Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udstyr og Mac-software
Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 03-04-06 14:09

Hej;

Går og skumler lidt over hvorvidt jeg skal have et ordentligt
digitalkamera, har et Canon G3 (4MP) som jeg ikke er helt lykkelig for.
Kameraet er langsomt og billederne er ikke "helt" skarpe. Vil det
hjælpe at køre RAW?

Jeg har tidligere lavet analoge billeder på ret højt niveau (inkl
farvenegativ) og kan derfor godt forestille mig at sidde og rode med
enkelte billeder. På den anden side skal jeg med de fleste billeder
kunne importere fra kamaraet, vælge de gode og printe/emaile (som i
iPhoto)

Jeg har for tiden et Nikon FA med 35 og 105mm og arbejder stadig godt
med udstyret, det gør som jeg vil. Jeg kan/vil ikke bruge en formue.
Jeg kunne godt forestille mig at købe et (brugt) DSLR af sidste
generation (Nikon, Canon, ?), er der noget som taler imod det? Min
fornemmelse er at jeg hellere skal bruge pengene på optik end på at
gå fra 6 til 10MP. Nogle anbefalelsesværdige modeller?

Printer. Jeg er ikke vildt imponeret over farvegengivelsen på vores
HP959c. Skal jeg finde noget med 6-7 farver for at det bliver
ordenligt, eller hvordan. Budget?

Hvad skal jeg bruge at software, jeg kører Mac og har tænkt at blive
ved med det. Jeg kan forstå jeg bør til at lege med RAW, men jeg
føler ikke et stort behov for at investere i PS. Desuden er min
maskine PT en Cube, (450MHz, 576MB ram), den behøver ikke at gå i
knæ.

Jeg beholder nok FAen, hvis jeg får for meget tid kan jeg jo genstarte
S/H.

mvh

Martin

Fra : Christian Cederberg

Dato : 03-04-06 14:29

On 3 Apr 2006 06:09:27 -0700, santana.sorensen@get2net.dk wrote:

>Jeg har for tiden et Nikon FA med 35 og 105mm og arbejder stadig godt
>med udstyret, det gør som jeg vil. Jeg kan/vil ikke bruge en formue.

Har du prøvet at tage farvenegativer og få dem fremkaldt på FotoCD?
Så får du en .jpg på 2048 x 1536, altså svarende til 3 Mpix og i en
bedre kvalitet end dit G3. Det gør jeg og har megen glæde af
resultaterne.

Christian Cederberg
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 03-04-06 14:33

Christian Cederberg skrev:

> [...]
> Så får du en .jpg på 2048 x 1536, altså svarende til 3 Mpix og i en
> bedre kvalitet end dit G3. Det gør jeg og har megen glæde af

Ja, og specielt farverne er bedre. Kunne også finde på at investere i
en filmscanner.

Problemet med FAen er at min teknofobe bedre halvdel ikke har mod på
at bruge det - og hele processen er lidt langsommere.

mvh

Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-06 14:48

> [...]

> digitalkamera, har et Canon G3 (4MP) som jeg ikke er helt lykkelig for.
> Kameraet er langsomt og billederne er ikke "helt" skarpe. Vil det

Et Canon PowerShot G3 er gammelt kamera, og de små billige Canon digicams
har aldrig været de "skarpeste knive" i skuffen.

Køb et Fuju FinePix 9500 zoom eller et Sony DSC-R1, de er lynhurtige, og
de laver skarpe billeder med flotte naturtro farver, begge kameraers
software fungerer fint sammen med MacOSX.

Og så hører indkøbssnak hjemme i news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-04-06 15:28

> Et Canon PowerShot G3 er gammelt kamera, og de små billige Canon digicams
> har aldrig været de "skarpeste knive" i skuffen.

Bortset fra at en Canon G3 var noget af det bedste, og kostede små 1000,-kr.
mere end den Fuji du her anbefaler, så har du nok ret.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-04-06 15:43

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Et Canon PowerShot G3 er gammelt kamera, og de små billige
> Canon
> digicams har aldrig været de "skarpeste knive" i skuffen.

Nu er et G3 ikke særligt "lille" - i forhold til f.x. de små Ixus
fra Canon det faktisk et stort skrummel

Det er faktisk et rigtigt godt kamera med mulighed for raw og
andre gode ting - jeg er meget tilfreds med mit til "knipserier"
i familien, hvor det er fint og kan være i en frakkelomme.

> Køb et Fuju FinePix 9500 zoom eller et Sony DSC-R1, de er
> lynhurtige,
> og de laver skarpe billeder med flotte naturtro farver

Det lyder interessant - det kunne være, at jeg skulle kigge på
Fuji'en til mere seriøs "leg", hvor jeg i øjeblikket bruger en
Panasonic FZ10 - det virker OK, men er langsommere end G3'eren -
og kan ikke tage i raw

Jan

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 03-04-06 15:00

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Et Canon PowerShot G3 er gammelt kamera, og de små billige Canon digicams
> har aldrig været de "skarpeste knive" i skuffen.

Det er nu ikke specielt billigt og var på det tidspunkt i
mellemklassen, med nogle af de bedre anmeldelser. Og lille er det i
hvert fald ikke.

> Køb et Fuju FinePix 9500 zoom eller et Sony DSC-R1, de er lynhurtige, og
> de laver skarpe billeder med flotte naturtro farver, begge kameraers
> software fungerer fint sammen med MacOSX.

Jeg ser på dem, tak.

> Og så hører indkøbssnak hjemme i news:dk.fritid.foto.indkoeb

Beklager, jeg var ikke opmærksom på at der fandtes en sådan. Taget
til efterretning.

mvh

Martin

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 03-04-06 16:04

Christian Cederberg skrev:

> [...]
> Så får du en .jpg på 2048 x 1536, altså svarende til 3 Mpix og i en
> bedre kvalitet end dit G3. Det gør jeg og har megen glæde af

Hov - er 2048*1536 standard nu, eller har jeg bare fået fra et forkert
firma? Sidst jeg prøvede var det kun i 1500*1000.

Det andet lyder lovende.
> [...]
> Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
> For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Super panoramabillede øverst - hvor er det fra?

mvh

Martin

Fra : Christian Cederberg

Dato : 03-04-06 17:14

On 3 Apr 2006 08:04:07 -0700, santana.sorensen@get2net.dk wrote:

>Hov - er 2048*1536 standard nu, eller har jeg bare fået fra et forkert
>firma? Sidst jeg prøvede var det kun i 1500*1000.

Sorry, my bad. Det er kun 1536 x 1024.

>Super panoramabillede øverst - hvor er det fra?

Biligou viadukten i delstaten Indre Mongoliet i Kina, taget i 2004,
inden dampen slap op.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative

Fra : Søren Olesen

Dato : 03-04-06 16:42

Hvorfor ikke finde et nikon d100 eller d50 hvor du også kan få glæde af de
objektiver du har til dit FA
hvis de ikke er af en serie som ikke kan bruges ?????

det sker da at der er nogle som vil skifte deres d100 ud med 200, og det
kunne jo være der du springer til ???

søren