/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
200w eller 300w PSU ?
Fra : CNS


Dato : 10-04-06 20:22

Ja, emnet i mit forrige indlæg var vist ikke så gribende, men jeg er lidt i
tvivl om hvilket kabinet jeg skal købe til mit to-be media center

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11169 (200w PSU)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=195196 (300w PSU)

Jeg regner med at smide en Athlon 64 3200+ CPU , 1 GB RAM på og evt. en
160GB SATA Harddisk på i begyndelsen (grafik er et on-board X200 med delt
RAM, LAN og lyd ligeså).

Jeg vil dog gerne have mulighed for også at kunne udvide lidt henad vejen
hvis jeg fik lyst til dette... men jeg skal have udvidet lidt henad vejen
med dvd-brænder, 2 tv-kort og et bedre grafikkort (ikke state-of-the-art,
men noget "middel-godt") - kan nogen af ovenstående PSU'er klare det - eller
rettere - kan den lille klare det fint?

/Christian



 
 
CNS (10-04-2006)
Kommentar
Fra : CNS


Dato : 10-04-06 20:53

"CNS" <cns@FJERNosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
news:443ab049$0$38728$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ja, emnet i mit forrige indlæg var vist ikke så gribende, men jeg er lidt
> i tvivl om hvilket kabinet jeg skal købe til mit to-be media center
>
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11169 (200w PSU)
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=195196 (300w PSU)
>
> Jeg regner med at smide en Athlon 64 3200+ CPU , 1 GB RAM på og evt. en
> 160GB SATA Harddisk på i begyndelsen (grafik er et on-board X200 med delt
> RAM, LAN og lyd ligeså).
>
> Jeg vil dog gerne have mulighed for også at kunne udvide lidt henad vejen
> hvis jeg fik lyst til dette... men jeg skal have udvidet lidt henad vejen
> med dvd-brænder, 2 tv-kort og et bedre grafikkort (ikke state-of-the-art,
> men noget "middel-godt") - kan nogen af ovenstående PSU'er klare det -
> eller rettere - kan den lille klare det fint?

nå ja.. og det kan kun blive low-profile enheder jeg kan smide ind.. måske
problemet løser sig selv ved at jeg slet ikke kan få noget ordentligt
grafikkort som low-profile?

/Christian



Lars Mortensen [2630~ (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Lars Mortensen [2630~


Dato : 11-04-06 09:55

> nå ja.. og det kan kun blive low-profile enheder jeg kan smide ind.. måske
> problemet løser sig selv ved at jeg slet ikke kan få noget ordentligt
> grafikkort som low-profile?

Hvis ikke det skal bruges til vilde 3D spil, kan Matrox G550 klare opgaven
til UG.

Lars



CNS (11-04-2006)
Kommentar
Fra : CNS


Dato : 11-04-06 10:56

"Lars Mortensen [2630 / 1113]" <lars.mortensen@FJERNofir.dk> skrev i en
meddelelse news:443b6fb5$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>> nå ja.. og det kan kun blive low-profile enheder jeg kan smide ind..
>> måske problemet løser sig selv ved at jeg slet ikke kan få noget
>> ordentligt grafikkort som low-profile?
>
> Hvis ikke det skal bruges til vilde 3D spil, kan Matrox G550 klare opgaven
> til UG.

Okay - det er endnu ikke helt besluttet hvilket kort jeg evt. skal have, men
vil en 200w PSU kunne klare et "rimelig godt" grafik-kort? Jeg er ikke
gamer, så jeg har ingen interesse i at smide 2000,- eller mere efter et
grafikkort, vi snakker nok nærmere i max. 1000,- klassen - hvis jeg altså
kan få noget ud af at opgradere mit on-board ATI Radeon Xpress 200

/Christian



Lars Mortensen [2630~ (12-04-2006)
Kommentar
Fra : Lars Mortensen [2630~


Dato : 12-04-06 11:22

> Okay - det er endnu ikke helt besluttet hvilket kort jeg evt. skal have,
> men vil en 200w PSU kunne klare et "rimelig godt" grafik-kort? Jeg er ikke
> gamer, så jeg har ingen interesse i at smide 2000,- eller mere efter et
> grafikkort, vi snakker nok nærmere i max. 1000,- klassen - hvis jeg altså
> kan få noget ud af at opgradere mit on-board ATI Radeon Xpress 200

Uden at slå enhederne op i tabeller, tvivler jeg på, at 200 W. kan gøre det.

Jeg har selv prøvet flg. med 200 W. Aopen PSU:
P4 - 2,4 GHz, 512 MB RAM, 1 HDD., 1 brænder, Matrox G550, LifeView TV kort.
(Onboard lyd og LAN).
Det gik.... men ikke uden knurren fra PSU'en og en vis træghed indimellem.

