Råd til køb af meget hurtigt bundkort, cpu~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-04-06 14:54

Hej, jeg skal købe nyt bundkort, cpu, RAM og grafikkort.
Mit budget for cpu, bundkort, RAM og grafikkort er i omegnen af MAX 15.000
kr.

Jeg har harddiske, DVD drev og Lian Li kabinet !
Vil også gerne have en lækker CPU køler, helst så lydløs som muligt.

Jeg vil gerne have noget ret hurtigt og højtydende, men er i tvivl.
Har altid brugt Intel chipset og CPU pga. min erfaring siger mig, at Intel
CPU'er udviklede mindre varme end AMD CPUer og generelt kørte mere stabilt.
Ydermere følte jeg også, at jeg havde næsten nul problemer med Intel
Chipset, mens Via chipset gav mange kompabilitets problemer.

Men nu har jeg ikke haft fingeren på pulsen det sidste års tid, og jeg
føler/tror, der er sket et ryk i tingenes tilstand.

Jeg har læst mig til, at AMD's nye X2 Dual core cpu kører ret stabilt og at
den både er hurtigere og udvikler mindre varme end Intels's pendant til
denne.

Jeg skal bruge mit system til det en gennemsnitlig pc bruges til - men jeg
er ret kritisk og køber altid det 2. eller 3. hurtigste, når jeg skifter pc
- føler så jeg lidt bedre kan køre med det samme system igennem eet godt
års tid uden at skifte det. Min nuværende system er 1.5 år gammelt, så det
er på høje tid, at få det skiftet.

Kører med en Intel P4 2.8 Ghz og et solidt Asus bundkort (P5AD2) med Intel
chipset på.

Jeg arbejder en del med Photoshop og webdesign samt spiller en del (mest
action og sportsspil) - men er ikke som sådan gamer (spiller max. 4-5 timer
om ugen) Er meget kritisk mht til støj og ydelse. Kører med 2 stk. 15K SCSI
diske samt et par Raptor 150Gb diske, så er fint dækket ind dér :)
Kører ikke raid.
Har tit 25-30 vinduer åben af gangen samtidigt, så regner med, at skal
bruge 2 GB ram. Kører med en 24" TFT skærm og en 20" TFT skærm i dual mode.

Vil meget gerne have lidt råd til, om I syntes jeg skal købe AMD Dual Core
CPU - har tænkt om ikke dual core lige giver den tand bedre ydelse. Ægte
dual CPU er nok lige en tand mere end mit budget rækker til, da jeg gerne
vil have et højkvalitets grafikkort med 2 DVI porte til mine 2 TFT skærme.

Syntes I jeg skal droppe Dual Core cpu, eller vil Dual core give mig en
mærkbar bedre ydelse, når jeg arbejder med billeder og tunge programmer ?
Kører med Win Xp SP2 Pro.

Er AMD 64 X2 cpu'en for mig - eller har I bedre alternativer ?
Hvad med rammen - bundkort, der understøtter AMD kan ikke klare DDR2 ram,
vel ? Hvilken type ram er vejen frem for mig - jeg vil gerne have høj
ydelse, men giver ikke betale ekstra for blot at vide, at ydelsen er høj,
hvis ikke jeg kan mærke det reelt !

Tak fordi I har gidet læse mit lange indlæg igennem og tak fordi I vil
hjælpe mig med råd :)

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 04-04-06 15:42

"Dr.Ralph" <dr.ralph@solnospam.dk> skrev:

> [...]

>Men nu har jeg ikke haft fingeren på pulsen det sidste års tid, og jeg
>føler/tror, der er sket et ryk i tingenes tilstand.

Det er vist lidt mere end et år siden. ; = )

>Jeg har læst mig til, at AMD's nye X2 Dual core cpu kører ret stabilt og at
>den både er hurtigere og udvikler mindre varme end Intels's pendant til
>denne.

Det er rigtigt.

> [...]
>vil have et højkvalitets grafikkort med 2 DVI porte til mine 2 TFT skærme.

Jeg mener at du skal købe Opteron socket 939 model 165 eller 170.

