Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hurtig hjælp til pol filter spørgsmål
Fra : Michael L

Dato : 29-03-06 21:18

Hej

Jeg står og skal skyde til en koncert i Århus her i weekenden og i
den forbindelse er jeg kommet til at tænke lidt på om det kunne være
en hjælp med et polfilter pga. lyset som jo kommer fra alle retninger
osv. - Kunne et polfilter hjælpe her?

Jeg er dog en anelse bekymret for om det fjerner for meget lysstyrke
som jo er ret vigtigt til en koncert?

Og sidste spørgsmål - Jeg står og skal have det filter lige nu og
her så mit valg lader til at være begrænset til Hoya da det er det
eneste jeg kan finde online efter at have kigget i en masse butikker,
men er der nogen der kan fortælle om der er nogen reel forskel på fx.
Hoya Pol, Hoya POL HMC og Hoya POL HMC PRO 1?? Prisen for det billigste
er 670 kr og det dyreste lidt over 1200 kr i den 77mm udgave jeg skal
bruge - Så hvis jeg ikke får noget ud af det dyre så beholder jeg
gerne de ekstra penge :)

Generelt skal der også tages højde for brug af filteret til alm.
sommerbilleder udenfor - især arkitekturbilleder blandt andet på en 6
måneder lang rejse til USA senere på året :)

Håber i kan komme med nogle hurtige svar så jeg kan få
expres-bestilt et filter.

Mvh
Michael

Fra : [HCS] 4000

Dato : 29-03-06 21:37

Et polfilter er nok ikke en god løsning. Da det tager op til to blænder, og
der er sikkert ikke for meget lys i forvejen.

--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Michael L

Dato : 29-03-06 21:44

Nej det var jeg bange for du vil sige - Men så glemmer jeg det til den
optagelse :) Men kan du sige noget om forskellen på de nævnte filtrer
til mit senere brug?
Eller generelt bare hvad det bedste POL filter jeg kan købe til et
77mm Nikon objektiv?

Fra : michael bs

Dato : 29-03-06 22:02

[...]

Polfilter hjælper ikke her, kun modlysblænde.

[...]

Lad være med at sætte billigt glas foran dyrt glas. Tommelfingerregel.

Hvis du gerne vil have Hoya Pro1 filtrene til en helt anden pris, så køb dem
her:
http://stores.ebay.co.uk/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics_Hoya-Filters_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ13QQftidZ2QQtZkm

Du får dem leveret lynhurtigt (et par døgn). Jeg har handlet filtre der
nogle gange og været fuldt tilfreds.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 29-03-06 22:34

Hov..der gik noget galt med citatteknikken...jeg sætter lige nogle klammer
på:

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 22:19

On 29 Mar 2006 12:18:04 -0800, "Michael L" <michaellykke@gmail.com>
wrote:

> [...]
>osv. - Kunne et polfilter hjælpe her?
>
>Jeg er dog en anelse bekymret for om det fjerner for meget lysstyrke

Glem polfiltret, det vil tage alt for meget af lyset, og dermed af
dynamikken.
Det er meget vigtigere at du har en ordenlig modlysblænde så du ikke
får lys på frontlinsen fra siderne, hvilket kan ødelægge billederne
med uønskede reflekser.

Et par fif til koncertbilleder:

Kør hvidbalance på auto. Du har ingen chance for at ramme noget hvidt
alligevel

Brug manuel eksponering. Det blinkende lys kan flippe en hver
lysmåler.

Spotmål fokus på mikrofonen, så er du sikker på at afstanden til en
sanger der ellers bevæger sig passer når han er i nærheden af den.

god fornøjelse
/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-03-06 16:54

Alex Linaa skrev i r4ul22phhudksid01osdab2gqn8q5eiti5@4ax.com dette:

> Glem polfiltret, det vil tage alt for meget af lyset, og dermed af
> dynamikken.

