Q: Redde data fra en WD800BB
Fra : Michael Korsgaard

Dato : 28-04-06 16:01

En af mine venner har givet mig en WD800BB, og bedt mig se på muligheden for
at redde de data som ligger på den. Det drejer sig primært om billeder og
film fra et helt års udstationering på Grønland.

Disken har indtil chrash kørt som master

Når jeg sætter den til sker der en vis varmeudvikling på printet, men disker
spinner ikke op.

Det nemmeste ville vel være at prøve med printet fra en tilsvarende disk, og
se om det er printet som er gået..

Har det nogen særlig betydning med de 2 bogstaver (BB)??? Kan jeg låne
printet fra f. eks en WD800JD eller går den ikke. Evt. hvilke er kompitable
med hinanden..

Har du andre gode idèer til hvad det kan gøres hører jeg meget gerne om det,
da der gerne må ligges en del flid i forsøget på at redde de filer.

/ Michael...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-06 10:49

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> skrev

> Har det nogen særlig betydning med de 2 bogstaver (BB)??? Kan jeg låne
> printet fra f. eks en WD800JD eller går den ikke. Evt. hvilke er
> kompitable med hinanden..

Ja, det skal være præcis samme print. Moderne diske anvender det, der kaldes
Zone Bit recording, og nøglen til denne algoritme ligger i printet, fordi
den er forskellig fra model til model. Forkert print, og du kan overskrive
de forkerte spor og sektorer.

> Har du andre gode idèer til hvad det kan gøres hører jeg meget gerne om
> det, da der gerne må ligges en del flid i forsøget på at redde de filer.

Sæt den allerførst på en USB controller. Jeg har flere gange oplevet, at IDE
diske som ikke kunne bruges bl.a. pga. s.m.a.r.t kunne læses i en USB boks.
Prøv gerne med et par forskellige.

Claus

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 29-04-06 11:52

> [...]
> kaldes Zone Bit recording, og nøglen til denne algoritme ligger i printet,
> fordi den er forskellig fra model til model. Forkert print, og du kan

Jeg tænkte nok der var grund til ikke at eksperimentere med al for meget...
.

> Sæt den allerførst på en USB controller. Jeg har flere gange oplevet, at
> IDE diske som ikke kunne bruges bl.a. pga. s.m.a.r.t kunne læses i en USB
> boks. Prøv gerne med et par forskellige.

Den har været sat til som slave i en ekstern boks hvor jeg normalt har en HD
som lagerenhed og backup til min laptop, men det er tydeligt at den ikke
spinner op i omdrejninger.. Reagerer overhovedet ikke..

/ Michael...

Fra : xx

Dato : 29-04-06 13:45

Din disk kan fejl 3 ting.

1 printet er defekt og skal udskiftet med en identisk model.

2. motoren/lejerne er defekte

3 noget andet eletroknik indmad er gået.

prøv i første omgang at eftersøge en identisk disk.

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 30-04-06 08:53

"xx" <dav@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 2. motoren/lejerne er defekte
>
> 3 noget andet eletroknik indmad er gået.
>
> prøv i første omgang at eftersøge en identisk disk.

Ja, jeg må jo prøve mig frem. Kan jo være flere ting, men starter med
printet hvis det lykkes mig at opdrive en identisk disk..

/ Michael...

Fra : Kim

Dato : 29-04-06 15:14

On Fri, 28 Apr 2006 17:00:40 +0200, "Michael Korsgaard"
<michael@rejsemontoer.dk> wrote:

>Har du andre gode idèer til hvad det kan gøres hører jeg meget gerne om det,
>da der gerne må ligges en del flid i forsøget på at redde de filer.

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.drev

fut : dk.admin.netikette

--
Kim

Fra : Henning

Dato : 29-04-06 19:35

>Har du andre gode idèer til hvad det kan gøres hører jeg meget gerne om det,
>da der gerne må ligges en del flid i forsøget på at redde de filer.

www.ibas.dk - inden du selv forsøger og gør mere skade end gavn! Det
koster kassen, men hvor meget er et år af ens liv værd...

Fra : Henning

Dato : 29-04-06 19:38

>Har du andre gode idèer til hvad det kan gøres hører jeg meget gerne om det,
>da der gerne må ligges en del flid i forsøget på at redde de filer.

Noget andet forresten - læg disken i fryseren natten over, når den er
dybfrossen starter du den op. Det lyder tåbeligt, men det virker til
tider.

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 30-04-06 08:51

> Noget andet forresten - læg disken i fryseren natten over, når den er
> dybfrossen starter du den op. Det lyder tåbeligt, men det virker til
> tider.

Det lyder særdeles aparte... Hvad skulle det hjælpe ??

/ Michael...

Fra : Henning

Dato : 30-04-06 08:57

On Sun, 30 Apr 2006 09:51:00 +0200, "Michael Korsgaard"
<michael@rejsemontoer.dk> wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

>Det lyder særdeles aparte... Hvad skulle det hjælpe ??

Kulde får ting til at trække sig sammen - har et leje sat sig kan det
løsne sig på denne måde.