>Syntes I jeg skal droppe Dual Core cpu, eller vil Dual core give mig en
>mærkbar bedre ydelse, når jeg arbejder med billeder og tunge programmer ?
>Kører med Win Xp SP2 Pro.

Du kører med mange åbne programmer samtidig og det vil give en bedre
ydelse at køre med dual core CPU.

> [...]
>vel ? Hvilken type ram er vejen frem for mig - jeg vil gerne have høj
>ydelse, men giver ikke betale ekstra for blot at vide, at ydelsen er høj,

Jeg ville vælge G.Skill 2048 MB Kit PC3200 med CAS Latency : 2-3-2-5
Model: 3200BIU22GBHX

Med hensyn til grafikkort kunne du købe EVGA - GeForce 7900GT CO
(Overclocked / Copper Version.

Bundkort: Asus - A8N32-SLI/Deluxe elller Gigabyte - GA-K8N Pro-SLI

Køler: Asetek - VapoChill Micro High-End For AMD K8

SHG.dk og/eller expressdelivery.dk forhandler ovenstående.
Pris ca. 10500.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-04-06 17:24

> Det er vist lidt mere end et år siden. ; = )

Hør hov - hvad mener du med det :)
Kender du mit alias herinde fra eller fremgår det SÅ tydeligt, at jeg ikke
har været aktiv i et stykke tid ?

> Jeg mener at du skal købe Opteron socket 939 model 165 eller 170.

Er Opteron en dual Core cpu eller en ren dual cpu ?
Hvori adskiller Opteron sig fra AMD X2 dual core cpu'en ?

> Med hensyn til grafikkort kunne du købe EVGA - GeForce 7900GT CO
> (Overclocked / Copper Version.

Går ret meget op i, at 2D delen i et grafikkort er tip top og det er vist
kun mig, der gør dette, da alle test kun bearbejder 3D delen.
Vil gerne have et grafikkort, der yder optimalt i 2D men samtidig kan
spille de vildeste spil på markedet, hvis jeg skulle få lyst til dette !

> Bundkort: Asus - A8N32-SLI/Deluxe elller Gigabyte - GA-K8N Pro-SLI

Ved du hvad forskellen på Asus A8N32-SLI/Deluxe og Gigabyte GA-K8N
Ultra-Sli er - udover, at Gigabyten er 300 kr dyrere ?

Tak for hjælpen :)

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 04-04-06 20:29

Det er fordi du skrev:

/Har altid brugt Intel chipset og CPU pga. min erfaring siger mig, at
Intel CPU'er udviklede mindre varme end AMD CPUer og generelt kørte mere
stabilt./

AMD's CPU'er har været mindre varmeudviklende end Intels i noget mere
end et år. Stabiliteten har nok mere at gøre med chipsettet/bundkortet
end selve CPU'en.

>Kender du mit alias herinde fra eller fremgår det SÅ tydeligt, at jeg ikke
>har været aktiv i et stykke tid ?

Jeg kan udmærket huske dit alias. Ikke for noget dårligt.

>Er Opteron en dual Core cpu eller en ren dual cpu ?
>Hvori adskiller Opteron sig fra AMD X2 dual core cpu'en ?

Opteron'en er dualcore med 2x1Mb cache. Så vidt jeg har kunne læse mig
til skulle de kunne oc rimeligt meget med hurtigt ram. En 165 på 1,8GHz
kører uden problemer 2250 eller mere.

> [...]
>Vil gerne have et grafikkort, der yder optimalt i 2D men samtidig kan
>spille de vildeste spil på markedet, hvis jeg skulle få lyst til dette !

Kvalitetsforskellen på 2D-delen ved jeg ikke så meget om.

>Ved du hvad forskellen på Asus A8N32-SLI/Deluxe og Gigabyte GA-K8N
>Ultra-Sli er - udover, at Gigabyten er 300 kr dyrere ?

Hos SHG er Gigabytes kort 550,- kroner billigere end ASUS. (925/1475)

Gigabyte har Dualbios.
ASUS har 16X SLI mod 8X hos Gigabyte (kun interessant hvis du vil køre
SLI)
ASUS har ikke serielport
Asus har to LAN (RJ-45) Porte mod 1 hos Gigabyte.

