Spg. om MFT
Fra : J Lehmann

Dato : 24-04-06 10:30

Jeg håber, at der en venlig sjæl der vil have ulejlighed med at besvare
efterfølgende spørgsmål - på forhånd tak:

Jeg kører Win XP.

Jeg har kørt defragmentering på min 60 GB harddisc C:.

I defragmenteringsrapporten står der bl.a.:

MFT-fragmentering (Master File Table)

MFT-størrelse i alt = 405 Mb

Antal MFT poster = 410.888

Procent af MTF i brug = 99

MTF fragmenter i alt = 3

Hvad betyder dette? Specielt at procent MFT i brug er 99.

Hvis det betyder noget i praksis, hvordan kan jeg ændre på det?

Hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 12:46

"J Lehmann" <j.lehmann@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber, at der en venlig sjæl der vil have ulejlighed med at besvare
> efterfølgende spørgsmål - på forhånd tak:

klip...

> Hvad betyder dette? Specielt at procent MFT i brug er 99.
>
> Hvis det betyder noget i praksis, hvordan kan jeg ændre på det?

MFT = Master File Table. Det nærmeste man kommer, er vel at sammenligne med
indholdsfortegnelsen i en bog. I denne bog har forfatteren besluttet at MFT.
skal fylde 2 sider, og skriver den på forhånd. Nu skriver han mange flere
kapitler/sider end han oprindelig havde tænkt sig, og det er noget skidt,
idet hans MFT. ikke kan indeholde mere.( Den er 99% fuld)
Hvad gør så en klog ? Jo, han laver MFT større, men da der kun var to sider
til rådighed, så er han nødt til at sætte et par sider mere af til dette, og
den lander et eller andet sted inde midt i bogen.
Denne historie gentager sig et par gange eller flere, alt efter hvor mange
sider han skriver = hvor mange programmer du installerer.

Håber dette kan bruges til noget, jeg har ihvertfald hygget mig gevaldigt

mvh
Ebbe

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-04-06 13:02

Ebbe [7000] wrote:
<klip>
> Håber dette kan bruges til noget, jeg har ihvertfald hygget mig
> gevaldigt

Fin forklaring, utrolig pædagogisk :)

Vil bare tilføje at diskeeper kan samle mft'en igen, og endda udvidde den
så der bliver plads til flere "kapitler" uden den bliver fragmenteret.

http://www.diskeeper.com/diskeeper/diskeeper.asp
Der findes en trial udgave.

Der findes nu nok bedre grupper at spørge i end den her...

Fra : J Lehmann

Dato : 24-04-06 20:02

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.diskeeper.com/diskeeper/diskeeper.asp
> Der findes en trial udgave.
>
> Der findes nu nok bedre grupper at spørge i end den her...

Ebbe - mange tak for din udmærkede forklaring, det giver mening for mig.
Jeg var betænkelig at der stod at 99% var brugt. Jeg forestillede mig, at
systemet lige om lidt ramte mod 100%.
Men nu kan jeg forstå at systemet bare udvider sig automatisk. Det er fint
for mig, nu er jeg mere rolig.

Sune - tak for dit forslag om diskeeper.
Tillægsspørgsmål:
Hvis flere spredte MFT-sider bliver samlet sammen af diskeeper, kører
systemet så hurtigere?
Eller gør det ingen forskel?
/Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 20:46

> [...]
> Tillægsspørgsmål:
> Hvis flere spredte MFT-sider bliver samlet sammen af diskeeper, kører

Godt spørgsmål. Jeg bruger selv Diskeeper, og defragmenterer både pagefile
og MFT. Om det har nogen mærkbar konsekvens kan jeg ikke svare på, men så
har jeg da fred i sjælen fordi jeg tror jeg gør mit bedste
Jeg er ikke i tvivl om at det kan måles, men mærkes ?

mvh
Ebbe

Fra : John

Dato : 25-04-06 15:06

"J Lehmann" <j.lehmann@mail.dk> skrev i en meddelelse

> hvordan kan jeg ændre på det?

Måske kan du bruge dette lille gratis program til noget:
http://www.chip.de/downloads/c1_downloads_12994923.html

Faktisk er der hele 3 programmer:

1) Eraser Verify, der overskriver enkelt-filer, 2) Create Nuke
Boot Disk, som fremstiller en floppy, der senere kan benyttes til
at overskrive hele disken (slette alt), og 3) Eraser, der kun
overskriver 'tom plads' på harddisken.

På min pc m/ 2 år gl xp-installation frigjorde Eraser 1.4 GB, og
størrelsen af MFT blev reduceret til omkring det halve.
Producenten anbefaler at køre Eraser _før_ Defragmentering.

Mvh John