Diabetes og lavt blodsukker
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-05-06 21:36

Jeg er nysgerrig efter to grænser for lavt blodsukker, og jeg har ikke
umiddelbart kunnet finde noget på nettet:

Hvilken grænse bør man ikke komme under?

Og hvor går grænsen for, at man risikerer bevidstløshed?

Xpostet til dk.helbred og dk.videnskab.sundhed, opfølgning sat til
dk.helbred. Det betyder, indlægget er sendt til begge grupper, men at
svar på indlægget som udgangspunkt kun sendes til helbreds-gruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-05-06 21:42

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> dk.helbred. Det betyder, indlægget er sendt til begge grupper, men at
> svar på indlægget som udgangspunkt kun sendes til helbreds-gruppen.

Man bliver bevidstløs når blodsukkeret er under ca 2 mmol / L

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-05-06 22:23

Jesper Mehlsen wrote:

> Man bliver bevidstløs når blodsukkeret er under ca 2 mmol / L

Men jeg starter fint om morgenen inden morgenmad med et blodsukker på 4
Målenheden kender jeg dog ikke.
Det eneste insulin jeg får, er det jeg producere selv.

Fra : Brian Olesen

Dato : 30-05-06 22:40

Hej Kim

> Jeg er nysgerrig efter to grænser for lavt blodsukker, og jeg har ikke
> umiddelbart kunnet finde noget på nettet:

Det er også lidt flydende, men man begynder så småt at kunne mærke ubehag
fra 4.0 og ned ad. Man skal ikke under 3.9 om dagen.
Da jeg var indlagt fik jeg at vide, at ved omkring 2 besvimer man.
Men er da før vågnet med 2,7 - 2,8 uden andre gener end at svede helt vildt.

Mvh. Brian

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 31-05-06 10:13

> Jeg er nysgerrig efter to grænser for lavt blodsukker, og jeg har ikke
> umiddelbart kunnet finde noget på nettet:
>
> Hvilken grænse bør man ikke komme under?

Generelt skal man holde sit blodukker mellem 4 og 7 mmmol/l. De fleste kan
godt have blodukker mellem 3 og 4 uden den store gener - men det bør ikke
være være konstant.

> Og hvor går grænsen for, at man risikerer bevidstløshed?

Denne grænse er meget individuel.
Det laveste blodsukker jeg har set var 0,6 mmol/l. Denne var taget på
laboratoriet i forbindelse med blodprøver inden en kontrol i ambulatoriet.
Han mærkede ingen gener overhovedet.

Mange får "føling" ved blodsukker under 3,5 mmol/l (symptomer som rysten,
klamtsveden som nemt kan klares med juise eller druesukker)

Såkaldt "insulintilfælde" sker når man har lavt blodsukker, er ved
bevidsthed, men ikke kan handle på det selv (andre skal give en juice eller
druesukker)

Insulinchok er når man besvimer af for lavt blodsukker. Dette kan se
tememlig voldsomt ud med kramper og fråde om munde, men er i bund og grund
ikke specielt farligt i enkeltstående tilfælde (uden alkohol indblandet).

Enkelte diabetikere har det der hedder "unawareness", som gør at de ikke
mærker de lave blodsukre.

/CJ

Fra : Jacob Kristiansen

Dato : 31-05-06 20:04

Hej.

Hmmm, "Man bliver bevidstløs når blodsukkeret er under ca 2 mmol / L" - som
ambulance-redder har jeg da set personer som er vågne med et BS på mindre en
2 mmol!!!

Så det er ikke kun BS som spiller en rolle her, andet ogspå...

Ha´en god dag

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 31-05-06 20:07

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Hvilken grænse bør man ikke komme under?

Grænsen for klinisk hypoglykæmi er et blodsukker på mindre end 3,5 mM,
hvilket insulinkrævende diabetikere formentlig af og til kommer under. Ikke
diabetikere vil begynde at mærke symptomer, når de kommer ned om kring 3 mM,
hvorimod en diabetiker, der ofte kommer under grænsen formentlig kan komme
længere ned uden at mærke symptomer. Omvendt vil en diabetiker, der går er
og er mere eller mindre kronisk hyperglykæmisk mærke symptomer ved et
blodsukker på over 3 mM

> Og hvor går grænsen for, at man risikerer bevidstløshed?

Er variabel jævnføre ovenstående, men de fleste vil nok blive temmelig
omtågede ved et blodsukker på under 2 mM.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-05-06 21:08

Den 31-05-06 21.07 skrev Mikkel Gybel Jensen følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

Først og fremmest: Tak til alle, der har svaret.

> Grænsen for klinisk hypoglykæmi er et blodsukker på mindre end 3,5 mM,

Er der nogen helbredsmæssig fare i at ligge dernede, hvis man ellers
ikke har symptomer? Eller ligger det helbredsmæssige problem udelukkende
i risikoen for at blive omtåget og besvime?

Jeg er udelukkende på piller, men har i de seneste dage flere gange
oplevet at komme langt ned. I dag var jeg fx nede på 2,8 uden at have
den mindste form for symptomer. Jeg har under alle omstændigheder tænkt
mig, at få sat medicindosis ned, men jeg er alligevel nysgerrig.

> Er variabel jævnføre ovenstående, men de fleste vil nok blive temmelig
> omtågede ved et blodsukker på under 2 mM.

