Scanner til lysbilleder
Fra : Steffen Antoniussen

Dato : 13-05-06 08:41

Dav,
Jeg er kommet til at love min gamle mor at lægge alle hendes lysbilleder
over på en dvd ( og hun har rigtig mange).

Jeg får derfor brug for en god scanner til ( helst ikke over ) 1000 kr.

Hvad vil I anbefale - og evt. fraråde?

På forhånd tak

mvh Steffen

Fra : Max

Dato : 13-05-06 09:01

Hej Steffen

> Hvad vil I anbefale - og evt. fraråde?

Hvis det skal blive rigtig godt skal billederne pilles ud af rammerne
og scannes i en "rigtig" filmscanner, men det er meget besværligt
og ligger økonomisk langt over hvad du har forestillet dig.

Den næstbedste løsning er en almindelig flatbed scanner med
diasforsats i, det giver en rimelig løsning som de fleste fint kan
leve med, og til formålet tror jeg en Epson Perfection 3490
Photo til omkring 700 kr. vil være en fin løsning.

Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 13-05-06 09:44

Hej Max
Max wrote:
> [...]
> leve med, og til formålet tror jeg en Epson Perfection 3490
> Photo til omkring 700 kr. vil være en fin løsning.

Og den trediebedste løsning (men nemmeste), nu da dias-billederne "kun"
skal bruges til DVD, er at sætte fremviseren op og tage et
digital-camera og tage billeder af lærredet. Det er også en del
hurtigere, da man slipper for at tage enkeltbillederne ud af
dias-slæden, og scanne dem enkeltvis.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060513084334@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Max

Dato : 13-05-06 11:01

Hej

> [...]
> digital-camera og tage billeder af lærredet. Det er også en del
> hurtigere, da man slipper for at tage enkeltbillederne ud af

Jeg kan kun tilslutte mig den løsning, nemt, hurtigt og effektivt.
Med mit eget digitalkamera kan jeg sende billederne direkte
ind i komputeren med det samme, så kan det ikke være nemmere.

Mvh Max
..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-06 11:19

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Jeg kan kun tilslutte mig den løsning, nemt, hurtigt og effektivt.
>Med mit eget digitalkamera kan jeg sende billederne direkte
>ind i komputeren med det samme, så kan det ikke være nemmere.

Nope - Den løsning giver en elendig billedkvalitet der slet ikke tåler
sammenligning med en rigtig film/diasscanner...

Uanset hvordan man end gør, så er det besværligt og tidskrævende at
digitalisere et større antal dias.

Derfor kan li'så godt gøre det rigtige fra starten...

<mlr>

Fra : Hauge

Dato : 13-05-06 12:15

Michael Rasmussen wrote:
> Nope - Den løsning giver en elendig billedkvalitet der slet ikke tåler
> sammenligning med en rigtig film/diasscanner...

Men _langt_ bedre end tv-kvalitet..

> Uanset hvordan man end gør, så er det besværligt og tidskrævende at
> digitalisere et større antal dias.

Jada enig, men det afhænger af hvad det skal bruges til, om man vil
bruge flere uger/måneder på det, eller en enkelt weekend..

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060513111441@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-06 10:21

"Steffen Antoniussen" <8355@pc.dk> wrote:

>Jeg er kommet til at love min gamle mor at lægge alle hendes lysbilleder
>over på en dvd ( og hun har rigtig mange).
>
>Jeg får derfor brug for en god scanner til ( helst ikke over ) 1000 kr.

Jeg vil stærkt anbefale en 'rigtig' film og diasscanner - Det giver
langt det bedste resultat.

Aldi har jævnligt den slags på tilbud. Og da der er ikke det helt store
salg i den slags, så de står gerne længe i forretningen. Jeg tror kun
det er 14 dage siden jeg så en til ca 1400 kroner i Viborg.

Smut forbi din lokale Aldi og tal med dem - Hvis ikke de selv ligger
inde med en, kan de skaffen den fra en af de andre forretninger i kæden.

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 22:24

> [...]
>
> Smut forbi din lokale Aldi og tal med dem - Hvis ikke de selv ligger
> inde med en, kan de skaffen den fra en af de andre forretninger i kæden.

Nu får jeg snart min Nikon CoolScan V ED men prisen for den er også 4500,-
kr.

Jeg har i forvejen en fladbed scanner med dias adapter men billed
kvaliteten, farverne og skarpheden fra en fladbed og en rigtig filmscanner
kan ikke sammenlignes.

Jeg var nede i min lokale foto butik med de tre dias'er som jeg selv havde
scannet fra min fladbed og fik dem til at lave dem via en rigtig filmscanner
(mod betaling) og her er der ingen tvivl, brug ikke tid på en fladbed
scanner med dias adapter.

--

Med Venlig Hilsen

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-06 00:30

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har i forvejen en fladbed scanner med dias adapter men billed
>kvaliteten, farverne og skarpheden fra en fladbed og en rigtig filmscanner

Du har helt ret...

Men det var faktisk også en filmscanner jeg anbefalede - Aldi har
jævnligt den slags på tilbud.

En filmscanner til knap 1500 kan selvfølgelig ikke sammenlignes med en
Nikon CoolScan, men den er stadigt betydelig bedre end en flatbed med
dias adapter....