Jeg har gode (1.hand) erfaringer med Gigabytes kort, Opteron 165 og det
ram jeg foreslår.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-04-06 23:16

> Jeg ville vælge G.Skill 2048 MB Kit PC3200 med CAS Latency : 2-3-2-5
> Model: 3200BIU22GBHX

Kører du selv med disse ram og hvofor valgte du dem lige ?
Har du link til anmeldelse af dem ?

> Med hensyn til grafikkort kunne du købe EVGA - GeForce 7900GT CO
> (Overclocked / Copper Version.

Hvilke kvaliteter har dette kort, som Asus's tilsvarende kort ikke har ?
(måske du ved svaret på dette)

Tak for hjælpen !

NB Har en svaghed for ThermalRight's køle profiler - har du prøvet eller
hørt om dem sammen med AMD cpu'er ?

www.thermalright.com

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-06 21:52

"Dr.Ralph" <dr.ralph@solnospam.dk> skrev

> Jeg vil gerne have noget ret hurtigt og højtydende, men er i tvivl.

Hvis jeg var dig, så ville jeg købe den maskine Aldi sælger lige nu til
8.800. Du kan ikke samle noget tilsvarende selv, uden at skulle bruge alle
dine penge, så du får ufatteligt meget for pengene. Husk, at der er tre års
garanti, så du er sikker på, at tingene sammen. Det er du ikke med et
byggesæt...

Så skal du bare sætte noget mere ram i, og du har en kanonmaskine.

Claus

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 04-04-06 22:19

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
>dine penge, så du får ufatteligt meget for pengene. Husk, at der er tre års
>garanti, så du er sikker på, at tingene sammen. Det er du ikke med et

Det bliver et byggesæt efter alle omstændigheder, hvis du læser hvad han
skriver. Tror ikke han lader bl.a. SCSI-controller, SCSI-diskene og
Raptor-diskene sidde i den gamle maskine.

>Så skal du bare sætte noget mere ram i, og du har en kanonmaskine.

Han får en hurtigere maskine hvis han vælger selv.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-06 11:59

"Michael Pilgaard" <mipi@tiscali.dk> skrev

> Det bliver et byggesæt efter alle omstændigheder, hvis du læser hvad han
> skriver. Tror ikke han lader bl.a. SCSI-controller, SCSI-diskene og
> Raptor-diskene sidde i den gamle maskine.

I de applikationer, han nævner, der kan han *ikke* mærke nogen forskel
mellem dem og så den medfølgende S-ATA 150 disk. Det er kun talfreaksne, der
tror, at de kan se forskel.

> Han får en hurtigere maskine hvis han vælger selv.

Det er noget vrøvl. Der findes kun en Intel CPU som er markant hurtigere, og
den koster næsten 5000,- uden ordentlig køler. Så han får ikke en hurtigere
maskine, han kan købe nogle enkeltdele, som er en smule hurtigere, men det
er absolut ingen garanti for, at han også får en hurtigere maskine, når det
hele er samlet.

Claus

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-04-06 23:04

> Så skal du bare sætte noget mere ram i, og du har en kanonmaskine.
>
> Claus

Tak for rådet, men tror ikke helt du forstår.
At bygge min egeb pc fra grunden af er en hobby.
Besværet med BIOS problemer og driver problemer bliver aldrig ligefrem
sjovt, men tror vi PC byggere har en form for selvpineri i os. Vi ved, at
der næsten VIL ske problemer med et eller andet, men det er jo netop det,
der gør det til en lille udfording. En udfording, som de fleste andre ikke
fatter er tiden og besværet værd.