A-hwa-ba?
Kunne du ikke lige oversætte det?

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-06 19:02

On Thu, 30 Mar 2006 17:54:19 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>A-hwa-ba?
>Kunne du ikke lige oversætte det?

For det første, æder det 1-2 blænder af et i forvejen sparsomt lys.

For det andet vil et polarisationsfilter fjerne en del af det lys der
kommer fra diverse projektører, hvilket jeg synes er en skam, da det
giver den dynamiske kulisse ved koncertbilleder.

/Alex

Fra : waal

Dato : 30-03-06 21:18

> [...]
> kommer fra diverse projektører, hvilket jeg synes er en skam, da det
> giver den dynamiske kulisse ved koncertbilleder.

S'gu da kun hvis lyset er polariseret

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 08:41

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

> S'gu da kun hvis lyset er polariseret

Ja, og?

Alt reflekteret lys er polariseret i større eller mindre udstrækning, og
projektørlys er reflekteret lys.

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-03-06 08:57

Alex Linaa skrev i 442cdd1a$0$27530$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Alt reflekteret lys er polariseret i større eller mindre udstrækning,
> og projektørlys er reflekteret lys.

Projektørlys er vel ikke mere reflekteret end andet lys?

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 15:47

On Fri, 31 Mar 2006 09:57:11 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Projektørlys er vel ikke mere reflekteret end andet lys?

Jo da.

Det er netop reflektoren der gør en projektør til en projektør i
stedet for en skarp pære.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 16:14

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-03-06 16:32

Alex Linaa skrev i rphq22t18cpueegbrvk0meuliaf9d7l076@4ax.com dette:

> Det er netop reflektoren der gør en projektør til en projektør i
> stedet for en skarp pære.

Jamen, den er da normalt lavet af metal, der netop IKKE polariserer det
reflekterede lys.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 09:00

On Fri, 31 Mar 2006 17:31:39 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Jamen, den er da normalt lavet af metal, der netop IKKE polariserer det
>reflekterede lys.

Prøv nu at tage et polarisationsfilter med til koncert og drej lidt på
det, eller prøv at lyse med en lommelygte gennem bålrøg en
sommeraften, og se hvad der sker, i stedet for denne teoretiske
diskussion.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-04-06 15:14

Alex Linaa skrev i rkcs22hurocv0rbon3ef5m40b43dfu2pq9@4ax.com dette:

> Prøv nu at tage et polarisationsfilter med til koncert og drej lidt på

Jeg kunne forestille mig at hudreflekser mv. forsvinder. Det er fordi lyset
polariseres ved reflektion fra hud. Du skrev at lyset fra projektører er
polariseret. Dety er det ikke med mindre, man hed vilje har polariseret
det - og det har man næppe.

> det, eller prøv at lyse med en lommelygte gennem bålrøg en
> sommeraften,

Det har ikke en smule med projektørlys at gøre.

> og se hvad der sker, i stedet for denne teoretiske
> diskussion.

Det var dig, der startede med at postulere noget om polarisation af
projektørlys. Det er helt i orden hvis du ikke ved noget om polarisation af
lys og holder dig til nogle iagttagelser, du har gjort. Så bør du nok bare
undlade selv at teoretisere om det.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 16:43

On Sat, 1 Apr 2006 16:13:47 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Jeg kunne forestille mig at hudreflekser mv. forsvinder. Det er fordi lyset
>polariseres ved reflektion fra hud.

Nej, hele lysstråler ned gennem scenerøgen forsvinder!

>Du skrev at lyset fra projektører er
>polariseret. Dety er det ikke med mindre, man hed vilje har polariseret
>det - og det har man næppe.

Så må du da gerne komme med et link til et sted hvor det slås fast, at
det forholder sig sådan et projektørlys ikke er polariseret. Det er
altså ikke rigtigt.

>Det har ikke en smule med projektørlys at gøre.

