Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D200 og Black/White
Fra : Bo Hellum

Dato : 03-04-06 09:52

Da en hel del af mine billeder bliver konverteret om til S/H skulle
programmet Black/white i D200 prøves igår. De så sku fine ud, fik dem ind i
Rawshooter og thumnails så stadig fine ud, men når jeg trykkede på dem for
at kigge nærmere på dem, så blev de omdannet til farve...øhhh er det
rawshooter eller er det fordi B/W kun "vises" som sort hvid i kameraet,
eller?

Bo

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-04-06 12:21

Bo Hellum skrev:

> [...]
> på dem for at kigge nærmere på dem, så blev de omdannet til
> farve...øhhh er det rawshooter eller er det fordi B/W kun "vises" som

Ja til det sidste. Alle billeder tages i farver.
Skyder du RAW og konverterer billederne i pc'en, skal
du konverteren indstilles til s/h.
Skyder du i jpg vil kameraet selv gemme som s/h.
Du kan antagelig (kender ikke rawshooter) tilføje
virtuelle filtre inden konverteringen, så du f.eks.
kan lysne grøn eller mørkne rød, fremhæve himmel etc.
Altså de effekter som man lavede med farvede filtre
i gamle dage.

Peter Schrøder

Fra : Bo Hellum

Dato : 03-04-06 12:42

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> [...]
> kan lysne grøn eller mørkne rød, fremhæve himmel etc.
> Altså de effekter som man lavede med farvede filtre

Oki, jeg takker. Men hvad er ideen så egentlig med den feature? Er det kun
for at man kan se resultetet i sort / hvid i selve kameraet?

Bo

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-04-06 12:49

Bo Hellum skrev:
> Oki, jeg takker. Men hvad er ideen så egentlig med den feature? Er
> det kun for at man kan se resultetet i sort / hvid i selve kameraet?

Ja, det er det vel egentlig. Eller hvis man lader
kameraet gemme i jpg/tiff. Visse konvertere kan gemme
med camerasettings, så dér vil det nok også ha'
en berettigelse.
Det er bare langt mere fleksibelt at ændre til
s/h i selve konverteren.

Peter Schrøder

Fra : Lars Clausen

Dato : 03-04-06 13:25

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> kan lysne grøn eller mørkne rød, fremhæve himmel etc.
> Altså de effekter som man lavede med farvede filtre

Det er noget jeg har gået og tænkt over -- kan der være nogen form
for idé i at bruge farvede filtre, eller kan alt hvad sådanne filtre
laver gøres med efterbehandling lige så godt? Her tænker jeg ikke
på polariseringsfilter og deslige, men bare simple farvefiltre.

MVH
-Lars

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-04-06 13:50

Lars Clausen skrev:
> [...]
> laver gøres med efterbehandling lige så godt? Her tænker jeg ikke
> på polariseringsfilter og deslige, men bare simple farvefiltre.

Det skulle gerne gi' mere eller mindre samme
effekt. Men det er mere fleksibelt at gøre det
i efterbehandlingen, for så vidt angår kulørte
filtre. Det er lidt anderledes med
et polfilter. Især hvis det bruges til andet
end at fremhæve en blå himmel.

Peter Schrøder