Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstillingstips Canon 350D
Fra : Benny Andersen

Dato : 14-05-06 21:06

Hej.

Nogen der kan give et par tips?

Fotografering af gruppe i eks. kirke.

Fakta:
Canon 350D
Blitz - Speedlite 430EX
Stativ og fjernudløser

Afstand ca. 6-7 m.

Jeg brugte følgende indstillinger
TV- lukkertidsprioriteret - til 1/80 sek.
ISO 200
Blitsen som alm. standard (aut. indstilling).

Billederne blev udmærkede, men var meget mørke.
Det kan ordnes til billedbehandlingsprogram ved at øge kontrasten og lysne
billedet.

Spørgsmålet er - kunne jeg have gjort billedet mere naturligt via
indstillinger på kamera og/eller blits?
Hvilke indstillinger ville I bruge dette sådan en opgave.

vh.
Benny

Fra : J.L

Dato : 14-05-06 22:31

Hej Benny

Du skulle måske overveje at bruge en højere iso indstilling, feks. iso 400.

Prøv evt med flere forskellige isoindstillinger, da det jo er digitalt,
koster det jo ikke noget at eksperimentere.

Happy shooting

Mvh John
http://Dj-Import.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 14-05-06 22:44

> Hej Benny
>
> Du skulle måske overveje at bruge en højere iso indstilling, feks. iso
400.

Ja, eller endda 800!

> Prøv evt med flere forskellige isoindstillinger, da det jo er digitalt,
> koster det jo ikke noget at eksperimentere.

Jeps, jeg ville nok have undgået blitz så vidt muligt, om det så betød at
jeg skulle køre med ISO 800, eller endda 1600!
(Så længe vi snakker direkte hårdt blitzlys)

Og nu har Benny jo ikke skrevet om billederne er taget i RAW, men jeg tror
det ikke! - Men RAW ville have gjort det noget bedre at kompensere for for
mørke billeder...

Brian

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-05-06 07:46

"Benny Andersen"
> [...]
> indstillinger på kamera og/eller blits?
> Hvilke indstillinger ville I bruge dette sådan en opgave.

Hvordan lykkedes det dig at gøre illederne for mørke,
der er vel histogram i kameraet du lige kan tjekke.?

Jeg ville gøre som de andre foreslår, kender ikke dit
kamera, men på mit eget ville jeg ikke være bekymret
over at bruge iso 800, og finde en balance mellem
fill flash og naturligt lys der ser godt ud - Måske ville
jeg helt droppe flashen - -max-

Fra : jacob klamer

Dato : 15-05-06 12:26

> [...]
> ISO 200
> Blitsen som alm. standard (aut. indstilling).
> Billederne blev udmærkede, men var meget mørke.

Var der meget hvidt på motivet? Hvidt tøj, hvid væg i baggrunden etc.
I så fald kan lysmåleren blive snydt og tro at lokalet er mere lyst end
det faktisk er... Ligesom når man fotograferer sne. -Og derfor bliver
billederne undereksponeret, også selvom du bruger blitz.

Hvis det er dette der er problemet, kan du låse flashen mens du retter
kameraet mod et mørkt område i motivet. -Derefter omkomponere, fokusere og
tage billedet mens flashen er låst.
Og så er det i øvrigt en god ide at bruge M. Hastighed 1/80 er sikkert
udmærket, kombineret m. blænde 8.0 (hvis du bruger kit-objektivet).

Vh. Jacob.

www.jacobklamer.dk

Fra : E.M.

Dato : 15-05-06 16:42

> [...]
> indstillinger på kamera og/eller blits?
> Hvilke indstillinger ville I bruge dette sådan en opgave.

Canon blitz har en tendens til at underbelyse, det kan du kompensere for, nu
kender jeg ikke 430ex, men jeg går ud fra at den har nogenlunde samme
muligheder som 580ex, jeg stiller altid min blitz til +2, så passer
belysningen, men prøv dig frem det er ikke sikkert det passer på din.

Mvh. E.M.

Fra : KNL DtP

Dato : 15-05-06 17:14

"Benny Andersen" <benny.andersen@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke indstillinger ville I bruge dette sådan en opgave.