En varme-/lyskilde foran en reflektor til at koncentrere lysstraålen.
Hvilken af disse to ting: "Lommelygte" og "Projektør" vil du mene
denne beskrivelse ikke passer på?

> [...]
>lys og holder dig til nogle iagttagelser, du har gjort. Så bør du nok bare

Så kald det iagttagelser, det er ligegyldigt for mig.
Men indtil videre er du kun fremkommet med postulater, uden hverken
teoretiske vinkler eller fakta til at underbygge disse.

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-06 10:27

Alex Linaa skrev i 3h7t229tbkqc0olu95g2oqb3g8eh44e6qb@4ax.com dette:

> Så må du da gerne komme med et link til et sted hvor det slås fast, at
> det forholder sig sådan et projektørlys ikke er polariseret. Det er
> altså ikke rigtigt.

Nej, det kan ikke være meningen at man skal dokumentere banale sanheder. Det
er dig, der postulerer noget, der strider mod almindelig viden om
polariseret lys - ikke mig.

> En varme-/lyskilde foran en reflektor til at koncentrere lysstraålen.
> Hvilken af disse to ting: "Lommelygte" og "Projektør" vil du mene
> denne beskrivelse ikke passer på?

Det har ikke en skid med lyskilden at gøre - det er reflektionerne i
røgpartiklerne, der polariserer lyset.

> Så kald det iagttagelser, det er ligegyldigt for mig.
> Men indtil videre er du kun fremkommet med postulater, uden hverken
> teoretiske vinkler eller fakta til at underbygge disse.

Vi taler her om så banal viden om polariseret lys, at enhver begynderbog
omhandlende emnet (folkeskoleniveau fysik) vil kunne oplyse dig om det, du
savner.
Og lige som jeg ikke finder det konstruktivt på at skulle beskrive
massetiltrækning og dokumentere den, for at bekræfte at en sten falder til
jorden, ja så synes jeg heller ikke det burde være nødvendigt at dokumentere
mine meget basale og ikke særligt dybsinde 'påstande' her. Men jeg kunne
forestille mig at Wikipedia kunne være et glimrende sted - eller et
almindeligt konversationsleksikon.
Men det afhænger selvfølgeligt af om du primært vil diskutere eller om du
bare vil blive klogere

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 12:53

On Sun, 2 Apr 2006 11:27:05 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Nej, det kan ikke være meningen at man skal dokumentere banale sanheder. Det
>er dig, der postulerer noget, der strider mod almindelig viden om
>polariseret lys - ikke mig.

Det er jo nemt at påstå at man sidder inde med den almene viden, men
at man bare ikke kan bevise det.

>Det har ikke en skid med lyskilden at gøre - det er reflektionerne i
>røgpartiklerne, der polariserer lyset.

Jamen så siger vi det, resultatet er det samme. Polarisationsfilter +
scenelys + scenerøg = en dårlig kombination. Længere er den ikke.

>Men det afhænger selvfølgeligt af om du primært vil diskutere eller om du
>bare vil blive klogere

Det er efterhånden ganske tydeligt at du bare vil have ret, uanset på
hvilken måde. Om jeg bliver klogere eller ej er sagen uvedkommende,
bare du til sidst fattede den endegyldige sandhed ovenfor. At du så
mener du behøver at negøre folk for at forsøge at få ret i at en
reflektor bag i en projektør ikke ploariserer lyset, er sagen helt
uvedkommende.

Du må for min skyld gerne beholde din fysiske orakelstatus, men lad
alligevel være med at bruge polarisationsfilter til koncertoptagelser,
ikke?

Over and out
/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-06 16:29

Alex Linaa skrev i k8ev22ldu98t5halrr0r8pbi1a3auf9qi5@4ax.com dette:

> Det er efterhånden ganske tydeligt at du bare vil have ret, uanset på
> hvilken måde.

Næh - jeg HAR ret!