Men hvad katten - nogle finder det spændende at bruge 3 dage på at koge en
SAUCE ind og fryse den i 3 portioner - dette gad jeg personligt ikke bruge
min tid på

Jeg har haft travlt med andre ting det seneste år, og har stort set ikke
bygget noget på min pc i dette tidsrum - men har vidst at jeg ville bygge
snart igen. NU er tiden moden. Plejer at bygge ny pc omkring foråret, hvor
vejret stadig ikke tillader det helt store udendørs liv. Når maj-juni
kommer, så bliver min lyst til at sidde her foran pc'en afløst af lysten
til at komme ud på café'erne og i naturen :)

Til den tid fungerer min ny samlede pc så forhåbentlig som smurt !

Som Pilgaard også siger, så kører jeg med 4-5 harddiske, 3 af dem SCSI og
har 2-3 optiske drev, der skal sættes i. Kan slet ikke tåle, at have en pc
foran mig, der er samlet af andre. Vil f.eks KUN have Plextor og Pioneer
drev. Vil KUN køre med Asus grafikkort (selvom mange andre sikkert er bedre
ydende) og piller altid standard blæsere ud og isætter low noise Pabst
blæsere i mit system - helst 120 mm.

Går også og leger med vand køling af mit system.

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-06 12:04

"Dr.Ralph" <dr.ralph@solnospam.dk> skrev

> Tak for rådet, men tror ikke helt du forstår.
> At bygge min egeb pc fra grunden af er en hobby.

Du har ret, det forstår jeg ikke, at man gider at smide penge ud af vinduet
efter, når resultatet endda bliver både dyrere og dårligere..

> [...]
> blæsere i mit system - helst 120 mm.
>
> Går også og leger med vand køling af mit system.

Hvis det giver dig en underlig tilfredsstillelse, så fred være med det.

Men du efterlyste noget hurtigt og højtydende, og der er det ganske enkelt,
det er både dyrere og dårligere at samle selv. Du kan ikke en gang købe
stumperne til samme pris. Aldi maskinen ville koste ca 15.000 hvis du køber
stumperne på edbpriser og så har du stadig ingen garanti......

Claus

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-04-06 12:22

> Du har ret, det forstår jeg ikke, at man gider at smide penge ud af vinduet
> efter, når resultatet endda bliver både dyrere og dårligere..

Hver person sine lyster, ikke !

> [...]
> stumperne til samme pris. Aldi maskinen ville koste ca 15.000 hvis du køber
> stumperne på edbpriser og så har du stadig ingen garanti......

Jeg efterlyste nogle hurtige dele - ikke en komplet klam Aldi maskine i et
kabinet, der ligner lort, hvor man bliver påduttet hvilke komponenter, man
skal køre med. Det er og bliver bare ikke mig. Vil SELV vælge, hvad jeg
kører med i min pc.

Man hvad pokker, der er mænd, der lader deres kone klæde dem på og så er
der os mænd, der selv vil vælge, hvilke klude, vi vil gå i - og ikke skal
have konen til at bestemme

Jeg kunne aldrig drømme om, at købe en PC i Aldi. Det er som at købe sit
golfudstyr i Netto eller sine møbler i Kvickly - det er ikke lige mig.

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-06 07:12

"Dr.Ralph" <dr.ralph@solnospam.dk> skrev

> Jeg kunne aldrig drømme om, at købe en PC i Aldi. Det er som at købe sit
> golfudstyr i Netto eller sine møbler i Kvickly - det er ikke lige mig.

Det må være forfærdeligt at være underlagt den slags snobbelignende
angst.......

Claus

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-04-06 03:38

> Det må være forfærdeligt at være underlagt den slags snobbelignende
> angst.......
>
> Claus

Det kaldes snobberi af typer som dig og "god stil" af typer som mig.

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : JK

Dato : 05-04-06 07:58

On Tue, 4 Apr 2006 15:53:50 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@solnospam.dk>
wrote:

>Jeg har læst mig til, at AMD's nye X2 Dual core cpu kører ret stabilt og at
>den både er hurtigere og udvikler mindre varme end Intels's pendant til
>denne.

Ja, en X2 Dual Core ville jeg anbefale.

Men vi venter på deres nye socket AM2, der anvender DDR2 ram:

http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=5343

Ikke fordi DDR2 spiller nogen særlig rolle for AMDs CPU'er. Men du
skal vel have det sidste nye.

AM2 bundkort har vi til sommer.

Et langt indlæg kræver et kort svar, ikke sandt ? Tiden er brugt.

mvh

John

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-04-06 23:06

> Ja, en X2 Dual Core ville jeg anbefale.

OK, hvilke fordele har AMD X2 over AMD opteron cpu'en ?

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : JK

Dato : 06-04-06 07:39

On Thu, 6 Apr 2006 00:05:45 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@solnospam.dk>
wrote:

>OK, hvilke fordele har AMD X2 over AMD opteron cpu'en ?

AMD Opteron har jeg ikke nævnt ! og vil derfor ikke forklare dig noget
som helst om dem !

Find selv ud af det !

mvh

John

Fra : JK

Dato : 06-04-06 08:43

On Thu, 06 Apr 2006 08:39:23 +0200, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>AMD Opteron har jeg ikke nævnt ! og vil derfor ikke forklare dig noget
>som helst om dem !

Godt ord igen:

- opteron bundkort kræver mig bekendt ECC ram, hvilket er nok til at
jeg holder mig væk
http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=240&l1=3&l2=16&l3=70

- Dual core cpu'er (X2) må være at foretrække for dig, som har så
mange programmer åbne samtidigt.

mvh

John

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 06-04-06 09:29

JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev:

>- opteron bundkort kræver mig bekendt ECC ram, hvilket er nok til at
>jeg holder mig væk
>http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=240&l1=3&l2=16&l3=70

Opteron findes i socket 939 og socket 940. Opteron model 165-170-175-180
og 185 er til socket 139 og kræver derfor socket 939-bundkort.
Det bundkort du henviser til bruger socket 940.

Opteron 939 kræver ikke EEC-ram.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-04-06 03:42

> AMD Opteron har jeg ikke nævnt ! og vil derfor ikke forklare dig noget
> som helst om dem !
>
> Find selv ud af det !

Tak for kaffe !

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-04-06 18:35

Dr.Ralph wrote:
> Hej, jeg skal købe nyt bundkort, cpu, RAM og grafikkort.
> Mit budget for cpu, bundkort, RAM og grafikkort er i omegnen af MAX
> 15.000 kr.

Jeg opgraderede/udskiftede min P4 3,2 i december.
Jeg købte Asus A8N-SLI Deluxe, AMD Athlon64 x 2 4400+, 2 x Asus 7800GTX,
Thermaltake 680W PSU.
Så vidt jeg husker, så kostede den opgradering ca. 16000 på daværende
tidspunkt, men priserne er jo faldet lidt siden da.
Jeg genbrugte mine "gamle" ram (4 x 512MB Kingston HyperX), mine 5 Sata
harddiske, DVD drev og DVD brænder samt mit Aopen hightower + diverse andet.
Jeg har så eftermonteret kabinettet med 6 x 120mm Papbst blæsere, så
luftstrømmen er væsentligt forbedret.
I starten syntes jeg, at når jeg redigerede/renderede video, så gik det
noget langsommere end med P4'eren.
P4'eren lå på ca. 120 frames i sekundet og den nye CPU lå på kun ca. 80-90
frames i sekundet.
Det løste jeg så senere hen, ved at bruge codecs som specifikt understøtter
dual core CPU og nu ligger hastigheden på ca. 200-220 frames i sekundet.
Jeg kører med standard (box) køleren og min CPU kommer sjældent over 33-35
grader.
Da jeg bruger min maskine mest til videoredigering og meget lidt spil, så
har jeg efterfølgende valgt at afmontere det ene af grafikkortene, da ét
kort snildt dækker mit behov og mere til
Jeg kører med Win XP Pro SP2 og systemet er klippestabilt, efter at jeg fik
fjernet "børnesygdommene" ifm opgraderingen (blandt andet en alt for svag
PSU) samt lidt software updates.
Så jeg kan på det varmeste (koldeste ) anbefale AMD's dual core CPU, den
spiller bare

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-04-06 04:03

Mit valg faldt på:

