Kan jeg skifte blæsen på en athlon blæser?
Fra : Anders

Dato : 08-05-06 21:14

Jeg har en Athlon 2500+. Blæsen på kølren på CPU´en er begyndt at larme ret
voldsomt. Jeg har en papst 60mm blæser til at ligge (Samme str som den på
CPU´en). Kan jeg påmontere denne istedet? Kølren profilen er en standard
kobberrillet en.

Min pabst blæser er:
http://www.studiedata.dk/product_info.php?cPath=17_20&products_id=6511&osCsid=c1a82f2ed2931a0c830be78eed58dbe8

Tænker på. Risikere jeg at der ikke er nok luftgennemstrømning?

Mvh
Anders

Fra : Brian

Dato : 08-05-06 22:07

"Anders" <anderskj1@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på CPU´en). Kan jeg påmontere denne istedet? Kølren profilen er en
> standard kobberrillet en. Tænker på. Risikere jeg at der ikke er nok

Du har sandsynligvis en indstilling i BIOS'en som kan slukke maskinen, hvis
den bliver for varm. Prøv at se efter det - så sker der ikke det store.

Fra : Anders

Dato : 08-05-06 23:00

> Du har sandsynligvis en indstilling i BIOS'en som kan slukke maskinen,
> hvis den bliver for varm. Prøv at se efter det - så sker der ikke det
> store.

Blæsen skal desværre ikke monteres af mig men sendes til svigeren der selv
skal montere den. Det er fatksik hans blæser der er defekt og jeg havde
såden en papst fætter ligende.

Er der nogen der har prøver lignende "stunt"? Altå 60 mm papst blæser på en
normal køler profil til en athlon xp 2500+?

mvh
Anders

Fra : Taba

Dato : 09-05-06 17:20

> Er der nogen der har prøver lignende "stunt"? Altå 60 mm papst blæser på
> en normal køler profil til en athlon xp 2500+?

Ikke lige den kombination af CPU og køler/blæser, men der typisk ikke det
store hvis blæseren er effektiv nok; dvs. om den flytter nok luft. Det
nemmeste vil være at sammenligne de tekniske data for den blæser der sidder
på CPU'en nu (specielt parameteren CFM som angiver det volume luft den
flytter) og med din pabst. Er parametren i samme boldgade er der ikke det
store at være bange for; omvendt hvis pabst'en har en meget lille CFM ifht.
den nuværende køler.

/Taba