Konflikt ved lydkort
Fra : Jesper

Dato : 17-05-06 21:37

Hej

Jeg har sat et lydkort (Soundblaster Live) i min maskine, men efterfølgende
virker min netværksforbindelse (on board netkort) samt mit tv-kort
(Hauppauge 500) ikke.

Når jeg forsøger at afspille noget lyd, kommer lyder korrekt de første 1 - 2
sekunder hvorefter der blot kommer en høj hyletone ud af højttalerne.

I Windows XP MCE's enhedshåndtering er der ingen konflikt.

Er der nogen der har et bud på, hvordan jeg løser ovenstående problem?

Til orientering kan det oplyses, at bundkortet er et Asus A8N SLI Premium,
og alle komponenterne virker når jeg blot bruger det bundkortets lydkort.

På forhånd tak.

Jesper

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 17-05-06 22:13

"Jesper" <jesper.sandal@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og alle komponenterne virker når jeg blot bruger det bundkortets lydkort.

Har du slået det interne lydkort fra?

/Ole

Fra : Jesper

Dato : 18-05-06 06:04

Nej det har jeg ikke - det kan jeg prøve - men meningen var, at jeg skulle
bruge begge to, da jeg gerne vil kunne høre musik inde i stuen samtidig med,
at der blev spillet på computeren inde på værelset.

Jeg har læst flere steder, at Windows understøtter to lydkort, og jeg også
vælge fra de forskellige programmer, hvilket lydkort, som det pågældende
program skal anvende.

Jesper

Fra : anders Bomholt

Dato : 18-05-06 12:28

jeg har en maskene som har kørt W2000, og nu køre Wxp home. Begge steder har
det virket perfekt med et lydkort på bundkortet en et SB Live så det er nok
på bundkortet du skal finde fejlen. Kan ikke huske vilket budkort jeg har.

Jeg ville starte med og se om der er en ny bios til dit bundkort eller prøve
at flytte lydkortet til en anden PCI port

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-05-06 13:41

anders Bomholt skrev:

> Jeg ville starte med og se om der er en ny bios til dit bundkort

Nej, nej, nej!

Lad nu være med at rode med bios, FØR man er sikker på, at det specifikt
løser ens problem!

Hold dog for *** fingrene væk fra de BIOS updates, når man ikke ved, hvad
den patcher.

Hans problem er ikke usædvanligt, og har absolut intet med BIOS at gøre.

Løser en ombytning ikke problemet, så må du reinstallere windows fra tom
disk. Så har installationsprogrammet bedre mulighed for at teste IRQ, når al
hardwaren sidder i under indtallationen.

Claus

Fra : anders Bomholt

Dato : 18-05-06 21:01

man plejer og kunne få et update pogram som man bare køre mens computeren er
startet i win. Og så søger det på din com hvilke bundkort og vilke driver du
har og fortæller dig om der er nye drivere eller bios.

Det kunne mit gamle men det var også MSI :P

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-05-06 13:37

Jesper skrev:

> Nej det har jeg ikke - det kan jeg prøve - men meningen var, at jeg
> skulle bruge begge to, da jeg gerne vil kunne høre musik inde i stuen
> samtidig med, at der blev spillet på computeren inde på værelset.

Det kan kun lade sig gøre, hvis både programmer, drivere samt hardware
understøtter "Multi client mode".

> Jeg har læst flere steder, at Windows understøtter to lydkort, og jeg
> også vælge fra de forskellige programmer, hvilket lydkort, som det
> pågældende program skal anvende.

Windows kan køre med flere kort end det, det er udelukkende et spørgsmål om
kortet, drivere og programmerne. Hvis dine programmer kun kan skrive til
"windows sound mapper", så er det ikke muligt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-05-06 13:34

Jesper skrev:

> Jeg har sat et lydkort (Soundblaster Live) i min maskine, men
> efterfølgende virker min netværksforbindelse (on board netkort) samt
> mit tv-kort (Hauppauge 500) ikke.

Start med at bytte de to kort rundt i pcisoklerne. Hvis det ikke hjælper,
så må du ind i din BIOS og sætte kortet op, så det ikke deler IRQ med andre
ting. Du kan se, hvad der deles, når maskinenen booter op.

Claus

Fra : Jesper

Dato : 18-05-06 22:18

Jeg takker mange gange for Jeres svar, og vender tilbage, når jeg har
forsøgt mig frem i weekenden.

Jesper

Fra : Jesper

Dato : 20-05-06 16:32

Nu har jeg haft lejlighed til at flytte lydkortet til et andet slot, fjerne
tv-kortet, deaktivere alt der er installeret på bundkortet. Endvidere har
jeg forsøgt at sætte kortet op inde i bios, så det ikke deler IRQ med andre,
men jeg kan ikke uddele en bestemt IRQ til netop dette kort eller slot. Jeg
kan kun reservere IRQ'erne til PCI.

På baggrund af ovenstående er jeg noget til den konklusion, at det må være
lydkortet (ca. 9 - 10 år glammelt), der ikke kan dele IRQ's med andre.

Jesper