Amd DualCore Athlon 64 X2 4800+ Dual 4.947
G.Skill Extreme 2X1 GB Ram 2048 MB Kit PC3200 1.919
Asus A8N32-SLI Deluxe 1.274
Asus 7900GTX 2DHTV 512MB 3.889
Thermal Right Kobber køleprofil XP-90c 420

Total pris:
12.421 Dkr

Håber jeg får mig en velkørende maskine, der til enhver tid vil kunne
smadre Aldi's super pc i benchmarks - og det mens den ser meget bedre ud i
et galvaniseret aluminiums kabinet fra Lian Li

Tak til de folk, der hjalp med råd til køb af delene :)
Vi høres ved om 1 år igen

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-04-06 09:05

Dr.Ralph wrote:
> et galvaniseret aluminiums kabinet fra Lian Li

Poleret vel nærmere? bare for at være flueknepper

Det er vist ikke så normalt at galvanisere aluminium.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : TGSC

Dato : 07-04-06 18:22

Jeg tror ovenikøbet det er eloxeret, for nu at pule gnavpander ;->

Jeg synes det ville være interessant at tegne nogle kurver over
forholdet mellem pris og ydelse for forskellige sammensætninger. Nej,
jeg gider ikke selv gøre det ;->
Den kurve vil være eksponentielt stigende (y=pris, x=ydelse) - så kan
folk bestemme hvor de vil ligge henne på kurven.

Ralph, det system er så godt at det eneste du skal gøre om et år er
at sætte en 79 mere i, så har du forbedret spil-ydelsen med 50%. Sæt
en Raptor mere i RAID, så har du også forbedret Windows-fornemmelsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-04-06 08:48

> Ralph, det system er så godt at det eneste du skal gøre om et år er
> at sætte en 79 mere i, så har du forbedret spil-ydelsen med 50%. Sæt
> en Raptor mere i RAID, så har du også forbedret Windows-fornemmelsen.

Jeg kører lige nu med 3 SCSI 15K diske, der er klart hurtigere end Raptor
diskene.

Men har også et par Raptor 140GB SATA og en 500GB Hitchi SATA i bestilling,
fordi jeg overvejede at sælge mine SCSI og kører rent SATA.

Men tror jeg beholder mit SCSI setup og køber en 500GB SATA disk til data
dump.

Tror du virkelig, at en AMD 4800+ X2 vil være noget værd om 1 år (altså
levere topydelse) ?

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-04-06 10:07

Dr.Ralph wrote:
> Tror du virkelig, at en AMD 4800+ X2 vil være noget værd om 1 år (altså
> levere topydelse) ?

Topydelse nej, hurtig nok, ja..

// Hans

Fra : TGSC

Dato : 08-04-06 15:57

Dr.Ralph skrev:
> Jeg kører lige nu med 3 SCSI 15K diske, der er klart hurtigere end Raptor
> diskene.
Ikke nødvendigvis, se her :
http://www.storagereview.com/articles/200601/WD1500ADFD_4.html
Sålænge der kun er 1 bruger, ser Raptor ud til at være hurtigere i
praksis.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 09-04-06 19:41

On 8 Apr 2006 07:56:31 -0700, TGSC wrote:

> Ikke nødvendigvis, se her :
> http://www.storagereview.com/articles/200601/WD1500ADFD_4.html
> Sålænge der kun er 1 bruger, ser Raptor ud til at være hurtigere i
> praksis.

Meget muligt, men lige nu har jeg 3 15K SCSI diske, der ikke kører i RAID.
Istedet for har jeg valgt at køre dem sådan her:

15K SCSI disk 1: Win Xp + Photoshop scratch disk + Utility programmer
15K SCSI disk 2: Programmer + Spil
15K SCSI disk 3: Data + Win Xp pagefile
500 GB SATA disk 4: Mp3 filer + DVD film + Digital fotos + BackUp

Dette kører ret fint og sikkert :)

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : TGSC

Dato : 08-04-06 21:35

Dr.Ralph skrev:
> Men tror jeg beholder mit SCSI setup og køber en 500GB SATA disk til data
> dump.
Især hvis du kan gafle en SCSI-RAID-controller og køre raid0 eller 5,
så flyver det.