Da jeg startede tråden i går, var det fordi, jeg var nede på 1,7. Jeg
havde haft lidt forbigående synsforstyrrelser og begyndte at føle mig en
/lille/ smule omtåget, hvorfor jeg målte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-05-06 21:55

> Da jeg startede tråden i går, var det fordi, jeg var nede på 1,7. Jeg
> havde haft lidt forbigående synsforstyrrelser og begyndte at føle mig en
> /lille/ smule omtåget, hvorfor jeg målte.

Jeg har en kollega, der har sukkersyge. Vi andre kan mærke det længe før han
selv kan når blodsukkeret er for lavt - han bliver en lille bitte smule
usikker i stemmen, og når vi siger det så ok, han skal have mad, men han
mærker det slet ikke selv.

Mvh Maria

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 01-06-06 12:35

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> dk.helbred. Det betyder, indlægget er sendt til begge grupper, men at
> svar på indlægget som udgangspunkt kun sendes til helbreds-gruppen.

Hvor man bør ligge er individuelt, men et blodsukker mellem 4,5-6,5
anses for ret normalt.

Det er individuelt hvornår bevidstløshed indtræder men kommer man ned på
under 2,0 mmol/l er risikoen stor.

Hilsen Jesper

Fra : HJS

Dato : 01-06-06 16:12

"Jesper Mehlsen" <palantas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> normalt.
> Det er individuelt hvornår bevidstløshed indtræder men kommer man ned på under 2,0

Ja det var så lavt blodsukker. Men hvor højt må det så være før end det bliver
farligt?
En god stor Rom&Cola kan få mit blodsukker op på 21 er det farligt?

Hans

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 01-06-06 19:51

"HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En god stor Rom&Cola kan få mit blodsukker op på 21 er det farligt?

Så ville jeg putte noget mere rom i den rom & cola. Så kan alkoholens
blodsukkersænkende effekt udligne colaens stigende effekt

/CJ

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-06-06 20:51

Den 01-06-06 17.12 skrev HJS følgende:

> Ja det var så lavt blodsukker. Men hvor højt må det så være før end det bliver
> farligt?

Jeg ved ikke, om der er en kortsigtet fare, men der er helt klart en
langsigtet fare. Du skal helst ikke komme op over 10. Lige så snart du
passerer 10, begynder nedbrydningen af kroppen (forkert formuleret,
andre kan sikkert bedre fortælle, hvad der helt præcist sker).

Du kan sammenligne problemet med et for højt blodsukker med rygning. Du
ser først skaderne efter meget lang tid, og derfor er det let at
ignorere faren.

Der er dog forskelle på rygning og for højt blodsukker. Er blodsukkeret
meget højt, mærker du en effekt her og nu, fx træthed og snurren i
fødderne. En anden forskel er, at skader af rygning bl.a. afhænger af
ens gener, så selvom det er farligt at ryge, er det ikke alle, der får
følgesygdomme. Du kan til gengæld være temmelig sikker på at få
følgeskader, hvis du konstant går rundt med for højt blodsukker. Og som
du måske har hørt, er det nogle ganske alvorlige skader, der er tale om.

> En god stor Rom&Cola kan få mit blodsukker op på 21 er det farligt?

Ja, det er som nævnt ovenfor alt for højt. Det er forhåbentlig sukkerfri
cola? Ellers er du simpelthen for dum - ja, undskyld, jeg siger det så
direkte, men jeg kan ikke komme i tanke om formildende omstændigheder.
Hvis du ikke kan lide dit foretrukne mærkes light-udgave, så prøv dig
frem med andre mærker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free

Fra : hammock

Dato : 01-06-06 22:02

> Jeg er nysgerrig efter to grænser for lavt blodsukker, og jeg har ikke
> umiddelbart kunnet finde noget på nettet:
>
> Hvilken grænse bør man ikke komme under?
>
> Og hvor går grænsen for, at man risikerer bevidstløshed?

Jeg har lært på steno diabeteshospital at under 3 m/mol får hjernen ikke
mere sukker og så begynder ubehaget.
nogen er mere følsomme end andre.jeg tog engang min afteninsulin 2
gange,skal normalt have 18 enheder men fik 32.efter nogen timer fik jeg det
ikke godt så det var frem med juicen.mit blodsukker var da på 1,6 men jeg
besvimede ikke og har aldrig gjort det men har da min glucagonpen ved hånden
som sikkerhed.

Fra : GHOST

Dato : 02-07-06 20:27

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Hej Kim, min kone har diabetes hun siger at blodsukkeret skal ligge mellem
4-7 millimol.
Hun har ikke oplevet bevidstløshed men tæt på,et meget lavt blodsukker under
1millimol, da hun
ikke selv kunne tage druesukker og spise dem, blev jeg nød til at give hende
glucagen(sukkervand)med kanyle i ballen.
Det er nok det væreste tilfælde hun har haft.

MVH Jan Christiansen
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : GHOST

Dato : 03-07-06 07:53

Fra : Dopedog

Dato : 14-08-06 16:26

> Jeg er nysgerrig efter to grænser for lavt blodsukker, og jeg har ikke
> umiddelbart kunnet finde noget på nettet:
>
> Hvilken grænse bør man ikke komme under?

Når min nærmer sig de 3, og jeg kan mærke det, så skynder jeg mig straks at
æde noget chokolade og/eller slik, eller drikke noget juice.

> Og hvor går grænsen for, at man risikerer bevidstløshed?

Tror umidlbart den skal ned på under 1. Det laveste mit har været var vidst
2.2, men der havde jeg det også virkeligt skidt.