> Om jeg bliver klogere eller ej er sagen uvedkommende,

Enig.

> bare du til sidst fattede den endegyldige sandhed ovenfor.

Den sætning forstod jeg ikke.

> Du må for min skyld gerne beholde din fysiske orakelstatus

Arhhhg! Der skal vist lidt mere end en almindelig folkeskolelærerfysik til
for at opnå orakelstatus, men ellers tak for de pæne ord.

> lad alligevel være med at bruge polarisationsfilter til koncertoptagelser,
> ikke?

Det var jeg ikke på noget tidspunkt uenig i.

> Over and out

Roger!

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 17:58

On Sun, 2 Apr 2006 17:29:25 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Næh - jeg HAR ret!

Jamen når du så en gang får tid og lyst, så tag lige og komme med den
"almene" forklaring på hvorfor en glasparabel bag en glødetråd, ikke
giver delvist polariseret lys, ikke?
Jeg går ud fra at du godt selv kan finde både ind- og udfaldsvinkler i
parabler, og brewsters vinkel i et kompendium.

>Arhhhg! Der skal vist lidt mere end en almindelig folkeskolelærerfysik til
>for at opnå orakelstatus.

For en gangs skyld er vi enige

>Det var jeg ikke på noget tidspunkt uenig i.

Hvem var det så der bare ville diskutere, i stedet for at formidle til
spørgeren at det ikke var en god ide?

I rest my case

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-06 07:35

Alex Linaa skrev i m200329q73h41plicf8ka1bb9sikraibik@4ax.com dette:

> Hvem var det så der bare ville diskutere, i stedet for at formidle til
> spørgeren at det ikke var en god ide?

Læs tråden. Jeg har på intet tidspunkt anfægtet at det var en dårlig ide at
bruge POLfilter ved en koncetroptagelse. Jeg kom blot med et korrektiv til
din udmelding:
"Alt reflekteret lys er polariseret i større eller mindre udstrækning, og
projektørlys er reflekteret lys.".

EOD

Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-06 12:39

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> til din udmelding:
> "Alt reflekteret lys er polariseret i større eller mindre udstrækning, og

Som du så i forbifarten fik korrigeret forkert, men det jo en mindre
detalje.

Måske skulle du starte med lidt lægmandsviden:

http://www.experimentarium.dk/dk/udstillinger/se_paa_lyset/opstilling.272.5.html

Når du så har overbevist dig selv om at "Alt reflekteret lys er polariseret
i større eller mindre udstrækning", kan du jo forske videre:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=brewsters+angle&meta

for eksempel her:
http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/polarizedlight/brewster/

Til slut kan du jo så skille en scenespotlight ad, og forvisse dig om at der
sidder en parabel af glas bag lyskilden.

Dette er så mit EOD. Utroligt der skule sådan en gang pseudovidenskabeligt
pis til at slå fast, at polfiltre ikke er en god ide til koncertbilleder.
Over 10 indlæg i tråden på grund af påståelighed i stedet for pragmatisme.

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-06 15:53

Alex Linaa skrev i 44310945$0$27512$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

Jamen, så lad os da for guds skyld forstsætte.

> Som du så i forbifarten fik korrigeret forkert, men det jo en mindre
> detalje.

Nej, det gjorde jeg ikke.

> Måske skulle du starte med lidt lægmandsviden:
>
> http://www.experimentarium.dk/dk/udstillinger/se_paa_lyset/opstilling.272.5.html

Bruger du også Illustreret Videnskab som kilde? Uanset hvad eksparimentarium
skriver, så polariseres lyset ikke ved reflektion fra metal. Prøv at
overbevise dig selv ved et lille eksperiment: Brug polfiltret i forbindelse
med et spejl, der er en reflektion fra en metalflade (omend denne er påført
en glasplade). Kan du påvise effekter fra POLfiltret? Nej, det kan du ikke -
fordi metal ikke polariserer lyset.

