Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
datoproblemer ...
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 27-03-06 17:22

Hejsa,

Mine billeder ligger i en stor pærevælling og det er jo noget skidt. Prøver
så Googles Picasa, som ser ret fedt ud.

Nuvel - en del af mine billeder har rod i datoen. Hvis jeg højreklikker på
billedet og vælger egenskaber får jeg for mange af dem "ændret 1/1-2003"
hvilket er før billederne blev taget - og også før kameraet blev købt.

Kan jeg på nogen måde manuelt angive hvornår billedet er taget? Gerne
mappevis ...!;-()

ras

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-03-06 17:35

rasmus.carlsen wrote:

> [...]
> højreklikker på billedet og vælger egenskaber får jeg for mange af
> dem "ændret 1/1-2003" hvilket er før billederne blev taget - og

Der er flere datoer i en JPEG. Prøv at se om ikke den originale dato
stadig er der. IrfanView kan vise det.

JHead kan: http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 27-03-06 18:03

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Der er flere datoer i en JPEG. Prøv at se om ikke den originale dato
> stadig er der. IrfanView kan vise det.

- i langt de fleste billeder passer datoen, men en del (især dem fra i år)
er angivet til 1/1 2003 og så smider googles Picasa dem jo under år 2003 ...

> JHead kan: http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

- ok

ras

Fra : Brian Lund

Dato : 27-03-06 21:28

> - i langt de fleste billeder passer datoen, men en del (især dem fra i år)
> er angivet til 1/1 2003 og så smider googles Picasa dem jo under år 2003

Tror Toke snakker om i EXIF i filen! - Det kan du ikke se i windows
stifinder...
Hvis dato er sat korrekt i dit kamera, burde dato/tid i EXIF passe!

Brian

Fra : emj

Dato : 27-03-06 21:35

Brian Lund skrev:

>Tror Toke snakker om i EXIF i filen! - Det kan du ikke se i windows
>stifinder...

Man kan godt se EXIF ved at højreklikke på en billedfil og vælge
Egenskaber/dokumentinfo/advanceret

Hilsen emj

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 27-03-06 22:24

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis dato er sat korrekt i dit kamera, burde dato/tid i EXIF passe!

- tjae ... jeg har ikke aktivt gjort noget ved kameraet, men derfor kan det
da godt være, at kameradatoen er fucked up. Hvad kan jeg gøre ved det? Det
erjo lidt noget shittelort, at picasa smider just knipsede billede ned under
år 2003 ;-()

ras

Fra : Thomas Kjær

Dato : 27-03-06 22:29

On 2006-03-27, rasmus.carlsen <rasmus> wrote:

> [...]
> godt være, at kameradatoen er fucked up. Hvad kan jeg gøre ved det?
> Det erjo lidt noget shittelort, at picasa smider just knipsede billede

Personligt bruger jeg "jhead"[1] til at rette den slags problemer.

Det er ret rart, hvis man f.eks. har brugt to kameraer på samme tid,
hvorpå urene ikke har gået helt ens. For så at kunne sortere billederne
ordentligt bagefter, er timestamp ofte nødvendigt.

1) <http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>