Bluetooth-helvedet!
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 23-05-06 13:21

Jeg har købt en Sandberg USB-dongle til min computer og har installeret den
efter alle kunstens regler, men det vil bare ikke virke. Det er en "Widcomm
2.4 Ghz Single-chip-transciever", siger computeren til mig.

Efter jeg har installeret softwaren fra CD'en kommer der 2 ikoner i
system-tray. Et hvidt BT-ikon, som har nogle valgmuligheder. Blandt andet
kan man søge efter enheder. Den finder bare ikke noget selv om jeg har
aktiveret min telefon og synliggjort den. Der er også et rødt ikon, der
siger "Bluetooth-enheden blev ikke fundet", selv om jeg har sat donglen i og
den lyser grønt.

HVAD gør jeg?? Jeg er totalt på herrens mark!!

Jeg har WinXP i øvrigt...

Mvh Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-05-06 15:14

Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

> [...]
> og den lyser grønt.
>
> HVAD gør jeg?? Jeg er totalt på herrens mark!!

Jeg har en MSI dongle, hvor MSI har været så smarte at lave flere
forskellige dongles med samme navn, som bruger forskellige chips. Jeg
bruger den normalt under Linux hvor den virker fint, men her for et stykke
tid siden skulle en af mine venner låne den og der havde vi noget af et hyr
med at finde en driver der virkede. Anyway, prøv at google efter chippens
navn og se om du kan finde en driver specifikt til den chip.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 24-05-06 00:10

"Claus Skaarup \(Arbejde\)" <skaarup75fjern@yahoo.dk> wrote in

> [...]
> installeret den efter alle kunstens regler, men det vil bare ikke
> virke. Det er en "Widcomm 2.4 Ghz Single-chip-transciever", siger

Jep, WidComm er ret udbredte hvad angår bt dongles, jeg har selv et
liggende et eller andet sted.

> HVAD gør jeg?? Jeg er totalt på herrens mark!!

Dine problemer skyldes formentlig at du kører Windows XP med SP2
installeret. Fra og med SP2 leverede M$ nemlig en Bluetooth stack som er
relativ mangelfuld. Denne er selvfølgelig WHQL certificeret, det er WidComm
stacken ikke - så XP defaulter til generic driveren i stedet for at bruge
den driver du gerne vil bruge - nemlig Widcomms :)

Se instruktion for at skifte fra Generic til Widcomm driver her:
http://www.windowsdevcenter.com/pub/a/windows/2005/07/05/bluetooth.html?pag
e=2
(husk at få hele URL'en med)
eller her
http://www.e-beam.com/support/Switching_from_MS_Driver_to_WIDCOMM.pdf

PS: Normalt står ovenstående også i dokumentation til donglen som ligger på
CD eller står i medfølgende manual - er du sikker på at du ikke har overset
det?

/Flemming

--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 24-05-06 09:01

"Flemming Joensson (8520)"

> [...]
> stacken ikke - så XP defaulter til generic driveren i stedet for at bruge
> den driver du gerne vil bruge - nemlig Widcomms :)

Tak for hjælpen. Nu kører programmet i hvert fald og der er kun ét BT-ikon
forneden Nu er der så bare det problem, at min Tlf. og min computer ikke
kan finde hinanden uanset hvor meget jeg prøver. Jeg HAR aktiveret dem og
gjort dem synlige for hinanden, men om de vil FINDE hinanden... NEJ!! Jeg
hader det lort. Hvorfor kan det ikke bare virke første gang???

Mvh en snart desperat Claus...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-05-06 10:23

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> [...]
> Jeg HAR aktiveret dem og gjort dem synlige for hinanden, men om de
> vil FINDE hinanden... NEJ!! Jeg hader det lort. Hvorfor kan det ikke

Det er måske XP's firewall der blokerer den?

Peter Schrøder

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 24-05-06 10:53

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er måske XP's firewall der blokerer den?

Næh. Den er slået fra...

Mvh Claus

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-05-06 11:37

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:
> Næh. Den er slået fra...

Sure? LAN er een ting mens Bluetooth
vistnok listes som et andet nætværk..

Peter Schrøder

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 24-05-06 13:32

> Sure? LAN er een ting mens Bluetooth
> vistnok listes som et andet nætværk..

Jeps. Jeg er helt sikker.

Mvh Claus

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 28-05-06 19:05

> [...]
> aktiveret dem og gjort dem synlige for hinanden, men om de vil FINDE
> hinanden... NEJ!! Jeg hader det lort. Hvorfor kan det ikke bare virke

Vil du ikke lige dobbelttjekke at det er Widcomms driver der bruges og ikke
Microsofts Generic? En af de ting der mangler i Microsofts udgave af
Bluetooth stakken er nemlig lige præcis headset support - hvis dit headset
skal virke i Windows er du tvunget til at bruge Widcomm's driver.

Det sad jeg selv og brugte en aften og nat på at finde ud af. Jeg havde
nemlig været så heldig at købe donglen på et tidspunkt hvor SP2 lige var
kommet ud, men donglen havde ingen dokumentation af hvad man så skulle gøre
for at få "lortet" til at virke når Windows selv havde lagt Microsofts
generic driver ind.

Da du installerede det software der fulgte med din dongle var det sikkert
MS driveren der var i brug. Hvis det var tilfældet er softwaren så
"intelligent" at den disabler de dele der ikke er understøttelse for i
Bluetooth stakken - deriblandt headsets. Så prøv at afinstallere det
medfølgende software og installer det igen, nu hvor du er sikker på at det
er Widcomm driveren der er aktiv.

Så skulle det virke... det gjorde det i hvert fald hos mig. :)

/Flemming

--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.