> Når du så har overbevist dig selv om at "Alt reflekteret lys er
> polariseret i større eller mindre udstrækning", kan du jo forske
> [...]

Ja, hvad er det du mener skulle underbygge noget som helst her? Har du
overhovedet læst artiklen? Allerede i første linie kan du læse at: "Light
that is reflected from the flat surface of a dielectric (or insulating)
material is often partially polarized" Hvorfor tror du mon at der
udtrykkeligt gøres opmærksom på at der er tale om lys fra dielektrika?

> Til slut kan du jo så skille en scenespotlight ad, og forvisse dig om
> at der sidder en parabel af glas bag lyskilden.

Det har jeg ingen mulighed for - jeg ville umiddelbart tro, at denne
reflektor består af metal, der er dampet på en glasparabel. Det er det i
hvert fald på f. Martin's projektører (verdens vel mest avancerede producent
af 'intelligent light' - iflg. min kilde fra denne fabrik.

> [...]
> pseudovidenskabeligt pis til at slå fast, at polfiltre ikke er en god
> ide til koncertbilleder. Over 10 indlæg i tråden på grund af

Næh, der skulle mindst 10 indlæg til for at få dig til at indse, at dit råd
sikker er udmærket, men at din indsigt i polariseret lys' natur er meget
mangelfuld. Hvis du synes at diskussionen er problematisk, så forstår jeg
ikke hvorfor du vedbliver med at være så påståelig på et område, hvor du
tilsyneladende ikke er på hjemmebane. Og vil du fortsætte, så synes jeg det
bør gøres i dk.videnskab (jeg skal gerne følge med derover) - men belav dig
på at få høvl, for uanset hvor meget du hyler og hopper, så tager du fejl.

Men allerførst skulle du måske prøve eksperimentet med spejlet, det kunne jo
vise sig at være lærerigt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-06 21:54

On Mon, 3 Apr 2006 16:53:26 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Jamen, så lad os da for guds skyld forstsætte.

Var du ikke EOD?

>Nej, det gjorde jeg ikke.

Var det rød stue du gik på?

>Bruger du også Illustreret Videnskab som kilde?

Næ, men du refererede til "almen viden" uden på noget tidspunkt at
underbygge dette. Jeg fandt blot en almen side til at udvidde din
horisont.

>Uanset hvad eksparimentarium
>skriver, så polariseres lyset ikke ved reflektion fra metal.

Hvem siger at det gør det?

>Hvorfor tror du mon at der
>udtrykkeligt gøres opmærksom på at der er tale om lys fra dielektrika?

Tja, måske fordi det netop gælder for isolatorer, som eksempelvis
glas?

>Det har jeg ingen mulighed for - jeg ville umiddelbart tro

Så nu er vi ved tro i stedet for viden?

>Det er det i
>hvert fald på f. Martin's projektører (verdens vel mest avancerede producent
>af 'intelligent light' - iflg. min kilde fra denne fabrik.

Vorherre bevares for en gang umodent vrøvl at lukke ud. Smid nogle
fakta og håndgribelige kilder på bordet, i stedet for disse
vandrehistorier.

På den anden side, så lad hellere være. Folk der vil have ret for
enhver pris, og som går efter manden i stedet for bolden, havner
alligevel på bunden af mit killfilter.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-04-06 17:43

http://kinagrill.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-03-06 08:45

Alex Linaa skrev i v37o22t7vrgirtojcof76m927mk5lidi0t@4ax.com dette:

> For det andet vil et polarisationsfilter fjerne en del af det lys der
> kommer fra diverse projektører, hvilket jeg synes er en skam, da det
> giver den dynamiske kulisse ved koncertbilleder.

