"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bf669$44672f68$55da9c33$3320@news.galnet.dk...
> Undskyld, forkert link, her er det rigtige:
>
http://www.fotokritik.dk/forumvis.html?id3=17815&fid=3
Har lige læst tråden, og der bliver godtnok fyret meget vrøvl af. Flere af
forfatterne kunne trænge til at læse lidt om digital billedbehandling,
digitalkameraer, RAW-format og ikke mindst farvestyring og ICC-profiler.
Her er lige lidt forklaring, som forhåbentligt retter lidt op på de
ikke-så-heldige postulater.
Når du tager et billede i RAW-format er dette ikke i RGB. RAW er i princippet
sort/hvid, da det består af en masse intensitetmålinger (dvs. "gråtoner" fra
trin 0-4095 = 12 bit). Det er først i computeren, at det bliver til farve vha.
farveinterpolering fra Bayern-mønsteret i sensoren.
Farvekonverteringen sker fra kameraets farverum 'Canon EOS 350D ICC-profil' ->
f.eks. 'sRGB' eller 'Adobe RGB 1998. Alt efter hvilket RAW-program du
fremkalder billederne i, vil farverne blive forskellige, da der medfølger
forskellige 350D-profiler til forskellige programmer. Nogle køber endda nye
profiler, som giver mere mættede farver ect.
Det er derfor ligegyldigt, om du indstiller det til sRGB eller Adobe RGB 1998,
da valget af farverum først sker ved RAW-konverteringen.
Mange kameraer inkluderer et JPEG-billede sammen med RAW-filen, når du tager
billedet. Farveindstillingen (sRGB eller Adobe RGB 1998) samt Portræt,
Produkt, Naturtro ect. indstillinger foretaget i kameraet påvirker kun denne
JPEG-fil - ikke RAW-filen.
Skærmen bør kalibreres og på baggrund af målingerne genereres en unik
ICC-profil for skærmen på det kalibrerede tidspunkt. Denne skal kun bruges til
profil for skærmen - *ikke* at forveksle med et arbejdsfarverum. I Photoshop
vælger du hvilket arbejdsfarverum, som billederne skal behandles i. Det kan
være sRGB, Adobe RGB 1998, WideGarmut e.l. Det er derfor forkert at indstille
sin skærm til Adobe RGB 1998, som én i tråden foreslog.
sRGB er et ret lille farverum, som dækker de farver (garmut) en alm.
standardmonitor kan vise. Dette farverum bliver brugt til ikke-farvestyrede
programmer, så som InternetExplorer o.l. Derfor skal man konvertere sit
billede til sRGB før det vises på web, da browseren ikke læser ICC-profilen.
Adobe RGB er væsentligt større, og bruges derfor til mere krævende
fotografiske opgaver, som sidenhen skal trykkes. Man kan dog ikke trykke et
RGB-billede - det skal konverteres til CMYK.
Farvetemperaturen består af en temperatur på Kelvin-skalaen og en tint. Disse
to værdier kan, på en RAW-fil, trinløst indstilles. Hvis man lader kameraet
vælge disse to automatisk ved optagelsen eller selv sætter den til Daylight,
Tungsten, Flash e.l. kan dette altid ændres ved fremkaldningen. Mange
RAW-programmer vælger dog at benytte den forudvalgte indstilling som
udgangspunktet.
Ved optagelse med studieflash vil jeg vælge følgende metode, hvis farverne
skal være helt nøjagtige:
Første billede optages med et gråkort inkluderet i billedet - gerne lade den
fylde så meget som muligt. Man kan også vælge at fotografere et neutralt,
hvidt stykke papir. Dette billede vælger man som referencepunkt i kameraet,
således at den udregner en farvetemperatur og tint for dette neutrale foto. På
den måde har man et nogenlunde godt preview-billede under optagelsen.
Når man skal fremkalde billederne på computeren, vælger man det første billede
med gråkortet/det neutrale objekt og vælger farven med pipetten, således at
det bliver valgt som neutralt. Denne farvetemperatur og tint påføres på alle
de øvrige optagelser. På den måde har man en konstant og neutral
farvetemperatur igennem hele optagelsen.
Skal det være helt optimalt skal man inkludere et testtarget fra f.eks. Kodak
eller GretaMcBeth for hver ny opstilling, så man har et referencepunkt hele
vejen igennem.
Det var vist lige hvad jeg kan finde på. Håber det kan bruges :)
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk