Q: Latterligt spørgsmål....
Fra : ølkusken

Dato : 18-04-06 18:56

Hvordan udtales "Router" ?

Nogen siger "Rowter"
Andre siger "Ruuter"

Men hvad er egentligt rigtigt ?

Jesper

Fra : Max

Dato : 18-04-06 19:02

Hej Jesper

> Hvordan udtales "Router" ?

Se under Pronunciation her

http://en.wikipedia.org/wiki/Routers

Forøvrig er er Router også en overfræser.

Mvh Max

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 18-04-06 20:55

> Hej Jesper

> Se under Pronunciation her
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Routers
>
> Forøvrig er er Router også en overfræser.
>
> Mvh Max

Og for at gøre det llidt lettere: ruuter... Desuden findes der ikke dumme
spørgsmål...... Kun dumme svar

/Ole

Fra : NS

Dato : 19-04-06 14:31

/Ole (6000) skrev:

> Og for at gøre det llidt lettere: ruuter... Desuden findes der ikke dumme
> spørgsmål...... Kun dumme svar
>
> /Ole

Det er så i hvert fald forkert. Lidt lige som når
folk udtaler steak som "stiik" (det skurer i
ørerne hver gang :). Du siger vel heller ikke
"ruund" når du faktisk mener "round" vel...

NS

Fra : NS

Dato : 19-04-06 14:36

NS skrev:

> [...]
> "stiik" (det skurer i ørerne hver gang :). Du siger vel heller ikke
> "ruund" når du faktisk mener "round" vel...

Med mindre du kommer fra USA selvfølgelig for så
udtales det nok egentlig "ruuter"... men de andre
er stadigvæk gode nok :).

NS

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-04-06 17:10

Hej NS, du skrev i dk.edb.hardware:

> Med mindre du kommer fra USA selvfølgelig for så
> udtales det nok egentlig "ruuter"... men de andre
> er stadigvæk gode nok :)

Eftersom der er frit valg [1] er det vel meget naturligt pga. "route"
(fx Route 66).

[1] Jf. mit tidligere indlæg og ref. til
<http://dictionary.reference.com/search?q=router>
--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 18-04-06 20:53

ølkusken skriblede:
> Hvordan udtales "Router" ?
>
> Nogen siger "Rowter"
> Andre siger "Ruuter"
>
> Men hvad er egentligt rigtigt ?

Prøv:dk.kultur.sprog

--
Lars Fragstrup

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-06 21:17

Hej ølkusken, du skrev i dk.edb.hardware:

> Hvordan udtales "Router" ?
>
> Nogen siger "Rowter"
> Andre siger "Ruuter"

Andre har ret (altså nærmest ruuter).

En lille gratis ting som jeg selv jævnlig benytter:
<http://dictionary.reference.com/>.

(Har man modsat mig endda højtalere sat til kan man tilmed høre udtaler
ved at klikke).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Henning

Dato : 18-04-06 21:19

On Tue, 18 Apr 2006 19:55:44 +0200, "ølkusken" <you@cant.mail.me>
wrote:

>Hvordan udtales "Router" ?
>
>Nogen siger "Rowter"
>Andre siger "Ruuter"

"Some say tomato, some say tomato"...
Kommer an på om du er englænder, amerikaner, australier osv...

Fra : FedeDorit

Dato : 18-04-06 21:51

> "Some say tomato, some say tomato"...
> Kommer an på om du er englænder, amerikaner, australier osv...

Ja ligesom herhjemme...nogen siger en ged...... andre siger en g´ ;)

Fra : Madsen

Dato : 18-04-06 22:18

FedeDorit wrote:
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja ligesom herhjemme...nogen siger en ged...... andre siger en g´ ;)
a´ sir en g´
--
Hilsen Madsen

Fra : NS

Dato : 19-04-06 14:26

ølkusken skrev:
> Hvordan udtales "Router" ?
>
> Nogen siger "Rowter"
> Andre siger "Ruuter"
>
> Men hvad er egentligt rigtigt ?
>
> Jesper

På engelsk (GB) udtales det ifølge min gode gamle
røde ordbog sådan her: "router ['rautə] (det
sidste bogstav er et omvendt e og udtales som "er"
i "inner" og " ' " er der, hvor man lægger trykket
altså på første stavelse). Ergo udtales det altså
nærmest som "rauter", som nok ligger nærmest dit
"Rowter".

Hvordan det udtales på US-engelsk er sikkert en
anden sag.

NS

Fra : Max

Dato : 20-04-06 07:14

Hej

> Hvordan det udtales på US-engelsk er sikkert en
> anden sag.

Ja, som Gi Joe og Tommy blev enige om, vi har meget
til fælles, dog ikke sproget :)

Mvh Max