Validerings-problem
Fra : Dennis Munding

Dato : 04-06-06 22:46

Hej NG!

Som emne-linien antyder, så har jeg et validerings-problem.

Jeg har en kalender, som er opbygget med php, men der indgår også noget
javascript, og det er her, at det går galt:

echo "
<script type=\"text/javascript\">
function open_event(date_stamp){
window.open(\"" . $calendar_script . "?show_event=true&event_date=\"
+ date_stamp, \"calendar_popup\", \"height=" . $event_popup_height . ",
width=".$event_popup_width.", scrollbars=yes, winprops\");
}
</script>

Problemet er "&"-tegnet ved "?show_event=true&event_date=\"...
Jeg ved godt, at det skal skrives &amp; for at det kan validere, men hvis
jeg gør det, så vil FF ikke vise indholdet for den aktuelle dato - IE og
Opera har ingen problemer med det...?

Hvordan løser jeg dette problem, så det både validerer og så FF også kan
være med??

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : none

Dato : 04-06-06 23:12

Dennis Munding wrote:
> [...]
> Opera har ingen problemer med det...?
>
> Hvordan løser jeg dette problem, så det både validerer og så FF også kan

umm... Mig bekendt behøver man ikke at bruge &amp; i javascript, men at
& skulle være nok... Prøv evt. &#38;

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-06-06 23:19

Hej Jesper!
"none" <""jesper\"@(none)"> skrev i en meddelelse
> umm... Mig bekendt behøver man ikke at bruge &amp; i javascript, men at &
> skulle være nok... Prøv evt. &#38;

Nej, det har du ret i, men det er nødvendigt, for at kunne validere html'en
og css'en...
Har ikke prøvet med &#38; endnu, men jeg er bange for, at det giver samme
triste resultat - siden validerer, men FF viser ikke aktiviteten... :-/

Jeg prøver det lige, og vender så tilbage - imorgen, for nu er det
sengetid...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-06-06 00:15

Dennis Munding wrote:
> Hej Jesper!
> "none" <""jesper\"@(none)"> skrev i en meddelelse
>
> Nej, det har du ret i, men det er nødvendigt, for at kunne validere
> html'en og css'en...

Læg dit javascript ud i en js-fil og kald det fra dit indlejrede javascript,
så er den ged barberet:

<script type="text/javascript" src="dit_script.js"></sript>

Filen dit_script.js indeholder så dette:
__________________

_________________

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 06-06-06 14:22

Hej Erik!
> Læg dit javascript ud i en js-fil og kald det fra dit indlejrede
> javascript,
> så er den ged barberet:

Mææh!

> [...]
> + date_stamp, \"calendar_popup\", \"height=" . $event_popup_height . ",
> width=".$event_popup_width.", scrollbars=yes, winprops\");

Det prøver jeg lige Erik...
Melder tilbage senere....

Fra : Dennis Munding

Dato : 06-06-06 22:14

Hej igen Erik!
> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse

Geden er desværre lang-skægget... :-/

Kort fortalt:

Det virker KUN, når det står således:

[...]

Jeg har prøvet at ligge scriptet eksternt, som du foreslog, jeg har fjernet
backslashes, og jeg har prøvet at ligge det udenfor php-delen, men lige lidt
hjælper det - enten får jeg en fejlmelding, eller også sker der ikke en
rygende fis!??

A fatter aller en ski'!!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-06 00:34

Dennis Munding wrote:

> [...]
> + date_stamp, \"calendar_popup\", \"height=" . $event_popup_height .
> ", width=".$event_popup_width.", scrollbars=yes, winprops\");

Afbryd dit php-script midlertidigt med ?> lige inden du kalder dit
javascript og start så php-scriptet op for videre afvikling med <?php efter
javascriptet.

Så slipper du for det hovedbrud med at skulle udskrive javascriptet med en
echo-kommandoen og for at skulle escape en masse anførselstegn og
"jegskalkommeefterdig".

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-06 00:37

Erik Ginnerskov wrote:

> Afbryd dit php-script midlertidigt med ?> lige inden du kalder dit
> javascript og start så php-scriptet op for videre afvikling med <?php
> efter javascriptet.

Øv, det kan du alligevel ikke, da der er php-kode i javascriptet. Det overså
jeg.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-06-06 09:04

Hej Erik!

> Øv, det kan du alligevel ikke, da der er php-kode i javascriptet. Det
> overså
> jeg.

Havde ikke fået læst dit første svar før nu, så jeg svarer lige på begge:

Havde skam prøvet det med at afslutte PHP-scriptet, men som du selv
opdagede, så er der php-kode i javascriptet, så det virkede selvfølgelig
heller ikke! Øv!

Men ved du, om man kan gøre sådan:

?>
<script type="text/javascript" src="sti_til_fil/javascript.js"></script>

<?

Og filen "javascript.js":

function open_event(date_stamp) {
window.open(<? echo "\"" . $calendar_script .
"?show_event=true&event_date=\" +
date_stamp, \"calendar_popup\", \"height=" . $event_popup_height . ",
width=".$event_popup_width.", scrollbars=yes, winprops\""; ?>);
}

Bemærk!: Har indsat <? echo " lige efter window.open( og "; ?> lige før
afslutningen på javascriptet...

Kan jo bare teste det, men hvis du nu ved det, kan jeg måske undgå at lave
"ged" i det...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-06 01:22

Dennis Munding wrote:

> [...]
> date_stamp, \"calendar_popup\", \"height=" . $event_popup_height . ",
> width=".$event_popup_width.", scrollbars=yes, winprops\""; ?>);

Ideen ser besnærende ud. Det burde indsætte de ønskede variabler i
javascriptet. Men da php skal afvikles på serveren og da javascriptet først
hentes, når den af php genererede html er nået frem til browseren, tvivler
jeg på at det kan fungere sådan.

Måske hvis du lader dit javascript forblive en integreret del af sidens
kildekode. Men prøv det - i begge konstellationer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 14-06-06 20:52

Hej Erik!
> [...]
>
> Måske hvis du lader dit javascript forblive en integreret del af sidens
> kildekode. Men prøv det - i begge konstellationer.

Du havde desværre ret - det kunne ikke lade sig gøre - der skete absolut
intet! Øv!

Må åbenbart leve med den fejl, det giver, selv om det ikke huer mig særlig
meget...

Tak for forslag Erik!