Røntgen af lunger inden start på Methotrex~
Fra : Steen

Dato : 04-06-06 05:12

Min reumatolog har sat mig på methotrexate uden at få mine lunger
røntgenundersøgt først. Det står der ellers i indlægssedlen, at man skal.
Han siger, at det gør man ikke mere. Hvorfor ved jeg ikke.

Det synes jeg ellers, at der kan være god grund til, når jeg læser denne
information fra Institut for Rationel Farmakoterapi:

http://www.irf.dk/dk/temaer/laegemiddelspoergsmaal/methotrexat_og_udvikling_af_interstitiel_lungesygdom.htm
- eller -
http://kortlink.dk/2s7b

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal tro. Heldigvis ryger jeg ikke mere, men
har tidligere røget en del. Jeg har engang haft lungebetændelse og har noget
arvæv i højre lungespids, hvilket kan ses på røntgen.

Hvad med jer andre, der måtte være på methotrexate, har I fået
røntgenchecket lungerne først?

/Steen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-06-06 09:56

Steen wrote:

> [...]
> ses på røntgen.
>
> Hvad med jer andre, der måtte være på methotrexate, har I fået

Nej ikke i forbindelse med opstart af MTX behandlingen, dog skal det siges
at min næge har mange toraxbilleder af mig, men de er alle taget mindst et
halvt år før de gange jeg er startet på MTX.

Der står at at problemerne kan opstå allerede efter 75mg. kumulativ dosis.
Jeg er da nået over 5000mg. uden problemer.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Steen

Dato : 04-06-06 20:11

> Der står at at problemerne kan opstå allerede efter 75mg. kumulativ dosis.
> Jeg er da nået over 5000mg. uden problemer.

Nu er der "kun" tale om en risiko - heldigvis ikke noget der er sikkert.

Må jeg spørge, hvilken dosis du får pr. uge?

/Steen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-06-06 21:46

Steen wrote:

> Nu er der "kun" tale om en risiko - heldigvis ikke noget der er
> sikkert.

Netop. Og det bør man have for øje når man læser indlægssedler.

> Må jeg spørge, hvilken dosis du får pr. uge?

25mg.

Aldeles proiblemfrit for mig.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-06-06 22:26

Uffe Ravn wrote:

> 25mg.
>
> Aldeles proiblemfrit for mig.

Når man ser bort fra indvirkningen på retstavningen

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Steen

Dato : 06-06-06 16:34

> 25mg.

Har du taget den dosis hele tiden? Jeg skal have 10mg. Har du nogensinde
overvejet at gå lidt ned i dosis?

Steen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-06-06 21:49

Steen wrote:

> Har du taget den dosis hele tiden?

Nej de første 4 år fik jeg kun 12,5mg

> Jeg skal have 10mg.

Du er sikkert heller ikke lige så stor som jeg er: ca 2m og 125kg.

> Har du
> nogensinde overvejet at gå lidt ned i dosis?

Nej slet ikke, faktisk ville jeg gerne lidt op i dosis, men der er grænser
for hvad selv MIN lever kan klare.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ina

Dato : 07-06-06 18:36

Undskyld, jeg trænger mig på, men hvad er årsagen til at du indtager
Methotrexat vedvarende. Hvad er din diagnose ?
Hvis du da vil oplyse det, for det er jo lidt personligt. Men jeg spørger
fordi jeg har nogle erfaringer med en bestemt gigtsygdom (W.G.)
Med venlig hilsen Ina

Fra : Uffe Ravn

Dato : 07-06-06 22:00

Ina wrote:

> [...]
> Hvis du da vil oplyse det, for det er jo lidt personligt. Men jeg
> spørger fordi jeg har nogle erfaringer med en bestemt gigtsygdom

Jammen spørg du bare løs, jeg får faktisk Methotrexate imod Wegeners
Granulomatose.

Og ja jeg kender lidt til sygdommens mange sider.

Kender du for øvrigt http://www.wegeners.dk/ ?

Mvh. Uffe Ravn