML!

Jeg selv har en mindre stejl indlæringskurve, så jeg brugte en del tid på
at udforske de forskellige teknikker at modellere med hvorefter jeg
prøvede at lave lidt simple animationer. Character animation har aldrig
rigtigt haft min interesse, men den dag hvor jeg fik brug for det, fortrød
jeg inderligt at jeg ikke havde brugt lidt mere tid på det.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Anders Lund

Dato : 19-06-01 21:24

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.SPAM> wrote in message
> "Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> wrote in message
>
> Blender og Strata 3D er gratis og brugbare.
>
> http://www.blender.nl

Jeg har valgt at leje lidt med Blender, men findes der et sted hvor der er
en vejledning/artikel for folk som mig der aldrig før har brugt 3d
programmer???

Mvh
Anders Lund

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 19-06-01 21:47

> [...]
er
> en vejledning/artikel for folk som mig der aldrig før har brugt 3d

Der findes nogle på Blenders egen side (232 styk):

http://www.blender.nl/resource/tutorials/user_tutorials.php

Hvis du søger noget mere basalt kan det være en god idé at læse i
hjælpefilen, der burde følge med programmet (Tryk "F1"). Findes
hjælpefilen ikke kan du prøve her:

http://www.blender.nl/download/index.php

Der findes bl.a.:

- HTML Mini Manual
- Blender Tutorial Guide #1: 'The Interface'
- Blender Tutorial Guide #2: 'Lighting Recipes'
- Official Blender 2.0 Guide: 'Quickstart'
- Official Blender 2.0 Guide: 'Proportional Editing'

Jeg kunne forestille mig at disse dokumenter ville være særdeles nyttige.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Thf

Dato : 20-06-01 13:13

> [...]
>
>Jeg har valgt at leje lidt med Blender, men findes der et sted hvor der er
>en vejledning/artikel for folk som mig der aldrig før har brugt 3d

De sælger også deres manual igennem England, med post ca. 450-500 kr.
Med den kan du lære Blender at kende meget hurtigt.
The official Blender 2,0 guide. 2.18 er også på vej, men det varer lidt
endnu.

--
MVH THF Cessna 182S