Nu kører jeg med Aopen H360B:

http://global.aopen.com.tw/products/housing/H360series.htm

(250 W.)
Konfiguration som ovenfor, dog med 1 GB RAM og ekstra HDD.

Lars



CNS (12-04-2006)
Kommentar
Fra : CNS


Dato : 12-04-06 14:24

"Lars Mortensen [2630 / 1113]" <lars.mortensen@FJERNofir.dk> skrev i en
meddelelse news:443cd591$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>> Okay - det er endnu ikke helt besluttet hvilket kort jeg evt. skal have,
>> men vil en 200w PSU kunne klare et "rimelig godt" grafik-kort? Jeg er
>> ikke gamer, så jeg har ingen interesse i at smide 2000,- eller mere efter
>> et grafikkort, vi snakker nok nærmere i max. 1000,- klassen - hvis jeg
>> altså kan få noget ud af at opgradere mit on-board ATI Radeon Xpress 200
>
> Uden at slå enhederne op i tabeller, tvivler jeg på, at 200 W. kan gøre
> det.
>
> Jeg har selv prøvet flg. med 200 W. Aopen PSU:
> P4 - 2,4 GHz, 512 MB RAM, 1 HDD., 1 brænder, Matrox G550, LifeView TV
> kort.
> (Onboard lyd og LAN).
> Det gik.... men ikke uden knurren fra PSU'en og en vis træghed indimellem.
>
> Nu kører jeg med Aopen H360B:
>
> http://global.aopen.com.tw/products/housing/H360series.htm
>
> (250 W.)
> Konfiguration som ovenfor, dog med 1 GB RAM og ekstra HDD.

Jeg faldt lige over denne side hvor man kan regne det ud, nogenlunde - der
er ikke de allernyeste CPU'er med, men til at gi' et indtryk..
http://www.jscustompcs.com/power_supply/

det ser ikke ud til at 200w rækker særlig langt... de er snuppet allerede
ved 1 HD, RAM og CPU.. kan det virkelig passer??

/Christian



Ole Laursen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Ole Laursen


Dato : 13-04-06 08:42

"CNS" <cns@FJERNosterbo-net.dk> writes:

> det ser ikke ud til at 200w rækker særlig langt... de er snuppet allerede
> ved 1 HD, RAM og CPU.. kan det virkelig passer??

Der er et par praktiske test her:

http://www.silentpcreview.com/article28-page4.html

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

CNS (13-04-2006)
Kommentar
Fra : CNS


Dato : 13-04-06 09:25

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:tv8mzep2a80.fsf@marge.cs.aau.dk...
> "CNS" <cns@FJERNosterbo-net.dk> writes:
>
>> det ser ikke ud til at 200w rækker særlig langt... de er snuppet allerede
>> ved 1 HD, RAM og CPU.. kan det virkelig passer??
>
> Der er et par praktiske test her:
>
> http://www.silentpcreview.com/article28-page4.html

Super - tak for linket! Det ser da noget mere beroligende ud, så burde jeg
jo i princippet sagtens kunne klare mig med en 200w PSU, eller måske 250w
hvis det skal vaere helt vildt .. :)

/Christian



Rado (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 13-04-06 11:11

On Thu, 13 Apr 2006 10:25:17 +0200, "CNS" <cns@FJERNosterbo-net.dk>
wrote:

>Super - tak for linket! Det ser da noget mere beroligende ud, så burde jeg
>jo i princippet sagtens kunne klare mig med en 200w PSU, eller måske 250w
>hvis det skal vaere helt vildt .. :)

Det er nu bedre at overdimensionere PSUen for en sikkerheds skyld. Og
du kan få 350 W CPUer til 200 kr. Har selv et par stykker og de har
kørt perfekt i 2½ år nu.

Jeg vil tro det er bedre at bruge en billig 350W der ikke bliver
overbelastet, fremfor en en dyr 200W der risikerer at blive
overbelastet.



--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Ole Laursen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Ole Laursen


Dato : 13-04-06 13:04

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

> Jeg vil tro det er bedre at bruge en billig 350W der ikke bliver
> overbelastet, fremfor en en dyr 200W der risikerer at blive
> overbelastet.

Silent PC Review skriver noget mere om det - du kan ikke regne med at
de 350 W på en billig strømforsyning holder i virkeligheden. Nogle
producenter specificerer ydelsen af deres udstyr ved en lav temperatur
som er helt urealistisk i en virkelig spand. Kig f.eks. her (i den
lyseblå boks i højre side):

http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html

En billig strømforsyning er måske også mindre effektiv. Der bliver
afsat en hel del varme i sådan en fyr, hvad der gør det samlede system
sværere at køle.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste