Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lån til køb af andelsbolig + kassekredit v~
Fra : Jack L.

Dato : 02-06-06 15:44

Hej gruppe.

Jeg står over for at skulle købe en andelsbolig, og har shoppet en smule hos
min bank (Danske Bank) og Arbejdernes Landsbank. Nedenstående er de
indhentede tilbud:

Tilbud fra Danske Bank:
Hovedstol: 250.000
Rente (variabel): 5,00% (såfremt man vælger at købe indbo- og
ulykkesforsikring til 250 dkr/mnd)
Ydelse: 1400 dkk
Oprettelsesomkostninger (tinglysning, etc.): 11700 dkr.
ÅOP: 5,5% (oprundet fra 5,4%, før skat)
Løbetid: 30 år

Tilbud fra ALB:
Hovedstol: 225.000
Rente (variabel): 5,00% med mulighed for at få den ned på 4,75% hvis man -
hvis jeg har fået det rigtigt - låner til under 80% af andelens værdi.
Oprettelsesomkostninger: 11700 dkr
Ydelse: 1248
ÅOP: 5,5% (før skat)
Løbetid: 30 år

Jeg ved at disse to tilbud er ikke direkte sammenlignelige pga. hovedstolens
størrelser, men hvad synes I om de ovenstående tilbud. Bør jeg shoppe
videre? Selv er jeg lidt betænkelig ved tanken om at renten er variabelt,
for jeg har ikke lyst til at sove dårligt om natten. Men den fastforrentede
er pt. ca. 7,xx % og det lyder lidt dyrt.

Af fremtidige planer kan nævnes at jeg højst sandsynligt vender tilbage til
studiet og påbegynder min overbygning (2 årigt).

--------

Derudover, så har jeg ladet mig forstå at ved køb af andelsbolig, så kan jeg
kun optage en kassekredit eller "almindeligt lån" (jeg ved ikke hvad det
præcist hedder). Det lyder som som at kassekreditten virker lidt som
afdragsfrit lån, hvor man hele tiden tilbagebetaler renten. Men forklaringen
virker for simpelt, så jeg vil gerne høre hvad den reelle forskel er, og
hvilke fordele/ulemper disse lånetyper indebærer.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 02-06-06 21:13

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> forklaringen virker for simpelt, så jeg vil gerne høre hvad den reelle
> forskel er, og hvilke fordele/ulemper disse lånetyper indebærer.

Vi har en andelskredit i Alm.Brand bank, hvor vi har fuld frihed til at
afdrage hvad vi nu har lyst til.

Jeg mener vi ligger under 4% i rente, du kan lure lidt mere på deres
hjemmeside:
http://www.almbrand.dk/abweb/pc?pid=pagAB_p_s_priserUdlaanAndelsboligkredit
, jeg synes de var meget fleksible at snakke med.

Mvh

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 02-06-06 21:24

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message

> Vi har en andelskredit i Alm.Brand bank, hvor vi har fuld frihed til at
> afdrage hvad vi nu har lyst til.

hmm, ja OK, det lød pnæt mærkeligt

Vi har ikke faste afdrag, men et high-five med banken om at kreditten er
betalt om 30 år, eller 28 nu tror jeg.

// Kim

Fra : Jack L.

Dato : 03-06-06 23:34

Kim Jørgensen wrote:
> [...]
> http://www.almbrand.dk/abweb/pc?pid=pagAB_p_s_priserUdlaanAndelsboligkredit
> , jeg synes de var meget fleksible at snakke med.

Hej Kim, tak for dit indlæg. Jeg har kigget lidt på deres side, og må sige
at deres priser virker noget lavere end Danske Banks.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Jack L.

Dato : 04-06-06 00:01

Jack L. wrote:
> [...]

Kan jeg mon lokke dig til at forklare forskellen mellem disse to lånetyper?
Når jeg prøver deres Beregn Pris, så ser låneomkostningerne ud til at være
nogenlunde ens.

Andelsboligkredit
Andelsboliglån

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Jack L.

Dato : 04-06-06 00:11

Jack L. wrote:

> [...]
> lånetyper? Når jeg prøver deres Beregn Pris, så ser
> låneomkostningerne ud til at være nogenlunde ens.

Okay, en hurtig gennemlæsning på deres hjemmeside kan jeg lade mig forstå at
man kan optage et afdragsfrit lån med Andelsboligkreditten. Og hvis jeg
forstår det med kreditten rigtigt, så kan jeg indskyde flere penge ind i
denne kasse (fx hvis jeg i det mest usandsynlige tilfælde vinder i lotto),
men også samtidig udtage samme beløb som jeg lagde ind i tilfælde af at jeg
har brug for pengene?

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 04-06-06 16:57

> [...]
> men også samtidig udtage samme beløb som jeg lagde ind i tilfælde af at

Ja, andelskreditten fungerer som en normal kassekredit, men med lavere
rente, pga. af sikkerhed i andelen.

Så istedet for at have en fast aftale på andelslånet, med et fast månedligt
afdrag, så putter du de penge ind på kreditten som du har lyst til, det
kunne være med din normale mdl. ydelse, flexen er så blot, mangler du gryn,
så enten betaler ikke nogle måneder, og manfler du flere end du har, så har
du penge til rådighed, såfremt du ikke er helt oppe i aftaleloftet.

Vi har en en kredit på 420.000,- og den er sgu meget rar at ha, nu har vi
lige købt en ny bil, og skulle ikke bokse med billån, med tilhørende
stift.gebyrer, pant & garderobe *S*

Så jeg vil til enhver tid vælge kreditten, men man skal selfølgelig kunne
styre at det ikke løber løbsk.

// Kim

Fra : Jack L.

Dato : 05-06-06 14:47

Kim Jørgensen wrote:
> [...]
> tilhørende stift.gebyrer, pant & garderobe *S*
>
> Så jeg vil til enhver tid vælge kreditten, men man skal selfølgelig

Hej Kim, tak for forklaringen. Det hjalp en del. :)

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,