Som Max er inde på, så kan du med fordel blande det eksisterende lys med
flashen. Jo længere lukkertid (1 sek.), desto mere kommer det eksisterede lys
frem. Jo mindre blændeåbning (f/11), desto mere tydelig bliver flashlyset.

Hvis du kombinerer en hurtig lukkertid (1/125 sek.) med en lille blændeåbning
(f/8) vil billedet helt sikkert blive meget kunstigt, da det næsten alene
bliver oplyst af flashen. Da alt lys aftager med kvadratet på afstanden, vil
de forreste personer blive meget belyste, mens dem blot et par meter væk vil
gengives betydeligt mørkere.

Jeg vil derfor anbefale, at du skyder på en rimelig langsom lukkertid (brug
evt. stativ) - dog ikke så langsom, at folk når at flytte sig på billedet.
Dernæst en rimelig blændeåbning, som dels giver dybdeskarphed nok, så alle er
skarpe på billedet - og dels lukker så meget af det eksisterende lys ind.
ISO'en kan du roligt sætte til 400 og 800 ISO, og stadig få flotte resultater.

Flashen ville jeg bounce op i loftet, så det bliver spredt ud over
kirkerummet - fremfor at skyde det direkte på folk, hvilket giver hårde og
grimme skygger. Du kan med fordel justere flashens styrke med +/- knappen.
Canon skal ofte have +1 til +1½ EV mere power når du bouncer i loft eller væk.

.... og naturligvis er RAW-format at foretrække. Så behøver du ikke tænke på
hvidbalance, men blot skyde løs og tjekke at tonerne fylder histogrammet godt
ud og at højlyset ikke klipper.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 15-05-06 20:12

Tak for de gode svar. Jeg vil nu afprøve forslagene.

Billederne er taget med 1/80 sek. for at undgå personernes bevægelser -
dermed blev blænden 4,0.

Billederne skal forstørres til 20 x 30 cm - kan jeg sagtens bruge ISO 800 ?
eller bliver billederne for
grovkornede.

vh.
Benny

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-05-06 08:47

"Benny Andersen"
> [...]
> dermed blev blænden 4,0.
>
> Billederne skal forstørres til 20 x 30 cm - kan jeg sagtens bruge ISO 800 ?

Hvis lysmållingen siger 1/80 bl4 ved 200 iso, mon ikke du så kan klare
dig med 400 iso, du bruger jo stativ og folk er opstillede (som jeg forstår
det) - kammeraet vil givet levere glimrende resultat ved 800 iso også, men
hvis det er en stor gruppe bliver hver person jo ret lille i billed feltet -
ved højere mister du noget skarphed og detalje rigdom - som sagt kender
jeg ikke dit kamera, jeg har 800 iso billeder printet i 30"x40" og har tydelige
korn (støj) men står ellers flot syns jeg selv, du ville måske mene de er for
kornede. Der er nok ingen vej uden om at gøre dig dine egne erfaringer.
Skyd i forskellige iso indstillinger, du behøver ikke skifte film eller kort,
det er det der er så jævelens smart med digital. -max-

Fra : E.M.

Dato : 16-05-06 14:34

> [...]
> dermed blev blænden 4,0.
>
> Billederne skal forstørres til 20 x 30 cm - kan jeg sagtens bruge ISO 800

1/80 sek. er for langsomt til at fryse bevægelser, du skal nok op i nærheden
af 1/250 sek.

Jeg kender ikke 350D, men på 20D kan man sagtens bruge iso 800, ja selv iso
1600 er brugbart, og eftersom 350D har samme sensor og elektronik, tror jeg
ikke det er noget problem.

Mvh. E.M.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-05-06 19:01

"E.M." <em@dbmail.dk> wrote:

>Jeg kender ikke 350D, men på 20D kan man sagtens bruge iso 800, ja selv iso
>1600 er brugbart, og eftersom 350D har samme sensor og elektronik, tror jeg
>ikke det er noget problem.