<mlr>

Fra : Lars Mortensen

Dato : 13-05-06 10:41

> Jeg får derfor brug for en god scanner til ( helst ikke over ) 1000 kr.

Mener faktisk, jeg så et t ilbud på en med dias forsats i Aldi i går.
Prisen var vist omkr. 700.

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-05-06 12:03

Steffen Antoniussen skrev:

> Jeg får derfor brug for en god scanner til ( helst ikke over )
> 1000 kr.

Du får ikke en god diasscanner til under 1000 kr. Hvis det absolut
skal holdes under den pris, så ville jeg hellere bruge metoden med
at affotografere lærredet, som andre i tråden har nævnt. Det kan
der sikkert komme lidt bedre billeder ud af end af noget skrammel
af en scanner til 695,- fra Bilka.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Mortensen

Dato : 13-05-06 13:17

> [...]
> at affotografere lærredet, som andre i tråden har nævnt. Det kan
> der sikkert komme lidt bedre billeder ud af end af noget skrammel

Og det baserer du på hvilke fakta?

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-05-06 14:23

Lars Mortensen skrev:

> Og det baserer du på hvilke fakta?

Har selv forsøgt med utallige billige scannere og de har aldrig
et stort nok dynamisk omfang til at få noget godt ud af et dias.
Ofte er det endda svært at få oplyst det dynamiske omfang på de
billige scannere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-05-06 14:28

Lars Mortensen skrev:

> Og det baserer du på hvilke fakta?

Jeg kom lige i tanke om, at de billige Aldi-scannere blev diskuteret
for nylig i <news:dk.edb.grafik>.

Tjek evt. følgende tråd:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.grafik/browse_thread/thread/eff7ead1c06aeff4/0b8f8209bf99b22c#0b8f8209bf99b22c>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Mortensen

Dato : 13-05-06 19:39

> Jeg kom lige i tanke om, at de billige Aldi-scannere blev diskuteret
> [...]

Takker.

Lars

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 15-05-06 08:24

"Steffen Antoniussen" <8355@pc.dk> wrote in

> Jeg er kommet til at love min gamle mor at lægge alle hendes lysbilleder
> over på en dvd ( og hun har rigtig mange).

Ok, hvad er formålet? Skal hun kunne vise dem til besøgende på tv'et frem
for at sætte lysbilledfremviser op - eller skal de gemmes i bedst mulig
kvalitet så hun kan redigere dem og få dem "fremkaldt"?

> Jeg får derfor brug for en god scanner til ( helst ikke over ) 1000 kr.
>
> Hvad vil I anbefale - og evt. fraråde?

Min far har en Canon flatbed scanner 8400F med dias indsats. Den har i
modsætning til de endnu billigere scannere også en stribe med lys i låget
så man får lidt flere detaljer med når man scanner sine lysbilleder. Den
synes jeg faktisk gør det ret fornuftigt - den kan tage 3 eller også er det
4 lysbilleder per scanning så på den måde er den lidt hurtigere end en
dedikeret dias-scanner. Derudover koster den kun 1300 ca. og kan så også
bruges til at scanne alt muligt andet når du er færdig med dias-scanningen.

Jeg har i forbindelse med et sommerjob mens jeg studerede, scannet et par
tusinde vindmølle-dias så billederne kunne kobles på en internetløsning
(dog i høj kvalitet da de også skulle bruges i et katalog der blev
udgivet). Der brugte jeg en dedikeret dias scanner som kunne tage dias'ne
mens de var monteret i deres normale ramme og scanne dem ind. Kvaliteten
som den kunne levere var lidt bedre end ovenstående, men det var en ret så
langsommelig process da den var superlangsom i forhold til ovenstående
Canon. Det var en Nikon - men jeg kan desværre ikke huske modelnummeret på
den længere, men hvis nogen kan finde billeder af sådan nogen fætre kan jeg
godt genkende den :). Til Nikon'ens forsvar skal det lige siges at den var
koblet på med SCSI-I og at det jo ikke helt kan sammenlignes med en Canon
scanner af nyere dato der kører USB 2.0 Hi-speed :).

For et par år siden kom jeg iøvrigt selv til at nævne at jeg da bare lige
kunne scanne min morfars dias ind på en weekend eller to, så resten af
familien kunne se dem... lige indtil jeg fandt ud af at han havde næsten
7.000!!! Så er gode råd dyre hvis man ikke lige gider bruge en hel sommer
på det så jeg fik ham distraheret med noget slægtsforskning - det har da
virket i et par år nu ;)

Mvh
Flemming

--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 18-05-06 12:04

Det behøver vel ikke være enten eller mht diasscanner og
digitalfotografering af lærred. Vi har brugt et par aftener
på at se lysbilleder af "skabet under trappen" slagsen.
Et digitalcamera er glimrende til at danne et hurtigt
overblik over hvad der er i de forskellige kassetter, for
man starter bare med at snuppe et billede af kassetten
inden man tager et af hvert lysbillede.
Alle digitalbillederne er gode nok til at kunne identificere
hvad der er på det tilhørende dias. Enkelte er gode nok til
at kunne bruges til andet end det. Og de dias, man så gerne
vil have i topkvalitet, kan man så kæle for i en dias- eller
filmscanner.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)