at åbne en psu
Fra : Nicolai \(2200\)

Dato : 12-04-06 20:42

hej

min psu begyndte at larme, så jeg udskiftede den.

Nu vil jeg alligevel gerne se, om jeg ikke kan fjerne larmen i den gamle ved
at åbne den og rense blæserne.

Men jeg har hørt, at det kan være farligt mht. strøm, fordi psu'en selv
efter at stikket er trukket ud, kan tilbageholde strøm.

Men nu har den ligget i to uger, er det så ikke ok at åbne den? eller er det
simpelthen ikke smart at åbne en psu?

mvh
Nicolai

Fra : JK

Dato : 12-04-06 20:54

On Wed, 12 Apr 2006 21:42:17 +0200, "Nicolai \(2200\)"
<antispam03@pc.dk> wrote:

> [...]
>efter at stikket er trukket ud, kan tilbageholde strøm.
>
>Men nu har den ligget i to uger, er det så ikke ok at åbne den? eller er det

Nej, åbn den endelig.
Se om du kan smøre blæseren. Under en klistermærkat kan sidde en lille
gummiprop over et leje, der skal have tyk olie.
Man kan også sætte en ny blæser i. Det kræver bare at man kan lodde.

Pølsefingrene kan du i givet fald holde væk fra eventuelle
kondensatorer, - men PSU'er er switch mode (højfrekvent), og
indeholder ikke store elektrolyt-kondensatorer, som en gammeldags
strømforsyning.

mvh

John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-06 12:34

"Nicolai (2200)" <antispam03@pc.dk> skrev

> [...]
> Men nu har den ligget i to uger, er det så ikke ok at åbne den? eller er
> det simpelthen ikke smart at åbne en psu?

En anden gang, så tænd for computeren uden at ledningen er sat til psu'en.
På den måde får du afladet kondensatorene, og du kan uden problemer åbne din
psu. Ovenstående bør man iøvrigt også altid gøre, når man skifter pcikort
o.lign. Der er nemlig strøm nok på kondensatorene til at lave ulykker, og
moderne computere har ofte fem volt på bussen , selv om pc'en virker til at
være slukket.

Claus

Fra : Nicolai \(2200\)

Dato : 14-04-06 16:44