Det er ikke samme sensor, men samme generation sensorer.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Lars Clausen

Dato : 16-05-06 08:37

E.M. wrote:

> [...]
> muligheder som 580ex, jeg stiller altid min blitz til +2, så passer
> belysningen, men prøv dig frem det er ikke sikkert det passer på din.

Nu vi snakker Canon og blitz, hvad er så grunden til at når den
indbyggede blitz er oppe kan jeg ikke gå over 1/200 i lukkerhastighed,
selv i manual mode? Det gør det begrænset brugbart som fill-in.

-Lars

Fra : Asle Bjerva

Dato : 16-05-06 12:40

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i melding

E.M. wrote:

> [...]

indbyggede blitz er oppe kan jeg ikke gå over 1/200 i lukkerhastighed,
selv i manual mode? Det gør det begrænset brugbart som fill-in.

Det gjelder ALLE kameraer med gardin/lamell lukker.
Korteste lukkertid kan være opptil 1/300-500 sek men som oftest er korteste
lukkertid 1/125 - 1/200 sek. Dette kommer av konstuksjonen på
gardinlukkeren, hvor en smal spalteåpning vandrer vertikalt eller
horisontalt over bildet, og bredden på denne spalteåpning bestemmer
lukkertiden.

I kameraer med sentrallukker blir hele bildet belyst samtidig, og der har
man oftest mulighet for synkronisering med blitst på alle lukkertider.

De fleste speilreflekskameraer har spaltelukker, men enkelte kan også ha
objektiver med innebygd sentrallukker (som for eks. Hasselblad).

I digitale kameraer som ikke er speilrefleks, kan det være andre
lukkerkonstruksjoner som tillater synkronisering på korte lukkertider.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : HKJ

Dato : 16-05-06 16:36

Lars Clausen wrote:
> Nu vi snakker Canon og blitz, hvad er så grunden til at når den
> indbyggede blitz er oppe kan jeg ikke gå over 1/200 i lukkerhastighed,
> selv i manual mode? Det gør det begrænset brugbart som fill-in.

Det er den tid der er fuldt åbent ind til sensoren, ved hurtige
lukkertider, er der kun åben for en del af sensoren af gangen.

Afhængig af kamera vil tiden normalt være fra 1/90 sec til 1/250 sec.
For at få hurtige lukkertider, findes følgende muligheder:

Kamera + Flash understøtter "High speed flash" (Eller hvad fabrikanten
nu kalder det), det betyder at flashen blinker en en masse gange, så
hele sensoren når at blive belyst.

Elektronisk lukker, det findes på Nikons D50 og D70(s). Den kan
synkronisere ved 1/8000 sekundt, men er softwaremæssigt begrænset til
1/500 sek.

Fra : JJ

Dato : 18-05-06 09:31

Benny Andersen wrote:
> [...]
> ISO 200
> Blitsen som alm. standard (aut. indstilling).
>
> Billederne blev udmærkede, men var meget mørke.

Prøv at sætte Brugerdef. funktion 8 til 1 (Gennemsnitsmåling) istedet.
Det giver i mit tilfælde mange flere korrekt eksponerede flash billeder.

Brug evt manuel tidsindstilling, f.eks. 1/60 (eller langsommere) og en
stor blænde som f.eks f/4. Så får du også lidt af det fine lys fra
kirken med på billedet istedet for kedelig hårdt flash lys. Iso 200
eller 400.

Hvis der er mulighed for det, drop flashen og brug det eksistrende lys
og lidt højere iso. (Kræver dog et lysstærkt objektiv). Man kan virkelig
få smukke billeder i en kirke uden flash. Og det er heller ikke så
belastende for de andre kirkegængere...

/Jan

Fra : Lars Clausen

Dato : 19-05-06 19:45

Ove Kjeldgaard wrote:

> Det er ikke samme sensor, men samme generation sensorer.

Korrekt. Det er samme processor (DIGIC II) som i 20D, 1d Mark II og
også andre.

1600 kan udemærket bruges, omend til lidt mere kritisk brug er Noise
Ninja eller lignende nok en god idé. Til eventuelle Linux-brugere:
Noise Ninja findes til Linux, og fungerer fint.

-Lars