Projektørlys er da ikke mere polariseret end andet lys, er det?
Jeg forstod klart argumentet med at filtret åd lys - det er vel sådan set
derfor man bruger filtre i almindelighed - men spørgsmålet gik mest på
'dynamikken'. Mener du kontrasten oder was? For jeg vil da hævde, at
polfiltret normalt øger kontrasten.
Mine indvendinger går ikke på ikke at benytte polfiltret til koncertbrug -
det vile jeg heller ikke gøre - men på det, for mig, noget mystiske
argument.

mvh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-03-06 08:50

Alex Linaa skrev:

> For det første, æder det 1-2 blænder af et i forvejen sparsomt lys.

Og det er helt klart et problem ved denne slags optagelser

> For det andet vil et polarisationsfilter fjerne en del af det lys der
> kommer fra diverse projektører, hvilket jeg synes er en skam, da det
> giver den dynamiske kulisse ved koncertbilleder.

Da der under alle omstændighede (+pol, -pol) vil være masser af blokkede
højlys på en koncertoptagelse, tvivler jeg på, at man kan tale om mere
eller mindre dynamik. Optagelse af rytmisk musik er netop typisk ved at
man ikke kan få hele området af skygger og lys med - heller ikke med et
polfilter

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Michael L

Dato : 29-03-06 22:41

Jeg takker for alle svarene, det var præcis hvad jeg skulle vide :)

Og tak for linket til hvor jeg kan købe filtrerne lidt billigere - Jeg
er helt enig i at der ikke skal billigt glas foran det dyre :)

Fra : Bo Hellum

Dato : 30-03-06 09:49

"Michael L" <michaellykke@gmail.com> wrote in message
Jeg takker for alle svarene, det var præcis hvad jeg skulle vide :)

Og tak for linket til hvor jeg kan købe filtrerne lidt billigere - Jeg
er helt enig i at der ikke skal billigt glas foran det dyre :)

Hvad skal du skyde med? Og kan du evt. poste et par billeder efterfølgende,
da jeg selv skal skyde til 5 koncerter i sommer, og mangler nogle fif. Har
selv D70s og D200 med 50 mm 1,4 og en SB-600 så udstyret burde være ok. Men
mangler lige et par fif.

Tak

Bo

Fra : Michael L

Dato : 30-03-06 11:09

Jeg skal skyde med et D2X og Nikkor 17-55/2.8 og evt. med en SB-800
flash hvis nødvendigt.
Jeg er på ingen måde erfaren med fotografering til koncerter, men
øvelse skal der til :)
Og så er det også for at teste hvordan 17-55'eren vil være i den
sammenhæng - Både lysmæssigt i forhold til et objektiv så som en
50'er eller 85'er men også fleksibiliteten i at have en zoom der kan
dække lidt mere end en fast linse kan, hvilket kan være brugbart
afhængig hvad muligheder man har for at bevæge sig rundt omkring
scenen.

Jeg har et enkelt eksempel du kan se fra tidligere - Ikke noget vildt,
bare taget hvor det lige opstod lejlighed til det. Men du kan jo
fortælle hvad du synes.

http://www.mlykke.dk/concert_1.jpg

Fra : Bo Hellum

Dato : 30-03-06 12:12

[...]

Fint billede, var det taget med 17-55'eren?

Jeg er fotograf for Træf på Toppen, nordens største motorcykeltræf, så der
snapper jeg mellem 2000-3000 billeder på en weekend, så glæder mig til at
prøve D200 med 1,4'eren under forskellige forhold.

Hygge og held og lykke.

Bo

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-04-06 18:14

"Michael L"

[...]

Hvis du lander i NY var det måske en ide at smutte ind i bhphotovideo.com
og evt. tjekke nogle af deres effekt pol filtre (har glemt navnet). Adorama.com
en anden shop der anbefales. 6md - lyder fedt. -max-

Fra : Michael L

Dato : 03-04-06 15:01

Jeg lander lige præcis i NY som det første sted så det vil jeg helt
sikkert gøre :)

Mvh
Michael